دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان آرنج تنیس بازان : ۱۵ درمان تاثیر گذار تنیس البو
22
زمان مطالعه: 5 دقیقه
درمان تنیس البو: در درمان آرنج تنیس بازان یا درمان تنیس البو 90 درصد موارد بیماری بدون عمل جراحی قابل درمان است. برای درمان تنیس البو از فیزیوتراپی و ......

درمان تنیس البو

آرنج تنیس بازان بر اثر التهاب تاندون بوجود می آید. تاندون عضلاتی که در قسمت خارجی ساعد قرار داشته و موجب حرکت مچ و انگشتان دست می شوند در بالای ساعد به سطح خارجی آرنج می چسبند. اینها عضلات اکستانسور و سوپیناتور ساعد هستند.

محل دقیق اتصال این تاندون ها سطح خارجی پایین ترین قسمت استخوان بازو است. بر اثر حرکات تکراری که با قدرت زیاد انجام می شوند (مثلاً ضربات مکرری که یک تنیس باز با راکت به توپ وارد می کند) محل اتصال این تاندون ها به استخوان تحت کشش فراوان قرار می گیرد.

بتدریج آسیب هایی بصورت پارگی های میکروسکوپی در این ناحیه ایجاد شده و واکنش بدن به این آسیب ها بصورت التهاب و درد ظاهر می شود. محل اتصال این تاندون ها بر روی یک برجستگی به نام اپی کندیل خارجی است. با خم و راست شدن مکرر آرنج، تاندون های ذکر شده بر روی این برجستگی استخوانی به جلو و عقب می روند و این حرکت در دراز مدت می تواند موجب آسیب به تاندون شود.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید: علل و علائم آرنج تنیس بازان یا بیماری تنیس البو چیست ؟

divider

درمان تنیس البو یا آرنج تنیس بازان

در ۹۰ درصد موارد بیماری بدون عمل جراحی قابل درمان است. برای درمان تنیس البو از روش های زیر استفاده می شود.

1. استراحت

اولین قدم در درمان تنیس البو این است که باید از ورزش یا فعالیت های شدید بدنی که درد را افزایش می دهند اجتناب کرد.

2. دارو در درمان آرنج تنیس بازان

استفاده از داروهای ضد التهاب مثل سلکوکسیب یا ناپروکسن مفید است.

3. تغییر در طریقه استفاده از وسایل

بطور مثال تغییر اندازه راکت یا سفتی نخ های آن می تواند درد را کاهش دهد.

4. فیزیوتراپی

بصورت انجام نرمش های کششی و تقویت کننده ساعد و استفاده از ماساژ یخ و یا اولتراسوند و یا تحریک عضلات ممکن است مفید باشد.

5. بریس در درمان تنیس البو

بریس های خاصی که دور قسمت بالایی ساعد را می گیرند می توانند موجب استراحت عضلات و تاندون و کاهش درد شوند.

6. تزریق کورتیکوستروئید

در بعضی موارد ممکن است پزشک معالج تصمیم به تزریق کورتیکوستروئید یا پی آر پی در محل درد بگیرد.

7. شوک ویو تراپی Shock wave therapy

بصورت فرستادن امواج صوتی به ناحیه آرنج بوسیله دستگاه های خاص است.

8. درمان تنیس البو با جراحی

اگر با انجام اقدامات ذکر شده به مدت ۶ تا ۱۲ ماه درد بهتر نشد ممکن است عمل جراحی بتواند به بیمار کمک کند. جراحی معمولا بصورت آزاد کردن محل اتصال عضلات اکستانسور ساعد از اپی کندیل خارجی و گاهی آزاد کردن شاخه عمقی عصب رادیال در ناحیه آرنج است. جراحی ممکن است بصورت باز یا به توسط آرتروسکوپ انجام شود.

بعد از جراحی اندام فوقانی بمدت یک هفته در آتل بی حرکت می ماند و سپس آتل خارج شده و نرمش های کششی و تقویتی تا دو ماه زیر نظر فیزیوتراپ و پزشک معالج انجام می شود. بیمار معمولاً می تواند بعد از ۴ تا ۶ ماه به فعالیت ورزشی برگردد. جراحی معمولا در ۸۰ درصد موارد موفقیت آمیز است. البته قدری کاهش در قدرت عضلات ساعد ممکن است بعد از جراحی بوجود آید.

9. درمان تنیس البو در طب سنتی

به منظور درمان آرنج تنیس بازان کمک به درمان تنیس البو در طب سنتی این است که یک کمپرس یخ و یک کمپرس داغ تهیه کنید. سپس ابتدا کمپرس داغ را به مدت ۳ دقیقه روی موضع قرار دهید. بلافاصله به مدت یک دقیقه کمپرس یخ را روی موضع بگذارید. و این کار را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه مدام تکرار کنید. این کار را چند بار در روز انجام دهید.

11. زرد چوبه برای درمان بیماری تنیس البو

یک قاشق چایخوری زردچوبه طبیعی را در یک استکان شیر تازه بریزید و با حرارت کم گرمش کنید و سپس مقداری عسل به آن بیفزایید و بنوشید. این کار را دو بار در روز برای چند هفته تکرار کنید.

12. پودر شنبلیله و شیر

با هدف درمان تنیس البو در طب سنتی دو قاشق غذاخوری پودر شنبلیله را با مقداری شیر به شکل خمیر در بیاورید و سپس خمیر را روی موضع بمالید و بگذارید برای یک تا دو ساعت بماند. سپس آن را با آب گرم بشویید. همچنین می توانید یک قاشق چایخوری دانه شنبلیله را در یک استکان آب داغ ریخته و پس از ولرم شدن بنوشید.

13. سیر و روغن خردل

به منظور درمان تنیس البو در طب سنتی چهار حبه سیر خرد شده را با دو قاشق غذاخوری روغن خردل حرارت دهید تا به رنگ قهوه ای تیره در بیاید. سپس اجازه دهید کمی خنک شود و بعد محلول را روی موضع برای چند دقیقه به آرامی ماساژ دهید و بگذارید برای چند ساعت روی موضع بماند. این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

14. دمنوش پوست درخت بید

مصرف دمنوش پوست درخت بید نیز به درمان تنیس البو در طب سنتی کمک می کند.

15. برگ گیاه آذان الحمار

برگ گیاه آذان الحمار را در آب داغ بریزید تا نرم شود. سپس در حالی که هنوز گرم است آن را روی موضع قرار دهید و رویش را با یک پاچه بپوشانید و بگذارید در طول شب تا صبح بماند.


تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (22 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits