دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز درباره اگزمای پوست دست خانم ها
9
زمان مطالعه: 5 دقیقه
اگزمای پوست دست بیشتر خانم های خانه به خصوص خانم هایی که بیشتر کار می کنند با آن درگیر هستند.بیماری که بیشتر به خاطر استفاده مستقیم مواد شوینده با دست بوجود می آید.

با مجله دلگرم همراه باشید تا با عارضه اگزمای پوست دست بیشتر آشنا شوید


اگزمای پوست دست الگوی واکنشی است که پوست در تعدادی از بیماری ها نشان می دهد. با قرمزی ، تاول هایی شروع می شود که حاوی مایع روشن ، قرمز است وباکتری ها را بالا می برد . وقتی تاول ها می ترکد مایع درون آن جاری می شود در اگزما مزمن، تاول ها برجستگی کمتری دارند و پوست ضخیم است. اگزما تقریبا همیشه خارش دارد.


علل بوجود آمدن اگزمای پوست دست

مواد شوینده بهداشتی

سفید کننده

صابون ها

مواد شیمیایی که خاصیت قلیایی بالا دارند


اما خیلی از مواقع هم ممکن است که اگزمای پوست دست به خاطر مواد شیمیایی نباشد ممکن است به خاطر تابش مستقیم نور آفتاب در فصل تابستان بوجود بیاید و یا این که حساسیت به فلزات یا زیورآلات این بیماری را بوجود می آورد.
چیزی که مهم است این است که از نظر زیبایی شناسی، اگزمای دست زیبایی دست را از بین می برد.

درمان اگزمای پوست دست


در مرحله اول درمان این بیماری بهتر است که استفاده از این مواد شیمیایی قطع شود اما در خیلی از موارد خانم های خانه دار نمی توانند از مواد شیمیایی استفاده نکنند، پس پیشنهاد ما به شما این است که حتما از دستکش های لاستیکی استفاده کنید.خود دستکش های لاستیکی هم می توانند برای پوست دست ما ایجاد حساسیت بکنند.

مرحله دوم دستکش های لاستیکی که تهیه می کنید حتما دو لایه باشد و لایه داخلی آن حتما نخ باشد.

divider


بدون اغراق می توان گفت از هر پنج یا شش بیماری که به درمانگاه مراجعه می کنند، یک نفرشان مبتلا به اگزمای دست است و از بس این بیماری بین خانم های خانه دار شایع هست که به این بیماری، بیماری دست خانم های خانه دار هم می گویند.


طبیعتا پوست در مواجهه با مواد خارجی مقاومت می کند و جلوی ورود عوامل آسیب رسان خارجی را به پوست می گیرد.
فلسفه وجودی پوست این است که مانع از ورود عواملی است که ممکن است به اعضای داخلی بدن آسیب بزنند. طبیعتا ممکن است پوست در انجام این وظیفه آسیب هایی را متحمل شود.


در اکثر کارهای روزمره ما، پوست دست با آب، رطوبت و انواع شوینده ها تماس دارد، شوینده ها همانطور که می توانند ظرف و لباس را به خوبی تمییز کنند، به راحتی می توانند چربی که روی پوست وجود دارد را پاک کنند و خشک شدن پوست می تواند ترک های ظریفی حتی میکروسکوپی ایجاد کند که این ترک ها می تواند مدخل ورود عوامل آسیب رسان به داخل پوست باشد.


معمولا بیماران از قرمز شدن پوست، خارش و گاهی تاول های ریز که بعد از زمانی ممکن است روی آن ها عفونت میکروب هم اضافه شود گله دارند. در چنین مرحله ای معمولا بیمار از درد هم شاکیست.

divider

مشکلات بیماران اگزمای پوست دست


همانطور که اشاره شد بزرگترین مشکلی که بیماران دارند، خارش دست و احساس سوزشی است که به دنبال ترک خوردن پوست ممکن است مشاهده شود.


از آنجایی که در روز مرتبا مسئله تماس با مواد حساسیت زا تکرار می شود، حتی پس از مصرف دارو نیز ممکن است تماس با این مواد دوباره حساسیت را ایجاد کند.


چنانچه جلوی تماس با مواد حساسیت زا گرفته شود، حتی ممکن است استفاده از دارو لازم نباشد، ولی اگر دارو استفاده نشود ولی از طرف دیگر رعایت نشود و تماس پوست همچنان با مواد مضر برقرار باشد مشکل بیمار برطرف نمی شود.


توصیه مهم این است که افرادی که در شغل های در معرض خطری مثل مکانیکی، آرایشگری، پمپ بنزین و... مشغولند از دستکش های محاقظ برای دست هایشان استفاده کنند.


باید خیلی مراقب بود که دستکش خیس نشود، اگر احیانا از بالای دستکش آب وارد شود و احیانا دستکش آسیب دیده و سوراخ باشد و آب به داخل دستکش نفوذ کند، دوباره ایجاد مشکل خواهد کرد و در این حال بهتر است از دستکش استفاده نشود.

نکات مهم


نکته 1: دیگری که ممکن است در دست کردن دستکش رعایت نشود، استفاده از آب جوش است، آب جوش باعث تعریق دست در دستکش می شود و دوباره مسئله خیس شدن دست و دستکش اتفاق بیفتد.
نکته 2: که در اگزماهای دست خیلی مهم است، چرب نگه داشتن دست، می تواند باعث شود، که ترک های ضخیمی که در پوست وجود دارد زودتر ترمیم شود و مانع از ورود مواد شیمیایی به پوست دست می شود.
اگر اگزمای پوستی تان شدید نباشد، شما می توانید از کرم های مرطوب کننده، پماد ها و کرم های آنتی بیوتیکی خود در منزل استفاده کنید، اما اگر بعد از استفاده این کرم ها، مرطوب کننده ها و آنتی بیوتیک ها، اگزمایتان شدید تر شد، حتما باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید و از داروهای تجویزی استفاه کنید.

تهیه شده مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (9 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

شیخی | ۵ سال پیش
من رفتم پیش ساسان فرحناکی متخصص پوست در کرمانشاه خدا رو شکر خوب شدم برید؟ انشا اله خوب شید
0
0

hits