دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز در مورد حساسیت به جفت در دوران بارداری
0
زمان مطالعه: 6 دقیقه
حساسیت به جفت حساسیتی نادری است که یک نفر از هر دو هزار زن باردار به آن مبتلا می شود.

حساسیت به جفت در بارداری و علائم آن

حساسیت به جفت که به عنوان pemphigoid gestationis شناخته شده است حساسیتی نادری است که یک نفر از هر دو هزار زن باردار به آن مبتلا می شود. فرد مبتلا به حساسیت به جفت در بارداری دوران بارداری سختی خواهد داشت. مطالعات نشان داده این مشکل در زنان نژاد قفقاز بیشتر از نژادهای قومی دیگر بروز می‌ کند. دلیل این مشکل هنوز مشخص نیست اما به نظر می‌رسد بیماری‌های خودایمنی از بافت جفتی وارد جریان خون مادر می‌شود و این مشکل را ایجاد می‌کند یا اینکه میزان بالای استروژن در خون مادر باعث این مشکل می‌شود.

علایم و نشانه‌های حساسیت به جفت

علامت اصلی این مشکل کهیرهایی در ناحیه‌ شکم است که خارش دارد و به تدریج به سایر قسمت‌های شکم هم کشیده می‌شود. این دانه‌ها بزرگ و دردناک می‌شوند و خارش زیادی دارند. این نواحی ممکن است احساس سوزش داشته باشند و به خاطر خاراندن زخم شوند. آن‌ها ممکن است تا ناحیه‌ باسن هم ظاهر شوند اما خوشبختانه روی صورت و نواحی مخاطی هیچ اثری نمی‌گذارند.

این علائم ممکن است بعد از سه‌ماهه‌ اول ظاهر شوند و تا زمان زایمان مدام بدتر شوند. بعد از زایمان مدتی این علائم ناپدید می‌شود اما ممکن است یکی دو هفته‌ بعد دوباره ظاهر شوند و تا سال‌ها بعد از زایمان ادامه داشته باشند. این مشکل می‌تواند در بارداری ظهور نکند و تنها پس از زایمان به وجود بیاید.

حساسیت به جفت

تشخیص بیماری حساسیت به جفت

تشخیص این اختلال بسیار مهم و در عین حال بسیار سخت است زیرا در اغلب موارد، علائم مربوط به حساسیت به جفت در بارداری با خارش‌های ناشی از گزش پشه و ساس یا دیگر بیماری‌های پوستی اشتباه گرفته می‌شود. اما تفاوت قابل توجه در مورد وجود حساسیت به جفت این است که علائم خارش از ناحیه ناف شروع می‌شود. نحوه درمان حساسیت به جفت در بارداری بستگی به شدت وضعیت دارد. هدف از درمان عمدتا کاهش خارش و جلوگیری از عفونت ثانویه است که ممکن است بر اثر خارش‌های مکرر به وجود آید.

تشخیص درست حساسیت به جفت بسیار مهم است زیرا ممکن است با شکل‌های دیگر کهیر یا جوش‌هایی که در بارداری ظهور می‌کنند اشتباه شود. تنها تفاوت قابل توجه این مشکل با سایر حساسیت‌ها این است که این دقیقا از دور ناف شروع می‌شود و بعد به جاهای دیگر سرایت می‌کند.

در صورت احساس خارش شدید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا نوع خارش مشخص شود و در صورت تشخیص پزشک مبنی بر وجود حساسیت به جفت برای شما راه حل درمانی تجویز شود.

درمان حساسیت به جفت

درمان این عارضه بستگی به شرایط و شدت آن دارد. معمولا هدف این درمان‌ها کاهش خارش و جلوگیری از عفونت‌هایی است که ممکن است به خاطر زخم شدن کهیرها در اثر خاراندن مکرر به وجود بیاید. آلرژی به جفت با اینکه مشکلی نادر و جدی است، می‌تواند با مراقبت و دارو به خوبی کنترل شود.

  • اگر علایم شدید نیست استفاده‌ موضعی از پمادهای کورتیکواستروئید می‌تواند مفید باشد.
  • کورتیکواستروئیدهای خوراکی هم گاهی تجویز می‌شود. البته این تجویز باید با احتیاط انجام شود تا هیچ عارضه‌ای برای مادر و جنین به وجود نیاید.
  • ممکن است هیستامین‌های خوراکی برای از بین بردن خارش تجویز شود.
  • به تازگی ثابت شده تزریق وریدی ایمنوگلوبین هم می‌تواند درمان موثری برای این مشکل باشد.
  • آزاتیوپرین و سیکلوسپورین، داروهای سرکوب کننده‌ سیستم ایمنی با توجه به اهمیت ایمنی بدن در دوران بارداری و شیردهی معمولا با احتیاط تجویز می‌شوند.

گاهی اوقات در بارداری ممکن است بر روی پوست شکم احساس خارش داشته باشید که لزوما به معنای داشتن حساسیت به جفت نیست اما پس از مراجعه به پزشک و مشخص شدن وضعیت خود بایستی بیشتر از قبل مراقب سلامت پوست خود باشید. ممکن است احساس خارش شما به دلیل خشکی پوست یا تغییرات سطح استروژن باشد.

حساسیت به جفت در بارداری

نکته‌هایی برای مادران باردار

مراقب خارش پوست در دوران بارداری باشید. مخصوصا اگر این خارش اطراف شکم اتفاق می‌افتد و در حال گسترش است. البته هر خارشی به حساسیت به جفت مربوط نیست و می‌تواند به دلایل ساده‌تری مثل خشکی پوست و تغییرات استروژن اتفاق بیفتد. شما می‌توانید خارش‌های ساده دوران بارداری را با راهکارهای خانگی بی‌خطر کاهش دهید.

1. اجتناب از دوش آب داغ

اگر بارداری‌تان در سرمای زمستان نیست می‌توانید به راحتی از آب گرم حمام اجتناب کنید. اگر نیاز به آب گرم دارید تا جایی که می‌توانید آب را داغ نکنید زیرا آب داغ باعث خشک شدن پوست می‌شود و شرایط را برای خارش مهیا می‌کند.

2. انتخاب درست شامپو بدن و صابون

شما ممکن است خیلی به این شوینده‌ها علاقمند باشید اما آن‌ها انتخاب‌های مناسبی برای شستشوی بدن در دوران بارداری نیستند. این محصولات معمولا با مواد شیمیایی درست شده‌اند و باعث خشکی پوست یا آلرژی‌های پوستی می‌شوند. به جای آن‌ها از شوینده‌های گیاهی بدون مواد شیمیایی قوی استفاده کنید.

3. از قرار گرفتن در معرض گرما و نور مستقیم خورشید پرهیز کنید

اگر قرار است در معرض آفتاب قرار بگیرید خودتان را بپوشانید. قرار گرفتن در معرض اشعه‌های فرابنفش خورشید می‌تواند باعث خارش پوست شود. اگر در معرض باد تهویه هوای خانگی قرار می‌گیرید هم مراقب باشید و به مدت طولانی آن وضعیت را حفظ نکنید.

4. نظافت را حفظ کنید

بهداشت کامل خود را در دوران بارداری حفظ کنید. عفونت‌های قارچی شایع‌ترین مشکل پوستی در دوران بارداری است.

5. مرطوب کننده و کرم مناسب را انتخاب کنید

مرطوب‌ کننده‌های بازاری و عطری می‌توانند باعث آسیب به پوست در حاملگی شوند. بهتر است در این دوران از مرطوب کننده‌های آبرسان بدون مواد شیمیایی استفاده کنید. آبرسان‌ها اثر بهتر و آرام بخشی دارند.

divider

بیشتر بخوانید:

مکمل های ضروری که باید در دوران بارداری مصرف کنید!

ضرورت مصرف قرص یدوفولیک در دوران بارداری

۷ تا از بهترین تست های تشخیص بارداری خانگی!

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits