دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عفونت انگشت پا و راههای پیشگیری از آن
14
زمان مطالعه: 10 دقیقه
عفونت انگشت پا به علت رشد ناخن انگشت شست پا در درون گوشت شست رخ می دهد که اغلب نقاط گوشه ای را در گیر می کند


عفونت انگشت پا چرا و چگونه ایجاد می شود؟


عفونت انگشت پا به علت رشد ناخن انگشت شست پا در درون گوشت شست رخ می دهد که اغلب نقاط گوشه ای را در گیر می کند و این اغلب به علت عدم صحیح گرفتن ناخن ها پدید می آید که ناخن را به صورت مورب کوتاه می کنند اما شیوه صحیح آن کوتاه کردن ناخن به صورت صاف و مستقیم است که گوشه ناخن بیرون از گوشت شست بماند.


فرورفتن‌ ناخن‌ پا در گوشت‌ حالتی است که ‌ لبه‌ تیز ناخن‌ در گوشت‌ یکی‌ از انگشتان‌ پا (معمولاً شست‌) فرو رود. و باعث عفونت ناخن می شود . ناخن فرورفته از مشکلات رایج ناخن است و ناشی از فشار رشد لبه ناخن به داخل پوست و گوشت اطراف آن می باشد . این مشکل ممکن است در انگشتان پا یا دست رخ دهد اگرچه اغلب اوقات در انگشت پا و به دلیل پوشیدن کفش و فشرده شدن انگشتان پا رخ می دهد.


برای جلوگیری از بروز این مشکل و جلوگیری از فرو رفتن ناخن در گوشت انگشت پا ، باید ناخن های پای خود را به درستی کوناه کنید ، از کفش مناسب استفاده کنید و روزانه چندین ساعت انگشتان پای خود را بدون پوشش در معرض هوای آزاد قرر دهید . مخصوصا بعد از ورزش و پیادروی زیاد ، علاوه بر این دیابت ، چاقی و اختلالات تیرویید، قلب و کلیه که می توانند سبب ادم اندام تحتانی شوند نیز ممکن است این احتمال را افزایش دهند.


علائم عفونت انگشت پا


۱- قرمز شدن پوست لبه های ناخن انگشت شصت پا از اولین نشانه های این مشکل است. در صورتی که قرمزی پوست لبه های ناخن شست پای شما از بین نمیرود و روز بروز بیشتر میشود و دردناک است ، فرورفتن ناخن در گوشت انگشت پای شما درحال ایجاد عفونت است .

۲- احساس گرما و حرارت در محل قرمزی انگشت شست پا و احساس درد ضربان دار نشان دهنده این است که عفونت در محل فرورفتگی جدی است . در صورت عدم درمان مناسب ، این عفونت می تواند باعث ایجاد تب شود .


۳- به دقت به محل درد و فرو رفتگی ناخن دقت کنید . در صورتی که در اطراف محل درد ، چرک ( ترشحات به رنگ زرد ، سبز یا سفبد و بد بود ) مشاهده میکنید ، عفونت محل فرورفتگی ناخن شدید است . در این صورت سریعا به پزشک مراجعه کنید . درمان های معمول برای این مشکل میتواند خیساندن ناخن در آب گرم ، استفاده از آنتی بیوتیک های مناسب و در نهایت اگر مشکل بسیار جدی باشد ، برداشتن ناخن ، می تواند باشد.

عفونت ناخن

علت عفونت انگشت پا

عفونت انگشت پا حاصل از فشار ناشی از رشد لبه‌ی ناخن در داخل پوست انگشت پا است. این مشکل به ۳ دسته‌ی اصلی تقسیم می‌شود: مرحله‌ی ۱ – خفیف، مرحله‌ی ۲ – متوسط، و مرحله‌‌ ۳ – شدید. موارد خفیف ناخن فرورفته در گوشت انگشت دارای تورم در لابلای ناخن، اریتما، درد و ادم همراه با فشار همراه است. موارد متوسط با افزایش تورم، عفونت، ترشح و زخم لایه‌های ناخن همراه هستند. موارد شدید این بیماری التهاب مزمن و همچنین زبرشدگی را نشان می‌دهند و دارای هیپرتروفی لایه‌های ناخن هم هستند.

فشاری که حین راه رفتن، پوشیدن کفش و چاقی (در صورت وجود) وارد می شود سبب نفوذ بیشتر خار شده و شرایط را بدتر می کند. عوامل خطر مستعدکننده برای فرورفتگی ناخن پا مشتمل بر مکانیسم های آناتومیک و رفتاری هستند. در حقیقت فرورفتگی ناخن پا به علت دید نامناسب یا ابزار نامناسب، یک خار ایجاد می شود که محکم به بافت های اطراف ناخن اتصال می یابد و با رشد صفحه ناخن اتصال می یابد و با رشد صفحه ناخن به سمت دیستال بیشتر به عمق نفوذ می کند. به عقیده برخی این مشکل در ناخن های نازکتر و صاف تر و نیز ناخن های دارای چین ناخن پهن تر بیشتر است درحالیکه این ادعا ثابت نشده است.


یکی دیگر از علل بروز عفونت در ناخن شست پا ضربات مکرر (مثلا دویدن، شوت کردن) یا ترومای ناآگاهانه ای که به انگشت شست پار وارد می شود است همچنین استعداد ژنتیکی و سابقه خانوادگی، تعریق بیش از حد و بهداشت نامناسب پا احتمال فرورفتگی ناخن را افزایش می دهند.


محیط گرم و مرطوب پا مستعد رشد باکتری ها و قارچ هایی همچون استافیلوکوک ها، سودوموناس، درماتوفیت ها، کاندیدا و تریکوفیتون می باشد. هنگامی که پوست کنار ناخن آسیب می بیند این باکتری ها به داخل ناحیه آسیب دیده نفوذ کرده و باعث ایجاد عفونت می شوند. درمان عفونت گوشه ناخن پا یا پارونیشیا برای حفظ سلامت پا ضروری است و در صورت عدم درمان باعث بروز مشکلات جدی تر همچون دردهای مزمن، تغییر شکل، سلولیت و عفونت استخوانی می شود.

هنگامی که لبه‌ ناخن داخل پوست فرو می‌رود، التهاب ایجاد می‌کند. این اختلال اغلب بر ناخن پا، به ویژه انگشت شست پا تاثیر می‌گذارد. به نظر می‌رسد احتمال رخ دادن این مشکل در افرادی که دارای ناخن‌های ضخیم یا منحنی هستند بیش‌تر است، هرچند که این وضعیت می‌تواند در اثر جراحت، عدم رعایت نظافت پا و کفش‌هایی که سایز پا نیستند، هم رخ بدهند. علاوه بر این، افراد مبتلا به مشکلات عروقی، دیابت یا بی‌حسی در انگشتان پا، باید در درمان و پیش‌گیری از این مشکل بسیار دقیق باشند زیرا ممکن است به برخی عوارض جدی مثل از دست دادن اندام منجر شود.


همچنین یک ناخن ناقص یا آسیب‌دیده می‌تواند داخل گوشت برود. منطقه‌ی آسیب‌دیده می‌تواند عفونی و دردناک شود، و ممکن است تا زمانی که ناخن نیفتد، بهبود نیابد. برای جلوگیری از این مشکل ناخوشایند، باید ناخن‌های‌تان را صاف بگیرید.


پیشگیری از عفونت انگشت پا


کفش‌های‌ خوب‌ و استاندارد بپوشید. ناخن‌های‌ پا را به خوبی کوتاه‌ کنید. به‌ خصوص‌ بیماران مبتلا به‌ دیابت‌ شیرین‌ یا مشکلات‌ عروق‌ محیطی‌ باید در کوتاه‌ نمودن‌ ناخن‌های‌ پا دقت‌ کنند. در این‌ مشکلات‌ به‌ دلیل جریان‌ خون‌ مختل‌ پا، آسیب‌ به‌ پا مشکل ساز‌ است‌. در زمان کوتاه کردن ناخن دقت کنید ناخن گیر تیز بکار ببرید واز کوتاه نمودن گوشه های ناخن خودداری کنید. انگشت شست پا گوشت زیادتری نسبت به انگشتان دیگر دارد. تمیز و خشک نه داشتن پا از اهمیت بالایی برخوردار است. کفش باید سایز پای شما باشد. کفش های تنگ به گوشه انگشت شست پا فشار وارد می کنند و خطر بروز این عارضه را افزایش می دهند. در صورت امکان در محل کار یا تحصیل از صندل استفاده کنید. در صورتی که شغل شما به صورتی است که خطر وارد شدن ضربه به انگشت شست پا وجود دارد، از کفش های ایمنی که در نواحی پیشین آن فلز محافظ وجود دارد استفاده کنید.


برای جلوگیری از ایجاد فشار روی انگشتان پا ، از کفش و جوراب مناسب و راحت استفاده کنید . اگه کفش شما به گونه ای است که به راحتی در داخل کفش نمی توانید انگشتان خود را تکان دهید ، بهتر است کفش خود را عوض کنید و از کفش مناسب تری استفاده کنید .


کفش های پاشنه بلند و کفش های نوک تیز بدترین انتخاب ها برای شما می باشد . در صورتی که بیشتر اوقات روز در حال فعالیت هستید و کفش و جوراب به پا دارید ، روزانه چندین بار کفش و جوراب خود را در آورده و پاهای خودتان را در معرض هوای آزاد قرار دهید تا نفش بکشدند.

عفونت انگشت پا

درمان های خانگی عفونت انگشت پا


معمولا عارضه ناخن فرورفته که منتهی به عفونت انگشت پا می شود با درمان های خانگی و رعایت برخی نکات و توصیه های بهداشتی به مرور درمان می شود. از جمله این روش های می توان به موارد زیر اشاره کرد:


1. آب گرم و نمک اپسوم

قرار دادن پاها داخل محلول آب نمک گرم برای کاهش درد ناشی از عفونت انگشت پا مفید است و با نرم کردن ناخن به جدا شدن راحت تر آن از پوست کمک می کند.


2 قاشق غذاخوری نمک اپسوم (منیزیم سولفات) را به آب گرم داخل وان اضافه کرده و پاهای خود را به مدت 15 تا 20 دقیقه داخل آن قرار دهید. برای نتیجه بهتر هر روز 3 بار از این روش استفاده کنید.


2. سرکه سیب


سرکه سیب به دلیل خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی قوی به جلوگیری از عفونت و از بین بردن تورم پوست در نواحی ناخن فرورفته کمک می کند.


مقداری پنبه را به سرکه سیب آغشته کرده و در نواحی مورد نظر بمالید. سپس انگشت پا را با باند پوشانده و بگذارید چند ساعت بماند و در پایان آن را کاملا خشک کنید.


3. زردچوبه و روغن خردل

ریشه زردچوبه دارای خواص ضدالتهابی و تسکین دهنده درد است و به کاهش درد و تورم ناشی از عفونت انگشت پا کمک می کند.

نصف قاشق چایخوری پودر زردچوبه را با نصف قاش غذاخوری روغن خردل مخلوط کرده و روی نواحی آسیب دیده بمالید. سپس آن را با باند پوشانده و بگذارید یک ساعت بماند. روزی 2 تا 3 با این روش درمانی را تکرار کنید.


4. آب لیمو و عسل


ترکیب لیمو و عسل خاصیت ضد میکروبی داشته و برای درمان عفونت انگشت پا مفید است.


1 قطره آب لیمو و کمی عسل را مخلوط کرده و روی انگشت پا بمالید. سپس با باند پوشانده و بگذارید یک شب بماند. این کار را تا زمانی که علائم عارضه کاهش پیدا کند تکرار کنید.


5. استفاده از پنبه برای نگه داشتن ناخن


برای نگه داشتن ناخن – تا قدری بالاتر بیاید و آسیب کاهش پیدا کند – با دقت لبه ناخن آسیب دیده را کمی بالا بیاورید و یک تکه پنبه کوچک بین ناخن و پوست زیر آن قرار دهید. حتما پنبه را زود به زود عوض کنید مخصوصا بعد از خیساندن پا در وان حمام.


6. از نخ دندان استفاده کنید


هر بار پس از خیساندن پا در وان حمام که پوست و ناخن پا نرم تر شده اند از این روش استفاده کنید. با یک نخ دندان تمیز لبه فرورفته ناخن در گوشت را با دقت بلند کنید. دقت داشته باشید که بیش از حد به ناخن پا فشار نیاورید.


7. کوتاه کردن ناخن


برای جلوگیری از فرورفتگی ناخن در گوشت و عفونت انگشت پا ، ناخن های خود را همیشه ابتدا از قسمت لبه ها کوتاه کنید نه از قسمت میانی.
از تیز کردن لبه های ناخن خودداری کنید. ناخن ها را بیش از حد کوتاه نکنید زیرا در این صورت در داخل گوشت اطراف ناخن رشد می کنند.
گوشه های ناخن را کوتاه نکرده و در اصطلاح آنها را هلالی شکل نکنید. هر دو یا سه هفته یکبار ناخن های خود را کوتاه کنید.


8. کفش راحت بپوشید


پوشیدن کفش های تنگ از جمله عوامل اصلی است که باعث عفونت انگشت پا می شود. کفش های پاشنه بلند نیز فشار زیادی به انگشت های پا وارد می کند.


سعی کنید بیشتر اوقات از صندل و کفش های راحتی استفاده کنید تا انگشتان پا فضای بیشتری داشته باشند. ایده آل این است که کفشی از جنس پارچه نرم بپوشید.


9. مراجعه به پزشک


اگر هیچ یک از روش های درمانی بالا موثر نبود و عفونت انگشت پا بعد از 2 یا 3 روز بهبود پیدا نکرد لازم است به پزشک مراجعه کنید. بنا به تشخیص پزشک، ممکن است نیاز به مصرف آنتی بیوتیک خوراکی یا موضعی باشد. معمولا پزشک عمومی قادر به درمان این عارضه می باشد اما اگر تورم شدید و دردناک باشد نیاز به مراجعه به پزشک متخصص است.

divider

بیشتر بخوانید:

عفونت دندان و روشهای درمان آن

عفونت گوش و عوارض خطرناک آن

همه چیز در مورد عفونت رحم و راههای درمان آن

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (14 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits