دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تخمک گذاری دردناک یا میتل اشمرز چیست ؟
5
زمان مطالعه: 7 دقیقه
تخمک گذاری دردناک (میتل اشمرز) : درد یک طرفۀ زیر شکم است که در اثر تخمک‌گذاری (۱۴ روز قبل از شروع قاعدگی) ایجاد شده و در بسیاری از موارد نیاز به درمان دارویی ندارد. در برخی از موارد محدود، درد ناشی از میتل اشمرز نیاز به درمان دارد.

از تخمک گذاری دردناک چه می دانید؟

تخمک گذاری دردناک یا میتل اشمرز به درد ناحیه زیر شکم هنگام تخمک گذاری اشاره دارد. تخمک گذاری دردناک حدود 14 روز قبل از آغاز دوره قاعدگی بعدی (میانه چرخه) رخ می دهد. در اغلب موارد تخمک گذاری دردناک نیازی به درمان خاص پزشکی نخواهد داشت. استفاده از مسکن های غیر نسخه ای و یا برخی درمان های خانگی در رفع علائم تخمک گذاری دردناک و به عبارتی درمان میتل اشمرز موثر خواهد بود. در برخی موارد تجویز قرص های ضد بارداری خوراکی می تواند در توقف تخمک گذاری و از بین بردن درد میتل اشمرز موثر باشد.
از هر پنج زن، یک نفر از تخمک گذاری دردناک رنج می برد و این درد معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که یک تخمک در دوره‌ قاعدگی از تخمدان آزاد می‌شود. تخمک گذاری دردناک درد ماهانه در ناحیه‌ شکم است که هر دو هفته به یک سمت از شکم منتقل می‌شود. درد زمان تخمک گذاری معمولا مسئله‌ای طبیعی است و تنها به عنوان یکی از نشانه‌های دوران قاعدگی به شمار می‌رود.این درد می‌توان به صورت یک درد تیز و عمیق، دردی شدید و انقباضی یا مانند یک نیشگون ناگهانی باشد که معمولا در یکی از نواحی راست یا چپ شکم (با توجه به رهاسازی تخمک در آن ناحیه) اتفاق می‌افتد.
هیچ قانون و نظم خاصی در این زمینه وجود ندارد و ممکن است هر ماه در هر دو طرف شکم، یکی پس از دیگری، پیش بیاید یا ممکن است عمدتا در یک طرف از شکم اتفاق بیفتد. مدت درد معمولا در هر کس متفاوت از دیگری است، از چند دقیقه گرفته تا 48 ساعت، و برخی زنان از حالت تهوع در این مدت نیز شکایت دارند. در بدترین حالت‌ها تخمک گذاری دردناک ممکن است با آپاندیس نیز اشتباه گرفته شود.

درد شکم قبل از قاعدگی

علائم تخمک گذاری دردناک یا میتل اشمرز

علائم تخمک گذاری دردناک معمولا چند دقیقه تا چند ساعت به طول می انجامد، اما در برخی موارد ممکن است یک یا دو روز ادامه داشته باشد. درد تخمک گذاری دردناک معمولا:

  • در یک طرف شکم می باشد
  • حالتی شبیه به کرامپ دارد
  • تیز و ناگهانی است
  • ممکن است با خونریزی اندک و یا ترشحات واژن همراه باشد
  • به ندرت شدید خواهد بود

حتماً بخوانید:
تشخیص درد تخمک گذاری : علل و علائم تخمک گذاری کدامند ؟

تشخیص درد تخمک گذاری : علل و علائم تخمک گذاری کدامند ؟

درد تخمک گذاری یکی از این نمونه علائم است که اگر مکرر و شدید باشد باید توسط متخصص بررسی شود زیرا می تواند نشانه ای از بیماری زمینه ای در تخمدان، لوله…

دلیل تخمک گذاری دردناک یا میتل اشمرز

تخمک گذاری دردناک یا میتل اشمرز به هنگام تخمک گذاری روی می دهد، زمانیکه فولیکول ها پاره شده و تخمک رها می گردد. برخی خانم ها به طور ماهانه دچار تخمک گذاری دردناک یا میتل اشمرز می گردند، اما برخی دیگر ممکن است در بعضی شرایط خاص به تخمک گذاری دردناک یا میتل اشمرز دچار شوند.متخصصان نظریه‌های مختلفی در مورد علت درد در هنگام تخمک‌گذاری دارند که یکی از آن‌ها می‌تواند گذر تخمک از دیوار تخمدان یا انقباض لوله‌های فالوپ پس از تخمک ‌گذاری باشد. نظریه‌ دیگر چنین است که درد ممکن است به دلیل خون یا مایعات آزاد شده از فولیکول پاره شده در هنگام تخمک‌ گذاری اتفاق بیفتد.تخمک گذاری دردناک در میانه چرخه قاعدگی روی می دهد و درد در هر زمانی غیر از میانه چرخه قاعدگی را نمی توان به میتل اشمرز نسبت داد.

چه زمانی باید تخمک گذاری دردناک را جدی گرفت؟

با وجود این که درد تخمک گذاری در میان زنان بسیار رایج است و مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند، اما گاهی می‌تواند نشانه‌ای از سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)، فیبروم تخمدان یا آندومتریوز باشد. اگر در این زمینه نگران هستید به پزشک خود مراجعه کنید و تاریخ‌های قاعدگی خود را نیز یادداشت کنید تا پزشک بتواند به درستی علت درد و میزان آن را در دوره‌های مختلف جست‌وجو کند.
پزشک تاریخ‌های یادداشت شده توسط شما و همچنین سوابق پزشکی شما را بررسی می‌کند. ممکن است سونوگرافی واژینال یا شکمی، آزمایش خون یا عکسبرداری از شکم برای تشخیص مشکل، لازم باشد. پس از آن، در آخرین مرحله، ممکن است عمل جراحی لاپاراسکوپی برای رفع مشکل به شما توصیه شود.

درمان تخمک گذاری دردناک یا میتل اشمرز

اگر علائم شما جزئی است یا اگر به سرعت ناپدید می شوند (بعضی از زنان درد را فقط چند دقیقه تجربه می کنند)، احتمالا نیازی به انجام کاری ندارید. ولی در صورت درد شدید درمان میتل اشمرز مبتنی بر موارد زیر است:

داروهای مسکن مصرف کنید
مسکن های اساسی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و استامینوفن باید به کاهش علائم شما کمک کند. دستورالعمل های روی برچسب را دنبال کنید و از دوز توصیه شده تجاوز نکنید.توجه داشته باشید که زنان مختلف انواع مختلفی از داروهای ضد درد را موثرتر از دیگران می بینند و این موضوع میان زنان متفاوت است. اگر متوجه شوید که یک مسکن به طور خاص کار نمی کند و جواب نمی دهد ، از امتحان سایر مسکن ها دریغ نکنید ، زیرا ممکن است در تلاش برای امتحان نوع دیگری از داروها موفق بیشتری کسب کنید.مسکن های ضد التهابی (مانند ایبوپروفن و یا ناپروکسن) برای افراد مبتلا به مشکلات کلیوی یا معده مشکل ایجاد می کند. اگر در هر یک از این دسته ها هستید ، قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید. یا اگر متوجه علائم ناراحتی معده پس از شروع دارو شدید، برای مشاوره بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

درد تخمک گذاری

از گرما استفاده کنید
بعضی از زنان گزارش می دهند که پد حرارتی و گرمایی باعث کاهش علائم آنها می شود. پد حرارتی را به پایین شکم بمالید و به صورت لازم تکرار کنید.دلیلی گرما به خوبی جواب می دهد این است که جریان خون را به ناحیه درد افزایش می دهد، ماهیچه ها را آرام می کند و موجب کاهش گرفتگی عضلات می شود.بعضی از زنان همچنین گزارش دادند که یک بسته سرد یا کمپرس سرد می تواند به کاهش درد کمک کند، بنابراین می توانید هم گرما و هم سرما را امتحان کنید و ببینید چه چیزی برای شما مناسب است.

حمام کنید
یک حمام گرم و یا داغ ممکن است مانند یک پد حرارتی کار کند تا شما را آرام کند و علائم شما را از بین ببرد.

مصرف قرصهای کنترل بارداری را در نظر بگیرید
اگر علائم شما بسیار ناراحت کننده و آزاردهنده باشد، می توانید قرصهای ضد بارداری هورمونی را امتحان کنید. قرصهای کنترل بارداری به طور جزیی، با متوقف کردن تخمک گذاری از حاملگی جلوگیری می کند. اگر قرصهای کنترل بارداری هورمونی را شروع کنید، دیگر تخمک گذاری نخواهید داشت و بنابراین تخمک گذاری دردناک شما ناپدید خواهد شد.توجه داشته باشید که قرصهای جلوگیری از بارداری تنها راه موثر برای جلوگیری از درد تخمک گذاری هستند، زیرا تخمک گذاری را کاملا متوقف می کنند (با سرکوب هورمون های طبیعی شما و در نتیجه جلوگیری از تخمک گذاری).
بنابراین، اگر داروهای خانگی (مانند پد گرما یا سرما) و داروهای مسکن بدون نسخه کافی نباشند ، قرص های کنترل بارداری، موثرترین روش درمان برای تخمک گذاری دردناک هستند.پزشک خود را برای بحث در مورد مزایا و معایب قرص های کنترل بارداری و اینکه آیا آنها برای شما انتخاب مناسبی هستند یا نه ، ببینید. شما همچنین ممکن است بخواهید به چرخه قاعدگی خود را در عرض چند ماه نمودار بندی کنید و آن را به نزد دکتر خود ببرید تا دکترتان بتواند تصویر واضح تری از آنچه که انجام می شود داشته باشد و شاید به تشخیص خاص تری برسد.

به دنبال نشانه های یک مشکل جدی تر باشید
برای بسیاری از زنان، تخمک گذاری دردناک بخش آزاردهنده اما طبیعی از چرخه قاعدگی شان است. هر چند علائم جدی ، طبیعی نیستند. اگر درد شما از دو یا سه روز بیشتر طول بکشد، یا اگر هر کدام از علائم زیر را همراه با درد متوسط میان دوره ای تجربه کنید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

  • تب
  • ادرار دردناک
  • قرمزی یا التهاب پوست بر روی شکم یا لگن
  • تهوع یا استفراغ شدید
  • خونریزی واژینال زیاد
  • تخلیه غیر طبیعی واژن
  • تورم شکم


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits