دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بیماری قلبی فزون تنش چیست؟
0
زمان مطالعه: 11 دقیقه
بیماری قلبی فزون تنش یا بیماری قلبی ناشی از فشار خون بالا دلیل شماره یک مرگ و میر بر اثر افزایش فشار خون در افراد است.


بیماری قلبی فزون تنش یا بیماری قلب پس از فشار خون بالا


بیماری قلبی فزون تنش یا بیماری قلبی ناشی از فشار خون بالا دلیل شماره یک مرگ و میر بر اثر افزایش فشار خون در افراد است. این مشکل شامل گروه‌هایی می‌شود که با اختلالاتی از جمله : نارسایی قلبی ، بیماری‌های قلبی ایسکمیک و بیماری‌های قلبی ناشی از فشار خون بالا(هایپرتانسیو) ، هایپرتروفی بطن چپ (ضخیم شدن بیش از اندازه عضله قلب) مواجه هستند.


فشار خون بالا یا پرفشاری خون یک بیماری مزمن است که در آن فشار خون در شریان‌ها بالا می‌رود. به دنبال این افزایش فشار، قلب باید برای حفظ گردش خون در رگ‌های خونی شدیدتر از حالت طبیعی فعالیت کند. فشار خون شامل دو مقیاس سیستولی و دیاستولی است که وابسته به انقباض (سیستول) یا شل شدن (دیاستول) ماهیچه قلب بین ضربان‌ها می‌باشند. در حالت استراحت، فشار خون طبیعیِ سیستولی (یا حداکثر فشار خون) بین ۱۰۰ تا ۱۴۰ میلی‌متر جیوه و فشار خون طبیعی دیاستولی (یا حداقل فشار خون) بین ۶۰ تا ۹۰ میلی‌متر جیوه است. در صورتی که فشار خون بطور مزمن برابر یا بیش از ۱۴۰ بر روی ۹۰ میلی‌متر جیوه باشد، فرد از فشار خون بالا رنج می‌برد. نزدیک به ۵۰ درصد از مبتلایان به فشار خون از بیماری خود مطلع نیستند و بسیاری از بیماران به صورت تصادفی از فشار خون خود با خبر می‌شوند. درصد زیادی از بیماران مبتلا به فشار خون، بیماری خود را کنترل نمی‌کنند.


بیماری‌های قلبی وابسته به فشار خون، از جمله عارضه‌های قلبی‌ هستند که در اثر بالا بودن فشار خون به وجود می‌آیند. قلبی که تحت فشار خون بالا کار می‌کند، دچار برخی مشکلات می‌شود. بیماری‌های قلبی وابسته به فشار خون عبارتند از نارسایی قلبی، سفت شدن عضلات قلب، بیماری‌های عروق کرونر و مشکلاتی از این دست. بیماری‌های قلبی وابسته به فشار خون بالا می‌توانند اختلالاتی جدی در سلامتی فرد به وجود بیاورند. این بیماری‌ها همان عاملان مرگ در اثر فشار خون بالا می‌باشند.

انواع بیماری‌ قلبی فزون تنش

به طور کلی، بیماری‌های قلبی که در اثر فشار خون بالا پدید می‌آیند مربوط به عروق کرونر و عضلات قلب هستند. انواع این بیماری‌ها عبارتند از:

تنگی عروق


عروق کرونر، خون را به درون قلب شما هدایت می‌کنند. هنگامی که فشار خون بالا باعث تنگ شدن عروق شما می‌شود، جریان خون وارده بر قلب کم یا قطع می‌‎شود؛ این عارضه با نام بیماری قلبی کرونر (CHD)، یا بیماری عروق کرونر شناخته می‌شود.


CHD، کارکردن و خون رسانی به سایر ارگان‌ها را برای قلب دشوار می‌کند. این امر می‌تواند شما را در معرض خطر سکته قلبی در اثر گیرافتادن یک لخته کوچک خون در یکی از این عروق تنگ شده و در نتیجه قطع خون‌رسانی به قلب قرار دهد.

سفتی و بزرگ شدن قلب


فشار خون بالا، عمل پمپاژ را برای قلب دشوار می‌کند. همانند سایر عضلات بدن، کار سخت و مداوم باعث رشد و سفت شدن عضلات قلب نیز می‌شود. این پدیده عملکرد قلب را تغییر می‌دهد. این تغییرات معمولا در مرکز اصلی پمپاژ قلب، یعنی بطن چپ، رخ می‌دهند. این عارضه با نام گشادی بطن چپ (LVH)، شناخته می‌شود.


CHD می‌تواند باعث بروز LVH شود و بالعکس. اگر دچار CHD هستید، قلب شما باید سخت‌تر کار کند. اگر LVHقلب شما را بزرگ کرده است، این امر می‌تواند عروق کرونر را تحت فشار قرار دهد.

فشارخون


پیامدهای بیماری قلبی فزون تنش


CHD و LVH، هر دو می‌توانند باعث بروز عوارض زیر شوند:

  • نارسایی قلبی: قلب توانایی خود را در پمپاژ مقدار کافی خون به درون بدن از دست می‌دهد.
  • آریتمی: قلب به طور نامنظم کار می‌کند.
  • بیماری‌های ایسکمیک قلب: قلب اکسیژن کافی را دریافت نمی‌کند.
  • حمله قلبی: جریان خون به درون قلب قطع شده و عضله قلبی در اثر فقدان اکسیژن می‌میرد.
  • ایست ناگهانی قلب: قلب به ناگاه از تپش باز می‌ایستد، فرد توانایی تنفس را از دست داده و بیهوش می‌شود.
  • سکته و مرگ ناگهانی


چه کسانی در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی فزون تنش هستند؟


بیماری‌های قلبی، شایع ترین علل مرگ و میر در ایالات متحده هستند. سالانه بالغ بر 610000 نفر از جمعیت این کشور در اثر بیماری‌های قلبی و عروقی می‌میرند.


اصلی ترین عامل این بیماری‌ها، بالا بودن فشار خون است. در صورتی که با هریک از عوامل زیر درگیر هستید، احتمال ابتلای شما بیشتر است:

  • اضافه وزن
  • عدم انجام حرکات ورزشی
  • سیگار
  • غذاهای با چربی و کلسترول بالا

اگر سابقه خانوادگی دارید، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی هستید. مردان بیشتر از زنانی که هنوز به مرحله یائسگی نرسیده‌اند در معرض این خطر می‌باشند، اما زنان یائسه احتمالی برابر با مردان در ابتلا به این خطرات دارند. صرف‌نظر از جنسیت، با افزایش سن، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی افزایش می‌یابد.

شناخت علائم بیماری قلبی فزون تنش


بسته به شدت و میزان پیشرفت بیماری، این علائم متفاوت هستند. البته ممکن است شما هیچ نشانه‌ای از خود بروز ندهید، اما احتمالا یک و یا چند مورد از علائم زیر بروز پیدا می‌کنند:

  • درد در قفسه سینه (آنژین)
  • سختی و فشار در قفسه سینه
  • کوتاه شدن تنفس
  • خستگی مفرط
  • درد در نواحی گردن، پشت، بازوها و یا شانه‌ها
  • سرفه‌های مداوم
  • بی‌اشتهایی
  • تورم در پا یا قوزک پا

اگر قلب شما به طور ناگهانی شروع به تپش‌های تند یا نامنظم می‌کند، شما نیاز به رسیدگی فوری دارید. اگر دچار درد شدید در قفسه سینه هستید یا دچار غش می‌شوید، حتما به مرکز فوریت‌های پزشکی مراجعه کنید و یا با شماره 115 تماس بگیرید.


با بررسی های منظم پزشکی می‌توان مشخص کرد که آیا شما دچار مشکل فشار خون بالا هستید یا خیر. اگر دچار این عارضه هستید، مراقب علائم بیماری‌های قلبی نیز باشید.

فشارخون

آزمایش و تشخیص بیماری قلبی فزون تنش


پزشک شما پس از بررسی سابقه پزشکیتان، از شما تست ورزش خواهد گرفت و به منظور بررسی وضعیت کلیه‌ها، سدیم، پتاسیم و خون شما، شما را به آزمایشگاه خواهد فرستاد.


یک یا چند مورد از موارد زیر، می‌توانند شما را در تشخیص علت علائمی که دارید یاری کنند:

  • نوار قلب، که سیگنال‌های قلبی شما را ضبط کرده و در اختیار پزشکتان قرار می‌دهد. عملکرد این دستگاه اینگونه است که اپراتور، الکترودهایی را به دست‌ها، پاها و قفسه سینه شما متصل می‌کند؛ سپس نمودار ضربان قلب شما روی صفحه نمایش نشان داده می‌شود و می‌توان آن را چاپ کرد. نهایتا پزشک شما به برسی این نمودار خواهد پرداخت.
  • اکوکاردیوگرام، که با استفاده از امواج فراصوت، تصاویر واضحی را از قلب شما در اختیار پزشک قرار می‌دهد.
  • آنژیوگرافی عروق کرونر، که با استفاده از یک لوله باریک به نام کاتتر از یکی از ورید‌های انتهای کشاله ران و یا بازوی شما، وارد قلبتان می‌شود، به بررسی جریان خون در داخل رگ‌ها می‌پردازد.
  • تست ورزش، که به بررسی تاثیر حرکات ورزشی بر قلب شما می‌پردازد. از شما می‌خواهند که روی یک دوچرخه ثابت پدال زده و یا بر روی یک تردمیل راه بروید.
  • تست استرس هسته‌ای، که جریان خون در داخل قلب را بررسی می‌کند. معمولا این آزمایش یک بار زمانی که شما در حالت استراحت قرار دارید و یک بار زمانی که در حال انجام حرکات ورزشی هستید انجام می‌شود.


درمان بیماری قلبی فزون تنش

طریقه درمان این بیماری‌ها، به شدت پیشرفت بیماری، سن و سوابق پزشکی شما بستگی دارد.

درمان دارویی بیماری قلبی فزون تنش


درمان‌های دارویی به طرق مختلف به شما کمک می‌کنند. هدف اصلی از این نوع درمان، جلوگیری از لخته شدن خون، بهبود گردش خون و پایین آوردن کلسترول خون شما است.
نمونه‌هایی از درمان‌های دارویی معمول عبارتند از:

  • داروهای دیورتیک (water pills) به منظور کم کردن فشار خون
  • نیترات‌ها جهت درمان درد در قفسه سینه
  • استاتین‌ها به جهت کنترل کلسترول بالا
  • بندآورنده‌های کانال‌های کلسیم و بازدارنده‌های ACE، به منظور پایین آوردن فشار خون
  • آسپیرین جهت جلوگیری از تشکیل لخته خون

توجه داشته باشید که داروها باید دقیقا طبق دستور پزشک مصرف شوند.

جراحی و کاشت

در موارد حاد، ممکن است شما به منظور افزایش جریان خون تحویلی به قلب، نیاز به جراحی پیدا کنید. اگر قلب شما برای تنظیم ضربان و ریتم ، نیاز به کمک داشته باشد؛ احتمالا پزشکتان توسط عمل جراحی، یک تراشه به نام پیس‌میکر (ضربان ساز) که با باتری کار می‌کند را درون قفسه سینه شما قرار می‌دهد. پیس‌میکرها با ایجاد یک تحریک الکترونیکی عضلات قلب را وادار به کار می‌کنند.کاشت پیس‌میکرها برای افرادی که عضلات قلبشان کند بوده و یا به سختی کار می‌کنند، بسیار مهم و کارآمد هستند.

  • کاردیوورترها (Cardioverter-defibrillators (ICDs که از آن‌ها در درمان آریتمی‌های خطرناک قلبی استفاده می‌شود.
  • عمل جراحی بای‌پس قلب Coronary artery bypass graft surgery) CABG): که به درمان عروق کرونر مسدود شده می‌پردازد. این جراحی فقط در درمان CHD حاد انجام می‌شود.
  • در صورتی که بیماری به شدت پیشرفته باشد، جراحی‌های پیوند قلب و کاشت سایر ایمپلنت‌های کمک کننده به قلب انجام می‌پذیرند.

فشارخون


چشم انداز بلند مدت بیماری قلبی فزون تنش

بازیابی بهبودی از بیماری‌های قلبی وابسته به فشار خون، بستگی به این دارد که مشکل دقیقا چیست و شدت آن چقدر است. در برخی موارد، ایجاد تغییر در سبک زندگی؛ می‌تواند از وخیم‌تر شدن بیماری جلوگیری کند. در موارد حاد، ممکن است درمان‌های دارویی و حتی جراحی نتوانند به کنترل بیماری کمکی بکنند.


پیشگیری از بیماری قلبی فزون تنش


تحت نظارت قرار دادن و پیشگیری از افزایش فشار خون، یکی از مهم‌ترین روش‌های پیشگیری از بیماری‌های قلبی وابسته به فشار خون است. پایین آوردن فشار و کلسترول خون، با داشتن یک برنامه غذایی سالم و کنترل سطح استرس، احتمالا بهترین روش‌ها برای پیشگیری از این بیماری‌ها هستند. داشتن وزن مناسب، خواب کافی و ورزش منظم، مهمترین ارکان سبک زندگی هستند. به منظور بالا بردن سطح سلامت عمومی، با پزشک خود در ارتباط باشید.

  • برنامه غذایی:

اگر در حال حاضر با مشکل نارسایی قلبی مواجه هستید ، باید میزان سدیم(نمک) روزانه را تا 2000 میلی گرم ، یا 2 گرم و چه بسا کمتر در هر روز برسانید.غذاهایی بخورید که غنی از فیبر و پتاسیم هستند ، کالری کلی دریافتی روزانه بدنتان را در صورت نیاز به کاهش وزن کم کنید ، از خوردن غذاهایی که در آنها قند تصفیه شده ، چربی اشباع و کلسترول به کار رفته بپرهیزید.

  • کنترل وزن:

این یعنی که شما باید وزنتان را به طور روزانه چک و ثبت کنید. فعالیت‌ بیشتری را در برنامه زندگی‌تان بگنجانید ( به نسبت آن مقدار که پزشک متخصص قلب و عروق به شما توصیه می‌کند) ، استراحت بین فعالیت‌ها در اغلب موارد و برنامه ریزی برای فعالیت‌ها.

  • پرهیز جدی از استفاده از تنباکو:

از استفاده از تنباکو در قالب سیگار و قلیان و البته الکل که جدی‌ترین صدمات را به قلب و سلامت بدن شما می‌زنند جدا و اکیدا خودداری کنید.

  • چکاپ پزشکی منظم :

باید در فواصل زمانی منظمی با پزشک خود دیدار کنید تا وی مطمئن شود سلامت قلب شما در امان است و مشکلات قلبی‌تان بیشتر یا شدیدتر نشده است.

divider

بیشتر بخوانید:

همه چیز در مورد بیماری قلبی نارسایی میترال (Mitral regurgitation)

رابطه بیماری های دهان و بیماری قلبی

۷ عادت غلط که سلامت قلب را به خطر می اندازد

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits