دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فک درد گاهی نشانه بیماری قلبی است

علت درد ناگهانی فک چیست؟

فک درد گاهی نشانه بیماری قلبی است
45
زمان مطالعه: 6 دقیقه
درد فک - علل اصلی بروز مشکل: درد فک معمولا به عنوان دردی ناراحت کننده و ناخوشایند توصیف می شود. این مشکل می تواند ناگهانی یا به صورت خفیف شروع شود و به تدریج شدت یابد. با این حال، بسته به علت زمینه ساز، علائم دقیق متفاوت هستند. شناسایی علت اصلی...

علل درد ناگهانی و ‌شدید فلک چیست؟

متخصصان معتقدند که هرگز نباید از درد مفاصل و استخوان های فک، به خصوص زمانی که طولانی مدت به آن مبتلا هستیم چشم پوشی کنیم چرا که برخی مواقع درد فک پایین خطرناک است و ممکن است به مشکلات قلبی مربوط باشد.

علل درد فک

دندان قروچه

دندان قروچه باعث آسیب شدید به دندان ها می شود و یکی از علل اصلی درد فک است. این امر به دلیل قفل کردن و سایش دندان ها در موقعیتی به غیر از جویدن غذا است. برخی از افراد در موقع استرس، هنگام خواب یا عصبانیت دندان های خود را به هم فشار می دهند. در صورت عدم درمان این عارضه، مشکلات ثانویه زیادی ممکن است برای بیمار به وچود آید. انجام تمرینات کاهش استرس و استفاده از گارد دهان در طول خواب در کاهش آسیب ها موثر است.

استئومیلیت

استئومیلیت عفونتی است که با حرکت در جریان خون بدن بر روی استخوان های فرد و بافت های اطراف تاثیر می گذارد. هنگامی که یک فرد دچار این عارضه می شود و عارضه استخوان فک را درگیر می کند، بیمار دچار درد فک و در بیشتر موارد تب و تورم صورت می شود. خوشبختانه این عارضه با استفاده از برخی آنتی بیوتیک ها یا جراحی برای برداشتن استخوان مرده در اثر عفونت قابل درمان است.

اختلال تمپوروماندیبولار

اختلال تمپوروماندیبولار، یا TMD، بر مفصل فک تاثیر می گذارد. علاوه بر درد، این اختلال می تواند موجب صدا دادن فک در هنگام باز و بسته شدن دهان یا جویدن مواد غذایی شود. در موارد شدید، این اختلال می تواند موجب گیر افتادن دائمی فک در موقعیت باز و بسته شود و به مداخله فوری نیاز دارد.

شرایط دندانپزشکی

سایر علل درد فک ممکن است شامل بیماری های لثه، ابتلا به حفره دندان یا آبسه باشد. اگرچه بسیاری از این عوارض به طور مستقیم فک را تحت تاثیر قرار نمی دهند، درد می تواند در کل ناحیه فک منتشر شود. به علاوه کسانی که در بین دندان های خود فاصله دارند یا دندان هایشان به شدت آسیب دیده اند نیز ممکن است به دلیل فشار وارد شده به فک دچار این نوع درد شوند. رعایت بهداشت دهان و دندان و انجام معاینات شش ماه یکبار به کاهش ریسک ابتلا به این عوارض کمک می کند.

 درمان درد فک

دندان آبسه کرده

آبسه دندان حاصل آسیب دیدن و عفونی شدن پالپ و اعصاب دندان است. به طور کلی، این عارضه می تواند در صورت عدم درمان حفره دندان در طولانی مدت ایجاد شود. زمانی که باکتری ها شروع به انتشار از ریشه دندان می کنند، ممکن است بافت اطراف و نیز استخوان را نیز درگیر کرده و موجب درد شدید فک شوند.

آنژین یا حمله قلبی

آنژین صدری یا انفارکتوس میوکارد (حمله قلبی) از علل جدی تر درد فک هستند. حمله قلبی حتی می تواند در عرض چند دقیقه منجر به مرگ شود. مشکل در هر دو این بیماری ها این است که جریان خون به دیواره قلب، که معمولا به علت تنگی و انسداد عروق کرونر مسدود شده است، نمی رسد.
در نهایت بافت قلب زخمی شده (ایسکمی) و یا حتی می میرد (انفارکتوس). گرچه اکثر افراد در زمان حمله قلبی تنها درد قفسه سینه و درد دست چپ را احساس می کنند، اما درد فک پایین نیز نشانه نسبتا شایع در حمله قلبی است.

نشانه های حمله قلبی

  • درد در مرکز قفسه سینه که اغلب به سمت چپ (بازو و فک معمول تر است) منشعب می شود.
  • تنگی نفس و در نهایت اختلال در تنفس
  • تعرق زیاد
  • سرگیجه و از دست دادن هوشیاری (گاهی)
  • تهوع و گاهی استفراغ
  • سایر علل درد فک پایین
  • علل درد فک پایین و نشانه های آن
  • مشکلات مانند آرتریت یا سینوویت در مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)
  • دیسپلازی فیبری در فک پایین
  • وجود توده بدخیمی (سرطان) در اندام هایی که در همسایگی فک قرار دارند.
  • مشکلات موجود در غدد بزاقی مانند اریون
  • مشکلات عضلانی فک مانند تریسموس
  • التهاب لثه یا پریودنتیت

درمان‌های خانگی مناسب برای درمان درد فک

1ـ غذاهای نرم بخورید.

2ـ از باز کردن زیاد فک خودداری کنید، مثل خودداری از جویدن آدامس و آواز خواندن با صدای بلند، هنگام خمیازه کشیدن زیر فک خود را بگیرید تا زیاد باز نشود، سیب، هویج و خوراکی‌های سفت را گاز نزنید و آنها را به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید.

3ـ ورزش هایی را انجام دهید که مفصل و عضلات فک را در حالت آرامش قرار می‌دهند. دندانپزشک متخصص می‌تواند آنها را به شما یاد دهد.

4ـ انجام نیم ساعت ورزش هوازی، سه تا چهار بار در هفته می‌تواند استرس را کاهش دهد و اندورفین در بدن ترشح کند که باعث کاهش درد می‌شود.

5ـ روش‌های کاهش استرس را یاد بگیرید. حواستان باشد در شرایط استرس، دندان‌ها را به هم فشار ندهید.

6ـ به پشت و یا به یک طرف بدن بخوابید. اگر روی شکم بخوابید و یک سمت صورتتان را روی بالش بگذارید، مشکلات فکی شما بدتر می‌شود.

7ـ صاف راه بروید، عضلات پشت گردن باید تکیه گاه خوبی داشته باشد.

8ـ اگر طولانی مدت از تلفن استفاده می‌کنید، گذاشتن تلفن بین شانه و عضلات گونه، فشار زیادی بر گردن و مفصل فکی وارد می‌کند. بنابراین از هندزفری استفاده کنید.

9ـ اگر احساس درد تیزی دارید، تکه‌های یخ را در حوله ای نازک قرار دهید و حدود ده دقیقه (بیش از 20 دقیقه نشود) در ناحیه مفصل فکی قرار دهید. اگر نیاز است هر دو ساعت یکبار این کار را تکرار کنید.

10ـ اگر درد گنگ و مبهمی احساس می‌کنید، استفاده از گرما بهتر است. با این کار خونرسانی در عضلات مفصل زیاد می‌شود. حوله‌ای را در آب گرم خیس کنید و روی عضلات ناحیه مفصل به مدت 20 دقیقه قرار دهید.

مناسب برای درمان درد فک

درمان های پزشکی مناسب برای درمان درد فک

دارو درمانی: گاهی ممکن است بنا به صلاحدید دندانپزشک متخصص، از داروهای ضدالتهاب، شل‌کننده‌های عضلانی یا ضد افسردگی ها استفاده کنید.

تثبیت با Splint : ممکن است نیاز باشد از گارد دهانی استفاده کنید (به‌صورت کوتاه‌مدت و تحت نظر پزشک).

درمان‌های فیزیوتراپی: استفاده از لیزر سرد (اولتراسوند)، گرما و سرما درمانی و...

تزریق بوتاکس: تزریق بوتاکس برای سه تا هشت ماه درد را کم می کند که نتایج آن هنوز در حال تحقیق و بررسی است.

درمان های گسترده: اگر تغییرات مفصلی غیرقابل بازگشت و علائم پایداری در مفصل مشاهده شود، درمان‌های گسترده‌تر مانند جراحی مفصل و یا استفاده از پروتز مفصلی ممکن است نیاز باشد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (45 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits