دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راهنمای پیشگیری و درمان بیماری اندوکاردیت یا عفونت قلب

علائم بیماری خطرناک اندوکاردیت

راهنمای پیشگیری و درمان بیماری اندوکاردیت یا عفونت قلب
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
بیماری کشنده "اندوکاردیت" چیست؟ آندوکاردیت یا التهاب درون‌شامه قلب به معنی استقرار و تکثیر عامل عفونی در سطح داخلی قلب (آندوکارد ) و دریچه‌ها می‌باشد.

بیماری اندوکاردیت (علایم و درمان بیماری)

اندوکاردیت (Endocarditis) یا التهاب درون‌شامه قلب به معنی استقرار و تکثیر عامل عفونی در سطح داخلی قلب (آندوکارد ) و دریچه‌ها می‌باشد. اندوکاردیت باکتریایی بیماری خطرناک و گاه کشنده‌ای است .
به ندرت افراد با قلب طبیعی دچار اندوکاردیت می شوند. افرادیکه مبتلا به برخی از بیماری های زمینه ای قلبی هستند در معرض خطر ابتلا به اندوکاردیت در هنگام بروز باکتریمی قراردارند .

علایم‌ بیماری اندوکاردیت

علایم‌ زود هنگام‌:

  • خستگی‌ و ضعف‌
  • تب‌، لرز و تعریق‌ زیاد، خصوصاً در شب‌
  • کاهش‌ وزن‌
  • دردهای‌ مبهم‌
  • وجود صدای‌ غیر طبیعی‌ در قلب‌

علایم‌ دیر هنگام‌:

  • لرز شدید و تب‌ بالا
  • تنگی‌ نفس‌ در هنگام‌ فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری
  • تورم‌ پاها و شکم‌
  • تند یا نامنظم‌ شدن‌ ضربان‌ قلب‌

با استفاده از اکوی قلبی می توان بیماری آندوکاردیت را تشخیص داد.

بیماری اندوکاردیت (علایم و درمان بیماری)

تشخیص اندوکاردیت عفونی قلب (عفونت قلب)

پزشک در ابتدا ممکن است از روی علایم شما به اندوکاردیت شک کند بویژه اگر خطر شناخته‌ شده‌ای مانند بیماری قلبی مادرزادی، تب رماتیسمی یا بیماری دریچه‌ای داشته باشید. او بوسیله گوشی طبی به صدای قلب‌تان گوش فرا خواهد داد و ممکن است متوجه یک سوفل جدید (صدای تلاطم جریان خون در قلب) یا تغییر سوفل قدیمی در قلب‌تان گردد.

از روی نمونه‌های خونی که برای کشت به آزمایشگاه ارسال می‌شوند پزشک می‌تواند وجود عفونت و نوع میکرب بوجود آورنده عفونت را تشخیص دهد. تنها تعداد اندکی از کشت‌های خونی در افراد مبتلا به اندوکاردیت عفونی، منفی می‌شوند (منفی‌کاذب). یک اکوی قلبی تشخیص پزشک را با نشان دادن وژتاسیون‌ها بر روی دریچه‌های قلب تایید می‌کند. اکوی قلبی همچنین اندازه قلب شما را نشان داده و نشان می‌دهد که دیواره‌های قلب و دریچه‌های آن چگونه کار می‌کنند.

عوارضی که ممکن است رخ دهند چه می باشند؟

در صورتی که عفونت درمان نشود عوارض باقی می مانند یا با تاخیر درمان می شود.

عوارض قلبی

عفونت می تواند به دریچه های قلبی اسیب بزند و این÷قف می تواند سبب ایجاد مشکلاتی از جمله نارسایی قلبی شود (برای مطالعه بیشتر به مبحث نارسایی قلبی مراجعه کنید.در برخی از موارد عفونت گسترش می یابد و می تواند به بخش های دیگری از قلب صدمه بزند و هم چنین گسترش عفونت می تواند سیستم عصبی قلب را تحت تاثیر قرار دهد و سبب نامنظم شدن ضربان قلب شود و هم چنین در برخی موارد ایجاد آبسه در ماهیچه های قلب می کند.

عوارض در سایر نقاط بدن

ممکن است بخشهایی از ترومبوزها کنده شده و قطعه قطعه شود و موجب ایجاد مشکلاتی در دریچه های قلبی میشوند که به اینها امبولی گویند که وارد جریان خون شده و علائم مختلفی ایجاد می کنند که شامل موارد زیر می شود:

♦ لکه های کوچکی ممکن است در زیر ناخن در زیر چشم یا در سایر نقاط بدن ایجاد شوند.

♦ عفونت ممکن است در سایر نقاط بدن ایجاد شود.

♦ طحال ممکن است بزرگ شود زیرا عضو اصلی برای مبارزه با عفونت است.

♦ اگر یک تکه از ترومبوزها جدا شود می تواند وارد جریان خون شود و موجب گرفتگی شریان اصلی شود به عنوان مثال اگر یکی از شریان های مغز را مسدود کند موجب سکته مغزی یا از دست دادن ناگهانی بینایی می شود.

بیماری اندوکاردیت (علایم و درمان بیماری)

تشخیص اندوکاردیت عفونی

در صورتی که پزشک شما مشکوک باشد که به اندوکاردیت عفونی دچار هستید شما را در بیمارستان بستری می کند شما می توانید چند نمونه آزمایش خون انجام دهید تا باکتری ها و قارچ ها را در خونتان تشخیص داده شوند و اینکه تاثیر آنتی بیوتیک ها بر روی انها را بسنجید .زیرا برخی از باکتری ها نسبت به برخی آنتی بیوتیک ها مقاوم می باشند به همین دلیل برای تعیین بهترین آنتی بیوتیک آزمایش لازم است.

اسکن اولتراسوند قلب، اکوکاردیوگرافی مفیدترین آزمون برای تعیین اندوکاردیت عفونی می باشد این ازمون از امواج صوتی برای ایجاد تصویر قلبی استفاده می کند که می تواند گیاهان را شناسایی کند و هم چنین آسیب هایی که به دریچه های قلب و دیگر سازه های قلب وارد شده را تعیین می کند.در نهایت شما با آزمایش های گوناگون و اسکن هایی که انجام می دهید عفونت را پیدا کرده و میزان اسیب هایی که به دریچه های قلب و سایر ارگان ها وارد شده است را تعیین کنید.

درمان اندوکاردیت عفونی قلب (عفونت قلب)

برای درمان اندوکاردیت به مقادیر (دوزهای) فراوانی از آنتی‌بیوتیک به مدت ۲ تا ۶ هفته برای کشتن موجودات میکروسکوپی عفونی در خون و استریلیزه کردن دریچه‌های قلب نیاز دارید. در ابتدا ضروری است که در بیمارستان بستری شوید تا آنتی‌بیوتیک‌ها بصورت داخل وریدی تجویز شوند. در برخی از افراد که به خوبی به این درمان اولیه پاسخ می‌دهند، ممکن است دوره کامل مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در خانه تکمیل شود. پزشک معالج شما با انجام آزمایش‌های خونی منظم از کارکرد صحیح داروها مطمئن خواهد شد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits