دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اثرات زیان‌بار نور خورشید را جدی بگیرید
3
زمان مطالعه: 5 دقیقه
قدم زدن در یک روز آفتابی می‌تواند بسیار لذت‌بخش و مفید باشد. البته تماس طولانی مدت با نور خورشید بی‌خطر هم نیست، اشعه‌ فرابنفش خورشید می‌تواند عامل ایجاد بیماری‌های پوستی و سرطان باشد.

قدم زدن در یک روز آفتابی می‌تواند بسیار لذت‌بخش و مفید باشد. البته تماس طولانی مدت با نور خورشید بی‌خطر هم نیست، اشعه‌ فرابنفش خورشید می‌تواند عامل ایجاد بیماری‌های پوستی و سرطان باشد. نگران‌نباشید! شما می‌توانید با خاطر آسوده از نور آفتاب لذت ببرید به این شرط که از کرم ضدآفتاب مناسب استفاده کنید.

کرم‌های ضدآفتاب؛ سپر دفاعی در برابر اشعه‌های مضر

با وجود تاثیر ثابت‌شده آفتاب در ایجاد سرطان پوست (که نسبت به سایر سرطان‌ها از شیوع بیشتری در جهان برخوردار است) استفاده از ضدآفتاب‌ها که نقش مهمی در حفاظت از اشعه زیان‌بار فرابنفش دارند، دو چندان شده است. ضدآفتاب‌ها مانع رسیدن اشعه‌های UVA و UVB به پوست می‌شوند. حفاظت از تابش اشعه فرابنفش از طریق دو فاکتور)جذب فاصله باندی و پخش نورUV ) اعمال می‌شود؛ هر چقدر سایز ذرات محافظ کوچک‌تر و در مقیاس نانو باشد، طبیعتا باعث ایجاد محافظت بیشتر در مقابل اشعه‌های UVA و UVB و گستردگی یکنواخت روی پوست می‌شود. این گستردگی یکنواخت کمک می‌کند تا ذرات محافظ بیشتری در مقابل اشعه فرابنفش قرار بگیرند و آن‌ها را جذب کنند.

محافظت کامل‌تر با فناوری نانو

امروزه مسئله ورود فناوری‌نانو در تولید محصول‌های متنوع بهداشتی و آرایشی مانند روشن‌کننده‌ها، ضدچروک‌ها و ضدآفتاب‌ها مورد توجه است و استفاده از نانوذرات بر صنعت کرم‌های ضدآفتاب اثر گذاشته است. این نوع از ضدآفتاب‌ها به‌علت به‌کارگیری فناوری نانو دارای یک سری ویژگی‌های خاص هستند که می‌توانند از اثرهای زیان‌بار اشعه فرابنفش خورشید جلوگیری کنند.

در این میان شرکت پارس حیان توانسته برای محافظت از پوست در برابر اثرهای زیانبار نور خورشید، با استفاده از فناوری‌نانو انواع کرم‌های ضدآفتاب را تولید و به بازار عرضه کند. کرم ضدآفتاب رنگی spf 46 آردن، کرم ضدآفتاب spf 35 آردن روشن‌کننده و ضدچروک، کرم ضدآفتاب کودک spf 30 هیدرودرم و کرم ضدآفتاب spf 30 هیدرودرم فاقد جاذب‌های شیمیایی برخی از محصولات ارائه شده توسط این شرکت هستند.

مقاومت زیاد در برابر اشعه فرابنفش، ماندگاری و حفاظت بیشتر در برابر اشعه، کیفیت بالاتر و بازدهی بیشتر نسبت به محصول‌های شیمیایی از جمله مزایای مهم استفاده از این نوع کرم‌های ضدآفتاب است. قیمت این محصول به علت نوع ساختارش تنها ۵ تا ۱۰ درصد نسبت به نمونه‌های شیمیایی گران‌تر است. علاوه بر این استفاده از جاذب‌های شیمیایی در ترکیب کرم ضدآفتاب موجب بروز آلرژی در بعضی افراد می‌شود. ضمن آنکه فرآورده‌های حاوی جاذب‌های شیمیایی جهت خانم‌های باردار و کودکان توصیه نمی‌شود.

یکی از دغدغه‌های حال حاضر در بحث استفاده نانوذرات در حوزه محصولات آرایشی بهداشتی، جذب بالای این ذرات به داخل پوست است. در صورتی‌که نانوذرات مورداستفاده در این محصول وارد سلول نمی‌شوند و در همان لایه‌های سلول مرده پوست باقی می‌مانند.

همچنین هریک از ضدآفتاب‌های موجود در بازار برای استفاده قانون خاص خودشان را دارند. این کرم‌ها باید پانزده تا بیست دقیقه پیش از مواجه شدن با آفتاب مورداستفاده قرار بگیرند و هر دو ساعت یک‌بار تجدید شوند اما ضدآفتاب‌های نانویی بلافاصه پس از مصرف، خاصیت محافظت‌کنندگی خود را ایجاد می‌کنند، به‌گونه‌ای که این کرم‌ها بلافاصله پس از استفاده، لایه حفاظتی روی پوست تشکیل می‌دهند و سد دفاعی در مقابل اشعه فرابنفش خورشید ایجاد می‌کنند.

آیا این محصول تاییدیه‌ها و مجوزهای لازم را دارد؟
پارس حیان، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات مراقبت شخصی و مراقبت از پوست، مو و دندان و محصولات آرایشی در خاورمیانه است. سبد محصولات این شرکت شامل ۳۰۰ محصول (زیرمجموعه ۱۱ برند) است.

این شرکت از جمله شرکت‌های تولیدکننده محصول‌های بهداشتی و آرایشی است که طی چند سال گذشته به بهره‌گیری از فناوری نانو در محصولات خود روی آورده است و موفق به تولید انواع کرم‌های ضدآفتاب با استفاده از این فناوری شده است. این شرکت توانسته علاوه‌بر دریافت گواهینامه نانومقیاس از ستاد توسعه فناوری نانو و تاییدیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاییدیه‌های بین‌المللی این محصول را نیز اخذ کند.

ساختارهای کریستالی تیتانیوم دی اکساید نانو به دو صورت روتایل و آناتاز مورداستفاده قرار می‌گیرند. این درحالی است که اتحادیه اروپا استفاده از ساختار آناتاز را در تولید محصولات آرایشی بهداشتی ممنوع اعلام کرده است و ساختار روتایل را موردپذیرش قرار داده است و شرکت پارس حیان نیز محصولات خود را در ساختار روتایل به تولید می‌رساند.

درباره کرم‌های ضدآفتاب پارس حیان بیشتر بدانید
شرکت پارس حیان برای تولید این محصول‌ها از دو ماده) TiO2 تیتانیوم دی اکساید) و) ZnO زینک اکساید) استفاده کرده است. البته سهم ترکیبات تیتانیوم اکساید به دلیل نوع کاربری و مکانیسم راحت تولید و نقش بهتر حفاظت‌کنندگی، نسبت به زینک اکساید بیشتر است.

شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با محصولات تولیدی شرکت پارس حیان، به صفحه این شرکت در پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانو ایران مراجعه کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits