دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بیماری hpv ( زگیل تناسلی ) چیست؟
7
زمان مطالعه: 13 دقیقه
بیماری hpv یا زگیل تناسلی: زگیل تناسلی یک ویروس کاملا شایع است ممکن است خیلی افراد علائم آن را نداشته باشند، و عفونت ،خود به خود از بین برود

hpv یا زگیل تناسلی

ویروس پاپیلوم یا hpv ،که به عنوان اچ پی وی نیز شناخته میشود، یک ویروس کاملا شایع است ممکن است خیلی افراد علائم آن را نداشته باشند، و عفونت ،خود به خود از بین برود، ولی بعضی از انواع اچ پی وی ها بر روی دستگاه تناسلی، دهان و گلو تاثیر گذار هستند و موجب سرطان میشوند ، حقیقت این است که اچ پی وی فقط یک نوع ویروس نیست بلکه نزدیک به 100 نوع دارد که بعضی از آنها خیلی خطرناک هستند و منجربه مرگ خواهند شد

با ما در مجله دلگرم همراه باشید تا بیشتر با بیماری hpv آشنا شوید

زگیل تناسلی یک نوع ضایعه است که در ناحیه تناسلی خانم‌ها و آقایان ممکن است دیده شود.
نوعی ویروس سبب ایجاد این نوع ضایعه می‌شود که گونه‌های مختلفی دارد و دو نوع از این گونه ها ممکن است سرطان دهانه رحم را به وجود بیارد. برای همین به خانم‌هایی که غالبا با این علایم به مطب مراجعه می‌کنند، توصیه می‌کنیم که تست پاپ اسمیر هم انجام دهند.
همانطور که گفتیم این بیماری در بین آقایان هم شایع هست، زگیل تناسلی از اون دسته از ویروس هاست که از راه جنسی منتقل شده و ممکنه در شروع بدون علایم و درد و حتی به اندازه‌ای کوچک باشد و دیده نشود.
اغلب مراجعه کننده‌ها پس از تغییر ظاهری که با بزرگ و دردناک شدن ضایعات در دستگاه تناسلیشان به وجود میاید به مطب مراجعه و ابراز نگرانی می‌کنند. اما بدونید که درمان این نوع ویروس اصلا سخت و غیر ممکن نیست.
کافیه بعد از دیدن علایم به دکتر زنان، پوست ویا اورولوژیست مراجعه کنید و آزمایش های مربوطه را انجام بدید
روش های درمان این نوع ویروس پمادهای موضعی و داروهای خوراکی برای تسکین درد هست. البته روشهای دیگه‌ای مثل کرایوتراپی و فریز کردن در درمان این بیماری مؤثرند

بیماری Hpv یا زگیل تناسلی چیست؟

تقریبا 100 درصد موارد سرطان دهانه رحم با ویروس پاپیلومای انسانی در ارتباط است. این ویروس که به آن HPV گفته می‌شود، شایع‌ترین عفونت مقاربتی است. متأسفانه اکثر بیماران آلوده به عفونت HPV، اطلاعی از بیماری خود ندارند. اگرچه مکانیسم های دقیق انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر هنوز شناخته نشده است اما معمولاً از راه تماس جنسی به خصوص تماس تناسلی یا مقعدی منتقل می‌گردد. البته احتمال انتقال ویروس از راه ارتباط دهانی- تناسلی نیز امکان پذیر است.

افراد مبتلا می‌توانند سال‌ها بدون علامت باشند و در این مدت، ویروس را به شریک جنسی خود منتقل کنند. امکان دارد یک فرد بیش از یک نوع ویروس HPV مبتلا شود.

علائم بالینی مبتلا به HPV

اکثریت مبتلایان بی علامت هستند و در صورت سالم بودن سیستم ایمنی، 90% موارد HPV از بدن مبتلایان پاک خواهد شد. در حال حاضر هیچ روش پیشگیری کننده‌ای وجود ندارد که بتواند افراد مبتلا را به دو گروه تقسیم کند، گروهی که HPV از بدن آنها دفع می‌شود و گروهی که HPV باقیمانده و سبب تغیر سلولی غیر طبیعی و یا زگیل می‌شود. ولی تغییرات سلولی بوجود آمده در آزمایش پاپ اسمیر قابل مشاهده است.

تعدادی از انواع زگیل تناسلی عامل ایجاد زگیل تناسلی می‌شوند و تعدادی دیگر می‌توانند سلول‌های طبیعی را غیر طبیعی نموده و سبب سرطان شوند. انواع HPV که باعث زگیل تناسلی می‌شود با انواعی که سبب سرطان می‌شود متفاوت است.

انواع اچ پی وی (زگیل تناسلی)

ویروس های اچ پی وی دارای انواع مختلف هستند و عموما به شکل زگیل بروز میکنند این ویروس ها بر روی سلول های اپیتلیال که صاف و نازک هستن، زندگی میکنند و روی سطح پوست هم یافت میشوند همچنین بر روی سطح واژن، مقعد، دهانه رحم و آلت تناسلی و حتی در داخل دهان و گلو. 60 نوع از اچ پی وی ها به شکل زگیل بر روی دست و پا بروز میکنند، 40 تای بعدی در هنگام رابطه جنسی منتقل میشوند به خصوص از طریق غشای مخاطی مثل رایحه های مرطوب نواحی آلت تناسلی و مقعد.

کدام نوع از ویروس اچ پی وی (HPV) خطرناک تر است

همان 40 نوع این ویروس که از طریق رابطه جنسی منتقل میشوند، خطرناک هستند.

اچ پی وی پر خطر:

اچ پی وی نوع 17 و 18، که در 70 درصد مواقع موجب سرطان دهانه رحم میشوند ، انواع دیگر اچ پی وی مانند نوع 31،33،45،52،58 نیز جزء پرخطرها محسوب میشوند.

اچ پی وی کم خطر:

نوع 6 و 11 اچ پی وی که به شکل زگیل بروز میکنند و به ندرت تبدیل به سرطان میشوند ، این نوع زگیل ها در شکل های مختلف بروز میکنند (کلمی شکل و انواع دیگر) زگیل ها یک هفته یا ماه ها بعد از رابطه جنسی با فرد آلوده ،در بدن بروز میکنند.

علائم اچ پی وی یا زگیل تناسلی چیست؟

معمولا در ابتدا علائم خاصی ندارند، و بدن به مرور زمان این عفونت را از بین میبرد، خیلی از افراد از آلوده بودن خود خبر ندارند اما گاهی اوقات این عفونت، سال ها طول میکشد که مربوط به اچ پی وی پر خطر است ؛ در این نوع ویروس، سلول های دهانه رحم را تغییر شکل میدهد و در نتیجه موجب سرطان میشود و به ندرت بر روی سلول های آلت تناسلی و مقعد تاثیر گذار است.زگیل تناسلی اولین علامتی است، که شما ممکن است با داشتن گونه های کم خطر HPV مشاهده کنید این نوع از ویرووس ها ممکن است ایجاد زگیل کنند اما موجبسرطان نمی شود

تفاوت بیماری HPV و HIV

HPV ویروسی متفاوت از HIV است و مشکلات و بیماری های متفاوتی ایجاد می کند. بیماری HPV در سلول های خون زندگی نمی کند و بیشتر بر روی پوست زندگی می کند. همچنین، HIV موجب ابتلا به ایدز می شود، اما HPV تناسلی به زگیل های تناسلی و انواع خاصی از سرطان می انجامد. شانس ابتلای افراد مبتلا به HIV، به ویروس HPV بیشتر است و باعث می شود بیماری های ناشی از آن، به ویژه سرطان مقعد، پیشرفت کند.

مرحله پیشرفته که ممکن است باعث ایجاد سرطان دهانه رحم شوند شامل

  1. پریودهای نامنظم
  2. خونریزی نامنظم یا لکه بینی بعد از اتمام پریود یا بعد از رابطه جنسی
  3. کاهش وزن شدید و از دست دادن اشتها
  4. احساس درد در پشت، پا یا لگن
  5. خستگی
  6. پای متورم
  7. دردهای مزمن و ناراحتی واژینال
  8. ترشحات بدبوی واژینال

انتقال ویروس اچ پی وی

این ویروس از طریق رابطه جنسی (واژنی، دهانی و مقعدی) منتقل میشود حتی با رابطه پوستی ؛ ویروس اچ پی وی ممکن است نواحی پوشیده نشده با کاندوم را نیز آلوده کند بنابراین کاندوم به طور کامل نمیتواند از افراد در برابر ویروس محافظت کند. اچ پی وی از طریق محل های آلوده مثل سنگ توالت، استخر شنا، و یا خون آلوده منتقل نمیشود و تنها روش مصون ماندن از این ویروس دوری کردن از رابطه جنسی است (واژنی، مقعدی و دهانی)

تست پاپیلوما و Hpv

پاپیلوما (HPV) ،شایع ترین ویروس منتقل شده از راه جنسی است و شامل 100 نوع میباشد ؛ بعضی از انواع این ویروس دارای علائم هستند و برخی دیگر موجب زگیل تناسلی و انواع سرطان میشوند. تمامی افراد فعال در رابطه جنسی (مرد وزن) در نهایت به یک نوع از این ویروس مبتلا میشوند به طور تقریبی 79 میلیون نفر از مردم آمریکا دارای اچ پی وی هستند و سالانه 14 میلیون نفر به آن اضافه میشود ؛ ویروس پاپیلوم در هنگام سکس منتقل میشود حتی رابطه دهانی و معمولا خود به خود از بین میرود اما اگر از بین نرفت به شکل زگیل و سرطان بروز میکند، مدل ویروس این دو با هم متفاوت است.

اچ پی وی و زگیل تناسلی

زگیل های تناسلی که بر روی سطح ناحیه تناسلی بروز میکنند ،شکل و اندازه های مختلف دارند به صورت گروهی یا تکی بروز میکنند، برجسته یا صاف، کوچک یا بزرگ و گاهی به شکل گل کلم هستند نزدیک 360000 نفر در امریکا سالانه مبتلا به زگیل تناسلی میشوند.

اچ پی وی و سرطان

اچ پی وی موجب سرطان میشود، به خصوص سرطان دهانه رحم در زنان و سرطان آلت و مقعد در زنان و مردان ؛ زنان بین سنین 21 تا 65 سال باید به طور مرتب غربالگری انجام دهند تا از خطر سرطان دهانه رحم مصون بمانند . هر ساله نزدیک 11000 زن مبتلا به این سرطان میشوند.

اچ پی وی و بارداری

هنگامی که در دوران بارداری ایجاد شود، درمان HPV مادر اغلب تا بعد از زایمان نوزاد به تأخیر می افتد. HPV می تواند باعث ایجاد زگیل های تناسلی شود و بعضی اوقات زگیل های تناسلی به دلیل هورمون های بارداری حتی بزرگتر می شوند اگر آنها به اندازه ای بزرگ شوند که کانال تولد نوزاد را سد کنند ، ممکن است نوزاد از طریق سزارین (بخش C) زایمان شود. در موارد بسیار نادر، یک مادر می تواند HPV را به نوزادش در حین زایمان منتقل کند .

تعداد بسیار کمی از این نوزادان شرایطی را ایجاد می شود که سبب رشد تومور در گلو می شود که به نام پریسپلماتیک مجدد تنفسی (RRP) است این تومورها با جراحی برداشته می شوند، اما اغلب عود می شوند. مادران مبتلا به HPV می توانند نوزادان خود را با شیر خود تغذیه کنند.

روش های تست برای اچ پی وی

ر حال حاضر هیچ آزمونی برای آزمایش HPV در مردان تایید نشده است همچنین در حال حاضر آزمایش HPV گلو یا دهان وجود ندارد. تست (NAA) شدت نوکلئیک اسید و آزمایش پاپیلومای انسانی (HPV) DNA با خطر بالا تشخیص توالی های DNA نوع پرخطر HPV در سلول های فروخفته زن (سواب) یا بیوپسی های بافتی. این تست یک تشخیص مولکولی کیفی از 13 نوع با خطر بالا برای ویروس های پاپیلومای انسانی را شامل می شود

مشکلات بالقوه زگیل تناسلی

بسیاری از افراد مبتلا به بیماری HPV هیچ علامتی ندارند و مشکلی هم برایشان ایجاد نمی شود. اما گاهی، عفونت های اچ پی وی می توانند موجب بروز برخی مشکلات جدی سلامت، از جمله موارد زیر شوند:

درمان اچ پی وی

درمان برای خود ویروس پاپیلومای انسانی وجود ندارد، اما شرایط و بیماریهایی که از آن ایجاد میشوند، میتوانند درمان شوند ؛ زگیل تناسلی می تواند توسط یک پزشک درمان شود ولی اگر درمان نشود، زگیل های تناسلی ممکن است به خودی خود از بین بروند، باقی بمانند یا اندازه آنها بزرگ شوند.سرطان های ناشی از HPV را می توان با روش های خود بسته به نوع سرطان آنها درمان کرد، . انواع سرطان میتوانند به راحتی درمان شوند،البته اگر زود به آنها پی برد.

در اکثر موارد پیش سرطان دهانه رحم (سلول پیش سرطانی) می تواند درمان شود ، درمان سلول های پیش سرطانی ساده تر و پایدار تر از درمان سرطان است، به همین دلیل است که آزمایش های معمول پاپ بسیار مهم هستند.

واکسن و درمان اچ پی وی

  1. واکسن کرواریکس
  2. گارداسیل
  3. گارداسیل 9

این واکسن ها ،بر روی نوع پرخطر تمرکز دارند و هر سه واکسن بر روی نوع 16 و 18 اثر گذار هستند. گارداسیل بر روی اچ پی وی 6 و 11 نیز موثر است، که موجب زگیل تناسلی میشود ؛ گارداسیل 9 بر روی نوع خطرناک اچ پی وی که نوع 31، 33،45،52،58 هستند موثر است.

کراویکس

کراویکس یکی از 3 واکسن موجود است که برای دختران بین 9 تا 25 سال مناسب است، برای درمان نوع 16 و 18 اچ پی وی،که موجب سرطان دهانه رحم میشود الگوی واکسیناسیون 1 تا 6 ماه دوره دارد. واکسن دوم، یک ماه بعد از اولین واکسن، و سومین واکسن 6 ماه بعد، تزریق میشود.

گارداسیل

گارداسیل یکی دیگر از واکسن ها است که برای دختران و پسران بین 9 تا 26 سال مناسب است،و برای درمان نوع 6،11،16 مفید است ؛ الگوی واکسیناسیون 2 و 6 ماه دارد، واکسن دوم دو ماه بعد از اولین واکسن، و واکسن سوم 6 ماه بعد تزریق میشود.

واکسن گارداسیل از ابتلا به سرطان واژن، دهانه رحم، آلت تناسلی در زنان و مردان جلوگیری میکند و همچنین زگیل تناسلی. زگیل های که توسط نوع 6 و 11 ایجاد میشوند و سرطان مقعد که توسط نوع 16 و 18 بروز میکنند این دو واکسن پیشگیری کننده نیستند.

در برابر بیماری سایر سویه های HPV یا سویه هایی که فرد از قبل از طریق فعالیت جنسی، از جمله سویه های واکسیناسیون اگر دوزی از Cervarix یا Gardasil فراموش شده باشند، فرآیند واکسیناسیون باید از اول شروع شود، بنابراین مطمئن شوید هیچ یک از واکسن ها را از دست ندهید. همچنین، مهم است که تمام نوبت ها را به منظور جلوگیری از سویه هایی از HPV در این واکسن ها، به پایان برسانیم.

گارداسیل 9

گارداسیل 9 بر روی نوع خطرناک اچ پی وی که نوع 31، 33،45،52،58 هستند موثر است.

Hpv disease

درمان عفونت HPV در مردان

زمانیکه نشانه ای وجود ندارد، درمانی هم برای عفونت HPV در مردان وجود ندارد در عوض، پزشکان با مشکلات بهداشتی ناشی از ویروس HPV مواجه می شوند. هنگامیکه زگیل تناسلی بروز می کند و پدیدار می شود می توان از انواع درمان ها استفاده کرد ، به عنوان مثال بیمار می تواند پماد های تجویزی را در خانه استفاده کند یا یک پزشک می تواند زگیل را از راه جراحی بردارد . در کلدرمان زود هنگام زگیل توسط برخی از پزشکان انجام نمی شود زیرا زگیل های تناسلی می توانند خودشان از بین بروند می توانید تا زمانیکه همه زگیل ها ظاهر شوند، زمان بگذارید. سرطان مقعد می تواند با شیمی درمانی و جراحی درمان شود تشخیص نوع درمان های خاص به مرحله سرطان بستگی دارند اینکه تومور چقدر بزرگ است و تا چه حد گسترش یافته است.

چگونه از ویروس پاپیلومای انسانی پیشگیری کنیم

دو سری واکسیناسیون برای کمک به جلوگیری از سویه های خاصی از سرطان وجود دارد:سرویکس (فقط برای خانم ها) و Gardasil (برای مردان و زنان).

زگیل های تناسلی یا نتایج آزمایش پاپ غیر طبیعی (پاپ اسمیر) شایع ترین روش هایی است که افراد متوجه می شوند که HPV دارند. بعضی از افراد بعد از ایجاد نوعی از سرطان متوجه می شوند. HPV می تواند سرطان دهانه رحم، دهان، رحم، آلت تناسلی، انس یا سرطان دهان و گلو را ایجاد کند. در حال حاضر هیچ آزمون برای آزمایش HPV در مردان تایید نشده است و در حال حاضر آزمایش HPV گلو یا دهان وجود ندارد. برای ویروس پاپیلومای انسانی هیچ درمان خاصی وجود ندارد، اما شرایطی را که ایجاد می کند میتوان به روش های مختلف رفع کرد.

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (7 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits