دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه آنچه باید درباره تق‌تق مفاصل یا کریپتاسیون بدانید/ کدام صدای مفاصل خطرناک هستند؟

علت صدای تق‌تق مفاصل (کریپتاسیون) چیست؟ آیا این عارضه خطرناک است؟

همه آنچه باید درباره تق‌تق مفاصل یا کریپتاسیون بدانید/ کدام صدای مفاصل خطرناک هستند؟
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
علت صدا دادن مفاصل و راههای پیشگیری و درمان آن: گاهی در حین راه رفتن، یا بعد از نشستن طولانی هنگامی که بخواهیم بلند شویم و یا حتی هنگام انجام فعالیتی ممکن است صدا های متفاوتی از بعضی از مفاصل بدن شنیده شود.

علت ایجاد صدای مفاصل (کریپتاسیون) چیست؟

از نظر پزشکان زمانی که صداهای ایجاد شده در مفاصل همراه با درد نباشد، مشکلی ایجاد نشده است؛ ممکن است این صداها با کم شدن مایع بین مفصلی و تغییرات فیزیولوژیک باعث شود مایع بین مفصلی نرمی سابق را نداشته باشد و در نهایت باعث ایجاد صدا شود؛ گاهی این صداها به قدری بلند است که شب‌ها باعث بیدار شدن اطرافیان می‌شود.

عوامل ایجاد صدا در مفاصل

  • گاهی تغییرات املاح بدن منجر به کاهش سطح مایع سینوویال مفصلی می‌شود که صدای مفاصل را به همراه دارد؛ همچنین گاهی حرکت تاندون‌ از روی استخوان‌ها با صدا و درد همراه می‌شود.
  • در برخی موارد حباب‌های کوچکی که در مایع مفصلی وجود دارند به هم می‌چسبند و بزرگ و بزرگتر می‌شوند که در نهایت ترکیدن این حباب‌ها صدا ایجاد می‌کند؛ این مشکل را زمانی خطرناک و مهم می‌دانیم که با درد تیر کشنده، سوزش، حسی مثل برق گرفتگی یا احساسی شبیه به فرو رفتن میخ همراه باشد.

کدام صداهای مفصلی خطرناک هستند؟

  • اگر درد حاصل بر اثر گیر افتادن تاندون باشد به صورت برق گرفتگی، گزگز و مورمور نمود پیدا می‌کند؛ اگر صدای مفاصل بر اثر ساییده شدن غضروف و تماس استخوان‌ها با هم باشد باعث ایجاد حسی مثل فرو رفتن میخ در زانو می‌شود.
  • یا ممکن است برخورد تاندون ها در هنگام حرکت منجر به ایجاد صدا و درد شود؛ در مجموع اگر این صداها همراه با درد، داغی و تورم هم باشد حتماً باید بررسی و معاینه شود.

کدام اختلالات در بانوان باعث ایجاد صدا در مفاصل می‌شود؟

معمولا این اختلال پاتولوژیک و ناشی از مشکل یا بیماری دیگری نیست؛ در دوره‌های متفاوت زندگی ممکن است به دلیل تغییرات املاح خون، تغییرات عملکرد سیستم عضلانی-اسکلتی و ایجاد ساییدگی بر اثر افزایش سن باعث ایجاد سروصدا شود.

این اختلال در تاندون‌های ورزشکاران هم مشکل شایعی به شمار می‌آید؛ در خانم های جوان هم شلی لیگامانی و نرمی مفاصل ممکن است در ایجاد این اختلالات تاثیر داشته باشد.


روش‌های درمان صدا دادن مفاصل کریپتاسیون

  • درمان صدای مفاصل به علت ایجاد آن بستگی دارد؛ صداهای طبیعی نیازی به درمان ندارند،اگر صداها بر اثر تغییرات مایع بین مفصلی باشد افزایش آب دریافتی کمک کننده است اگر این اختلال در ورزشکار‌ها باشد باید معاینه شوند، شاید سبک کردن تمرین راهکار خوبی برای درمان این افراد باشد.
  • اگر ساییدگی علت بروز این درد و صداها باشد، تقویت عضلات می‌تواند به کاهش فشار وارده بر مفاصل کمک کند؛ تمرینات دامنه حرکتی باعث ترشح مایع سینوویال می‌شود.
  • از شایع‌ترین این تمرین‌ها نشستن لبه تخت وحرکت پاندولی پا بدون ایجاد فشار بر زانو‌ها است؛ این تمرین باعث ترشح مایع سینوویال در مفاصل می‌شود؛ در بیماران آرتروزی حتی ممکن است این تمرین با وزنه پایی انجام شود تا تحریک و ترشح بیشتری به همراه داشته باشد.

علت صدا دادن مفاصل کمر چیست؟

عوامل موثر در صدا دادن کمر

دستکاری مفصل :

  • متخصصین معتقدند که این صداها هنگامی شنیده می شود که گازهای موجود در مایع سینوویال در مفاصل و مهره های کمر به طور ناگهانی آزاد می شوند. این صداها به خودی خود معمولاً ضرری ندارند، اما در صورتی که با کمر درد همراه باشد، بیمار باید حتماً به پزشک مراجعه کند .

تغییر در موقعیت تاندون در زمان حرکت دادن یک مفصل :

  • این صدا هنگامی شنیده می شود که تاندون یک مفصل که کمی از جایگاه خود خارج شده است، به جای اصلی خود برگردد. این صدا می تواند به خاطر کشیده شدن رباط ها در هنگام حرکت دادن مفصل نیز باشد .

کشیدگی و فشار بر مفاصل یا ساختارهای حمایت کننده از آن ها از قبیل رباط ها، تاندون ها یا غضروف :

  • این ساختارهای حمایتی به صورت متوالی هر یک وظیفه خود را انجام می دهند و در مجموع، بیشترین دامنه حرکتی ممکن را برای یک مفصل تأمین می کنند. برای مثال :
  • غضروف :که یک نوع بافت همبند است که قسمت انتهای استخوان ها را می پوشاند و از اصطکاک و ساییدگی آنها جلوگیری می کند .
  • رباط ها :بافت های همبندی هستند که استخوان ها را به یکدیگر متصل می کنند. تاندون ها نیز استخوان را به ماهیچه ها متصل می کنند .
  • وجود مجموعه این ساختارهای حمایتی باعث پایداری یک مفصل می شود. بنابراین اگر هر یک از آن ها به خاطر مصدومیت شدید یا فشار و کارکرد مداوم مفصل دچار آسیب دیدگی شود، صداهایی که از مفصل شنیده می شود نیز بیشتر خواهد شد .
  • بعضی از بیماری ها و عوارض تخریب کننده مفصل نیز می توانند باعث جابه جا شدن قطعات استخوانی (مهره ها) و به هم خوردن ترتیب منظم آن ها در ستون فقرات شوند. این حالت نیز می تواند موجب ایجاد صدای تق تق در ناحیه ستون فقرات کمری شود.

مهم ترین بیماری های تخریبی ستون فقرات عبارت است از :

  • آرتروز ستون فقرات :

یک عارضه پزشکی است که در اثر تخریب بافت های غضروفی در مفاصل به وجود می آید. ساییده شدن غضروف های مفاصل ستون فقرات می تواند باعث ایجاد صدای تق تق در کمر شود. زیرا با ساییده شدن این غضروف ها، استخوان مهره ها بر روی هم کشیده می شوند و صدا می دهند .

  • دیسک کمر :

یکی دیگر از ضایعات تخریبی کمر است که طی آن، دیسک های بین مهره ای که در فاصله بین قطعات استخوانی در ستون فقرات قرار گرفته اند، ضعیف شده یا از جای خود بیرون می زنند (فتق دیسک). در نتیجه، دیواره سخت خارجی دیسک پاره می شود و ماده ژلاتینی نرمی که توسط این دیواره سخت احاطه شده است به بیرون نشت می کند .

  • ورم دیسک ها در قسمت پایین کمر :

این عارضه حتی می تواند بر اعصاب نخاعی که در اطراف ستون فقرات قرار گرفته اند نیز فشار وارد کند و باعث ایجاد کمر درد شود. صداهای کمر می تواند به خاطر تغییر در میزان تراکم استخوان ها نیز باشد .

ورزشکاران صدای مفاصل را جدی بگیرند

  • صدای مفاصل گاهی ناشی از یک ضایعه واقعی در مفصل هستند و حتی شاید به جراحی نیاز داشته باشند .همچنین در صورتی که صدای مفصل بعد از اینکه ضربه ای به آن وارد شده باشد،رخ دهد نیز خطرناک است .
  • در کل اگر این صدا همراه با احساس درد باشد بیماری است و باید به پزشک متخصص مراجعه کرد تا با بررسی مفصل مشکل احتمالی را دریابد.همانند پارگی مینیسک زانو، یا به دنبال بورسیت یعنی التهاب بورس و تجمع مایع در آن (کیسه نرم حاوی مایع که مثل یک بالشتک بین تاندون و استخوان ها قرار دارد) یا پارگی تاندون روتاتورکاف (تاندون چرخاننده بازو) که معمولاَ با درد همراه است و به درمان نیاز دارد .
  • از آنجاییکه صدا دادن مفصل زانو و درد در ناحیه زانو پس از بروز آسیب دیدگی و یا ضربه به آن از علائم هشداردهنده پارگی مینیسک زانو است، ورزشکاران باید صدای زانو و حتی صدای سایر مفاصل که با درد همراه است و یا پس از وارد شدن ضربه همراه است
  • و همچنین اگر صداها با محدود شدن دامنه حرکتی عضو توأم باشد را جدی بگیرند. زیرا برای ورزشکاران نشانه و علائم خطرناک و جدی است که امکان دارد به جراحی منجر شود .

همچنین بخوانید:

علائم و درمان التهاب مفصل خاجی خاصره‌ای یا ساکروایلیاک

سینوویت گذرا التهاب مفصل هیپ یا سینوویت

درمان روماتیسم شدید مفصلی + کاهش درد آرتریت روماتوئید

تعویض مفصل لگن و ران چگونه انجام میشود؟

راه های مناسب برای پیشگیری از عفونت مفاصل

درمان و بهبود سریع درد شانه و کتف در منزل



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits