دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تزریق عضلانی پنتوپرازول برای درمان رفلاکس معده
19
زمان مطالعه: 7 دقیقه
تزریق عضلانی پنتوپرازول جهت درمان کسانی که به رفلاکس معده و سوزش مری مبتلا هستند استفاده می شود. 


تزریق عضلانی پنتوپرازول


تزریق عضلانی پنتوپرازول جهت درمان کسانی که به رفلاکس معده و سوزش مری مبتلا هستند استفاده می شود. پنتوپرازول یک مهار کننده پمپ پروتون است که مقدار اسید تولید شده در معده را کاهش می دهد. پنتوپرازول برای درمان التهاب فرسایشی مری (آسیب اسید معده به مری) و سایر بیماری هایی که موجب ترشح اسید اضافی معده می شود، مانند سندرم زولینگر-الیسون مورد استفاده قرار می گیرد. پنتوپرازول برای تسکین فوری علائم سوزش سر دل مناسب نیست.

اشکال دارویی : قرص 20 و 40 میلی گرمی و آمپول 40 میلی گرمی به صورت پودر جهت محلول تزریقی

موارد مصرف تزریق عضلانی پنتوپرازول

  • زخم دوازدهه
  • زخم معده
  • رفلاکس ازوفاژیت متوسط و شدید
  • سندروم زولینگر- الیسون و شرایط دیگری که همراه با تولید زیاد و پاتولوژیک اسید معده می باشد.

فارماکوکنتیک تزریق عضلانی پنتوپرازول


پنتوپرازول فعالیت پمپ پروتونی را از طریق متصل شدن به پمپ هیدروژن پتاسیم آدنوزین تری فسفات و جایگزین شدن در سطح ترشحی سلول های پریتال معدی ترشح اسید معده را مهار می کند. پیک غلظت پلاسمایی این ماده در طی 2 تا 5/2 ساعت پس از مصرف خوراکی این دارو به دست می آید.

پنتوپرازول تا حدود 98% به پروتئین های پلاسما باند می شود. متابولیسم این دارو در کبد بسیار وسیع اتست که در ابتدا به وسیله ی سیتوکروم CYP450 و ایزوزیم های CYP3A4 و CYP2D6 و CYP2C9 متابولیزه می شود. متابولیت های این دارو بیشتر (حدود 80%) در ادرار دفع شده و باقی مانده در صفرا ترشح می شود. نیمه ی عمر نهایی این دارو در جریان خون حدود یک ساعت است که در موارد نارسایی های کبدی این زمان افزایش می یابد که در بیماران مبتلا به سیروز حدوداً 3 تا 6 ساعت است.

پنتوپرازول

تداخلات مهم دارویی تزریق عضلانی پنتوپرازول


به پزشکان خود درباره همه داروهایی که در حال حاضر از آنها استفاده می کنید و دارویی هایی که استفاده از آن ها را شروع یا قطع کرده اید، اطلاع دهید:

  • آمپی سیلین
  • کتوکونازول
  • متوترکسات
  • مایکوفنولات موفتیل
  • وارفارین (کومادین، جانتوون Jantoven)
  • داروهای اچ آی وی یا ایدز: اتازاناویر، نلفیناویر
  • داروهای حاوی آهن: فومارات آهن، گلوکونات آهن، سولفات آهن و...

گیاهان دارویی نظیر St.John’s wort ممکن است که در صورت مصرف هم زمان با این دارو باعث افزایش حساسیت به نور شوند از این رو از مصرف این دو دارو با هم خودداری باید شود.


مصرف هم زمان پنتوپرازول با غذا احتمالاً جذب دارو را به مدت 2 ساعت به تاخیر بیندازد ولی روی وسعت جذب دارو تاثیر چندانی ندارد. مصرف دارو می تواند بدون توجه به وعده های غذایی صورت بگیرد.


آزمایشگاهی : ممکن است سبب افزایش سطح سرمی گلوکز و لیپیدهای سرم شود. همچنین موجب بالا رفتن سطح آنزیم های کبدی می شود.

عوارض جانبی تزریق عضلانی پنتوپرازول


شایع ترین : سردرد، دل درد، اختلال آزمون های کبدی، تهوع، استفراغ، اسهال، نفخ
مهم ترین : هیپرگلیسمی، واکنش های حساسیتی، آنژین قلبی، آریتمی، MI، پان سپتوپنی، آسیب کبدی، نفریت بینابینی.
سایر عوارض : اضطراب، سرگیجه، بی خوابی، درد قفسه سینه، فارنژیت، گاستروانتریت، تکرر ادرار ، دردهای مفصلی – عضلانی، راش، اختلال تکلم، تاری دید، وزوز گوش، پانکراتیت، افزایش ترشح بزاق، بی اشتهایی، حساسیت به نور.

دوز تزریق عضلانی پنتوپرازول

درمان کوتاه مدت ازوفاژیت فرسایشی یا بیماری GERD

بزرگسالان : 40 میلی گرم به صورت خوراکی یک بار در روز به مدت 8 هفته که در صورت عدم بهبودی یک دوره ی 8 هفته ای دیگر نیز درمان ادامه می یابد. برای درمان کوتاه مدت بیماری GERD (در افرادی با سابقه ی ازوفاژیت فرسایشی) دوز دارو در بزرگسالان 40 میلی گرم به صورت تزریق داخل وریدی به مدت 7 تا 10 روز است که به محض این که بیمار قادر به استفاده از فرم خوراکی شد. فرم خوراکی جایگزین می شود.

در نگهداری و محافظت طولانی مدت از اوفاژیت فرسایشی بهبود یافته و سوزش سرمعده در بیمارانی با بیماری GERD 40 میلی گرم از دارو به صورت خوراکی در بزرگسالان به کار برده می شود .

در درمان کوتاه مدت افزایش ترشح پاتوژنیک یا سندرم زولینجر – الیسون یا دیگر شرایط نئوپلاستیک دوز معمول 80 میلی گرم هر 12 ساعت یک بار است که بیشتر از 6 روز نیست در بیمارانی که به دوزهای بالاتر نیاز دارند 80 میلی گرم از دارو 8 ساعت یک بار تزریق می شود.

خروجی اسید در این موارد باید کمتر از 10 میلی اکی والان دو ساعت نگه داشته شود. حداکثر دوز روزانه ی دریافتی از این دارو نیز 240 میلی گرم است.

زخم دوازدهه ، زخم معده، رفلاکس ازوفاژیت ملایم و شدید
دوز داخل وریدی توصیه شده 1 ویال (40mg پنتوپرازول ) در روز می باشد.

کنترل طولانی مدت سندروم زولینگر-الیسون و سایر شرایطی که افزایش ترشح پاتولوژیک وجود دارد
بیماران باید درمانشان را با دوز 80mg به صورت IV در روز شروع کنند . سپس دوزاژ می تواند به اندازه مورد نیاز با توجه به اندازه گیری ترشح اسید معده، کمتر یا بیشتر شود. با دوزهای بالاتر از 80mg در روز به صورت IV باید دوز دارویی تقسیم شده و 2 بار در روز مصرف شود.


تزریق عضلانی پنتوپرازول در بارداری و شیردهی

مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی باید با احتیاط صورت بگیرد. هیچ شاهدی مبنی بر ترشح این دارو در شیر مادر در دست نیست.

رفلاکس معده

مسمومیت با پنتوپرازول و درمان


مسمومیت با دوزهای 400 تا 600 میلی گرم منجر به هیچ عارضه ی قابل مشاهده ای نمی شود. همودیالیز به پاکسازی این دارو از بدن کمک نمی کند.

توجهات پزشکی – پرستاری در تزریق عضلانی پنتوپرازول


1) پاسخ های علامتی به درمان از بروز عوارض وخیم معدی جلوگیری نمی کند.

2) هر ویال از دارو را پیش از تزریق با 10 میلی لیتر از نرمال سالین مخلوط کنید تا رقیق شود.

3) سرم سازگار با دارو به منظور انفوزیون شامل D5W، نرمال سالین و رینگر لاکتات تزریقی است.

4) در GERD، با 100 میلی لیتر رقیق کننده هر ویال را رقیق می کنیم تا به غلظت 4/0 میلی گرم در هر میلی لیتر برسیم.

5) فرم رقیق شده ی دارو تا 12 ساعت و فرم مجدد ترکیب شده تنها تا 2 ساعت در دمای اتاق قابل نگهداری است.

6) از انفوزیون هم زمان دارو با داروهای دیگر در یک مسیر وریدی خودداری شود.

نکات مهم در هنگام تزریق پنتوپرازول

  • مصرف یک مهار کننده پروتون پمپ مانند پنتوپرازول ممکن است خطر بروز شکستگی استخوان لگن، ران، و یا ستون فقرات را افزایش دهد. این اثر بیشتر در افرادی که مدت طولانی یا در دوزهای بالا این دارو را مصرف کرده اند و در افرادی که دارای سن 50 و بالاتر هستند، رخ داده است.
  • این دارو می تواند باعث اسهال شود که ممکن است نشانه عفونت جدید باشد. اگر اسهال آبکی یا خونی دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. از داروهای ضد اسهال فقط در صورت دستور پزشک استفاده کنید.
  • اگر به پنتوپرازول یا بنزیمیدازول های دیگر مثل آلبندازول (آلبنزا) یا مبندازول (ورموکس)، آلرژی دارید، نباید از این دارو استفاده کنید.
  • دوره مصرف پنتوپرازول تجویز شده را بصورت کامل به اتمام برسانید. زیرا ممکن است علائم شما قبل از اینکه بیماری به طور کامل درمان شود، بهبود یابد.
  • درمان طولانی مدت با پنتوپرازول ممکن است جذب ویتامین ب 12 را دچار مشکل کند و منجر به کمبود این ویتامین در بدن شود. در صورت نیاز به درمان طولانی مدت با پنتوپرازول با پزشک خود در مورد نگرانی که بابت کمبود ویتامین ب 12 دارید، صحبت کنید.

شرایط نگهداری آمپول پنتوپرازول


دارو را در دمای اتاق و دور از رطوبت و گرما نگه داری کنید.

divider

بیشتر بخوانید:

تزریق آمپول و مواردی که باید هنگام تزریق رعایت شود

فواید و عوارض قرص نکسیوم برای درمان ریفلاکس معده

درمان ریفلاکس معده با طب سنتی

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (19 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits