دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
حساسیت پلک چشم و روشهای درمان آن
17
زمان مطالعه: 5 دقیقه
حساسیت پلک چشم عارضه شایعی است که به دلیل ساختار بسیار نرم و پرخون پلک ها رخ می دهد .


حساسیت پلک چشم و عوارض آن


حساسیت پلک چشم عارضه شایعی است که به دلیل ساختار بسیار نرم و پرخون پلک ها رخ می دهد . اغلب اوقات حساسیت های چشمی تورم و قرمزی سریع و نسبتاً شدید پلکها می شود. حساسیت پلک معمولاً بطور حاد عارض می شود. مثلاً خانمی یک روز صبح متوجه تورم و قرمزی پلک خود می شود که به علت مواد آرایشی است که در شب قبل استفاده کرده و یا به علت حشره گزیدگی اطراف پلک رخ می دهد .


واکنش‌های حساسیتی ممکن است ملتحمه، پوست روی پلک‌ها و یا دور رگ‌ها را گرفتار کند. حساسیت‌های چشمی، در اثر بسیاری از مواد که به‌ وسیله هوا یا دست به چشم‌ها منتقل می‌شوند، به وجود آید. موادی که در فصول مشخصی حساسیت ایجاد می‌کنند عبارتند از: گرده درختان و دیگر گیاهان. موادی که در تمام فصل حساسیت‌زا هستند شامل غبار خانگی، پر، قارچ‌ها و شوره حیوانات می‌باشند.


کهیر صورت نیز می تواند موجب درگیری پلکها شود. علائم آلرژی پلک بصورت تورم دور چشم، خارش و قرمزی پلک و گاهی قرمزی خود چشم است.در این افراد معمولاً سابقه فامیلی حساسیتهای دیگر دیده نمی شود ولی آلرژی بینی شایع است. این آلرژی خطری ندارد ولی نباید ادامه پیدا کند چون می تواند به پلک آسیب بزند. بنابراین باید از مواد حساسیت زا پرهیز شود.


عفونت‌های چشمی، جراحت‌های چشمی، وارد آمدن ضربه به چشم، برخی عمل‌های جراحی زیبایی پلک ممکن است به تورم پلک‌ها بیانجامد، ولی شایع ترین علت تورم پلک‌ها آلرژی است.


ورم پلک‌ها ممکن است نشانه‌ای از جدی ترین و خطرناک ترین عارضه‌ها نظیر سلولیت چشمی ، بیماری گریوز یا هرپس چشمی می‌باشد که معمولا با خارش و احساس سوزش همراه است. اشک ریزش و تولید فزاینده اشک اختلال در دید که برمبنای درجات تورم متفاوت است. درد به ویژه در مواردی که با عفونت همراه است مشاهده می‌شود.

تورم پلک

علل ایجاد کننده حساسیت پلک چشم


از جمله عوامل حساسیت زای پلک می توان به مواد آرایشی (مثل سرمه ، ریمل، سایه)، گزش حشرات، مواد غذایی و داروهای موضعی (مثل قطره جنتامایسین یا قطره بتامتازون- ان یا قطره سولفاستامید یا قطره پیلوکارپین یا آتروپین یا اسکوپولامین یا تتراکائین) اشاره کرد.

پیشگیری از حساسیت پلک چشم


در حساسیت چشم ،هر گونه پیشگیری ارزشمندتر از درمان است. اجتناب از محرک های این حساسیت، خود راه اصلی در درمان این آلرژی است. اگر شما بتوانید؛ عوامل خاص ایجاد کننده ی این آلرژی را شناسایی کنید و از آن ها اجتناب کنید؛ علائم این آلرژی به طور چشمگیری بهبود خواهند یافت. برای این که این علائم بیشتر تخفیف یابند؛ نکاتی را در خانه رعایت کنید:

  • از بالش، ملافه، پارچه، و دیگر وسایلی که ایجاد گرد و غبار می کنند؛ دوری نمایید.
  • تمیز نگاه داشتن محیط منزل و جلوگیری از ایجاد گرد و غبار بسیار مهم است
  • فرش خانه را تا جایی که ممکن است؛ تمیز نگه دارید؛ فرش کثیف می تواند پناهگاه خوبی برای گرد و غبار و جرب ها شود.
  • استفاده از موانع و فیلتر( مخصوصا فیلترهای هوا )
  • جلوگیری از نشت آب، که سبب ایجاد کپک می شود.
  • از فیلترهای هوا در آشپزخانه و تهویه ی مطبوع خانه ی خود استفاده کنید. همچنین، مطمئن شوید که فیلترهای آن ها را به طور منظم تغییر می دهید.
  • استفاده از لحاف و تشک و بالش نفوذ ناپذیر که نتوانند مواد حساسیت زا را در خود جای دهند.
  • اجتناب از شوره و موی حیوانات خانگی و دیگر مواد محرک در پیشگیری از ابتلا به حساسیت خیلی مهم است.

حساسیت پلک

درمان حساسیت پلک چشم


این آلرژی خطری ندارد ولی نباید ادامه پیدا کند چون می تواند به پلک آسیب بزند. بنابراین باید از مواد حساسیت زا پرهیز شود. برای درمان این آلرژی باید مواد آرایش از چشم پاک شود و از مواد حساسیت زا پرهیز گردد. و کمپرس سرد بر روی چشم انجام گیرد. برای این منظور یک قطعه یخ را در پارچه تمیزی قرار دهید و روزی 4 بار هر بار چند دقیقه بطور مکرر بر روی پلکها قرار دهید. برای کمک به درمان سریع، می توان از دیفن هیدرامین (روزی 3 قاشق شربت) یا هیدروکسی زین (هر 6 ساعت 1 قرص یا روزی 3 قاشق مرباخوری شربت) یا پرومتازین (روزی 3 قاشق شربت) یا پماد هیدروکورتیزون (روزی 3 بار بر روی پلک مالیده شود) استفاده کرد.


اگر تورم پلک‌ها به دلیل آلرژی ایجاد شود، با تجویز داروهای آنتی هیستامین و اشک مصنوعی درمان می‌شود. استروئیدهای خفیف هم در موارد آلرژی‌های شدید کاربرد دارد، در موارد عفونی داروهای آنتی بیوتیک و ضد ویروس تجویز می‌شود، در صورت استفاده از لنزها باید تا زمان بهبود از لنز استفاده نشود و انجام کمپرس سرد می‌تواند تورم را کاهش دهد.


در افرادی که علت تورم پلک‌ها در آن‌ها آلرژی است باید تست آلرژی انجام شود تا عامل آلرژی مشخص شود و میزان مواجهه با آن تقلیل یابد. از مواد آرایشی که فاقد عوامل حساسیت زا است استفاده شود. از قطره‌های چشمی فاقد مواد نگهدارنده مصرف شود و بهداشت فردی در استفاده از عدسی‌های تماسی رعایت شود و عدسی‌های تماسی و محفظه نگهداری از آنها در فواصل زمانی معین تعویض شود.

divider

بیشتر بخوانید:

حساسیت صبحگاهی و علل آن

حساسیت به قارچ و درمان خانگی آن

حساسیت لب به رژ حتما بخوانید!

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم




این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.4 از 5 (17 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits