دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید لمینت و علت جدا شدن لمینت از روی دندان چیست؟
1
زمان مطالعه: 13 دقیقه
فواید لمینت و علت جدا شدن لمینت از روی دندان چیست؟:درمان "لمینت" دندان برای چه کسانی مناسب است؟با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با فواید لمینت بیشتر آشنا شوید.

درمان "لمینت" دندان برای چه کسانی مناسب است؟

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با فواید لمینت بیشتر آشنا شوید.

ارتودنسی کنم یا لمینت؟

روش های ترمیمی زیبایی دندان


خنده، بخصوص زیبا و جذاب آن، همیشه آبی بوده بر روی آتش و راهی بوده برای برقراری ارتباط و حفظ آن. به همین دلیل بسیاری از افراد دارای هوش هیجانی بالا با آگاهی از قدرت لبخند و خنده، استفاده از این ابزار را در کارهای روزمره مدنظر داشته و اگر راهی برای بهتر و زیباتر شدن لبخند به آنها پیشنهاد شده آنرا بررسی کرده اند.برای خنده زیبا با دندان های ردیف شده، در دوره های متفاوت راههایی مثل کشیدن دندان ها و جایگزین کردن دندان ها با دندان مصنوعی تا روکش کردن دندان ها، لامینیت، ترمیم با کامپوزیت (مواد ترمیمی همرنگ دندان ها) و ارتودنسی دندان پیشنهاد شده است.

با افزایش اطلاعات مردم و درک اهمیت دندان های دائمی، کشیدن دندان و جایگزین کردن دندان های مصنوعی ردیف شده تقریبا منسوخ شده است. اما، روش های دیگری مثل روکش کردن دندان کج، اصلاح نامرتبی دندان با ترمیم های همرنگ دندان، لامینیت و ارتودنسی همچنان رایج است.اطلاع از مزایا و معایب هرکدام از روش های درمانی می تواند تاثیر بسیار مهمی بر انتخاب علاقمندان گذاشته و از بروز بسیاری از مشکلات در آینده جلوگیری نماید.

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب نیست ؟

انواع لمینت دندان و تفاوت آن ها

لمینت به دونوع تقسیم و ساخته شده که بر اساس جنس و ساخت متفاوت بوده است .

  • لمینت سرامیکی

مقاومت بیشتری نسبت به لمینت های کامپوزیتی دارند و ثبات رنگ بیشتری در مقایسه با کامپوزیت ها دارند و دارای ظاهر زیباتری هستند.

  • لمینت کامپوزیتی

ثبات رنگ این نوع لمینت کمتر است ولی قیمت آن ها ارزان تر بوده و تراش کمتر دندان را از جمله مزیت هایش میتوان دانست.ونیرها از جنس سرامیک هستند و در لابراتور ساخته میشوند که به آن ها سرامیکی گفته شده است . ونیری که از جنس کامپوزیت است در مطب به صورت مستقیم ساخته میشودکه به آن کامپوزیتی گفته شده.

رئیس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت با تاکید بر این که افراد تا زمانی که دندان هایشان به ترمیم نیاز ندارد، نباید از لمینت استفاده کنند، گفت:اگر دندان فردی در اثر انجام لمینت دچار آسیب دیدگی شد، می تواند به معاونت درمان دانشگاه های علوم پزشکی مراجعه کند تا به شکایت فرد، رسیدگی شود.

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب نیست ؟

کاربرد لامینت

هدف اصلی از روش لمینت دندان بهبود ظاهر دندان‌ها است. از این ابزار معمولاً به عنوان راهی برای ترمیم ظاهر دندان‌های بدرنگ، ساییده، لب‌پریده یا بدفرم، یا دندان‌هایی که از یکدیگر فاصله دارند یا کمی کج هستند استفاده می‌شود.ممکن است از خود بپرسید که یک پوسته سرامیکی به این نازکی چطور می‌تواند در برابر تمامی عوامل ساییدگی و فرسودگی که در معرضشان قرار دارد با موفقیت مقاومت کند.

پاسخ این است که، سرامیک با وجود اینکه ذاتاً شکننده است، اما هنگامی که به خوبی به یک زیرساخت محکم (مانند یک دندان) چسبانده می‌شود که برای آن مثل یک تکیه‌گاه عمل می‌کند، سطحی بسیار محکم و بادوام به وجود می‌آورد. در اصطلاح به زیبا سازی دندان ها با روکش ، ارتودنسی سریع گفته می شود . از مزایای ارتودنسی سریع این است که بهترین و مناسب‌ترین روش برای رسیدن به دندانهای مرتب می‌باشد.

موارد کاربرد لامینت‌ها

الف) ترمیم عیوب و نقایص جزئی دندان : اغلب، دندان‌هایی که کمی دچار ساییدگی، لب پریدگی یا عیوب سطحی (مانند فرورفتگی یا گودی) هستند یا به مقدار نسبتاً جزئی رشد غیرطبیعی داشته‌اند (رشد دندان‌های پیشین کناری به شکل خرده دندان‌های مخروطی شکل ) با استفاده از ونیرهای سرامیکی به خوبی درمان می‌شوند.

در مواردی که ناحیه درگیر بسیار محدود است، اغلب باندینگ دندان گزینه بهتری است (زیرا ساده‌تر بوده و عملی غیر تهاجمی‌تر است). اما اگر بخش قابل توجهی از سطح جلویی دندان به اصلاح سطح، دوام بیشتر، مقاومت در برابر لک پذیری و ظاهری طبیعی نیاز داشته باشد، که بتوان با لامینت‌های سرامیکی به آن‌ها پاسخ داد، این‌گونه لامینت‌ها گزینه‌ای بی‌نظیر خواهند بود.

ب) راه‌حلی برای لک زدن فیلرها : معمولاً فیلرهای (کامپوزیت ونیر دندانی) سفید رنگ به مرور زمان بدرنگ می‌شوند. در مقابل، زیبایی سطح سرامیکی ایجاد شده توسط یک ونیر دندان چینی عموماً عمر طولانی‌تری دارد.

ج) تغییر دادن رنگ دندان‌ها : می‌توان از لامینت‌های سرامیکی برای روشن کردن رنگ دندان‌ها استفاده کرد. به این ترتیب می‌توان مشکل دندان‌هایی که لک‌های حاصل از تتراسایکلین یا فلوروزیس دارند، یا دندان‌هایی که به خاطر آسیب‌دیدگی یا درمان ریشه دندان تیره شده‌اند را حل کرد. البته برای این کار باید دندان از نظر ساختاری سالم بوده و تنها نیاز به یک تغییر رنگ ساده داشته باشد.

د) به عنوان دستگاه‌های ارتودنسی فوری : ۱) می‌توان از ونیرهای سرامیکی برای بستن فواصل بین دندان‌های یک شخص استفاده کرد. در واقع، آن‌ها گزینه‌های کاملاً مناسبی برای انجام این کار هستند. البته برای فواصل بسیار کوچک، معمولاً باندینگ دندان گزینه بهتری است (زیرا درمان ارزان‌تر و محافظه‌کارانه‌تری می‌باشد).

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب نیست ؟

اگر مشکل ردیف نبودن دندان‌های شخص زیاد شدید نباشد، می‌توان با استفاده از ونیرها لبخند او را متعادل‌تر ساخت. اما استفاده از این ابزار برای دندان‌های بسیار کج و معوج (که برای ردیف شدنشان در حد مطلوب، باید به مقدار زیادی تراشیده شوند) باعث کاهش عمر اتصال لامینت به دندان می‌شود. (در چنین مواردی «درمان ایده‌آل» آن خواهد بود که ابتدا دندان‌ها با استفاده از ارتودنسی تا حد ممکن ردیف شوند و سپس اگر به بهبود بیشتری نیاز بود، از ونیرها استفاده شود).

روش کار با لمینت

معمولاً برای تمام فرایند درمان که شامل تشخیص و برنامه‌ریزی درمان، آماده‌سازی و باندینگ (اتصال) می‌شود، حداکثر به سه بار مراجعه به کلینیک نیاز خواهد داشت.‌ البته، خود شما هم باید نقش فعالی در طراحی لبخند داشته باشید. برای طراحی لبخند وقت بگذارید. محدودیت‌های اصلاحاتی که با این روش انجام می‌شوند را بشناسید.در صورت نیاز، بیش از یک جلسه مشاوره داشته باشید، تا مطمئن شوید که دندانپزشک اهدافتان از قرار گرفتن تحت این شیوه درمان را درک کرده است همچنین در مورد عوارض لامینت دندان با شما صحبت کند .

برای آماده‌سازی دندان‌ها جهت نصب ونیرها، دندان‌ها کمی پرداخت می‌شوند تا جا برای اضافه شدن ضخامت ونیر باز شود. معمولاً، حدود نیم میلی‌متر از دندان برداشته می‌شود که ممکن است برای این کار نیاز به بی‌حسی موضعی باشد. زیبایی دندان با کامپوزیت و نصب ونیرهای ساخته شده از رزین‌های کامپوزیتی کلاً در یک جلسه انجام می‌شود. به این ترتیب که پس از آماده شدن دندان، کامپوزیت به وسیله باندینگ (چسب) روی آن چسبانده و به دقت فرم داده می‌شود.

برای ونیرهای سرامیکی از دندان‌ها یک قالب گرفته می‌شود که برای ساختن ونیرها به لابراتوار فرستاده می‌شود. ساخت ونیرها ممکن است چندین روز طول بکشد. اگر دندان‌ها ظاهر بیش از اندازه ناخوشایندی داشته باشند می‌توان با دریافت هزینه لامینیت دندان اضافی، یک ونیر موقت روی آن‌ها نصب کرد.وقتی که ونیرهای سرامیکی آماده شدند، دندانپزشک تک تک آن‌ها را روی دندان‌ها قرار می‌دهد تا علاوه بر اطمینان از صحیح بودن اندازه آن‌ها رنگ یا درجه رنگ آن‌ها را نیز چک کند. هنگامی که ونیرهای روی دندان‌هایتان قرار دارند نتیجه کار را ببینید و به دقت به رنگ آن‌ها توجه کنید. در این مقطع نیز هنوز می‌توان رنگ ونیرها را به وسیله درجه رنگ سیمان مورد استفاده (به عنوان چسب) تغییر داد.

پس از چسباندن ونیرها به دندان‌ها با استفاده از سیمان دیگر نمی‌توان رنگ را تغییر داد. برای نصب ونیر، دندان با مواد شیمیایی خاصی پاک می‌شود تا ونیر بهتر به آن بچسبد. پس از آنکه سیمان مخصوص روی دندان قرار گرفت و ونیر هم روی آن چسبانده شد، با استفاده از یک نوع پرتو نوری سیمان سخت می‌شود.

تفاوت لامینت و روکش دندان

یکی از تفاوت‌های اساسی میان ونیرها و روکش‌های دندان، مقدار سطحی از دندان است که هر یک پوشش می‌دهند.

• روکش‌ها عموماً تمامی دندان را احاطه می‌کنند (یک روکش کاملاً سطح دندان را می‌پوشاند و در زمان نصب آن، در مقایسه با نصب ونیر، مقدار بسیار بیشتری از دندان تراشیده می‌شود). معمولاً ضخامت روکش‌های دندان ۲ میلی‌متر یا بیشتر است.

• ونیرها تنها سطح جلویی دندان را پوشش می‌دهند. آن‌ها بسیار نازک بوده و عموماً ضخامتی معادل ۱ میلی‌متر یا کمتر دارند.

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب نیست ؟



لمینت دندان راهی برای زیبایی و ترمیم دندان آسیب دیده است

در هر بار لمینت دندان، لایه فوق العاده نازکی از آن تراشیده می شود و اگر همین روال ادامه پیدا کند و هر بار مقداری از دندان تراشیده شود، عمر دندان کوتاه شده و در دراز مدت و در اثر آسیب های ایجاد شده ممکن است دندان به پر کردن، عصب کشی و یا حتی کشیدن احتیاج داشته باشد.لمینت کردن دندان های سالم، تاثیر نامطلوبی روی آن ها گذاشته و ممکن است منجر به پر کردن، عصب کشی و یا حتی کشیدن دندان شود. در عین حال، دو رنگ شدن دندان ها، ساییده شدن قسمتی از دندان، کج بودن یا کم شدن طول آن و همچنین ردیف نبودن دندان ها از مواردی هستند که به انجام لمینت نیاز دارند.

عمر این لمینت ها دائمی نیست و بنابراین فرد پس از مدتی دوباره باید دندان هایش را لمینت کند.
به اعتقاد من عقل سالم، دندان سالم را دستکاری نمی کند و کسی که دندان های سالمی دارد و از مشکل خاصی رنج نمی برد، دلیلی ندارد از لمینت استفاده کند. کسانی که علاقمند به لمینت کردن دندان های شان هستند توصیه کرد تا زمانی که مشکل حادی برای دندان های شان پیش نیامده است، از انجام لمینت خودداری کنند. چرا که اگر دندانپزشکی لمینت را به درستی انجام ندهد، ممکن است دندان هایش نسبت به گرما و سرما حساس شده و یا عصب های داخل دندان از بین بروند.لمینت روشی در دندانپزشکی زیبایی است که موجب اصلاح رنگ دندان ها و پرشدن فاصله آنها می شود.

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب نیست ؟

مزایای لامینت‌ها

الف) می‌توانند ظاهری بسیار طبیعی ایجاد کنند : لامینت دندان سرامیکی، اگر به خوبی ساخته شوند، می‌توانند نور را به شکلی بسیار طبیعی انعکاس داده و ظاهری بسیار واقعی داشته باشند.

ب) در برابر لک پذیری مقاوم هستند : مزیت دیگر ونیرهای سرامیکی سطح شیشه مانند غیرقابل نفوذ آن‌ها است که در برابر لک زدن مقاوم می‌باشد. در مقابل، موادی مانند باندینگ دندان عموماً در طول زمان لک زده یا بدرنگ می‌شوند.

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب نیست ؟

موارد عدم کاربرد لامینت

در برخی از موارد، بعضی از دندان‌ها یا حتی برخی اشخاص به خصوص، کاندیداهای خوبی برای این روش نیستند. نمونه‌هایی از این موارد عبارتند از:

الف) دندان‌هایی که نیاز به تقویت و محکم‌سازی دارند: تقبل هزینه لمینیت دندان برای دندان‌هایی که مقدار قابل توجهی از ساختار خود را به دلیل ساییدگی، پوسیدگی یا شکستگی از دست داده‌اند و همچنین آن‌هایی که بخش زیادی از آن‌ها با فیلر پر شده است ، مناسب نیست.

ب) دندان‌هایی که مینای ناچیزی دارند : یک ونیر سرامیکی تنها زمانی محکم در جای خود باقی می‌ماند که بخش اعظم آن به مینای دندان چسبیده باشد.

ج) نیروهای زیادی به دندان‌ها وارد شود: افرادی که دندان‌هایشان را به شدت به هم می‌فشارند و می‌سایند (یا به گفته دندانپزشکان دندان‌قروچه می‌کنند)، یا آن‌هایی که دندان‌های جلویی‌شان ارتفاع کمی دارند و به هم نمی‌رسند، کاندیداهای خوبی برای ونیرهای سرامیکی نیستند.

ممکن است مقدار نیروهایی که در چنین شرایطی به دندان‌ها وارد می‌شوند زیاد بوده و بتوانند باعث لب پریده شدن، شکستن یا جدا شدن لامینت‌ها از دندان‌ها بشوند.

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب نیست ؟


پرسش‌های متداول در مورد ونیرها

۱- بعد از نصب ونیرها چه اتفاقی برای دندان‌های من می‌افتد و آیا بعد از آن باز هم در دندان‌هایم حفره ایجاد می‌شود؟

شکل و اندازه دندان‌ها تنها کمی دستکاری می‌شود، و ونیر روی خود دندان‌های شخص نصب می‌شوند. اگر ونیرها به طور مرتب نخ کشیده و مسواک زده شوند احتمال افزایش میزان پوسیدگی وجود نخواهد داشت. در کل، برای سلامت دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی آن‌ها بهتر است میزان مصرف شکر را پایین نگه‌دارید و مصرف آن را به همان زمان صرف وعده‌های غذایی محدود کنید.‌

۲- ونیرهای سرامیکی چقدر دوام دارند؟

ونیرها می‌توانند از هفت تا بیست سال دوام داشته باشند. خود ونیرها زنده نبوده و بدون تغییر هستند، در حالی که دندان یا دندان‌هایی که به آن چسبیده‌اند و همچنین بافت لثه اطراف آن زنده بوده و امکان تغییر دارند. برای مثال، عقب رفتن خط لثه باعث نمایان شدن سطوح ریشه دندان می‌شود. عموماً اگر یک ونیر از جای خود کنده شود می‌توان آن را دوباره به دندان چسباند. اگر هم لب پریده شود، گاهی اوقات قابل ترمیم خواهد بود و در غیر این صورت باید تعویض شود.

۳- اگر روی دندان‌های بالایی‌ام ونیر سرامیکی نصب شود، آیا دندان‌های پایینی‌ام رنگ متفاوتی خواهند داشت یا زردتر دیده خواهند شد؟

این عاملی است که قطعاً در طول زمان ارزیابی و طراحی لبخندتان مورد بحث قرار خواهد گرفت تا همه اجزاء هماهنگ بوده و به خوبی در کنار یکدیگر قرار بگیرند. معمولاً اکثر بیماران با روش‌های مختلف سفید کردن دندان (بلیچینگ)، رنگ دندان‌های خود را روشن‌تر می‌کنند تا مطمئن شوند که رنگ آن‌ها با رنگ دندان‌های ترمیم شده هماهنگ است.

فاکتورهای متعدد بر قیمت لمینت دندان تاثیرگذار هستند البته هزینه لامینت دندان نباید باعث شود که شما از درمان خود صرف‌نظر کنید.عوامل تاثیرگذار در قیمت لامینت دندان عبارتند از:

  • دندان‌پزشک ارائه دهنده خدمات زیبایی
  • محل زندگی فرد
  • حجم درمان مورد نیاز بیمار
  • روش روکش کردن دندان

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب نیست ؟

طول عمر دندان لمینت شده

  • مهارت دندانپزشک در طول عمر لمینت بسیار موثر است در صورتی که لمینت به درستی کارگذاشته نشود ممکن است کنده یا شکسته شود و نیاز به تهیه مجدد لمینت شود.
  • اگر محیط دهان با تغییرات گرما و سرما مواجه شود ممکن است لمینت کنده شود.
  • از گاززدن میوه های سفت ,یخ و... بایست خودداری کرد و مراقبت های لازم را انجام داد تا طول عمر لمینت افزایش یابد.
  • بهداشت دهان و دندان بایست رعایت شود ,چرا که درصورت رعایت نکردن و پوسیده شدن دندان ممکن است به لمینت هم از پشت اسیب برسد که نیازمند ترمیم یا حتی تعویض شود

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب نیست ؟

معایب لمینت

  • احتمال جدا شدن از دندان

در صورتی که دندانپزشک خلاف اخلاق حرفه ای از چسب بی کیفیت استفاده کند,ممکن است لمینت از دندان جدا شود که در این حالت نیاز است تا مجدد به دندانپزشک مراجعه شود تا درصورت امکان مجدد روی دندان نصب شود.

  • غیرقابل بازگشت بودن

به دلیل تراشیده شدن روی دندان امکان برگشتن به حالت اول ممکن نیست ( امکان برداشتن لمینت)

  • نیازمند مراقبت مانند دندان طبیعی

نوشابه گازدار ,قهوه ,سیگار و قلیان می تواند باعث رنگ گرفتن لمینت در طولانی مدت شود که بایست با مسواک ,نخ دندان و... از آنها مراقبت کرد.

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب نیست ؟

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits