دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت درد کلیه و راهکارهایی برای درمان آن
0
زمان مطالعه: 15 دقیقه
درد کلیه می تواند ناشی از عفونت، التهاب، آسیب یا بزرگ شدن کلیه یا بیماری‌هایی که خارج از کلیه باعث انسداد مجرای ادرار می‌شوند، ‌باشد

از علل درد کلیه بیشتر بدانید!


درد کلیه می تواند ناشی از عفونت، التهاب، آسیب یا بزرگ شدن کلیه یا بیماری‌هایی که خارج از کلیه باعث انسداد مجرای ادرار می‌شوند، ‌باشد. پیلونفریت (عفونت کلیه) و سنگ کلیه شایع‌ترین دلایل کلیه درد هستند.


کلیه‌ها در طرفین ستون مهره‌ها و زیر دنده‌های تحتانی واقع شده‌اند و اغلب اعضای بدن برای عملکرد مطلوب به کلیه‌ها وابسته‌اند. هر کلیه اگرچه در مشت آدم جا می‌گیرد و نسبتا کوچک است، اما بالغ بر یک میلیون واحد تصفیه‌کننده در خودش دارد که قادرند روزانه 1700 لیتر مایع را تصفیه کنند و بیش از 50 عنصر شیمیایی را که در این مایع محلول‌اند، استخراج کنند.


کلیه‌ها، که به عنوان اندام‌های حیاتی بدن شناخته می‌شوند، عملکرد دفع را بر عهده دارند، به این معنی که آنها مواد زائد را از بدن دفع می‌کنند. با این حال، به علت عادت‌های ناسالم غذایی یا سایر عفونت‌هایی که در بدن ایجاد می‌شوند، ممکن است عملکرد کلیه‌ها مختل شود، و همین به نوبه‌ی خود منجر به عفونت غیرقابل ‌تحمل و بروز درد در کلیه‌ها می‌شود. گفته می‌شود که زنان در مقایسه با مردان بیش‌تر به عفونت کلیوی مبتلا می‌شوند. اگر در ناحیه‌ی پایین کمرتان احساس درد می‌کنید، ممکن است دچار عفونت و درد کلیوی شده باشید.


بدیهی است، تمام دردهای این ناحیه ناشی از عفونت کلیه نیست. با این وجود، اگر اندام‌های داخلی مسئول بروز درد کمر باشند، این درد قطعا توسط مشکلات کلیوی مانند عفونت کلیه، سنگ کلیه یا سایر بیماری‌های کلیوی ایجاد شده‌است. به طور دقیق‌تر، عفونت کلیه می‌تواند مسبب بروز درد کمر باشد که فقط در یک طرف رخ می‌دهد و منجر به درد شدید و آزاردهنده‌ای بین نشیمنگاه و پایین‌ترین دنده می‌شود. این درد همچنین می‌تواند به ناحیه‌ کپل و کشاله ران نیز گسترش بیابد.

کلیه درد


علائم درد کلیه


درد کلیه ممکن است همراه با علائم دیگری باشد که بسته به بیماری، اختلال یا مشکل زمینه‌ای متفاوت هستند. علائمی که بطور مکرر بر مجرای ادراری تاثیر می‌گذارند ممکن است سایر سیستم‌های بدن را نیز درگیر کنند.

  • ادرار خونی یا به رنگ صورتی (هماچوری)
  • ادرار کدر
  • ادرار دشوار یا دردناک یا سوزش در هنگام ادرار
  • ادرار بدبو
  • تکرر ادرار
  • نیاز فوری به دفع ادرار
  • شب ادراری

کلیه درد ممکن است همراه با علائمی مرتبط با سایر سیستم‌های بدن باشد از جمله:

  • تپش نامنظم قلب (آریتمی)
  • خستگی
  • تب با یا بدون لرز
  • احساس ناخوشی کلی
  • اسپاسم عضلانی
  • تغییرات ناخن
  • حالت تهوع با یا بدون استفراغ
  • دوره‌های قاعدگی دردناک
  • ابتلا به عفونت به تازگی
  • کاهش وزن ناخواسته

علائم جدی درد کلیه که تهدیدکننده‌ حیات هستند


در برخی موارد درد کلیه ممکن است نشانه‌ای از یک وضعیت تهدیدکننده باشد که باید فوراً کنترل شود. در صورتی که شما یا یکی از نزدیکانتان هر یک از این علائم را داشتید باید به دنبال مراقبت پزشکی فوری باشید:

  • تغییر در میزان هوشیاری برای مثال غش کردن یا عدم واکنش
  • تب بالا (بیشتر از ۳۸ درجه سانتی‌گراد)
  • عدم تولید ادرار
  • تند تنفسی (تاکی پنه)
  • ضربان بالای قلب (تاکی کاردی) یا تپش نامنظم قلب
  • درد شدید کلیه

درد کلیه

علل ایجاد درد کلیه

1- آترواسلکروز یا تصلب شرایین سرخرگ های کلیوی در اثر تشکیل لخته خونی یا ایسکمی (کم خونی موضعی در اثر انسداد رگ) : هر نوع قطع جریان خون در کلیه ها نیاز به درمان فوری دارد و باید سریعاً به پزشک مراجعه کرد.

2- خونریزی کلیه (هموراژی)

3- کلیه نعل اسبی : یک بیماری مادرزادی است که در آن دو کلیه از قسمت پایین به هم چسبیده اند.
وجود درد شدید در قسمت بالایی کمر و درد یک طرفه خصوصاً اگر همراه با تب و مشکلات ادراری باشد، می تواند نشان دهنده درد واقعی کلیه ها باشد

4- هیدرونفروز : ورم کلیه ها در اثر برگشت و تجمع ادرار است.

5- سرطان کلیه (یا تومور کلیه) : تومور یا سرطان کلیه می تواند رشد کند و باعث کشیدگی کلیه شود یا اعصاب کلیه را تحت تأثیر قرار دهد و باعث بروز درد شود.

6- عفونت کلیه (پیلونفریت)

7- بیماری کلیه پلی کیستیک (تشکیل کیست در کلیه): بیماری کلیه پلی کیستیک یک بیماری ارثی است که باعث بزرگ شدن کلیه ها و بروز درد شدید می شود که معمولاً در قسمت جلوی شکم احساس می شود تا در قسمت کمر.

8- ترومبوز سیاهرگ های کلیه (تشکیل لخته خونی در سیاهرگ های کلیه)

9- عفونت مجاری ادراری

10- انسداد جریان ادراری: برخی مشکلات باعث انسداد تدریجی جریان ادرار می شود (انسداد ناگهانی جریان ادرار در سنگ کلیه دیده می شود). در این حالت کلیه ها کش می آیند و درد شدیدی بروز می کند.

11- گرفتگی عضلات مثانه و میزنای: وقتی مثانه کاملا پر از ادرار است، قبل و در طی ادرار کردن، باعث بروز درد و ناراحتی در قسمت پایین شکم یا ناحیه خروج ادرار می شود. این درد مستقیما به کلیه ها مربوط نیست، ولی مربوط به انقباض عضلات غیر ارادی میزنای و مثانه است. مدت این درد کوتاه است و بایستی فورا بعد از تخلیه مثانه، برطرف شود.

عللی که در اینجا ذکر شدند، باعث ایجاد درد کلیه می شوند. ولی برای تشخیص صحیح علت، باید به پزشک متخصص کلیه مراجعه کنید.

تشخیص علت درد کلیه


پزشک معمولا یک بررسی بر سابقه فرد و معاینه ای بدنی انجام خواهد داد. آزمایشات اولیه معمولا شامل یک آزمایش شمارش کامل سلول های خون (CBC)، عملکرد کلیه (کراتینین و BUN)، آزمایش ادرار و در صورت لزوم آزمایش بارداری می شوند. در صورتی که فرد آسیبی ناشی از ضربه به قسمت پایینی کمر به او رسیده باشد، می توان به پارگی کلیه مشکوک شد.


در صورتی که پزشک به وجود سنگ کلیه مشکوک باشد، یک آزمایش سی تی اسکن (بدون تزریق ماده حاجب) یا سونوگرافی از کلیه انجام خواهد شد. انجام آزمایش اشعه ایکس از شکم نیز می تواند صورت گیرد، اما به طور معمول سی تی اسکن و سونوگرافی جایگزین آن می شوند.


از آنجایی که بیماران مبتلا به سنگ کلیه اغلب نیاز به تکرار تصویر برداری های اشعه ایکس دارند و یا چندین بار به سنگ کلیه مبتلا می شوند، سونوگرافی به دلیل نداشتن تشعشعات روشی خوبی جهت استفاده است.


سی تی اسکن های شکمی لگنی با ماده حاجب یا تصویر برداری با تشدید امواج مغناطیسی (MRI) و آئورتوگرام می توانند جهت تعیین و تمایز بیشتر بیماری های زمینه ای کلیوی یا عوامل غیر کلیوی درد پهلو استفاده شوند.


در صورتی که کلیه مشکوک به آسیب ناشی از یک ضربه باشد (مانند حادثه رانندگی، زخم ناشی از شلیک گلوله یا له شدگی ناشی از یک ضربه در فوتبال یا آسیب در محل کار) این آزمایشات به طور معمول انجام می شوند.

غذاهای مفید برای کلیه


غذاهای مفید برای درد کلیه


مصرف مايعات


هدف از اين توصيه افزايش حجم ادرار بيشتر از دو ليتر در روز است كه در اين صورت فرد بايد روزانه حداقل دو ليتر آب در دفعات مكرر بنوشد. همچنين توصيه مي‌شود، هنگام خوابيدن و بيدار شدن طي شب نيز آب نوشيده شود تا دفع ادرار تسهيل شود. آب بايد نوشيدني اصلي باشد و شامل نيمي از حجم مايعات شود. در اين صورت ادرار بايد رنگي خيلي روشن يا بدون رنگ داشته باشد. البته در زمان انجام فعاليتهاي شديد ورزشي و همچنين هواي گرم و مرطوب بايد مقدار مصرف آب به ۳ ليتر افزايش يابد.


ماهی


خوردن ۱۰۰ گرم ماهی روغنی پخته یا کباب شده دوبار در هفته می تواند به سلامت کلیه ها کمک کند. ماهی های روغنی مثل ساردین، ماهی تون، سالمون و … سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ می باشند. اسیدهای چرب امگا۳ اسیدهای چرب غیر اشباعی هستند که می توانند عملکرد کلیه ها را بهبود ببخشند و میزان التهاب را در بدن کاهش دهند. اگر ماهی دوست ندارید سعی کنید به غذای روزانه خود روغن کانولا، گردو و یا سویا اضافه کنید زیرا آنها هم حاوی مقادیر مناسب اسیدهای چرب امگا۳ هستند.


سیر


افزودن سیر به وعده غذایی می تواند برای کلیه ها مفید واقع شود. سیر خواص ضد التهابی دارد که می تواند به کلیه های ملتهب یا تحریک شده شما آرامش بخشد. اگر از عفونت های راجعه کلیه رنج می برید، مصرف این گیاه مفید خواهد بود، چون مانند یک آنتی بیوتیک طبیعی در بدن شما عمل می کند.


فلفل قرمز


فلفل قرمز حاوی پتاسیم اندکی است و منبعی غنی از ویتامین C.، A. و B۶ می‌باشد. علاوه بر این ویتامین‌ها، ضمنا اسید فولیک و فیبر فراوانی نیز دارد. فلفل قرمز به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان لیکوپن، از ابتلا به بیماری‌های کلیوی و برخی سرطان‌ها پیشگیری می‌کند.


روغن زیتون


روغن زیتون مانند ماهی، سرشار از مواد مغذی و چربی‌های اشباع نشده است. همچنین این روغن اساس «رژیم غذایی مدیترانه‌ای» است. افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی که از این نوع رژیم غذایی تبعیت می‌کنند، زودتر سلامت خود را باز می‌یابند. مواد موجود در روغن زیتون موجب سلامت ماندن کلیه‌ها می‌شوند.


میوه ها و سبزیجات


اگر میخواهید سلامتی کلیه های خود را بالا ببرید سعی کنید میزان میوه و سبزی را که مصرف می کنید افزایش دهید. اکثر میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین ها و موادمعدنی هستند که می توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند، شما را از آسیب های کلیوی ناشی از عفونت ها، سموم ها، ویروس ها و بیماری ها محافظت کنند، از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری کنند و از التهاب کلیه ها ممانعت بعمل آورند. میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین ها و آنتی اکسیدان شامل تمشک، فلفل دلمه ای، گریپ فورت، اسفناج، کلم برگ، توت فرنگی، پرتقال و گوجه فرنگی است. از بهترین میوهای مفید برای کلیه ها میتوان هندوانه , لیمو , سیب , انگور قرمز را نام برد.


غذاها مضر برای کلیه


لبنیات


کلیه‌ها برای اینکه سالم بمانند باید بین مقدار کلسیم و فسفر توازن ایجاد کرده و از ازدیاد این نوع مواد معدنی جلوگیری کنند. همچنین کلیه‌های بیمار به راحتی نمی‌توانند مقدار اضافی کلسیم یا فسفر را کاملا از بدن خارج کنند. از طرف دیگر، کلیـه برای پاکسازی فسفر اضافی بدن، به جای دفع آن‌ها از بدن، از کلسیم موجود در مغز استخوان استفاده کرده و بدین ترتیب سعی می‌کند بین این دو ماده معدنی توازن ایجاد نموده و فسفر زیاد موجود در محصولات لبنی را کنترل کند. بنابراین، مصرف زیاد لبنیات برای بیماران کلیوی زیاد ایمن نیست و لازم است مقدار مصرف لبنیات در این بیماران توسط متخصص تغذیه تعیین شود.


کافئین


اکثر مردم دنیا هر روز از کافئین به عنوان یک خوراکی اصلی در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند. متاسفانه کافئین به راحتی موجب وابستگی می‌شود؛ به ویژه که بیشتر مردم از آن برای رفع خستگی و به دست آوردن هوشیاری در صبح استفاده می‌کنند. اما از آنجا که کافئین به شدت سیستم اعصاب مرکزی را تحریک می‌کند، تاثیر بسیار بدی روی کلیه‌ها و عملکرد آن‌ها می‌گذارد. بیشتر کسانی که دچار بیماری‌های کلیوی هستند، معمولا برای مدتی کافئین فراوان مصرف کرده اند. مصرف زیاد و طولانی مدت کافئین باعث افزایش میزان استخراج کلسیم از مغز استخوان شده و در نتیجه منجر به تولید سنگ کلیـه می‌شود.


مصرف زیاد مسکن ها


عوارض جانبی مسکن ها معمولا کلیـه ها را نشانه می گیرد. در این زمینه، یکی از بدترین نوع مسکن ها گروه ضد التهاب های غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن هستند.


غذاهای کنسروی


اما نتایج بررسی های جدید نشان می دهد، ماده شیمیایی که از آن برای تولید جداره داخل قوطی کنسرو استفاده می شود می تواند به کلیـه آسیب برساند و خطر بروز بیماری قلبی عروقی را نیز افزایش دهد.


نوشابه های گازدار


نوشابه های گازدار مجموعه ای از مواد مضر را یکجا دارند. این نوشیدنی های ناسالم حتی نوع ورزشی آنها، حاوی مقادیر زیادی کافئین و شکر هستند که باعث ایجاد اعتیاد در مصرف کننده ها می شوند. در ضمن شکر علاوه بر ایجاد اعتیاد، هیچ ارزش غذایی و کالری مفیدی ندارد.


نوشابه های گازدار پس از مصرف، توسط استخوان ها جذب شده و در بافت های استخوان، مقادیر زیادی اسید فسفریک باقی می گذارد. صرف نظر از شیرین کننده هایی که هر روز در نوشیدنی های خود استفاده می کنید، مصرف طولانی مدت نوشابه های گازدار باعث بروز بیماری های کلیوی مزمن خواهد شد. بهترین نوشیدنی برای بدن آب می باشد؛ در ضمن برای دلچسب تر شدن طعم آن، سعی کنید چند قطره لیموترش در آن بریزید.


نمک


مصرف زیاد نمک برای کلیـه ها بسیار مضر است، زیرا زمان زیادی لازم است تا سطح نمک بدن به حد نرمال خود برسد. همچنین بدن در اینگونه مواقع با ایجاد احساس تشنگی زیاد، شما را وادار به نوشیدن مقدار زیادی آب می کند. به محض مصرف آب زیاد، حجم خون بالا رفته و در نتیجه سیستم گردش خون را به زحمت می اندازد.


از طرف دیگر، نمک دشمن کلسیم موجود در استخوان ها نیز می باشد. هر چقدر نمک موجود در خون افزایش یابد، میزان کلسیم موجود در اوره نیز افزایش خواهد یافت؛ در نتیجه، روند پیری در انسان سرعت می یابد.

سنگ کلیه


درمان خانگی درد کلیه


آب درمانی


مقدار زیادی آب بنوشید تا از درد کلیه خلاص شوید. نوشیدن آب به مقدار کافی نه تنها از تشکیل سنگ کلیـه پیشگیری می‌کند بلکه سبب دفع سنگ‌های تشکیل شده در کلیـه از طریق مجرای ادرار نیز می‌شود.


زنجبیل


زنجبیل معجزه‌ی داروهای گیاهی است و کاربردهای متنوعی دارد. زنجبیل درمانی موثر برای عفونت و درد کلیه است.


آب لیمو


لیمو، یکی از میوه‌های خانواده‌ی مرکبات، حاوی اسید استیک است، که می‌تواند سنگ کلیـه را از بین برده و حل کند. لیمو می‌تواند با از بین بردن سنگ و خارج کردن سموم، کلیـه را تمیز کند. شما باید به جای نوشیدنی‌های حاوی طعم لیمو، لیموی تازه را استفاده کنید.


چای تخم هندوانه


ادرار آور مؤثری است و برای تحریک کلیه‌ها به دفع ادرار بسیار مناسب است. در واقع اگر کلیه‌ها کم کار باشند، دانه‌ی هندوانه می‌تواند کلیه‌ها را تحریک کند. به این منظور یک قاشق غذاخوری دانه‌ی هنداونه (آسیاب شده) را در دو فنجان آب جوش بریزید. محلول را صاف کنید و بگذارید سرد شود. از این چای سه بار در روز بنوشید.


سرکه سیب


عسل و سرکه سیب برای عفونت کلیـه‌ جادو می‌کنند. سرکه سیب حاوی اسید مالیک است که دارای خاصیت آنتی‌باکتریایی بوده و به درمان عفونت کلیـه کمک می‌کند. ۲ قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق غذاخوری سرکه سیب ترکیب کرده و روزانه مصرف کنید.


درمان دارویی درد کلیه


درمان درد کلیه (درد پهلو) به علت زمینه ای درد بستگی دارد. عفونت ها و سنگ های کلیوی که سبب درد می شوند، اغلب با مصرف ایبوپروفن، کترولاک (تورادول)، استامینوفن (تیلنول و غیره) یا گاهی اوقات با مقادیر کم مورفین (در ابتلا به سنگ های کلیوی) درمان می شوند.


این داروها درد را تسکین می دهند، اما سبب درمان علت زمینه ای درد نمی شوند. هر چند که، برخی بیماران ممکن است به صورت خود به خود سنگ های کلیوی کوچک (معمولا با قطری کمتر از ۶ میلی متر) را دفع کرده و از درد رهایی یابند. ادرار، سنگ کلیوی را که سبب التهاب شده به بیرون از میزنای و یا میزراه می راند.


عفونت هایی مانند عفونت های مجاری ادرار و پیلونفریت معمولا علاوه بر داروهای مسکن درد، نیازمند درمان های آنتی بیوتیکی نیز می باشند. اگر سنگ های کلیوی میزراه را به طور کامل مسدود کرده و یا دارای قطر ۶ میلی متری و بیشتر باشند ممکن است نیاز به جراحی اورولوژیکی (مجاری ادرار) داشته باشند.


معمولا، در صورتی که سنگ های کلیوی توسط تکنیک های جراحی رو به عقب از بین برده شوند مدت بهبود کم (همان روز یا چند روز) می باشد. با این حال، برخی پارگی های شدید کلیوی ممکن است به جراحی های گسترده تری نیاز داشته باشند. مدت زمان بهبودی در این نوع جراحی ها از چند هفته تا چند ماه متغییر است.


دیگر عوامل زمینه ای که سبب درد پهلو می شوند می توانند به روش تسکین دردی مشابه و درمان های همزمان نیاز داشته باشند. هر چند که، بیمارانی که مبتلا به مشکلات شناخته شده کلیوی (بیماری کلیوی) و یا کاهش عملکرد کلیوی شده اند نباید با داروهایی درمان شوند که توسط کلیه ها دفع شده و یا ممکن است سبب آسیب بیشتر کلیوی شوند.

divider

بیشتر بخوانید:

راهکارهای خانگی برای پیشگیری از نارسایی کلیه

معرفی محلول خوراکی اورتیکا جهت دفع سنگ کلیه

علت و درمان دفع پروتئین از کلیه (پروتئینوری) چیست؟

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits