دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چشم صورتی : درمان های خانگی بیماری چشم صورتی
6
زمان مطالعه: 6 دقیقه
بیماری چشم صورتی: بیماری چشم صورتی می تواند نتیجه ای از عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی، عفونت حاد تنفسی یا بیماری مانند سرخک، تبخال و ...باشد

راهکارهای خانگی درمان بیماری چشم صورتی

چشمان ما دریچه ای به سوی جهان هستند و حساس ترین عضو بدن هستند، اگر مراقب این عضو حساس نباشید، می تواند به مشکلاتی مانند سوزش، خشکی، عفونت چشم، آب مروارید و حتی کوری مبتلا شود. شرایط خاص چشم یک فرد می تواند نشان دهنده این باشد که دچار یک بیماری یا عفونت شده است. به عنوان مثال، تاری دید ممکن است نشانه ای از دیابت باشد، چشم های زرد می تواند نشانه ای از هپاتیت باشد و تغییرات قابل ملاحظه در اندازه مردمک چشم می تواند نشانه وجود یک تومور در بدن باشد. التهاب ملتحمه یا کنژنکتیویت( Conjunctivitis)، معمولا تحت عنوان بیماری چشم صورتی نامیده می شودو یکی از عفونت های آزار دهنده و بسیار مسری است. قبل از توضیح داروهای خانگی موثر برای درمان بیماری چشم صورتی ابتدا توضیح مختصری در مورد این بیماری خواهیم داد.

عفونت چشم صورتی

ممکن است غشائی که سفیدی چشم را پوشش می دهد همراه با قسمت داخلی پلک ها ملتهب شود و باعث بیماری چشم صورتی شود. این وضعیت دشوار است چرا که با علائم قرمزی، درد چشم، خشکی، سوزش، تاری دید و ترشحات چسبنده همراه است. متاسفانه این بیماری به راحتی از دیگران قابل سرایت است.

علت و درمان گزانتلاسما (دانه های زرد رنگ روی پلک) چیست ؟

بنابراین، چه چیزی باعث بروز عفونت چشم صورتی می شود؟ این بیماری می تواند نتیجه ای از عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی، عفونت حاد تنفسی یا بیماری مانند سرخک، تبخال و هرپس سیمپلکس(تبخال) یا هرپس زوستر(زونا) باشد. همچنین می تواند توسط باکتری هایی مانند استافیلوکوک ها، استرپتوکوک ها و هموفیلوس ایجاد شود. حتی خطرهای زیست محیطی مانند باد، دود، گرد و غبار و واکنش های آلرژیک به گرده، گرد و غبار یا چمن می تواند این عفونت را ایجاد کند. سایر علل عفونت چشم صورتی عبارتند از قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا قوس الکتریکی در هنگام جوشکاری و همچنین مسدود بودن مجاری اشک یا تخلیه ناکافی آن می باشد.

divider

روش های خانگی درمان عفونت چشم صورتی

درمان چشم صورتی ممکن است شامل قطره های بدون نسخه و پماد یا داروهای خانگی طبیعی باشد. با این حال، استفاده از کمپرس گرم روی چشم آسیب دیده چندین بار در روز به کاهش ناراحتی و درد کمک می کند. روش های خانگی زیر را برای درمان چشم صورتی می توانید امتحان کنید.

1. روش هومیوپاتی

داروهای هومیوپاتی عموما منشا طبیعی دارند كه بیش از 70% از گیاهان 20% از عناصر وكانی ها مواد طبیعی (فلزات نمكها اسیدها )و باقی از منابع حیوانی تهیه می شوند. برخی از داروهای هومیوپاتی خانگی و طبیعی برای درمان عفونت چشم صورتی عبارتند از: شقایق نُعمانی(گُل باد)، گیاه گل خوش و گیاه بلادونا.

گیاه گل‌خوش (نام علمی: Euphrasia)، یکی از درمان‌های گیاهی مؤثر برای عفونت‌های چشمی، به‌خصوص ورم ملتحمه یا چشم صورتی است. قدرت چرک‌خشک‌کنی گُل‌خوش، روند بهبود را سریع‌تر و از گسترش عفونت جلوگیری می‌کند. می توانید با کمک دمنوش گیاه گل خوش خودتان در منزل محلول شستشو دهنده چشم بسازید و یا می‌توانید از قطره چشم هومیوپاتی ۱۰٪ گل‌خوش استفاده کنید تا از سوزش یا التهاب چشم خلاص شوید. قطره های چشم هومیوپاتی و شستشو دهنده های چشم که از گیاه گل خوش و یا بابونه ساخته شده اند، برای درمان چشم صورتی موثرند.

2. اسید بوریک

محلول شستشو دهنده اسید بوریک می تواند به درمان درد ناشی از چشم صورتی کمک کند، زیرا چشم آلوده را تمیز و آرام می کند. حتی کمپرس گرم بر روی چشم آسیب دیده می تواند به تسکین درد عفونت چشم صورتی کمک کند. اسید بوریک در درمان مشکلات مربوط به عفونت چشم مانند قرمزی، خشکی، احساس سوزش و آب‌ریزش مؤثر است. خاصیت آنتی‌باکتریال و ضدقارچ ملایم آن به درمان عفونت و تسکین سوزش کمک می‌کند.

نصف قاشق چای‌خوری اسید بوریک دارویی را در یک لیوان آب تصفیه‌شده مخلوط کنید. محلول را بجوشانید و اجازه بدهید خنک شود. محلول را صاف کنید. از این محلول برای شست‌و‌شوی چشم استفاده کنید یا با کمک پنبه روی چشم بگذارید. سه بار در روز چشم‌ها را با این محلول شست‌و‌شو بدهید. هر بار از محلول تازه استفاده کنید

3. چای کیسه ای

قرار دادن چای کیسه ای روی چشم می تواند درد و آلرژی چشم صورتی را کاهش دهد. چای کیسه ای را در آب جوش قرار دهید و اجازه دهید خنک شوند سپس آن را بر روی چشم آلوده و عفونی شده قرار دهید.

4. کالاندولا (گل همیشه بهار)

گیاه کالاندولا، یک ضدعفونی کننده مناسب برای کاهش تحریک و سوزش چشم ناشی از آلاینده ها و آلرژی هاست و در برابر خارش و التهاب چشم موثر است. به طور کلی به عنوان یک کمپرس و شستشو دهنده چشم استفاده می شود. مقداری از این گیاه را در آب بجوشانید و سپس آن را صاف کنید و با استفاده از این محلول ۲ تا ۳ بار در روز چشم‌تان را شستشو دهید.

5. گل یاس

آب مقطری که در آن گل یاس خیس خورده است، هنگام شب به عنوان قطره چشم استفاده کنید این گیاه برای درمان عفونت چشم صورتی شگفت انگیز است، مخصوصا برای چشمی که دارای ترشحات زرد رنگ است.

6. عسل

عسل را با آب گرم مخلوط کرده و روی چشم آسیب دیده بگذارید . عسل برای تسکین درد چشم صورتی فوق العاده است. با این حال، ممکن است چشمانتان کمی سوزش داشته باشد.

7. آب نمک

پنبه توپی را در آب نمک جوشانده شده فرو کرده و روی پلک قرار دهید، آب نمک عفونت را را از بین می برد.

8. بابونه

گیاه بابونه را در آب جوشانده و آن را از صافی بگذرانید و پنبه را در محلول آغشته کنید و روی چشم قرار دهید، این محلول زمانی که روی چشم آسیب دیده قرار می گیرد، عفونت را از بین می برد.

9. گیاه گل خوش

گیاه گل خوش (نام علمی: Euphrasia )یک راه موثر برای درمان چشم صورتی است. یک قاشق چای‌خوری گل‌خوش را به‌مدت ۱۰ دقیقه در مقداری آب بجوشانید. اجازه بدهید خنک شود، سپس آن را صاف کنید. چند بار در روز از این محلول برای شست‌و‌شوی چشم استفاده کنید؛ و یا با کمک پنبه روی چشم آلوده قرار دهید.

استفاده مناسب از داروهای خانگی به درمان عفونت چشم صورتی کمک خواهد کرد. با این حال، قبل از استفاده از این داروها، همیشه با پزشک خود مشورت کنید.

انتروپيون چیست ؟ علت برگشت پلک به داخل چشم چیست ؟

ترجمه و تولید مجله اینترنتی دلگرم

سهیلا مقصودی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits