دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت و علائم سکته مغزی در کودکان چیست ؟
8
زمان مطالعه: 6 دقیقه
سکته های مغزی در کودکان ، میتواند در اثر بیماری کم خونی مادرزادی و سلول داسی شکل باشد. در صورتی که سختی و کشیدگی (تصلب) سرخرگ ها در کودکان بسیار کم است.

سکته مغزی در کودک

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با عارضه سکته مغزی در کودکان بیشتر آشنا شوید.

سکته مغزی در کودکان نیز رخ می‌دهد و پزشکان اغلب آن را نادیده می‌گیرند. این بیماری، جزو ده علت شایع مرگ و میر در کودکی است و بیش از نیمی از کودکان نجات یافته از آن، مبتلا به نواقص مادام العمر می‌شوند. این نواقص می‌توانند شامل صرع، ناتوانی‌های جسمی و اختلالات گفتاری و یادگیری باشند.

وقتی در جریان خون رسانی به بافت مغز اشکال ایجاد شود، به علت کاهش اکسیژن رسانی به سلول های مغزی سکته مغزی ایجاد می شود. وقتی در عروق خونرسان مغزی انسدادی ایجاد شود و یا اگر پارگی این عروق اتفاق بیفتد، سکته مغزی بروز می کند. حدود ۱۰ تا ۲۵ درصد کودکان مبتلا به سکته مغزی می میرند. همچنین بیش از ۶۰ درصد کودکان مبتلا به سکته مغزی دچار معلولیت، تشنج، عقب ماندگی ذهنی، تأخیر تکلم، تأخیر تکامل و عوارض دیگر می شوند.

سیستم‌های تشخیص سریع و درمان سکته مغزی در افراد بزرگسال بسیار کارآمد هستند. در مقابل، تشخیص سکته مغزی در کودکان ممکن است بیش از یک روز طول بکشد. درنتیجه، این کودکان زمان مفید برای انجام شدن مداخلات سرنوشت ساز را از دست می‌دهند. از جمله این مداخلات بازگرداندن جریان خون به مغز به منظور به حداقل رساندن صدمات بافتی است.

divider

سکته مغزی در کودکان

بیماری سکته مغزی در کودکان جزو بیماری های نادر کودکان محسوب می شود. اگرچه سکته مغزی یکی از ده بیماری عامل مرگ و ناتوانی در کودکان می باشد. میزان شیوع سکته مغزی در کودکان ۲ تا ۱۳ نفر در هر ۱۰۰ هزار کودک می باشد. سکته مغزی در کودکان پسر بیشتر از دختران اتفاق می افتد.

سکته مغزی به دو گروه عمده تقسیم بندی می‌شود.

سکته مغزی ایسکمیک: زمانی به وجود می‌آید که یک پلاک یا لخته خون مسیر رگ را ببندد.

سکته مغزی هموراژیک : در اثر پارگی عروق مغزی ایجاد می‌شود.

هر دو نوع سکته مغزی در کودکان رخ می‌دهند، اما سکته هموراژیک شایع‌تر است.

همه ساله در استرالیا سکته مغزی در ۳۰۰ کودک تشخیص داده می‌شود. یک چهارم این موارد در نوزادان تازه متولد شده، یک سوم در کودکان زیر یک سال و نیمی از موارد در کودکان زیر پنج سال رخ می‌دهد.

علل سکته مغزی در کودکان متفاوت با بزرگسالان است. تقریبا نصف کودکانی که به سکته مغزی مبتلا می‌شوند، ناهنجاری‌هایی در عروق مغزی خود دارند.

یک چهارم آن‌ها از نواقص قلبی مادرزادی مانند وجود سوراخ در قلب رنج می‌برند. علت بیماری در برخی از موارد ناشناخته است.

سکته مغزی در کودکان چگونه رخ میدهد؟

اگر خونرسانی به قسمتی از مغز دچار اختلال شده و متوقف گردد٬این قسمت از مغز دیگر نمی تواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد. این وضعیت را اصطلاحاً سکته مغزی کودکان می نامند

سکته مغزی مادرزادی یا فلج مغزی چیست ؟

سکته مغزی مادرزادی یا بیماری فلج مغزی به علت سکته مغزی در دوران جنینی و یا حین تولد بروز می کند. فاکتورهای خطر عمده برای بروز فلج مغزی شامل ضایعات مغزی حین تولد بعلت آسفیکسی یا اشکال اکسیژن رسانی مغزی، اختلالات و آسیب های مغزی بعلت نارسی نوزاد، ناهنجاری های ساختمانی مغزی و سابقه تشنج نوزادی می باشد

علت سکته مغزی در کودکان

از نظر علت بروز بیماری، سکته مغزی در کودکان به دو نوع ایسکمیک (به علت انسداد شریانی) و نوع خونریزی (به علت پارگی عروق مغزی) طبقه بندی می شود. بر خلاف بزرگسالان که بیش از ۸۰ درصد علت سکته مغزی به علت ایسکمی مغزی است.

در کودکان حدود ۵۰ درصد علت سکته مغزی از نوع ایسکمی مغزی و ۵۰ درصد دیگر به علت خونریزی مغزی است. مواردی مانند فشار خون پایین، ضربه به سر، لخته شدن خون در سرخرگ مغزی به علت جراحی های قلبی یا تومور مغزی و آبله مرغان از جمله علل دیگر سکته مغزی در کودکان هستند. همچنین بروز سکته مغزی در کودکان به دلیل بیماری کم خونی سلول داسی شکل، بیماری تاکایاسو و بیماری تالاسمی نیز رخ می دهد.

سکته مغزی کودکان جزو مشکلاتی است که به دلیل ضعیف و حساس بودن مغز نوزاد می تواند با کوچکترین اشتباهی در مراقبت از نوزاد رخ دهد.

  1. بی قراری نوزاد با توجه به سن و شرایط وی می تواند متفاوت باشد. این دلایل دل درد نوزاد تا مشکلات گوارشی و مشکلات دستگاه گوارش را در بر می گیرد.
  2. همچنین احساس گرما در نوزاد سبب بی قرار وی خواهد شد و بهترین راه برای برطرف کردن این بی قراری، نوازش وی و یافتن علت آن است.
  3. تکان دادن زیاد نوزاد بی قرار سبب می شود رگ های مغز وی پاره شود و در اثر این پارگی خونریزی مغزی برای نوزاد به وجود می آید، گاهی این مسئله فوت وی را به دنبال خواهد داشت.
  4. سکته مغزی کودکان می تواند به عللی مانند بسته شدن یا پاره شدن یکی از رگ های خون رسان مغز ایجاد شود.

علائم سکته مغزی در کودکان

برخی علائم سکته مغزی در کودکان مشابه با بزرگسالان است. این علائم می‌توانند شامل :

  • ضعف در عضلات صورت دست‌ها یا پاها
  • اختلالات تکلم
  • سردردهای شدید
  • احتمال بروز تشنج و بیهوش شدن

در صورتیکه والدین هر یک از علائم ضعف ناگهانی در صورت، دست‌ها و پاها، تشنج طولانی و بیهوشی را در کودک خود مشاهده کنند، باید سریعا با اورژانس تماس بگیرند.

تشخیص سکته مغزی کودکان

اولین و مهمترین اقدام تشخیصی برای سکته مغزی در کودکان انجام تصویربرداری مغزی بوده که برای تشخیص خونریزی داخل مغزی انجام CT اسکن و برای تشخیص ایسکمی داخل مغزی انجام MRI مغزی روش تصویربرداری انتخابی می باشند.

درمان سکته مغزی در کودکان

اولین اقدام درمان سکته مغزی در کودکان از نوع ایسکمیک استفاده از داروهای ضد انعقاد و ضد ایجاد لخته خون است اگرچه میزان اثرگذاری آنها مشخص نشده است و مقدار مصرف صحیح آنها هنوز به بررسی های کنترل شده زیادی نیاز دارد. داروهای تجزیه کننده لخته نیز در کودکان به اندازه بزرگسالان موثر هستند

ولی اطلاعات درباره بی خطر بودن آنها برای کودکان و زمان بندی و مقدار مصرف آنها در کودکان و نوجوانان نا کافی است. درباره آسپرین و داروهای دیگر ضد پلاکتی در کودکانی که به سکته مغزی مبتلا شده اند مطالعات و بررسی های قطعی صورت نگرفته است.


بیشتر بخوانید :

علت سکته مغزی چیست ؟ راههای پیشگیری از سکته مغزی کدامند ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (8 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits