دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۰ راهکار طلایی برای درمان کبد چرب گرید ۱
32
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کبد چرب گرید 1 را میتوان براحتی درمان کرد. درمان کبد چرب گرید با راهکار های خانگی امکان پذیر است. در ادامه 10 راه درمان کبد چرب گرید 1 را برای شما توضیخ داده ایم

چگونه کبد چرب گرید 1 را درمان کنیم؟

اگر در مورد سلامت کبد خود نگران هستید و میخواهید بدانید که آیا کبد چرب دارید و یا اگر دارید، گرید 1 است یا گرید 2 یا گرید 3 پیشنهاد میکنم حتما ادامه مقاله را از دست ندهید.

کبد یکی از مهم ترین و بزرگ ترین اندام های داخلی بدن انسان است. تقریبا هر چیزی که وارد بدن میشود باید در مرحله از فیلتر کبد بگذرد. نقش کبد در بسیاری از عملکرد های بدن حیاتی است. از دیگر عملکرد های این عضو حیاتی بدن تنظیم متابولیسم است. زمانی که غذا میخورید سیستم گوارشی به کمک صفرا آن را به مواد غذایی ساده تجزیه کرده و این مواد بدست آمده یا بصورت انرژی مصرف میشود و یا بصورت چربی ذخیره میگردد.

کبد چرب به شرایطی میگویند که طی آن چربی در سلول های کبد تجمع کرده و از عملکرد طبیعی آن ها جلوگیری میکند و در نهایت موجب اختلالات متابولیکی در بدن میشود.

اگر اهل نوشیدن مشروبات الکلی هستید، سبک زندگی کم تحرکی داشته، اضافه وزن دارید و یا در خانواده تان سوابق بیماری هایی همچون دیابت و فشار خون وجود داشته است، در خطر ابتلا به کبد چرب قرار دارید.

بسیاری از افرادی که کبد چرب دارند متوجه آن نمیشوند چراکه در ابتدای این بیماری و زمانیکه در سطح 1 (گرید 1) قرار دارد، علائم بسیار مبهم و نا مشخص است. اغلب افراد هنگام چکاپ کلی و یا آزمایش خون و یا سونوگرافی که ممکن است به دلایل دیگر انجام شده باشد، متوجه کبد چرب میشوند. در کبد چرب گرید 1 ، اندکی چربی در سطح بیرونی کبد قرار دارد و به همین دلیل نمیتواند هیچگونه مشکلی بوجود بیاورد اما کبد چرب گرید 2 و گرید 3 بسیار جدی تر هستند و برای درمان آن باید از روش های مختلفی استفاده شود.

زمانیکه متوجه کبد چرب گرید 1 شدید، معمولا پزشک آزمایش های دیگری همچون آزمایش لیپید، آزمایش قند خون و آزمایش پروفایل کبدی را برای شما مینویسد. در این سطح از بیماری کبد چرب، براحتی و با استفاده از دارو های تجویز شده توسط پزشک و همچنین ایجاد تغییراتی در سبک زندگی خود میتوانید مراحل درمان را پشت سر گذاشته و از وخیم شدن اوضاع جلوگیری کنید.

10 راهکار موثر برای درمان کبد چرب گرید 1

با رعایتی نکاتی که در ادامه برای شما آورده ایم میتوانید براحتی کبد چرب گرید 1 را درمان کنید.

1. ورزش کردن و کاهش وزن

باید بصورت مرتب و منظم فعالیت های ورزشی داشته و وزن خود را کاهش دهید. اضافه وزن و چاقی از مهم ترین دلایل کبد چرب است. با کاهش وزن خود میتوانید گامی بزرگ برای درمان کبد چرب بردارید.

2. از نوشیدنی های الکلی بپرهیزید

دو نوع کبد چرب وجود دارد؛ کبد چرب الکلی و کبد چرب غیر الکلی. همانطور که از نام آن ها پیداست، کبد چرب الکلی بدلیل مصرف زیاد الکل بوجود میاید در حالیکه کبد چرب غیر الکلی ارتباطی با مصرف الکل ندارد و اغلب بدلیل مواردی همچون چاقی، قند خون بالا و مقاومت به انسولین بوجود میاید. مصرف مشروبات الکلی برای کبد مضر است حتی اگر کبد چرب غیر الکلی داشته باشید.

3. میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید.

میوه ها و سبزی ها سرشار از انواع آنتی اکسیدان ها میباشند و به سم زدایی بدن کمک میکنند. همچنین میوه و سبزیجات به دلیل داشتن آنزیم ها و موادی که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک میکنند، در تقویت کبد نیز موثر است.

4. غلات کامل خورید.

غلات کاملی که تصفیه شده نباشند دارای ویتامین هایی میباشد که کبد به آن ها برای تصفیه سموم بدن و شکستن و جذب مواد غذایی نیاز دارد.

5. از غذا های مضر بپرهیزید.

مواد غذایی همچون برنج، پاستا، آرد فراوری شده، غلات صبحانه و سیب زمینی از مواردی هستند که به دلیل کربوهیدرات زیادی که دارند باعث اشباع چربی در کبد میشوند.

6. مصرف شکر و نمک را کاهش دهید.

مصرف شکر و نمک را تا حد ممکن کاهش دهید.

7. از روغن های سالم استفاده کنید.

سعی کنید برای پخت و پز از روغن های سالمی همچون روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن تخم کتان و موارد مشابه استفاده کنید. روغن های طبیعی که از دانه های گیاهان گرفته میشود دارای اسید های چرب است که برای حفظ سلامت کبد کاملا ضروری است.

8. سطح کلسترول خون تان را کنترل کنید.

یکی از مهم ترین عواملی که میتواند باعث کبد چرب بشود کلسترول بالا است. سعی کنید با استفاده از غذا های کم چرب کلسترول خون را کنترل کرده تا به ریکاوری کبد خود کمک کنید.

9. قند خون را کنترل کنید.

اگر دیابتی هستید و یا سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری را دارید باید حتما با رعایت رژیم غذایی مناسب و مصرف دارو هایی که پزشک تجویز میکند از افزایش قند خون خود جلوگیری کنید. قند خون بالا یکی از مهم ترین عوامل ایجاد کبد چرب است و اگر مراقب نباشید ممکن است کبد چرب گرید یا 2 شما تبدیل به سیروز کبدی و یا حتی از کار افتادن کبد بشود.

10. هومئوپاتی

دارو های هومئوپاتی با اثر گذاری بر اندام های کنترل و تنظیم کننده متابولیسم بدن به درمان کبد چرب کمک میکنند. هومئوپاتی یک روش درمانی متفاوت است که اگر بدرستی از آن استفاده شود میتواند در درمان بسیاری از بیماری از جمله کبد چرب کاملا موثر باشد.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (32 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits