دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان باور نکردنی انحراف قوزک انگشت شست پا + تصاویر
301
زمان مطالعه: 7 دقیقه
قوز شست پا و درمان آن: قوز یا انحراف شست پا که بروز آن هم می‌تواند زمینه ارثی داشته باشد و هم در اثر پوشیدن کفش نامناسب و پنجه تنگ ایجاد شود، پدیده شایعی است که در خانم‌ها بیشتر دیده می‌شود.

هالوکس والگوس یا قوز شست چیست. برجستگی یا کجی شست پا

درمان غوز پا

قوز شست پا (بونیون) چیست؟


قوز یا انحراف شست پا که بروز آن هم می‌تواند زمینه ارثی داشته باشد و هم در اثر پوشیدن کفش نامناسب و پنجه تنگ ایجاد شود، پدیده شایعی است که در خانم‌ها بیشتر دیده می‌شود.

انحراف شست پا موجب می‌شود مفصلی که شست را به کف پا متصل میکند به طرف داخل برجسته شده و یک برآمدگی در سطح داخلی پنجه پا به وجود آید که به آن قوز شست پا یا بونیون Bunion می‌گویند.

این برجستگی در کفش، قرمز و دردناک شده و هر چه بزرگ‌تر شود راه رفتن برای بیمار مشکل‌تر می‌شود. انحراف انگشت شست به طرف انگشت دوم ممکن است آنقدر زیاد شود که انگشت دوم به زیر شست برود. در شکل پیشرفته‌تر این بیماری حتی ممکن است بر اثر فشار شست، انگشت دوم هم منحرف شود و روی انگشت سوم برود.

با شدت انحراف شست، درد شدت می‌گیرد، راه رفتن دشوار شده و موجب لنگ زدن بیمار حین راه رفتن می‌شود. انحراف انگشت شست پا حتی می‌تواند ایجاد ساییدگی مفصل کند.

عارضه قوز شست پا برآمدگی است که در مفصل شست پا اتفاق می‌افتد و علت آن، حرکت استخوان یا بافت این ناحیه از جای اصلی خود و قرار گرفتن در خارج از آناتومی معمولی بدن است.

هالوکس والگوس دفورميته‌ي انگشت شست پا و رايج‌ترين پاتولوژي ارتوپدي است .

در هالوکس والگوس يا Bunion (پينه شست پا) يک کيسه‌ي مايع يا بورس روي زائده‌ي‌ استخواني سر قاعده‌ي اولين انگشت شکل گرفته و دردناک مي‌شود.

درمان اين عارضه در بچه‌ها و افراد نوجوان و جوان با افراد ميانسال و مسن متفاوت است : در افراد جوان حدود ۶۰ درصد تاريخچه‌ي مثبت فاميلي ديده مي‌شود و در اغلب موارد دوطرفه است.

شيوع آن در خانم‌ها ۹ برابر آقايان است اين مشكل براي بسياري از افراد،خصوصا خانم هاي جوان مشکلات رواني - اجتماعي به دنبال دارد.

شلي ليگاماني، پنجه‌يي با تحرک بيش از حد، صافي کف پا، اختلالات ساختاري در سر انگشت شست پا از علل شايع اين بيماري است.

درمان قوز شست پا

غوز شست پا

علت برجسته شدن شست پا یا هالوکس والگوس چیست؟

این بیماری ممکن است زمینه خانوادگی داشته باشد. بیمار ممکن است همین مشکل را در پدر یا مادر یا خواهر و برادر خود هم ببیند. پوشیدن کفش نامناسب مثل کفش هایی با پنجه تنگ و باریک و کفش های پاشنه بلند از مهم ترین علل ایجاد کننده این بیماری است. متاسفانه 90 درصد زنان کفش هایی میپوشند که برایشان تنگ است.

در پروسه طولانی مدت مراقبت از انحراف شست پا حفظ دامنه حرکتی مفصل بسیار ضروری است. با حفظ دامنه حرکتی مفصل درد شست پا کاهش یافته و یا از آنها پیشگیری می شود.

کفش تنگ همچنین میتواند مشکلات عدیده دیگری مثل انگشت چکشی، میخچه یا هالوکس ریجیدوس را هم ایجاد کند. انحراف شست موجب میشود مفصل متاتارسوفالاتژیال Metatarsophalangeal یعنی مفصلی که شست را به کف پا متصل میکند به طرف داخل برجسته شده و یک برآمدگی در سطح داخلی پنجه پا بوجود آید. به این برجستگی بونیون Bunion میگویند.

غوز شست پا

پیشگیری از غوز شست پا

  • کفشی را انتخاب کنید که به شکل پای شما باشد و گمان نکنید که کفش تنگ به مرور جا باز می‌کند.
  • هنگام عصر برای خریدن کفش بروید چون در این موقع از روز پا در حداکثر اندازه خود است.
  • اگر پای چپ و راست شما هم اختلاف اندازه دارد، کفش را به اندازه پای بزرگ‌تر بخرید.
  • وقتی کفش را تست می‌کنید دقت داشته باشید که در جلوی بلندترین انگشت پا یک سانتی متر فضای خالی داشته وجود داشته باشد.

غوز شست پا

درمان غوزه ی شست پا

توصیه های فیزیوتراپیست را مد نظر قرار دهید.

از ارتز ( مانند بالشتک ها) برای برداشتن فشار از روی نقاط دردناک بونیون استفاده کنید. از کفش های عریض و فضادار استفاده کنید. تناسب کفش بسیار مهم است.ضمنا از پوشیدن کفش های پاشنه بلند و تنگ خودداری کنید زیرا که درد کف پا و انگشت شست را افزایش می دهد. از ورزش های خاص استفاده کنید تا قابلیت حرکت مفصل را حفظ کنید.

می توانید از اسپلینت (ارتز) شبانه برای بهبودو تسکین علایم بونیون استفاده کنید.اغلب هدف از بکار بردن این ارتز ها حفظ انگشتان در راستای صحیح است.

گاهی توصیه می شود از بالشتک یا فوم بین انگشت شست و انگشت دوم استفاده کنید. در صورتی که انگشت بزرگ خیلی قوی و بزرگ باشد نباید از این بالشتک ها و فوم ها استفاده کرد چون فشار بیشتری به انگشتان کوچک وارد کرده و باعث اختلالاتی بین انگشتان می شود.

پد گذاری (استفاده از بالشتک) بین دو انگشت باعث صاف شدن راستای انگشت بزرگ نمی شود. در هر صورت گاهی اوقات پدگذاری برای کاهش علائم دردناک داخل مفصلی مورد نیاز است.

درمان هالوکس والگوس با ورزش

  • انگشت بزرگ را با یک دست گرفته و کششی را در همه جهات در مفصل ایجاد کنید. این وضعیت را با حداکثر دامنه حرکتی به مدت ١۰ تا ١۵ ثانیه حفظ کنید. این عمل را چندین بار در همه مسیر ها تکرار کنید.
  • کشش یا تراکشن (Traction) به افرادی که اختلالات ستون فقرات دارند می تواند کمک کند، علاوه بر این کشش یا تراکشن در حفظ قابلیت حرکت مفصل موثر است. با یک دست انگشت شست پای خود را بگیرید و با دست دیگر پای خود را بگیرید و سپس از دو طرف بکشید. این وضعیت را ١۰ تا ١۵ ثانیه حفظ کنید. چندین بار این کار را تکرار کنید.
  • بانداژ الاستیک را به دور هر دو انگشت شست پای خود بپیچید . طوری پای خود را بر روی زمین قرار دهید تا انگشت بزرگ بطور مستقیم و راست قرار بگیرد. این وضعیت را برای چندین دقیقه حفظ کنید. چندین بار این کار را تکرار کنید.
  • ورزش ها به هیچ عنوان راستای انگشتان را اصلاح نمی کنند (چون در طی سالهایی که بونیون در حال رشد بوده، راستای صحیح استخوان منحرف شده است) اما این ورزش ها برای حفظ انعطاف پذیری و قابلیت حرکت مفصل بسیار موثر هستند.

پیشگیری از غوز شست پا

غوز شست پا

آیا جراحی انحراف شست پا به شما کمک میکند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

قاعده کلی، شروع درمان با روش های غیر جراحی است. اگر این روش ها موثر واقع نشدند عمل جراحی میتواند به شما کمک کند. 90-85 درصد کسانی که برای درمان انحراف شست جراحی شده اند از نتیجه درمان راضی هستند. در حالات زیر معمولاً شما نیاز به عمل جراحی دارید.

درد شدید در پنجه پا که مانع از انجام فعالیت های روزمره زندگی میشود. درد یکه نمیگذارد شما خوب راه بروید و کفش بپوشید ( البته منظور کفش های راحت است).

  • تورم و التهاب مفصل شست پا که با استراحت و دارو خوب نمیشود.
  • در مواقعی که شست پا کاملاً به طرف دیگر انگشتان پا منحرف شده است.
  • خشکی و محدودیت حرکت در شست پا
  • وقتی درد با داروی مسکن و پوشیدن کفش مناسب بهبود نمیابد.
  • گاهی انحراف شست پا در سنین نوجوانی در حدود سنی 15-10 سال بخصوص دختران بوجود میاید. در این سنین اصلاً توصیه به عمل جراحی نمیشود چون احتمال عود زیاد است.

غوز شست پا

ویدئو مربوط به درمان غوز شست پا

غوز شست پا

غوز شست پا

گرداوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (301 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    ۲۱ دیدگاه

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

    مریم | ۴ سال پیش
    بچه ها اگه قوز شصت پاتون خیلی وقت نیست که ایجاد شده مثلا یه ماهه راحت میتونید کمش کنید در حدی که کلا محو بشه اونم فقط با ورزش بخدا من با کش هر شب شصت بارهمین ترفند رو انجام دادم خوب شد البته ازین لا انگشتیام بزارید چند ماه که بر نگرده حالتش همین پس امیدوارباشین هرچند که همه ی دکترا میگن درمان نمیشه اما مال من شد پس میشه
    1
    6
    پاسخ ها:
    الف | ۴ سال پیش
    سلام.کش چه جوری؟لاانگشتی رو از کالا بزشکی تهیه کردید؟
    1
    2
    ملورین | ۴ سال پیش
    سلام
    لا انگشتی هم تاثیر زیادی داره
    من خودم 3سال گذاشتم
    0
    1
    رضا | ۵ سال پیش
    سلام مطالب مفیدی بودن ممنون
    0
    0
    ز.ن | ۵ سال پیش
    واقعا درمان باور نکردی کو؟؟؟؟؟؟؟؟
    0
    2
    امیر زارع | ۶ سال پیش
    برای چی وقت مردم را با انتخاب «عنوان دروغ» می گیرید؟؟؟
    شما اون بالا نوشته اید «درمان باور نکردنی انحراف قوزک انگشت شست پا»...
    کو... ؟؟؟ کجاس؟؟؟؟ این درمان باورنکردنی کجاسی؟؟؟؟
    داشتم می رفتم سر کار این عنوان را دیدم نشستم حرف های عامیانه ای که همه بلد هستند را خواندم... "درمان باور نگرنی" یعنی شما در این مقاله "یک روش مشخص" قراره ارائه بدید که به طرز باورنکردنی این مشکل را بر طرف می کند... کو... ؟؟؟؟ ما که ندیدیم!!!! واقعاً خجالت آوره این دروغ ها...
    حالا فردا یک بنده خدایی اگر واقعاً زحمت هم کشیده باشه و یک درمان باورنکردنی را ارائه بده آدم دیگه نمی ره سراغش چون فکر می کنه این هم کلاهبرداریه که برای گرفتن وقت مردمه...
    0
    24
    پاسخ ها:
    بینام | ۵ سال پیش
    واقعا دهنت درد نکند این ها همش مزخرف هستن.
    0
    6
    سلوممم | ۴ سال پیش
    آفرین آفرین دمت گررررم راس میگی بخدا...نمیدونم ازین دروغا چ سودی میبرند...لابد با سره کار گذاشتن مردم شادروان میشن
    0
    8
    علی | ۶ سال پیش
    عالی بود
    این نظر خواهی واقعی نیست
    من می خواستم رضایت خودم را اعلام کنم و تشکر کنم نمی دانم چه شد
    گزینه نپسندیم بی اختیار انتخاب کردم دیگر نشد تغییر دهم
    کارتون عالیست
    نمیشه دانلود کرد
    0
    0
    فاطمه | ۶ سال پیش
    ممنون من این مشکلو دارم. امیدوارم هیچ وقت این مشکلا برایهیچ کس پیش نیاد.
    0
    2
    نرگس | ۷ سال پیش
    سلام خدافس
    2
    1
    پاسخ ها:
    روجا | ۶ سال پیش
    خانم بخشی آدرس این کلینیک کجاست؟
    1
    4
    معصومه بخشی | ۷ سال پیش
    سلام میخاستم بگم اگه قوزک پا ویا انحراف زانوها دارید اصلا عمل جراحی نکنید یک کلینک رو بهتون معرفی میکنم بدون جراحی قوزک پارو اصلاح میکنن و یا پاهای پرانتزی و یا انحراف زانورو بدون جراحی اصلاح میکنن شماره تماسشون اینه4428433044
    284331
    1
    5
    پاسخ ها:
    maryam | ۶ سال پیش
    salam. bebakhshid en klinic kodam shahre iran hast web site nadareh motshakeram.
    0
    0
    نیایش | ۷ سال پیش
    خسته نباشید مطالب مجلتون عالیه ممنون
    1
    1
    نگین | ۷ سال پیش
    ععععععععععععععع
    ععالی بود ممنون از دلگرم
    1
    1
    راما | ۷ سال پیش
    درود بر شما
    من هم دچار مشکل هالوکس والگوس هستم و هم جدیدا" زیر انگشت شصت دست راستم یه زائده استخوانی در اومده که پدرمو دراوورده... اگه پزشک متخصص این مرض رو میشناسید لطفا" بهم معرفی کنید... ممنون میشم.
    تشکر از مجله ی خوبتون
    1
    0
    گیتی | ۷ سال پیش
    من تمام عمرم كفش ورزشي آن هم از نوع مرغوب ميپوشم كفش پاشنه بلد هم فقط در مهماني ها ان هم سعي ميكنم از انواع راحتتر انتخاب كنم.ولي به شدت با قوز پايم درگيرم حتي در دوران بلوغم كه اين قوز داشت بزرگتر ميشد مرتب از اسپيسر بين دو انگشت و تمرين جدا كردن دو شست با كش استفاده كردم ولي هيچ فايده اي نداشت! تقريبا مطمئن هستم كه اين مشكل ارثيه!
    1
    2
    الهه | ۷ سال پیش
    دلیل بروز مشکل چیه؟
    منم از مامانم و مامانم از باباش به ارث برده. بیست و هفت سالمه.
    یه دکتر طب سنتی میگفت دلیلش کمبود کلسیم و پوکی استخوانه!
    من که تو عمرم فقط از دکترای طب سنتی خیر دیدم و بس!!! طب مدرن به جای حل مشکل داروهای سرطان زا و جراحی رو پیشنهاد میکنه و اصلا دلیل و ریشه بیماری رو نمیتونه کشف کنه.
    مممنوووون از دلگرم
    0
    2
    پاسخ ها:
    مریم | ۵ سال پیش
    سلام الهه عزیز لطفا میشه آدرس دکتر سنتی رو بگید
    ممنون
    1
    0
    ناهید | ۷ سال پیش
    علتش بیشتر وراثته تا کفش نامناسب. من اصلا اهل کفشای نوک تیز و پاشنه دار نیستم ولی این مشکل رو از مادرم و پدربزرگم به ارث بردم. الان با اینکه زیر 30 سال هستم ولی به حدی پیشرفت کرده و اذیتم میکنه که ناچارم عمل کنم. عملش هم شنیدم خیلی سخت و دردناکه.
    1
    1
    
    hits