دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چاقی گلوتن چیست ؟ علائم حساسیت به گلوتن کدامند ؟
16
زمان مطالعه: 3 دقیقه
غلات بدون گلوتن مانند برنج و ذرت، نیز حاوی کربوهیدرات بالایی هستند که به اندازه غلات حاوی گلوتن چاق کننده نیستند.

با مجله دلگرم همراه باشید تا با چاقی گلوتن و علائم حساسیت به گلوتن بیشتر آشنا شوید

غذاهای حاوی گلوتن به طور طبیعی مقدار زیادی کربوهیدرات دارند که اکثر مردم نیازی به خوردن این نوع کربوهیدرات ندارند. این افراد بهتر است این نوع کربوهیدرات را از سبزیجات و غلات بدون گلوتن دریافت کنند. دیگر غلات بدون گلوتن مانند برنج و ذرت، نیز حاوی کربوهیدرات بالایی هستند که به اندازه غلات حاوی گلوتن چاق کننده نیستند.

کالری یا میزان کربوهیدرات رژیم غذایی عوامل مهمی نیستند، در واقع آنچه مهم است نوع مولکول های موجود در کربوهیدرات ها و چگونگی تاثیر آنها بر روی ژن های شماست که باعث شروع چاقی می شوند. اگر دچار عدم تحمل گلوتن باشید، گلوتن می تواند ژن های چربی را در شما فعال کند.

divider

علائم حساسیت به گلوتن

حساسیت به گلوتن : شاید شما هم با نام گلوتن آشنایی نداشته باشید و یا این نام را هرگز نشنیده باشید، اما باید بدانید که گلوتن ترکیبی پروتئینی است که در غذاهای فرآوری شده از گندم و سایر غلات مرتبط به آن از جمله جو و چاودار وجود دارد و برخی افراد با مصرف آن دچار نشانه هایی می شوند که حکایت از حساسیت دارند. مثلا پوست مرغی یکی از این نوع نشانه های حساسیت زا به گلوتن است.



پوست مرغی

کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی (Keratosis pilaris) نوعی اختلال پوستی اتوزومال غالب است که پوست ظاهری خشن، گاه قرمز و خشک دارد و در برخی موارد با خارش همراه است. این عارضه معمولا در پشت بازو و ران دیده می شود ودر نتیجه کمبود اسید چرب ناشی از آسیبی است که گلوتن به دستگاه گوارش می رساند.


سردرد مداوم

میگرن و سردرد مداوم یکی دیگر از نشانه های بالقوه عدم تحمل گلوتن در بدن است البته کم آبی و اختلالات دیگری نیز می توانند این نشانه را به وجود بیاورند. اگر سردرد شما متوقف نمی شود و به طور مداوم ادامه دارد باید به پزشک مراجعه کنید.


بیماری های خود ایمنی

بیماری های خود ایمنی در همه موارد مربوط به عدم تحمل گلوتن نیست اما در تحقیقات نشان داده شده است که ابتلا به بیماری هایی مانند تیروئیدیت هاشیموتو، آرتریت روماتوئید، کولیت اولسراتیو، لوپوس، اسکلرودرمی، مولتیپل اسکلروزیس، و پسوریازیس با این موضوع ارتباط دارند.


مشکلات عادی دستگاه گوارش


گازهای روده، اسهال، نفخ و یبوست از بارز ترین نشانه های عدم تحمل گلوتن در بدن است همچنین یبوست در کودکان نشانه شایعی دراثر این عارضه است.


سرگیجه

سرگیجه و احساس عدم تعادل دربدن و بخصوص در حال حرکت نشانه دیگری از عدم تحمل گلوتن است.


خستگی مزمن

خستگی مزمن ممکن است در اثر یک مشکل یا کمبود معمول مانند کمبود آب بدن یا حتی یک بیماری جدی مانند ایدز به وجود بیاید به همین دلیل اگر احساس خستگی مزمن می کنید باید با پزشک مشورت کنید.در صورتی که پس از مصرف غذا احساس سردرگمی، فراموشی و عدم تمرکز و خستگی کردید به احتمال زیاد بدن شما نسبت به گلوتن واکنش نشان داده است.


فیبرومیالژی

فیبرومیالژی سندرم درد اسکلتی-عضلانی مزمنی است که با انتشار درد درنقاط خاصی از بدن، خستگی و اختلال خواب همراه است. برخی از افراد مبتلا به فیبرومیالژیا و خستگی مزمن در واقع عدم تحمل به گلوتن دارند اما از این مشکل بدن و علت ابتلای خود به این بیماری آگاه نیستند تا بتوانند بیماری خود را درمان کنند.

تهیه شده مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (16 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits