دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کنترل خشم و عصبانیت/چگونه به اعصاب خود مسلط باشیم؟
68
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کنترل خشم و عصبانیت-چگونه به اعصاب خود مسلط باشیم-عصبانی شدن در پریود-کنترل خشم-راههای کنترل عصبانیت-چگونه به اعصاب خود مسلط باشیم-آرامش روح و روان-اعصاب مسلط و آرام-آرامش یافتن-چگونه آرامش پیدا کنیم-چگونه خشممان را کنترل کنیم

خشم و عصبانیت همانند دیگر احساسات هم می تواند خوب باشد و هم بد! بعضی خانم ها با تفکر اینکه اگر عصبانی شوند و آن را ابراز کنند دیگر خانم خوب و محترمی نیستند احساسشان را سرکوب می کنند. اما باید بگوییم که سرکوب خشم سبب ایجاد افسردگی می شود. چه بهتر که یاد بگیرید چگونه خشم تان را به گونه ای سالم و عاقلانه ابراز کنید.دسته ای دیگر آنچنان خشمشان را خصمانه بیرون می ریزند که اطرافیان را به عذاب گذاشته و کاسه صبر آنها را لبریز می کنند این دست افراد نیز می بایست با مدیریت خشم آشنا شوند.


در این مقاله با مجله دلگرم همراه باشید تا روش های مدیریت خشم را به شما آموزش دهیم.

کنترل خشم و عصبانیت/چگونه به اعصاب خود مسلط باشیم؟

کنترل خشم و عصبانیت/چگونه به اعصاب خود مسلط باشیم؟


*خشم و عصبانیت به چه معناست؟

زمانی که فردی به مرز خصوصی ما تجاوز می کند خشمگین می شویم. اگر عادت کرده اید که خشم خود را سرکوب کنید و یا اگر خیلی زود جوش هستید و سریع عصبانی می شوید در هر دوحالت می بایست معتدلانه پیش رفت و مدیریت خشم را آموزش دید.


*سعی کنید خشم و عصبانیتتان را بشناسید.

قبل از عصبانی شدن، یعنی زمانی که ناراحت هستید ولی هنوز کنترلتان را ازدست نداده اید حستان را دریابید و کنترل خشم را شروع کنید. اگر می دانید پس از خشمگین شدنتان اعمالی انجام می دهید که اصلا درخور و شایسته نیستند قبل از اینکه آن اعمال و رفتار به سراغتان بیاید آنها را تغییر دهید و با خودتان عهد کنید که ان کارها را انجام نخواهید داد.


خشم و عصبانیت مشکل نیست.مشکل زمانی است که تلاش کنیم این احساس را سرکوب کنیم و از دست آن خلاص شویم. یاد بگیرید خشم تان را بشناسید و قبل از بروز آن با یک احساس بسیار قوی آن را به نحو مثبت و بدون خطری بروز دهید.افرادی با درک بالا بسیار راحت می توانند از پس مدیریت خشم بر بیایند.

sep12

*از مدیتیشن به عنوان ابزاری برای مدیریت خشم استفاده کنید.

بعضی ها با انجام مدیتیشن بسیار آرام می گیرند. فقط کافیست در موقعیتی آرام و راحت بنشینید و همین طور که به آرامی نفس می کشید بگویید" با هر دم به خشمم آگاهی پیدا میکنم و با هر بازدم آن را رها می کنم." می توانید دومرتبه در روز هر بار 20 دقیقه مدیتیشن انجام دهید و با این روش احساس بهتری داشته باشید.

*لیستی از مواردی که باعث عصبانیت شما می شود تهیه کنید تا هر چه می توانید از آن عوامل دوری کنید.

زمانی که در حال عصبانی شدن هستید یعنی مشتتان را به هم می فشارید یا دندانهایتان را روی هم فشار می دهید، قلبتان احساس سنگینی می کند و نفس نفس می زنید را سریع در نظر بگیرید و به هر چه آرام تر شدنتان کمک کنید، خودتان را و افکارتان را منحرف کنید و به کاری که دوست دارید بپردازید. از 1 تا 10 شروع به شمردن کنید و یا کارهای متفرقه ای که ذهنتان را پراکنده کند انجام دهید.
خشم و عصبانیت و کنترل ان

*قبل از اینکه وارد هر عمل ناشایستی شوید افکارتان را تحت کنترلتان بیاورید و خواهشا فکرهای بیهوده را از سرتان بیرون کنید. راجب مسئله ای که خشم شما را برانگیخته با خودتان صحبت کنید و جملاتی را با خودتان زمزمه کنید.


*هر چه سریعتر خودتان را از محیط دعوا و عصبانیت خارج کنید و برای اینکه کمتر خودخوری کنید به اتاقی دیگر رفته و سعی کنید آرام بگیرید.


*تفاوت بین دفاع از حق خود و خشم را بشناسید. اینکه شما شروع به حرف زدن و به قول خودتان دفاع از حقتان می کنید به طبع طرف مقابلتان خشمگین می شود و آن وقت است که اگر طرف دیگرتان را آزرده و عصبانی کردید درگیری به صورت جدی بالا خواهد گرفت و اتفاقی که نباید بیافتد خدای ناکرده خواهد افتاد.

با خودتان عهد کنید که دیگر خشمتان را کنترل می کنید و هر بار پیشرفتتان را در نظر بگیرید و اگر بهبود یافتید بفهمید که قطعا انسان فهمیده و با منطقی هستید.


ترجمه و گرداوری:
بخش روانشناسی مجله دلگرم
(اعظم بهادر)



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (68 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

Sahar | ۷ ماه پیش
خیلی مطالب خوبی بودممنونم
0
0
samane | ۹ سال پیش
مرسی خوب بود
0
0
پاسخ ها:
siamak | ۷ سال پیش
با سلام و احترام فراوان ،
همین امروز 95/11/10 برایم اتفاقی رخ داد که بسیار موجب عصبانیتم شد و قلبم رو تحت فشار فراوان قرار داد ، اما از اینکه خیلی خوب تونستم خشمم رو کنترل کنم به خودم افتخار کردم . این مقاله شما رو که الان خوندم بیشتر مصمم شدم که در این امر بیش از پیش تلاش و تحقیق کنم . با سپاس فراوان
0
1

hits