دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آلرژی بینی چیست ؟ علائم و درمان آلرژی بینی کدامند ؟
12
زمان مطالعه: 5 دقیقه
آلرژی بینی حالتی است که مخاط پوشاننده درون حفره های بینی بر اثر عوامل حساسیت زای خارجی دچار التهاب می شود

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا شما را با عارضه آلرژی بینی بیشتر آشنا کنیم

آلرژی بینی چیست


آلرژی بینی حالتی است که مخاط پوشاننده درون حفره های بینی بر اثر عوامل حساسیت زای خارجی دچار التهاب می شود.

نتیجه این امر

  1. عطسه کردن
  2. آبریزش بینی
  3. گرفتگی
  4. خارش بینی


سیستم ایمنی بدن همه ما انسان ها به مواد مضر مانند ویروس ها و باکتری ها واکنش نشان می دهد.


اما در حساسیت بینی، سیستم ایمنی ما در بخش بینی به یک سری مواد مانند گرده درختان و گل ها نیز واکنش نشان می دهد و آن ها را هم مضر تلقی می کند.


بیماری آلرژی بینی یکی از بیماری های نسبتا شایع است که بر اساس آمار هایی که به دست آمده تقریبا بین 20 تا 25 درصد افراد جامعه می توانند دچار این آلرژی ها باشند، پس می بینیم که از هر چهار یا پنج نفر، یک نفر می تواند دچار آلرژی بینی باشد.


آلرژی بینی علائمی دارد که یک مقدار با سرما خوردگی ها یا یک سری از بیماری های دیگر در این زمینه اشتباه گرفته می شود.


ولی فرد می تواند با توجه دقیق به علائمی که گفته می شود می تواند تفاوت بین آلرژی بینی و بیماری های عفونی بینی را درک کند.


معمولا آلرژی می تواند به شکل فصلی یا غیر فصلی باشد آلرژی های فصلی به خصوص در فصل های بهار یا پاییز به خاطر تغییرات آب و هوایی و تغییراتی که در محیط زندگی و تغییراتی که در گیاهان می تواند ایجاد شود شایع تر است.


علائم آلرژی بینی


• ترشح از بینی
• عطسه و آبریزش
• خارش بینی و چشم
• گرفتگی بینی
• کاهش بویایی


این ها علائمی است که ما در سرما خوردگی ها هم مشاهده می کنیم اما تفاوتی که می توان یافت این است که در آلرژی علائم به شکل روشن و خاموش است یعنی به صورتی است که مثلا وقتی فرد صبح از خواب بر می خیزد، علائم شدیدی دارد و وقتی به سمت ظهر و بعد از ظهر می رود این علائم بهبودی پیدا می کند.


ولی سرماخوردگی های ویروسی به این شکل نیستند و پس از آغاز گرچه علائمی مشابه دارند اما به شکل دوره ای است و پس از 48 ساعت تشدید می شود و بعد از سه تا چهار روز این علائم به سمت بهبودی می رود.


پس ما اینجا می توانیم تفاوتی قائل شویم بین سرماخوردگی و آلرژی بینی.


تشخیص آلرژی بینی


تشخیص این بیماری با معاینه پزشک متخصص گوش و حلق و بینی با وسایلی که می تواند داخل بینی را ببیند به راحتی انجام می شود و خیلی اوقات نیاز به آزمایش، عکس برداری و .. . وجود ندارد.


یکی دیگر از چیز هایی که کمک کننده است در تشخیص این بیماری چون این بیماری زمینه ژنتیکی و ارثی دارد معمولا در چند نفر از اعضای خانواده این علائم می تواند وجود داشته باشد.


البته این آلرژی ها می تواند به شکل های مختلفی خودش را نشان دهد، می تواند به شکل آلرژی پوستی، ریوی و... باشد.


درمان آلرژی بینی


این بیماری طوری است که اگر به درستی با آن رفتار شود یک بیماری درمان پذیر است و می توان به راحتی علائم بیمار را کاهش داد.


درمان اصلی آلرژی پیشگیری است. فرد باید تلاش کند تا بفهمد به چه فعالیت های محیطی ای واکنش نشان می دهد، او می تواند به حسب تجربه بعضی موارد آلرژی زا را شناسایی کند و بعضی از موارد هم به صورت شایع در اکثر بیماران وجود دارد.


مثلا رژیم هایی که همراه با غذاهای سس دار، فلفل، ادویه جات و موارد این چنینی باشد می تواند آلرژی فرد را تشدید کند. یا این که وجود پرنده و حیوان در محیط زندگی فرد، یا حضور در محیط کاری ای که مواد شیمیایی و.. در آن هست نیز در تشدید این بیماری موثر است.


علاوه بر این ها پزشکان با درمان های کم ضرر نیز می توانند در درمان بیمار کمک کنند. درمان های آلرژی باید به شکل پله پله از درمان های ضعیف و کم ضرر شروع شود و اگر پاسخ کافی نداد، مرحله مرحله به سمت دارو های قوی تر و پرعارضه تر پیش برود.


پزشکان معتقدند نباید آلرژی ای را که می شود با یک قرص ضد حساسیت درمان کرد با داروهایی مانند کورتون که عوارض زیادی دارد درمان کنند. اسپری های بینی، مرحله بعدی درمان هستند.


اگر نسبت به درمان آلرژی بینی هر چه زودتر اقدام نشود، می تواند منجر به بوجود آمدن آلرژی های جدی تر و پلیپ شود.


آلرژی بینی یا همان حساسیت بینی، بیشتر در آقایان وجود دارد تا خانم ها، آقایان هم بیشتر در سنین جوانی مبتلا به این بیماری می شوند.


اما چیزی که باید به خاطر داشته باشیم این است که آلرژی بینی می تواند ژنتیکی هم باشد.


تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (12 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits