دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فقط 40 تا 50 نفر از پزشکان درآمد بالایی دارند
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
فقط 40 تا 50 نفر از پزشکان درآمد بالایی دارند- پزشکن-درآمد پزشکان-تعرفه پزشکان-جامعه پزشکی

چند وقتی می‌شود که جامعه پزشکی کشور مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است و هراز چندگاهی کسی از راه می‌رسد و چیزی درباره این گروه فرهیخته می‌گوید.

زمانی بحث درباره‌ درآمد است و زمان دیگر درباره برخی کارها که انجام می‌دهند. فردی از راه می‌رسد و مدعی می‌شود که پزشکان در ماه درآمدهای چند ده میلیونی دارند و پزشکانی که فریاد مخالفت می‌زنند و این موضع را رد می‌کنند. حالا این سئوال پیش می‌آید که واقعا درآمد پزشکان در کشور ما زیاد است؟

درامد پزشکان

درآمد نیم میلیاردی پزشکان خارجی

در کشور ما پزشک‌ها دست مزد بالایی ندارند، این را به عنوان درد دلی از سوی جامعه پزشکی مطرح نمی‌کنیم یک سایت انگلیسی زبان چندی پیش گزارشی را در این زمینه منتشر کرده است درآمد متخصصان مغز و اعصاب را اعلام کرده است، اطلاعات بیشتر در این باره در سایت«درآمد پزشکان سلامت»http://www.healthcare-salaries.com/physicians/neurologist-salary مطالعه کنید.

در گزارش سایت «درآمد پزشکان سلامت» درباره دستمزد متخصصان مغز و اعصاب آمده است «حقوق و دستمزد متخصص مغز و اعصاب در ایالات متحده حدود بیش از 160هزار دلار در سال است.» عددی که به دلار 3200 تومان همین امسال، در حدود 512 میلیون تومان می‌شود که تقسیم بر عدد ماه‌های سال به ماهی 42 میلیون تومان می‌رسیم.

در این کشور یک پزشک برای این که به این درجه از علمی یعنی تخصص در حوزه اعصاب و روان برسد باید دوره‌های مختلف را بگذراند و البته به همین دلیل است که درآمد این افراد از سایر رشته‌های پزشکی بالاتر است. البته در سایت «درآمد پزشکان سلامت» درآمد سالانه پزشکان را منهای پاداش سالانه آنان کرده است که با جمع این عدد به مراتب درآمد بالاتری را پزشکان به دست می‌آورند.

براساس گزارش این سایت، یک متخصص مغز و اعصاب در کشور آمریکا از 123 دلار تا 250 دلار در هر ساعت درآمد دارد و این سطح درآمد بسته به منطقه‌ای که پزشک در آن طبابت می‌کند و سطح سواد و تجربه وی متفاوت است. یعنی درآمد یک متخصص مغز و اعصاب در آمریکا در هر ساعت بین 393 تا 800 هزار تومان است و یک متخصص در این کشور هرچه تجربه کاری بیشتر داشته باشد درآمد بیشتری نیز به دست می‌آورد.

همانطور که در این گزارش آمده است، پزشکان در آمریکا بسته به مناطق مختلف درآمد و دستمزد متفاوتی دارند. مثلا درآمد یک متخصص در ایالاتایلینویبین 148 هزار تا 513هزار دلار است در حالی که درآمد همین متخصص در فلوریدابین180هزار تا 500 هزار دلار خواهد بود. در تگزاس نیز 150هزار تا 499 هزار دلار و در کالیفرنیا پزشکان متخصص سالانه 150 هزار تا 462 هزار دلار درآمد دارند.

البته وضع این متخصصان در کشور کانادا نیز به همین منوال است، این افراد نیز بین 154 هزار تا 300 هزار دلار درآمد دارند. در کشور انگلستان این عدد به 67هزار تا 100هزار پوند در سال می‌رسد. در استرالیا نیز یک متخصص از 52 هزار تا 232 هزار دلار در سال پول در می‌آورد.

حالا یک سئوال پیش می‌آید: «چرا مردم با توجه به گرانی بخش سلامت از این هزینه‌ها شکایتی ندارند و کسی ماجرای درآمد متخصصان را در این کشورها مدام به میان نمی‌کشد؟» به این سئوال دکتر «ایرج فاضل»رییس انجمن جراحان ایران، به روشنی پاسخ می‌دهد.

فقط 40 تا 50 نفر درآمد بالا دارند

رئیس جامعه جراحان کشور در گفتگو با برنا، با اعلام اینکه جامعه پزشکی بیش از 10 هزار نفر عضو دارد، اعلام می‌کند: از این تعداد فقط 40 تا 50 نفر درآمد بالایی دارند که در حدود 4/0 تا 5/0 در صد از این جامعه را شامل می‌شود.

دکتر «ایرج فاضل» با بیان اینکه دستمزد پزشک‌ها در کشور ما ناچیز است، می‌گوید: انگار در کشور ما همه دنبال خبر هستند و به تنها گروهی که زورشان می‌رسد، ما پزشکان هستیم به همین خاطر است که همه فشارها را به ما می‌آورند.

وی با اعلام اینکه درآمد پزشکان در کشور ما یک سوم کشورهای همسایه است، می‌افزاید: در دولت گذشته مدت 6 سال تعرفه‌های پزشکی هیچ تغییری نکرد در حالی که سایر خدمات هر سال با تورم 40 درصد، رشد قیمت داشت، با این وجود باز هم اعلام می‌شود که پزشکان درآمدهای بالایی دارند و بیشتر از سایر گروه‌ها پول می‌گیرند!

فقط 40 تا 50 نفر از پزشکان درآمد بالایی دارند

قدم به قدم تعرفه ها واقعی می‌شود

فاضل با بیان این که واقعی شدن تعرفه‌ها آن هم به یکباره و بعد از 6 سال باعث می‌شود فشار زیادی به مردم وارد شود و شالوده کار از دست همه خارج شود، می‌گوید: به همین خاطر است که وزیر بهداشت تصمیم گرفته است که تعرفه‌ها را به صورت پلکانی واقعی کند. البته این کار بسیار عاقلانه است اما تا واقعی شدن تعرفه‌ها راه زیادی در پیش داریم.

وی تاکید می‌کند: در دولت قبلی با یک کار غیرکارشناسی مدت زیادی همه چیز به هم ریخت. باید این را هم پذیرفت هرجا درباره عرضه هر کالایی نرخ ناعادلانه باشد، بازار سیاه ایجاد می‌شود، بلایی که تعرفه‌های ناعادلانه سر نظام سلامت آورد.

مشکل شبه بیمه‌ها هستند

رئیس جامعه جراحان کشور با بیان اینکه باز هم جای شکر دارد که وزیر فعلی مشکلات حوزه سلامت را می‌شناسد، تاکید کرد: در کشورهای غربی هیچ رابطه‌ای مالی بین پزشک و بیمار وجود ندارد و رابطه آنها درست و در راستای سلامتی است.

وی تاکید می‌کند: در این کشورها تمام هزینه‌ها را بیمه پرداخت می‌کند، آن به یکباره و درست به پزشک پرداخت می‌شود و دیگر نه بیمار نگرانی دارد و نه پزشک اما در کشور ما به هیچ وجه چنین موضوعی وجود ندارد.

فاضل با اعلام اینکه در کشور ما گروه‌هایی به اسم بیمه فعال هستند اما در اصل شبه بیمه به نظر می‌رسند، می‌گوید: ما بازی‌ای به اسم بیمه داریم که در اصل رشد قارچ‌گونه‌ای دارند تا درآمد زیادی را راهی جیب خود کنند بدون اینکه به مردم یا پزشکان سودی برسانند. نیمی از درآمد بیمه صرف کارمندان و تبلیغاتشان می‌شود در حالی که باید کمک رسان باشند.

وی در پایان تاکید کرد: کاملا بی‌انصافی است که بخواهیم درآمدهای کلان عده‌ای از پزشکان را به کل جامعه فرهیخته و زحمتکش تعمیم دهیم، ضمن آنکه توهین به طبقه تحصیلکرده کار بسیار غیر اخلاقی است کاری که مدام برخی از رسانه‌ها آن را انجام می‌دهند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits