دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سکته قلبی حاد / راه های درمان و پیشگیری از سکته قلبی حاد
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
سکته قلبی حاد با بسته شدن یکی از رگ های عروق کرونر، یعنی رگ هایی که تغذیه کننده عضله قلب هستند شروع می شود

با مجله دلگرم همراه باشید تا با سکته قلبی حاد و راههای درمان آن آشنا شوید


یکی از مهمترین دلایل سکته های قلبی حاد ، بسته شدن رگ های تغذیه کننده قلب است. متاسفانه سکته قلبی یک نوع عارضه فراگیر است و ما هر ساله شاهد فوت هزاران نفر به دلیل سکته قلبی هستیم. آیا شما خواننده عزیز با اقدامات و روش های درمانی پس از سکته قلبی آشنایی دارید؟با مجله دلگرم همراه باشید

سکته قلبی حاد چیست؟


سکته قلبی در هر ساعت از شبانه روز می تواند رخ دهد، چه زمانی که فرد در حال استراحت است و چه زمانی که مشغول به انجام فعالیت است. حتی زمانی که فرد با تنش های شدید بدنی، جسمی، روحی و روانی هم مواجه می شود سکته قلبی می تواند به راحتی به سراغ او بیاید.


سکته حاد قلبی با بسته شدن یکی از رگ های عروق کرونر، یعنی رگ هایی که تغذیه کننده عضله قلب هستند شروع می شود. این در اثر تصلب شرایین که سال های سال ایجاد و موجب تنگی رگ ها شده است و بعد در یک پروسه حاد، پلاکی که در آن تنگی وجود داشته است دچار آسیب می شود، پلاکت ها و لخته های خونی می آیند و رگ را مسدود می کنند.

سکته قلبی حاد چگونه رخ میدهد


رگی که مسدود می شود مسئول خونرسانی به عضله قلب ماست وقتی که این رگ در یک زمان بندی مشخصی که سلول های عضله قلب دارند اگر خون و اکسیژن به آن ها نرسد، از بین خواهند رفت. مانند یک باغ یا درختانی که اگر آب به آن ها نرسد دچار خشکی خواهند شد و اگر پس از آن ما درختان را سیراب هم کنیم دیگر زنده نمی شوند.


بنابراین در سکته حاد قلبی زمان بسیار مهم است. یعنی فردی که در اثر تصلب شرایین دچار انسداد رگ شده است، اگر در اولین فرصت ممکن به پزشک مراجعه نکند، یک بخش مهمی از عضله قلبش را از دست می دهد و این موضوع منجر به نارسایی قلبی می شود و ممکن است که در سال های سال فرد را ناتوان کند.


در عین حال خود سکته حاد قلبی معمولا مرگ و میرش در همان ساعت ها و دقایق اولیه است. یعنی فردی که دچار درد قلبی سکته حاد قلبی می شود از همان لحظه ممکن است هر آن دچار ایست قلبی شود بنابراین زمان هم در پیشگیری از مرگ ناگهانی بلافاصله بعد از سکته موثر است و هم در حفظ عضله میوکارد، بطن چپ و قلب بیمار که در واقع اگر آن را از دست بدهد پمپ خون را از دست داده است.


درمان های سکته قلبی حاد


یک سری درمان ها وجود دارد برای این که بتوان جلوی لخته ایجاد شده را گرفت از داروهای ضد پلاکت مثل آسپرین که ساده ترین آن هاست شروع می شود و توصیه می شود کسی که دچار درد قلبی است در اولین فرصت باید آسپرین مصرف کند. اگر آسپرین 80 یا 100 در اختیار دارد، چهار تا سه تا آسپرین 100 مصرف کند تا پروسه تجمع پلاکت ها و بسته شدن رگ به تاخیر بیفتد.

درمان های بیمارستانی سکته قلبی حاد


مسئله بعدی که باید در بیمارستان انجام شود، دو درمان اساسی و اصلی برای سکته حاد قلبی است:

  • یکی از این درمان ها، داروهای خاص تزریقی است که ما به این داروهای تزریقی ترومبولیتیک ها می گوییم، این داروها لخته را حل می کنند.
  • درمان بعدی درمان اینترشنال و در واقع بازکردن رگ به روش مکانیکی است.
  • وقتی ما به بیمارستانی دسترسی نداشته باشیم که در آن بیمارستان بخش آنژیوگرافی وجود داشته باشد و این امکان نباشد که در آن بتوانند رگ را به صورت مکانیکی باز بکنند باید از دارو های رقیق شونده استفاده شود. وقتی بیمار به بیمارستان مراجعه می کند به محض تشخیص سکته حاد قلبی این دارو ها و درمان ها برای او شروع می شود به این امید که بشود با این داروها لخته را حل و جریان خون را برقرار کرد.
  • اگر این اتفاق بیفتد، معمولا داروهای ترومبولیتیک یا حل کننده می توانند 60 تا 70 درصد لخته را حل کنند، رگ قلب بیمار با کمک دارو به صورت موقت باز می شود و جلوی از بین رفتن و نکروز عضله قلب او گرفته می شود. این اولین اقدام درمانی است که در بخشی که دسترسی به آنژیو گرافی نداشته باشیم انجام می شود.


پیشگیری از سکته قلبی حاد


با تغییر سبک زندگی به یک سبک زندگی سالم و ساده به راحتی می توانیم از سکته قلبی پیشگیری کنیم.

  • اولین گام این است که افراد سیگاری سیگارشان را ترک کنند.
  • مصرف فست فود ها، غذاهای چرب، شور، شکرها و قند ها به حداقل برسد.
  • هرکجایی که ممکن است استرس زا باشد، از آن دوری شود.

تهیه شده مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits