دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
حساسیت به طلا  یک مشکل دردسرساز برای خانم ها!
6
زمان مطالعه: 8 دقیقه
حساسیت به طلا می تواند به علت استفاده از طلای نامرغوب رخ بدهد

حساسیت به طلا و مشکلات حاصل از آن

حساسیت به طلا جزء آلرژی های پوستی است که بیشتر برای خانم ها دردسر درست می کند . محبوب ترین جواهر در میان خانمها جواهراتی از جنس طلا است که بدلیل درخشندگی و زیبایی طرفداران بسیاری دارد. حساسیت به طلا می تواند در برخی افراد بروز کند . اگر چه میزان شیوع آن در نقاط مختلف جهان از 1 تا 10 درصد متفاوت است اما به هر حال می تواند باعث ضایعات درماتیتی در صورت، دست و پلک ها شود.


در کل میتوان گفت طلا ضرری برای بدن ندارد. تا آنجا که پزشکان در بعضی از موارد از آن برای درمان بعضی بیماریها نظیر آرتریت روماتوئید ، آسم، سرطان و .. استفاده می کنند. با اینحال از اثرات جانبی آن نیز نباید غافل بود. برهم زدن سیستم ایمنی بدن از آن جمله است.


شاید شما هم از آندسته افرادی باشید که پس از استفاده از جواهرات طلایی با تغییر رنگ پوست مواجه شدید.این واکنش بدلیل ناخالص بودن طلا ایجاد شده است. آلیاژهای طلا حاوی نیکل و مس می تواند تغییر رنگ پوست و یا واکنش های آلرژیک مانند درماتیت تماسی را بدنبال داشته باشد. درماتیت تماسی، نوعی التهاب پوست است که در صورت تماس مستقیم با ماده محرک خارجی یا ایجاد کننده حساسیت بروز می‌کند؛ تماس مستقیم با بسیاری از محرک‌ها و آلرژن‌ها عامل التهاب است. درماتیت تماسی فقط سطح پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد.بهبود این حساسیت معمولاً روزها و هفته‌ها طول می‌کشد و فقط وقتی به طور کامل از بین می‌رود که پوست دیگر به هیچ وجه در تماس با ماده حساسیت‌زا یا محرک قرار نگیرد. درماتیت تماسی معمولاً نقاط خارش‌داری را برجا می‌گذارد که سطح وسیعی را درگیر می‌کند و حالت سوختگی ایجاد می‌شود. در این حالت، سطحی که بیشتر با ماده محرک در تماس بوده، بیشتر درگیر می‌شود.


نوع شدید‌تر واكنش به جواهرآلات كه شامل واكنش پوستی و ایجاد حساسیت است، ‌عموما به دلیل وجود نیكل‌ در زیورآلات تزئینی است. در واقع اكثر مشكلات را همین نیكل موجب می‌شود. ساده‌ترین نوع واكنش بدن به لوازم تزئینی و جواهرآلات، سبز تیره یا سیاه‌شدن پوست ناحیه در تماس با این لوازم است اما خیال‌تان راحت باشد، این تغییر رنگ ناشی از حساسیت و حساس‌شدن پوست شما نیست.

حساسیت به طلا


علت حساسیت به طلا

حتما مي‌دانيد طلاي زينتي، خالص نيست. براي اينكه از حالت نرمي اوليه دربيايد، با آلياژهاي ديگري مثل نيكل و كبالت و كروم تركيب مي‌شود. نيكل حساسيت‌زا‌ترين فلز است و حتي وقتي در ساخت سگك كمربند هم از آن استفاده مي‌شود، آلرژي به وجود مي‌آيد. به‌طور كلي بنا به اينكه چه مقدار نيكل در ساختمان طلا باشد، مي‌تواند حساسيت بيشتر يا كمتري ايجاد كند.


گاهی ممکن است شما به خاطر استفاده از طلای نامرغوب دچار حساسیت شوید. وجود آلیاژهای طلا حاوی نیکل و مس می تواند تغییر رنگ پوست و یا واکنش های آلرژیک مانند درماتیت تماسی را برای شما ایجاد کند. درماتیت تماسی،که نوعی التهاب پوست است که در صورت تماس مستقیم با ماده محرک خارجی یا ایجاد کننده حساسیت ایجاد می‌شود ؛ درماتیت تماسی فقط سطح پوست را اثر می گذارد .که درمان این حساسیت معمولاً روزها و هفته‌ها طول می‌کشد و و در صورتی ازبین می رود که دیگر از این طلا ها استفاده نشود. این حساسیت نقاط خارش‌داری را برجا می‌گذارد که سطح وسیعی را درگیر می‌کند و حالت سوختگی ایجاد می‌شود. مخصوسا سطحی که در ان قسمت طلا استفاده شده است.


پوست بصورت طبیعی اسیدی دارد با مس موجود در طلا واکنش می دهد. تعریق بدن و رطوبت حاصل از آن این واکنش را بیشتر می کند. در این شرایط با انجام یک واکنش شیمیایی ماده سبز رنگی تشکیل میشودکه باعث تغییر رنگ پوست می شود که معمولا زیورآلات، به جز زیورآلات ساخته شده از طلا، با اكسید شدن این حالت سبز شدن را در پوست ایجاد می‌كند. جواهرآلات طبیعی، مثل طلای 18 عیار، بسیار كمتر دچار اكسیدشدن می‌شوند طلا هم می تواند حساسیت زا باشد. برای جلوگیری از ایجاد چنین عوارضی توصیه می شود از طلای خالصتری استفاده شود.


وع شدید‌تر واكنش به جواهرآلات كه شامل واكنش پوستی و ایجاد حساسیت است، ‌عموما به دلیل وجود نیكل‌ در زیورآلات تزئینی است. در واقع اكثر مشكلات را همین نیكل موجب می‌شود. این واكنش سن و سال نمی‌شناسد و معمولا 12 تا 48 ساعت بعد از آن‌كه برای نخستین‌بار از زیورآلات نیكل‌دار خود استفاده كردید، رخ می‌دهد.

واكنش پوستی ممكن است شامل جوش‌های قرمز خارش دار باشد یا حتی كهیرهای حاوی مایع تشكیل شود. به‌طور معمول این واكنش‌ها فقط در ناحیه‌ای از پوست كه با آن زیورآلات تماس داشته ایجاد می‌شود. اما گاهی هم دیده شده است كه واكنش در تمام نقاط بدن ایجاد می‌شود. اگر واكنش شدید نسبت به نیكل در بدن شما ایجاد شود، ممكن است هر بار كه از یك زیورآلات حاوی نیكل استفاده كنید در كل بدن‌تان واكنش‌های پوستی شدید داشته باشید.

پیشگیری از حساسیت به طلا

  • در تابستان‌ها پوست بیشتر عرق می‌كند و نمك موجود در عرق بدن این روند را تشدید می‌كند کمتر از زیور الات استفاده کنیم
  • هنگام فعالیت بدنی کمتر از طلا استفاده کنید به خصوص در فصل تابستان زمان استفاده زیور الات را کاهش دهید و فقط در مهمانی مهم از انها استفاده کنید.
  • از زیورالات مرغوب استفاده کنید .
  • هنگام شستو شو و حمام زیور الات خود را استفاده نکنید.
  • از زیور الات تنگ استفاده نکنید .

پیشگیری از حساسیت به طلا


رفع مشکل حساسیت به طلا

اين طور كه از شواهد پيداست، طلاي زرد و طلاي سفيد به يك اندازه حساسيت‌زا هستند. فلزاتي كه با طلا تركيب مي‌شوند باعث و باني آلرژي محسوب مي‌شوند. از طرفي هرچه عيار طلا بالاتر باشد، ميزان آلياژهاي تركيبي با آن كمتر خواهد بود و احتمال ابتلا به آلرژي خود به خود كم مي‌شود. طلا با عيارهاي 17، 18 و 24 در بازار به فروش مي‌رسد. بنابراين اگر بتوانيد بيشتر از مقدار معمول هزينه كنيد و طلاي با عيار 24 بخريد، دست كم ميزان آلرژي را به حداقل مي‌رسانيد.

توصیه هایی به استفاده کنندگان از زیور آلات

  • بهتر است استفاده از وسایل زینتی را تا حد ممکن کاهش دهید و استعمال آن را محدود به زمان های خاص و کوتاه کنید و از استعمال مداوم در یک محل بپرهیزید.
  • استفاده از زیورآلات مرغوب و پرهیز از بدلیجات و وسایل بی کیفیت، کنار توجه ویژه به بهداشت زیورآلات و جدا کردن آن هنگام شستشو و استحمام روزانه و استفاده نکردن از دستبندهای تنگ یا با اشکال نامتعارف می تواند مانع از ایجاد بسیاری از عوارض پوستی و بدنی ناخواسته نامبرده شود.
  • حساسیت به مواد سازنده زیورآلات، بسیار شایع است. با شیوع کمتر، عوارض مربوط به محکم بستن دستبند را هم داریم. در حالت عادی علائم اولیه مثل گزگز باعث می شود فرد خودش دستبند را باز کند که این موضوع مانع از تشدید و بروز علائمی مانند سلولیت و عفونت می شود، اما در افرادی که اختلال هوشیاری دارند، در کما هستند، اختلال های ذهنی دارند یا به اختلال های حسی مبتلا هستند (مثل دیابتی ها) ممکن است علائم پیشرفته دیده شود.


نکاتی برای از بین بردن حساسیت پوستی به بدلیجات

  • هر وقت كه خواستید از زیورآلات بدل استفاده كنید حتما تمام مناطق پوست‌تان را كه در تماس با آن بدلیجات قرار می‌گیرند را كاملا خشك كنید.
  • قبل از استفاده از هر زیورآلات بدلی منطقه پوستی در تماس با آن زیورآلات را با یك لایه مرطوب‌كننده محافظ پوشانید. این لایه محافظ مانع تماس مستقیم بدلیجات با پوست شما می‌شود.
  • اگر زیورآلات قدیمی دارید كه خیلی دوست‌شان دارید و می‌خواهید دوباره از آن‌ها استفاده كنید آن‌ها را پیش سازنده‌های اینگونه محصولات ببرید و از آن‌ها بخواهید كه لایه‌های محافظ از جنس استیل روی این زیورآلات بكشند. زیورآلات بدلی در گذر زمان لایه محافظ خود را از دست می‌دهند و اینگونه حساسیت‌زایی آن‌ها بیشتر می‌شود.
  • اگر لوازم تزئینی غیرطلا و جواهر را دوست دارید می‌توانید از زیورآلات ساخته شده از استیل یا پلاستیك استفاده كنید. یادتان باشد كه گیره گوشواره و سنجاق گردنبند هم بسیار حساسیت‌زا هستند و باید مواظب آن‌ها هم باشید.

divider

بیشتر بخوانید:

از حساسیت به حنا چه می دانید؟

حساسیت به دکلره و عوارض ناشی از آن

حساسیت پوستی کهیر و شیوهای درمانی جدید آن

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.8 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits