دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کشف روش جدیدی برای درمان هپاتیت
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کشف روش جدیدی برای درمان هپاتیت ,کشف روش جدید, درمان هپاتیت ,هپاتیت بی, هپاتیت سی ,سیروز کبد ,ماکسیم کازلوف, آنزیم سلولی, عفونت کبد, بیولوژی مولکولی

متخصصان در جریان پروژه بزرگ مقیاس بیولوژی مولکولی ثابت کردند که ویروس مقاوم «هپاتیت- سی» را راحت‌تر می‌توان از بین برد.

هپاتیت سی نوعی عفونت است که عمدتاً کبد را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ویروس هپاتیت سی (HCV) علت این بیماری است.

کشف روش جدیدی برای درمان هپاتیت

هپاتیت سی اغلب هیچ علائمی ندارد، اما عفونت مزمن موجب زخم شدن کبد می‌شود و پس از چند سال به سیروز کبد می‌انجامد.

در بعضی موارد، افراد مبتلا به سیروز کبد همچنین دارای نارسایی کبد، سرطان کبد و یا عروق بسیار متورم مری و معده هستند که این مورد آخر می‌تواند منجر به خونریزی تا حد مرگ شود.

بدین منظور باید بر پروتئین سلول میزبان تأثیر گذاشت که ویروس باصطلاح با آن «معاشرت» می‌کند؛ ویروس از این پروتئین برای نفوذ به سلول استفاده می‌کند.

کشف روش جدیدی برای درمان هپاتیت

متخصصان ماده‌ای را کشف کردند که بر پروتئین سلولی تأثیر می‌گذارد و بدین ترتیب ویروسی را از بین می‌برد که در سلول خانه کرده است.

روش‌های کنونی درمان ویروس هپاتیت سی موثر هستند اما نه 100 درصد؛ آنها به دشواری بر انواع پایدار ویروس تأثیر می‌گذارند؛ این مسأله را می‌توان با تأثیرگذاری مکمل بر پروتئین سلولی رفع کرد که ویروس در آن «خانه کرده است».

کشف روش جدیدی برای درمان هپاتیت

متخصصان انستیتوی بیولوژی مولکولی مسکو آکادمی علوم روسیه نشان دادند که آنزیم‌های سلولی «هیستون دِآ سِتیلاز6» مناسب‌ترین طعمه هستند.

این آنزیم نسبت به کار پروتئین ساختار سلول میزبان که در تقسیم آن شرکت دارد، واکنش نشان می‌دهد.

اعضای گروه پژوهشی تحت رهبری ماکسیم کازلوف کارمند علمی انستیتوی بیولوژی مولکولی به این نکته توجه نشان دادند که مهمترین موضوع چگونگی کاهش فعالیت آنزیم سلولی است.

در نتیجه دانشمندان مکانیزم چنین تأثیرگذاری را کشف کردند؛ ماده‌ای که از خاصیت ضد ویروسی برخوردار است و می‌تواند فعالیت ویروس را به صفر برساند.

ماکسیم کازلوف گفت: به زبان ساده، پازل ما درست شد؛ تأثیرگذاری ماده انتخابی است که ارزش آن در این نکته نهفته است زیرا فقط بر سلول‌های دارای ویروس تأثیر می‌گذارد و کاری با سلول‌های سالم ندارد. در نتیجه در سلول‌های بیمار ویروس نابود می‌شود.

آنزیم سلولی بر دیگر پروتئین‌های سلول که ممکن است باعث تولید مثل ویروس شوند نیز تأثیر می‌گذارد.

این آنزیم در تمام جهات عمل می‌کند و تأثیر قابل توجهی بر تولید مثل ویروس دارد و به این ترتیب ماده آینده دار خوبی برای درمان هپاتیت – سی است.

از این رو، هم اکنون بر روی ساخت ماده منتخب و اونیورسال کار می‌کنیم؛ آنها داروهای ضد هپاتیت نسل جدید خواهند بود.

منبع:طبنا



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits