دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
حساسیت به بادام زمینی یک حساسیت شایع و خطرناک
5
زمان مطالعه: 8 دقیقه
حساسیت به بادام زمینی یکی از شایع‌ترین دلایل بروز حملات آلرژیِک شدید می‌باشد. علائم حساسیت به بادام زمینی می‌توانند بسیار خطرناک و حتی مرگبار باشند

حساسیت به بادام زمینی و عوارض آن

حساسیت به بادام زمینی یکی از شایع‌ترین دلایل بروز حملات آلرژیِک شدید می‌باشد. علائم حساسیت به بادام زمینی می‌توانند بسیار خطرناک و حتی مرگبار باشند (آنافیلاکسی). برای برخی از کسانی که به بادام زمینی حساسیت دارند، خوردن حتی مقادیر بسیار کمی از این مغز خوراکی می‌تواند با واکنش‌های جدی همراه باشد.

تحقیقات نشان داده است که حساسیت به بادام زمینی در میان کودکان رو به افزایش است. اگر خودتان یا فرزندتان واکنش آلرژیک به بادام زمینی داشته‌اید (حتی اگر خفیف بوده)، حتما با پزشک در این مورد صحبت کنید. زیرا خطر واکنش‌های خطرناک و جدی‌تر در آینده وجود دارد.

افراد مبتلا به اگزما بیشتر تمایل به توسعه آلرژی غذایی دارد. یک واکنش آلرژیک زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن شما بیش از حد واکنش داده و اقدام به انتشار مواد شیمیایی، از جمله هیستامین به خون می کند این ماده می تواند اثرات مختلفی بر بافتهای مختلف مانند ( پوست، چشمها، بینی، راه های هوایی، روده، ریه ها و رگ های خونی ) داشته باشد این مواد شیمیایی می تواند بر روی بافت های مختلف در بدن، تاثیر بگذارد هنوز روشن نیست که چرا بادام زمینی باعث این واکنش ها در برخی از افراد می شود.

علت حساسیت به بادام زمینی

حساسیت به بادام زمینی زمانی رخ میدهد که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه پروتئین بادام زمینی را به عنوان چیزی مضر شناخته است هنگامی که شما به طور مستقیم یا غیرمستقیم با بادام زمینی تماس داشته باشید سیستم ایمنی بدن شما مواد شیمیایی ( هیستامین ) را به جریان خون رها می کند. قرار گرفتن در معرض بادام زمینی می‌تواند به شکل‌های مختلفی باشد:

تماس مستقیم: شایع‌ترین علت بروز آلرژی بادام زمینی، خوردن بادام زمینی یا غذاهایی که حاوی این مغز هستند می‌باشد. گاهی اوقات تماس مستقیم پوست با بادام زمینی می‌تواند باعث برانگیختگی واکنش آلرژیک شود.

تماس غیرمستقیم: این مورد ناشی از وجود غیرعمدی بادام زمینی در یک محصول است. به طور کلی چنین محصولی در حین فرآوری شدن یا بررسی در معرض بادام زمینی قرار گرفته است.

استنشاق: استنشاق ذرات موجود در هوا که حاوی بادام زمینی هستند، مانند آرد بادام زمینی یا روغن آشپزی بادام زمینی.

حساسیت به بادام زمینی

علایم خفیف حساسیت بادام زمینی

به طور معمول، یک واکنش حساسیتی به بادام زمینی در مدت چند دقیقه از تماس آشکار می شود برخی علائم می تواند بسیار ظریف باشد بنابر این یادگیری این علائم برای تشخیص مهم است. نشانه های خفیف می تواند شامل:
خارش پوست، خارش یا سوزش در اطراف دهان یا گلو، تهوع، آبریزش و یا بینی متراکم، کهیر، که می تواند به عنوان لکه های کوچک و یا تاول گسترده ای ظاهر شود.

علائم بارز حساسیت بادام زمینی

برخی از علائم حساسیت به بادام زمینی می تواند بسیار خشن و ناخوشایند باشند. با این حال، ممکن است نشان دهنده یک خطر جدی برای سلامتی نباشد. برخی از علائم شایع عبارتند از: تورم لبها و زبان، خس خس، اسهال، گرفتگی معده، تهوع، استفراغ، ورم دست و پا یا صورت و گاهی احساس تنگی نفس را تجربه کنند.

علائم واکنشهای حساسیتی شدید به بادام زمینی

برخی از مردم که از آلرژی رنج می برند و در معرض خطر آنافیلاکسی و شرایط به طور بالقوه مرگبار قرار دارند نشانه های آنافیلاکسی می تواند شامل: تورم گلو، راه هوایی تنگ شده، افت شدید فشار خون، افزایش ضربان قلب، گیجی و احساس سرگیجه باشد اگر شما یا کسی دچار آنافیلاکسی باشد باید به دنبال کمک پزشکی اورژانس باشید.

کارهایی که باید برای تخفیف واکنش حساسیتی انجام دهید

واکنش های آلرژیک جزئی بعید است که تهدید کننده زندگی باشد ولی آن هم باید جدی گرفته شود. این واکنش را می توان معمولا با از تجویز آنتی هیستامین درمان کرد این به تسکین علائم احساس خارش یا کهیر کمک می کند. داروهای آنتی هیستامین از حملات آینده جلوگیری می کند برای پیگیری با پزشک مشورت کنید اگر فکر می کنید علائم یک واکنش شدید الرژیک را دارید کمک اورژانس پزشکی نیاز است یک واکنش آلرژیک شدید به عنوان یک اورژانس پزشکی درمان می شود. زیرا اگر علائم به سرعت درمان نشود واکنش شدید می تواند تهدید کننده زندگی باشد. اگر شما یا کسی از یک واکنش شدید یا آنافیلاکسی رنج می برد یک تزریق اپی نفرین (آدرنالین) نیاز می باشد. اگر آدرنالین تزریقی خودکار ندارید روی علائم حیاتی بیمار و شرایط کلی تا زمانی رسیدن به اتاق اورژانس نظارت داشته باشید.

بادام زمینی

پیشگیری از ایجاد حساسیت به بادام زمینی

با داشتن آلرژی به بادام زمینی از مواد غذایی دارای بادام زمینی اجتناب کنید.هر محصولی به طور واضح دارای بادام زمینی برای کسانی که حساسیت به بادام زمینی دارند مناسب نیست و نباید مصرف کنند. با این حال، بادام زمینی و یا ذرات بادام زمینی در بعضی از منابع غذایی پنهان شده است. اگر شما از یک حساسیت به بادام زمینی رنج می برند باید از غذای مصرفی مطمئن شوید و برچسب مواد غذایی دارای بادام زمینی نباشد .مواد غذایی takeout مانند ( چینی، تایلندی، مکزیکی ) می تواند بادام زمینی داشته باشد.

تشخیص حساسیت به بادام زمینی

برای تشخیص آلرژی بادام زمینی، پزشک شما با سابقه پزشکی ومعاینه بدنی شروع می ­کند. پزشک شما درباره آلرژی غذایی در خانواده شما، به­ ویژه خواهر و برادر مبتلا به آلرژی­ بادام زمینی می ­پرسد. او سوالات جزیی درباره علائم شما می ­پرسد. چه­ موقع علائم شما بعد از این­که غذا خوردید، شروع می ­شود و آیا هر داروی آلرژی بدون نسخه شبیه آنتی هیستامین مفید بوده است. پزشک شما می­ پرسد که آیا افراد دیگر نیز مریض هستند، چگونه غذا تهیه شده بود و چه غذاهای دیگری خورده شده است. دانستن این مورد مهم است که آیا شما آلرژی غذایی یا عدم تحمل ماده غذایی دیگری را دارید. پزشک شما ممکن است همه مواد غذایی که شما می­ خورید و هر واکنشی که به مواد غذایی را دارید ثبت کند. همچنین، او ممکن است واکنش­ هایی که به ­وسیله مواردی شبیه آلرژی به داروها یا گزش پشه، سمیت مواد غذایی، محرک ­ها در مواد غذایی ایجاد می­ شوند و همچنین در معرض محرک­ های پوستی قرار گرفتن را نیز در نظر بگیرد.

پزشک شما می­ تواند رژیم غذایی حذفی و یک چالش آلرژی مواد غذایی عمومی و یا هر دو را امتحان کند.

در یک رژیم حذفی، شما از خوردن غذاهایی که ممکن است سبب واکنش آلرژی شود اجتناب می ­کنید و می­ بینید آیا علائم شما برطرف می­ شوند. اگر علائم با مصرف مجدد آن مواد غذایی دوباره برگشتند، پزشک شما می­تواند آلرژی غذایی شما را تایید کند. رژیم غذایی می­تواند دو تا ۸ هفته ادامه یابد.

در یک آلرژی غذایی عمومی، پزشک شما برای فهمیدن این­که چه زمانی واکنش اتفاق می ­افتد از شما می­ خواهد انواع مواد غذایی که ممکن است باعث واکنش آلرژی شود یا نشود را بخورید. این تست بهترین راه تشخیص آلرژی غذایی است. شما ممکن است تست ­های آلرژی دیگری نیز داشته باشید، مانند تست­ های خونی و پوستی، برای تعیین اینکه شما به چه ماده غذایی بعد از مبتلا شدن به یک آلرژی غذایی دارید. حساسیت دارید.

حذف مواد غذایی آلرژی زا از رژیم غذایی می توانند از 2 تا 8 هفته طول بکشد این آزمون بهترین راه برای تشخیص آلرژی غذایی در نظر گرفته شده است .همچنین شما می توانید تست حساسیت: مانند تست پوستی یا آزمایش خون برای تعیین ماده غذایی آلرژی زا انجام دهید.

آلرژی به بادام زمینی

احتیاط ‌های لازم در مواقع حساسیت به بادام زمینی

در صورتی که به بادام زمینی حساسیت دارید باید حواستان به مصرف تمامی مغزهای گیاهی باشد. چرا که احتمال واکنش به همه آنها وجود دارد. همیشه برچسب روی محصولات غذایی را با دقت بخوانید و به خاطر داشته باشید بسیاری از انواع نوشیدنی با طعم مغزهای گیاهی نیز ممکن است حاوی ترکیبات مغزهای گیاهی باشند در حالی که بر روی محصول نشده است.

درمان حساسیت به بادام زمینی

  1. اگر شما به ­طور ناگهانی بادام زمینی بخورید، دستورالعمل پزشکتان را دنبال کنید. برای یک واکنش ملایم، شما ممکن است به آنتی هیستامین مانند دیفن هیدرامین هیدروکلراید (بنادریل) برای کاهش علائم شما مانند آبریزش بینی یا خارش پوست نیاز داشته باشید.
  2. اگر واکنش آلرژیک شما شدیدتر شد، طرح فعالیت آنافیلاکسی را از دکتر خود برای این نوع از واکنش دنبال کنید. اگر شما قبلا یک واکنش شدید داشته­اید، دکتر شما احتمالا یک دارو به نام اپی نفرین را تجویز می­کند. شات اپی نفرین مصرف کنید و برای دستورالعمل­های بیشتر با ۹۱۱ تماس بگیرید.
  3. حتی اگر شما احساس بهتری بعد از مصرف شات دارید، علائم آنافیلاکسی می­ تواند عود یا به­طور ناگهانی ساعت­ ها دیرتر ظاهر ­شود. شما نیاز دارید که در یک بیمارستان پس از این­که علائم شما از بین رفتند، برای چندین ساعت تحت مراقبت باشید.
  4. اگر شما اپی نفرین ندارید و دچار واکنش آلرژیک شدید شده­اید، فورا با ۹۱۱ تماس بگیرید.

divider

بیشتر بخوانید:

همه چیز در مورد حساسیت به گردو

حساسیت به شیر و درمان های خانگی آن

از حساسیت دارویی بیشتر بدانید و مراقب باشید!

divider

گردآوری توسط بخش

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (5 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits