دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بوی بد دهان / علائم و درمان قطعی بوی بد دهان
6
زمان مطالعه: 9 دقیقه
بوی دهان دلایل متفاوتی دارد و علاوه بر بیماری‌های لثه و دندان می‌تواند ناشی از دیابت و نارسایی کلیه و عوامل دیگری باشد. گاهی بوی دهان به علت یک موضوع پیش پا افتاده مانند عدم رعایت بهداشت دهان پس از صرف غذاست.با مجله دلگرم همراه باشید

درمان بوی بد دهان

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید

بوی بد دهان یا تنفس بدبو مشکلی است که اگر کسی با آن دست به گریبان باشد، حضور در اجتماع برای او سخت می‌شود و از مواجهه با دیگران خجالت می‌کشد، حتی در بسیاری از موارد بوی بد دهان عاملی اضطراب‌آور است. به همین دلیل اصلا عجیب نیست که قفسه‌های فروشگاه‌‌ها پر از آدامس، انواع خوشبوکننده‌‌ها، دهان‌شویه و دیگر محصولات طراحی شده برای مقابله با بوی بد دهان هستند، اما همان‌طور که خودتان هم می‌دانید اکثر این محصولات تأثیر موقتی دارند و مشکل بوی بد دهان را کوتاه‌مدت برطرف می‌کنند. هیچ ‌کدام‌ درمان قطعی نیستند و علت و منشأ مشکل را از بین نمی‌برند.

علائم و نشانه‌ های بوی بد دهان چیست؟

به طور کلی ساده ‌ترین راه برای این که بدانید دهانتان بو می‌دهد یا خیر این است که از دیگران کمک بگیرید. معمولاً خود فردی که دهانش بو می‌دهد متوجه آن نمی‌شود بنابراین بهتر است از کسی بخواهید بازدم شما را بو کند و به شما بگوید آیا دهانتان بو می‌دهد یا خیر. همچنین در صورتی که متوجه شدید هنگام صحبت کردن، دیگران بیشتر از حد معمول با شما فاصله می‌گیرند احتمالاً دهانتان بو می‌دهد.

  1. لثه های سفت و سخت که به راحتی خونریزی می کنند.
  2. پلاک روی دندان
  3. گره های لنفاوی متورم
  4. گلو درد و بینی
  5. دهان خشک
  6. زبان خشک و سفید

منشأ بوی بد دهان

با این حال در بعضی مواقع این بوی بد به تنهایی یك بیماری نیست بلكه علامت بیماری‌های مختلف مثل بزرگ بودن لوزه، بیماری‌های سینوس و حلق، آبسه ریه، اختلالات گوارشی، دیابت‌ و... می‌تواند باشد

غذا

وجود ذرات غذا در محیط دهان و لزوم تجزیه‌ی آن‌ها، باکتری‌های دهان را افزایش می‌دهد و باعث بوی بد دهان می‌شود. خوردن مواد غذایی خاص مثل سیر، پیاز، ادویه‌جات و ترشی‌جات هم به بوی بد دهان دامن می‌زنند، این مواد غذایی بعد از هضم وارد جریان خون می‌شوند و از طریق ریه‌ها تنفس شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند

دخانیات

سیگار کشیدن به خودی خود بوی ناخوشایندی برای دهان ایجاد می‌کند و معمولا نفس افراد سیگاری بوی بدی می‌دهد که موجب آزار دیگران می‌شود، سیگاری‌ها معمولا دچار بیماری لثه هم می‌شوند که خودش منشأ بوی بد دهان است.

بهداشت نامناسب دهان و دندان

گر مسواک نمی‌زنید یا نخ دندان استفاده نمی‌کنید، ذرات غذای به جامانده در دهان‌تان بوی بدی ایجاد می‌کنند. از طرفی معمولا جرم بی‌رنگ و چسبناکی( پلاک) که روی دندان‌ها تشکیل می‌شود، در صورت مسواک نزدن مرتب، لثه‌ را تحریک می‌کند و به مرور مابین دندان‌ها و لثه انباشته می‌شود. از طرفی زبان شما هم محل تجمع باکتری‌هایی خواهد شد که بوی بدی ایجاد می‌کنند. دندان‌های مصنوعی هم اگر به‌طور منظم تمیز نشوند یا درست سر جای خود قرار نگیرند، محل تجمع باکتری‌ها، باقی ماندن غذا و ایجاد بوی بد می‌شوند.

خشکی دهان

بزاق دهان ذراتی را که منشأ بوی بد هستند از بین می‌برد و به تمیزی محیط دهان کمک می‌کند. بیماری خشکی دهان یا زروستومیا، تولید بزاق دهان را کم می‌کند و باعث بوی بد دهان می‌شود. البته همان‌طور که می‌دانید خشکی دهان در طول شب و زمان خواب طبیعی است و تنفس صبحگاهی بوی بدی می‌دهد که با شستن دهان برطرف می‌شود. این مسئله درباره‌ی افرادی که با دهان باز می‌خوابند شدت بیشتری دارد. خشکی دهان مزمن بیشتر به دلیل مشکل غدد بزاقی یا وجود برخی بیماری‌هاست.

علل دیگر

بیماری‌هایی مانند سرطان‌ها و اختلالات متابولیک ممکن است بوی نفس فرد را به خاطر مصرف داروهای شیمیایی تغییر دهد. رفلکس مزمن اسید معده (ریفلاکس) هم می‌تواند با بوی بد دهان همراه باشد. در کودکان عامل ایجاد بوی بد دهان ممکن است به خاطر جا ماندن یک جسم خارجی مانند یک تکه غذا یا هر چیز دیگری در سوراخ بینی کودک باشد

آیا بد بویی دهان در ساعات مختلف روز متفاوت است ؟

بطور معمول افراد صبحها پس از بیدار شدن از خواب و عصر ها نزدیک به پایان یک روز روزه داری بیشترین بوی بد را از دهان خود احساس می کنند .

علت این موضوع این است که در خواب و گرسنگی بزاق کمتری ترشح می شود .

بعد ازخوردن و شستشوی دهان و خارج کردن اضافه مواد غذایی از دهان بزاق دهان شروع به ترشح برای ضد عفونی کردن دهان می کند.

ترشح بزاق دهان روی برخی ازباکتریها و مانده مواد غذایی در لابلای دندان اثر گذاشته وباعث پاک شدن دهان می شود .

اگر شما ارتودنسی دندان انجام داده اید با رعایت مواردی که متخصص ارتودنسی شما تذکر داده و شستشوی دهان بعد از خوردن هر نوع مواد خوراکی بوی بد دهان تان از بین می رود.

شدت بد بویی به چه عواملی بستگی دارد؟

خشکی دهان در اثر استرس زیاد ، کم آبی بدن و یا روزه داری همچنین خوردن بعضی از مواد خوراکی با بوی نافذ مثل سیر و پیاز و مصرف الکل و دخانیات در افزایش شدت بدبویی دهان موثر است .

درمان بوی بد دهان

درمان بوی بد دهان

با رعایت موارد زیر قطعا از شر بد بویی دهان رها خواهید شد

دهان‌شویه‌ها و خمیردندان‌ها

در صورتی‌که دلیل بوی بد دهان‌تان تجمع باکتری و وجود پلاک‌های دندانی باشد، دنداپزشک‌ حتما یک دهان‌شویه‌ی مناسب برای از بین بردن باکتری‌ها به شما معرفی خواهد کرد. او احتمالا خمیردندان‌های ضدباکتری به شما توصیه می‌کند که باکتری‌های ایجادکننده‌ی پلاک دندان را از بین می‌برند.

درمان بیماری‌های دهان و دندان

اگر مبتلا به نوعی از بیماری‌های لثه باشید، باید به یک متخصص بیماری‌های لثه (پریودنتیست) مراجعه کنید. بیماری‌های لثه ممکن است باعث جدا شدن لثه از دندان‌ها یا تحلیل رفتن لثه شود. این بیماری‌ها باعث می‌شوند لابه‌لای فضاهای خالی پر از باکتری‌های تولیدکننده‌ی بوی بد دهان شود و بعضی اوقات این باکتری‌ها فقط توسط فرد متخصص از بین خواهند رفت. گاهی هم ممکن است دندانپزشک به شما توصیه کند یک دندان معیوب که عامل تجمع باکتری‌ها و ایجاد بو شده را بکشید یا آن را ترمیم کنید.

مسواک زدن بعد از هر وعده‌ی غذایی

حتما بعد از تمام وعده‌های غذایی با خمیردندان حاوی فلوراید دندان‌ها را مسواک بزنید (حداقل دو یا سه بار در روز)، حتی می‌توانید یک مسواک برای محل کارتان تهیه کنید تا بتوانید در وعده‌ی بین روز هم حتما دهان‌تان را مسواک بزنید. خمیر دندان‌هایی که خواص ضدباکتریایی دارند بوی بد دهان را کاهش می‌دهند.

حداقل یکبار در روز از نخ دندان استفاده کنید

نخ دندان باعث می‌شود ذرات غذا و پلاک‌های به جا مانده لابه‌لای دندان‌ها از بین بروند و بوی بد دهان کمتر شود.

زبان‌تان را هم مسواک بزنید

زبان شما محل تجمع باکتری‌هاست؛ بنابراین مسواک زدن زبان می‌تواند بوی بد دهان را کم کند. افرادی که اصطلاحا زبان‌شان بار دارد مثل سیگاری‌ها یا کسانی که دچار بیماری خشکی دهان هستند، تجمع باکتری‌ها در زبان‌شان شدیدتر است و باید از اسکراپر (لایه‌بردار) زبان برای تمیز کردن زبان‌شان استفاده کنند. می‌توانید از مسواک‌هایی استفاده کنید که قسمت مخصوص تمیز کردن زبان دارند.

دندان مصنوعی یا اجسام خارجی را که در دهان استفاده می‌کنید تمیز کنید

اگر از دندان مصنوعی یا پلاک‌های اصلاح فک و دندان استفاده می‌کنید یا مجبور به استفاده از گاردهای مخصوص دندان هستید، حتما قبل از گذاشتن‌ خوب تمیزشان کنید و بعد از غذا خوردن هم آنها را خوب بشویید.

جلوگیری از خشکی دهان

برای آنکه دهان به اندازه‌ی کافی مرطوب باشد از سیگار کشیدن اجتناب کنید، به جای خوردن قهوه، نوشیدنی‌های غیرالکلی و الکل که به خشک شدن دهان منجر می‌شوند، آب زیاد بنوشید. برای تحریک ترشح بزاق، آدامس بدون قند بجوید یا آبنبات‌های رژیمی بمکید. اگر خشکی دهان‌تان مزمن یا شدید است به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کنید، آنها با دارو یا آماده‌سازی بزاق مصنوعی به شما کمک خواهند کرد.

رژیم غذایی

همان‌طور که پیش از این هم گفته شد مواد غذایی مصرفی شما در ایجاد بوی دهان مؤثر هستند، پس اگر می‌خواهید دهان‌تان بوی بدی ندهد از خوردن سیر و پیاز اجتناب کنید. حواس‌تان باشد خوردن زیاد خوراکی‌های شیرین هم می‌تواند با بوی بد دهان مرتبط باشد.

مرتب مسواک خود را عوض کنید

وقتی مسواک‌تان تغییر حالت داد یا ساییده شد آن را دور بیندازید. تقریبا هر سه یا چهارماه یکبار مسواک جدیدی بگیرید که موهایی با زبری ملایم دارد.

divider

پس از رعایت بهداشت دهان و دندان و زبان اگر بوی بد دهان هنوز برطرف نشده بود به دنبال دلایل دیگری می گردیم .

بیماری های لثه و دندان ممکن است ناشی از دیابت ، نارسایی کبد ،نارسایی مزمن کلیه ،غلظت بالای اوره ،سینوزیت ، ذات الریه ، برونشیت و ریفلاکس معده و عوامل دیگری نیز باشد .

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits