دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان بیماری گلوکوم سیاه
6
زمان مطالعه: 5 دقیقه
درمان بیماری گلو کوم سیاه-بیماری گلو کوم - آب سیاه-چشم و بیماری های آن-چشم و آب سیاه-گلو کوم ثانویه-گلو کوم اولیه

بیماری

گلوكوم (آب سياه)

گلوکوم به یک بیماری اطلاق نمی شود بلکه شامل گروهی از بیماری ها می باشد.این بیماری به دلیل افزایش فشار مایع داخل چشم ایجاد می شود، ایجاد این بیماری در افرادزیر 40 سال غیر معمول است اما با افزایش سن شیوع آن افزایش می یابد.ضربات ناشی از جراحی و تصادفات و سوختگی های شیمیایی از عوامل مهم ایجاد کننده بیماری گلوکوم می باشد.

5/4 میلیون نفر در دنیا به دلیل گلوکوم دچار کوری می شوند.افزایش فشار داخل کره چشم به سه عامل بستگی دارد:سرعت ترشح مایع زلالیه توسط جسم مژگانی ،مقاومت در برابر خروج مایع زلالیه،میزان فشار وریدی.دو نوع گلوکوم وجود دارد:

1- گلوکوم اولیه که با بیماری چشمی ارتباط ندارد و به علت مقاومت در راه خروجی مایع زلالیه ایجاد می شود و هر دو چشم را درگیر می کند و ممکن است ارثی باشد.

2-گلوکوم ثانویه با بیماری های چشمی که جریان خروجی زلالیه را کاهش می دهند ارتباط دارد و یک طرفه (درگیر یک چشم) می باشد و شیوع فامیلی در آن نادر است.

فشار داخل کره چشم با توجه به عواملی مانند:ساعات مختلف روز، فصول ، فشار خون ،سرعت ضربان قلب و تنفس تغییر می یابد.یک تقسیم بندی دیگر وجود دارد گلوکوم زاویه بسته و گلوکوم زاویه باز که هر کدام چندین نوع هستند.گلوکوم زاویه باز به آرامی پیشرفت می کند و فرد متوجه از دست دادن بینایی خویش نمی شود.

گلوکوم زاویه بسته اولیه همیشه با افزایش فشار داخل کره چشم همراه است.این بیماری به طور ناگهانی ظاهر می شود و دردناک می باشد.کاهش دید به سرعت پیشرفت می کند و سبب می شود که بیماران زودتر نسبت به گلوکوم زاویه باز، به دنبال مراقبت های پزشکی بروند

گلوکوم زاویه بسته شایع ترین نوع گلوکوم می باشد و 60%تا 70% موارد گلوکوم در بزرگسالان را شامل می شود. گلوکوم زاویه باز اولیه در سیاهپوستان شایع تر از سفیدپوستان است و در سیاهپوستان در سنین پایین تر ایجاد می شود و بیشتر از سفیدپوستان باعث کوری می شود.

بالا بودن فشار چشم نشان دهنده ابتلاء به این بیماری نیست بلکه به تحمل عصب بینایی در برابر افزایش فشار چشم بستگی دارد.با مراجعه به چشم پزشک این بیماری به راحتی قابل تشخیص می باشد افراد بالای 35 سال وقتی به چشم پزشکی می کنند باید معاینه ای برای این بیماری صورت بگیرد(به خصوص در افرادی سابقه این بیماری در خانواده دارند)

بیماری

راه درمان بیماری گلوکوم

دکتر قاسم فخرایی، با بیان اینکه گلوکوم از جمله بیماری‌های چشمی است كه به آسیب عصب بینایی منجر می‌شود، گفت: در اغلب موارد افزایش فشار داخل چشمی باعث بروز این صدمه می‌شود، البته درصد كمی از بیماران چنین شرایطی ندارند و فشار داخل چشمشان چندان بالا نیست.

این فلوشیپ چشم پزشکی ادامه داد: در این بیماری سلول‌های عصب بینایی بتدریج از بین می‌روند و در نتیجه بیمار دچار افت بینایی می‌شود. گلوكوم بیشتر در افراد بالای 40 سال و اشخاصی كه سابقه خانوادگی گلوكوم دارند مشاهده می‌شود.

فخرایی با بیان اینکه بیماری آب سیاه افراد را در دو نوع حاد و مزمن گرفتار می‌کند كه معمولا در نوع حاد آن، بیماران دچار علائم شدید و ناگهانی می‌شوند، گفت: فشار داخل چشم در آب سیاه حاد به‌طور ناگهانی افزایش می‌یابد و بیماران دچار درد چشم، افت دید، سردرد، درد اطراف چشم و قرمزی چشم می‌شوند.

وی در ادامه گفت: در نوع مزمن گلوکوم که شایع است، فشار داخل چشم بتدریج افزایش می‌یابد. به همین دلیل فرد معمولا متوجه بیماری خود نمی‌شود و خیلی دیر به پزشك مراجعه می‌كند. در واقع مراجعه در مرحله‌ای صورت می‌گیرد كه بیماری بسیار پیشرفت كرده است.

این چشم پزشک خاطرنشان کرد: اقدامات درمانی در هر مرحله از گلوكوم تنها برای حفظ وضعیت موجود است و نمی‌توان دید از دست رفته بیمار را به حالت اولیه برگرداند.بنابراین مراجعه منظم و زودهنگام به چشم پزشک برای جلوگیری از پیشرفت بیماری ضروری است.

به گفته وی در مراحل اولیه بیماری دارو تجویز می‌شود. همچنین برخی انواع لیزر می‌تواند به عنوان جایگزینی برای یك یا دو دارو عمل كند، ولی اثر آنها با گذشت زمان كاهش پیدا می‌كند.

فخرایی اضافه کرد: در مواردی ممکن است دارو و لیزر هیچکدام به درمان جواب ندهد که در چنین شرایطی باید به فكر راه‌حل‌های دیگر مثل جراحی باشیم.

وی که در بیست و سومین کنگره بین‌المللی سالیانه انجمن چشم پزشکان ایران اداره کننده سمپوزیومی تحت عنوان "روش‌های نوین درمان برای بیماران گلوکومی"است، در این باره توضیح داد: این برنامه به مدت یک ساعت و نیم برگزار خواهد شد و در خلال آن دیدگاه‌های تازه‌تری در درمان بیماران گلوکومی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

این فوق تخصص گلوکوم از حضور سه میهمان خارجی از کانادا و ایالات متحده آمریکا در این سمپوزیوم اطلاع داد و گفت: مدعوین، به ارائه روش‌های نوین در برخورد و تشخیص بیماری گلوکوم خواهند پرداخت.

منبع:دانشنامه دکتر جلیلی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (6 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits