دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان های کیست مویی تخمدان (درموئید) + فیلم جراحی

کیست مویی تخمدان (درموئید) + فیلم جراحی لاپاروسکوپی

درمان های کیست مویی تخمدان (درموئید) + فیلم جراحی
42
زمان مطالعه: 13 دقیقه
کیست مویی تخمدان : كیست‌های مویی تخمدان (درموئید) (Dermoid cyst) در تخمدان‌ها بر اثر بقایای مواد ژنتیك یا همان سلول‌های بنیادی ایجاد می‌شود كه منشأ آن به دوران جنینی برمی‌گردد.

کیست مویی تخمدان (درموئید)

با مجله دلگرم همراه باشید تا شما را با کیست مویی تخمدان بیشتر آشنا کنیم

كیست‌های مویی تخمدان (درموئید) (Dermoid cyst) در تخمدان‌ها بر اثر بقایای مواد ژنتیك یا همان سلول‌های بنیادی ایجاد می‌شود كه منشأ آن به دوران جنینی برمی‌گردد. به این ترتیب توده‌ هایی ایجاد می‌شود كه حدود 40 درصد موارد در زمان تولد وجود داشته و قابل مشاهده ‌است، اما گاهی تا سنین كودكی و در بیشتر موارد تا بزرگسالی مخفی می‌ماند. این كیست‌ها به دنبال نقصی هنگام تكامل بافت پوست در مرحله جنینی به وجود می‌آید.

کیست مویی تخمدان چیست؟

کیست درموئید یا کیست مویی تخمدان نوعی از کیست تخمدان است که به این دلیل کیست مویی نامیده می شوند که از عناصری مانند مو و غضروف و چربی و دندان و … تشکیل شده است.

چه زمانی كیست درموئید به وجود می‌آید؟

كیست‌های درموئید معمولا وقتی به وجود می‌آید كه لایه‌های پوست به طور هماهنگ رشد نمی‌كند و در لایه اپیتلیوم فضایی كیسه‌مانند به وجود می‌آید و ساختارهای پوستی در این محفظه به دام می‌افتند. دیواره سلولی این كیست‌ها مشابه ساختارهای خارجی پوست مانند فولیكول‌های مو، غدد عرق و گاهی مو، دندان یا عصب است. این بیماری شكل اكتسابی ندارد و هرچند ظاهری عفونی و كدر دارد، اما عفونی نیست. این بیماری در میان زنان با رده سنی20 تا 30 سال بیشتر مشاهده می‌شود. در صورت تشكیل این كیست، خطرهای دیگری مانند پیچیده شدن تخمدان به دور خود، بیمار را تهدید می‌كند كه بسیار هم دردناك است. این كیست‌ها در دو نوع خوش‌خیم و بدخیم بوده، اما عمدتا از نوع خوش‌خیم هستند.

علائم كیست مویی (درموئید)

دردهای شکمی

خونریزی واژنی غیرطبیعی

مشکل در ادرار به خصوص اگر کیست فشاری به مثانه وارد کند.

حالت تهوع

گاهی استفراغ

دردناک شدن رابطه ی جنسی با همسر

درد شدید و ماندگار در قسمت هایی پایینی کمر و داخل ران ها

افزایش وزن شدید

بزرگ شدن شکم در برخی از خانم ها

درد

تب و لرز

خروج چرک

التهاب و قرمزی

کیست های مویی تخمدان (کیست درموئید) معمولا مشکلات اورژانسی نیستند و نیاز به درمان فوری نخواهند داشت. اما گاهی اوقات ممکن است وجود این کیست هایی مویی(کیست درموئید) باعث چرخش تخمدان شده و در نتیجه تبدیل به یک مشکل اورژانس شوند. این حالت معمولا زمانی اتفاق می افتد که کیست مویی به شدن رشد کرده و باعث اعمال فشار بر روی تخمدان و در نتیجه پیچیدن ان شود. این حالت باعث ایجاد اختلال در جریان خون ورودی و خروجی از تخمدان شده و مشکلات ناگهانی مانند استفراغ ، تب ، درد شدید ، یبوست و یا اسهال را برای فرد ایجاد خواهد کرد.

کیست مویی تخمدان
تصویری از انواع کیست مویی تخمدان

ایجاد كیست‌های درموئید داخل سینوس‌های بینی نیز هرچند نادر، اما به وجود می‌آید و برداشتن این كیست‌ها معمولا بسیار حساس است. كیست درموئید مجرای ستون فقرات معمولا از راه سینوسی با سطح پوست ارتباط دارد. احتمال عفونی شدن این نوع كیست وجود دارد. برداشتن این كیست معمولا به طور كامل انجام نمی‌شود، ولی نتیجه كار رضایت‌بخش است.

چگونه کیست مویی(درموئید) تخمدان راتشخیص دهیم؟

از آن جا که اکثر این دسته از کیست های تخمدان asymptomatic (بدون نشانه ای خاص) می باشند ، تشخیص آن ها معمولا در زمان معاینه ی فیزیکی لگن توسط پزشک زنان اتفاق خواهد افتاد. گاهی اوقات خانم ها برای مواردی دیگری مانند حاملگی مورد اسکن اولترا سوند قرار خواهند گرفت که ممکن است در این میان وجود یک کیست درموئید تخمدان نیز تشخیص داده شود. معمولا بعد از تشخیص وجود اولیه ی این دسته از کیست ها یک اسکن اولتراسوند transvaginal برای مشخص کردن محل و اندازه ی دقیق کیست صورت خواهد گرفت.

دلایل ایجاد کننده ی کیست های مویی تخمدان

کیست های مویی تخمدان (کیست درموئید)معمولا از دسته سلول های پرتوان تشکیل شده اند. این دسته از سلول ها که به آن ها سلول های master نیز می گویند قابلیت تبدیل به هرکدام از اعضای بدن را داشته و در حقیقت این دسته از سلول ها می توانند یک انسان کامل را به وجود بیاورند. به نظر می رسد این دسته از سلول های در دوران تولید مثل در خانم ها به شدت تحریک می شوند و به همین دلیل باعث ایجاد این دسته از کیست ها خواهند شد. دلیل اصلی تحریک شدن این دسته از سلول های هنوز مشخص نیست اما پزشکان معتقدند دلیل اصلی می تواند بالا بودن سطح هورمون های موجود در بدن به خصوص استروژن در این دوران باشد. این مشکل در خانم هایی که تخمدان های پلی کیستیک و یا اندومتریوز دارند بیشتر به وجود می آید.

در چه سنینی کیست مویی (درموئید) ایجاد میشود

کیست های مویی تخمدان (کیست درموئید ) ممکن است برای هر خانمی در هر سنی ایجاد شود اما در اکثر موارد در خانم هایی که در سن تولید مثل هستند اتفاق می افتد به گونه ای که متوسط سن دچار شدن به این مشکل ۳۰ سال می باشد. بیش از ۱۵% خانم هایی که دچار کیست مویی تخمدان (کیست درموئید) می شوند این کیست را بر روی هر دو تخمدان خود خواهند داشت. اندازه ی این کیست ها می تواند در طیف وسیعی متفاوت باشد معمولا این کیست ها از قطر کمتر از ۱ سانتی متر تا قطر بیش از ۴۵ سانتی متر را خواهند داشت. اگر این کیست ها بزرگ باشند می توانند باعث چرخش تخمدان و اختلال در جریان خون آن شوند ، هرچه کیست مویی (کیست درموئید ) بزرگ تر باشند ریسک ایجاد چرخش تخمدان بیشتر خواهد بود.

چه موقع این كیست‌ها را برداریم؟

در موارد زیر، نیاز به برداشتن كیست توسط پزشك احساس می‌شود:

* وقتی كیست متورم یا دردناك شود.

* وقتی كیست رشد كند یا تغییر رنگ دهد.

* بنا به دلایل زیبایی، برداشتن كیست ضروری باشد.

نکات قابل توجه

1- برداشتن كیست درموئید معمولا به صورت اورژانسی انجام نمی‌شود، مگر در موارد پارگی، تورم، درد و تب كه بنابر صلاحدید پزشك، كیست به طور اورژانس خارج می‌شود؛ زیرا ممكن است محتویاتش داخل شكم ریخته و باعث بسته شدن لوله‌های رحمی شود، بنابراین باید با جراحی از بدن خارج شود.

2- درصد بسیار كمی از كیست‌های پوستی ممكن است منجر به سرطان شوند. برای تشخیص كیست درموئید معمولا معاینه‌های فیزیكی، سونوگرافی و رادیوگرافی انجام می‌شود.

3- در موارد نادری كیست درموئید به ساختارهای عمیق‌تر پوست مانند حفره صورت یا چشم دست‌اندازی می‌كند. در این موارد انجام سی‌تی‌اسكن یا سایر روش‌های تصویربرداری توصیه می‌شود. پس از تشخیص، كیست‌های پوستی معمولا به وسیله جراحی برداشته می‌شود. قبل از جراحی معمولا از راه سونوگرافی میزان گسترش به بافت‌های زیرین پوستی بررسی می‌شود.

4- كیست‌های درموئید در صورت خارج شدن از بدن، عود مجدد ندارد، مگر در صورتی كه كیست‌های ریزی در تخمدان وجود داشته باشد كه حین عمل جراحی تشخیص داده نشده‌اند. در این صورت امكان بروز مجدد این كیست در تخمدان وجود دارد.

divider

چه چیزی باعث کیست مویی می شود؟

کیست مویی زمانی ایجاد می شود که ساختار پوست و پوست در طول رشد جنین به دام افتاده باشد. دیواره سلولی آنها تقریبا مشابه پوست خارجی است و ممکن است دارای ساختارهای پوستی متعدد مانند فولیکول های مو، غدد عرق، و مو، دندان یا اعصاب باشد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

کیست دردناک یا ملتهب می شود.

کیست رشد می کند یا رنگش تغییر می کند.

به دلایل زیبایی، حذف کیست ضروری است.

به طور معمول، برداشتن کیست مویی یک عمل اضطراری نیست. اگر کیست مویی پاره شود، ملتهب شود یا ایجاد درد یا تب کند، فرد باید به سرعت به پزشک مراجعه کند.

آزمایشات کیست مویی چیست؟

از آنجایی که کیست مویی از زمان تولد وجود داشته و به آرامی رشد کرده است، فرد معمولا آنها را در دوران کودکی و یا اوایل بزرگسالی مشاهده می کند.

کیست مویی سفت و بدون درد است مگر اینکه پاره شود.

کیست مویی به پوست متصل نیست.

در موارد نادر، کیست مویی به ساختار عمیق تر داخل پوست گسترش می یابد، مانند حفره های صورت. بعضی از پزشکان سی تی اسکن را توصیه می کنند. این تصمیم بستگی به سوء ظن دکتر در مورد کیست عمقی دارد.

چگونه پیشگیری كنیم؟

برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری بهتر است خانم‌های بالای 20 سال، هر سال یك بار سونوگرافی شوند تا از وضع داخلی شكمی و لگنی خودشان به طور كامل مطلع شوند. كیست‌های درموئید تاثیری روی قاعدگی خانم‌ها ندارد و باعث تاخیر یا نامرتب شدن آن نمی‌شود.

درمان خانگی کیست مویی تخمدان

اینها فقط توصیه هستند برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید

حرارت

گرما در کاهش گرفتگی عضلانی و یا درد در شکم به علت کیست تخمدان کاملا موثر است.
یک وسیله گرم یا بطری آب گرم در ناحیه لگن و پایین تر ازشکم قرار دهید.این کار را حداقل به مدت ۱۵ دقیقه انجام دهید. این درمان را تا زمانی که درد در شکم تسکین پیدا کند ادامه بدهید

روغن کرچک

روغن کرچک یک درمان قدیمی برای کیست تخمدان است. بافت ها و سموم اضافی بدن را پاک میکند و همچنین کیست تخمدان را از بین می برد
یک پارچه فلانل بزرگ، به دو یا سه لایه تا کنید. اطمینان حاصل کنید که پارچه تا خورده کل شکم را پوشش میدهد. حدود دو قاشق غذاخوری روغن کرچک روی پارچه بریزید. زیرش یک حوله کهنه گذاشته رویش پارچه ر ا قرار داده و روی شکم می بندیم.بگذارید روغن کرچک حداقل به مدت ۳۰ دقیقه بماند سه بار در هفته بمدت سه ماه تکرار کنید.برای تمیز کردن روغن از پوست منطقه تحت درمان را با محلول سه قاشق غذاخوری جوش شیرین مخلوط شده در یک لیتر آب بشویید.

سولفات منیزیم

تا حد زیادی درد و دیگر علائم مرتبط با کیست های تخمدانی را کاهش میدهد .سولفات منیزیم به عنوان یک شل کننده عضلانی است
یک فنجان سولفات منیزیم را به وان حمام آب گرم اضافه کنید پنج تا ۱۰ قطره از روغن های ضروری مانند اسطوخودوس، گل رز و یاسمن بریزید.به مدت چند دقیقه صبر کنید تا حل شود

چای بابونه

چای گیاهی مثل چای بابونه نیز داروی خوبی برای درمان کیست تخمدان و درد و ناراحتی است. اثر آرام بخش چای بابونه به کاهش درد کمک میکند. همچنین، طبیعت گرم این چای قاعدگی های نامنظم را درمان میکند به تحریک جریان خون در ناحیه لگن و رحم کمک میکند
دو قاشق چای خوری بابونه خشک را در یک فنجان آب گرم بریزید . به مدت پنج دقیقه بماند. یک قاشق چای خوری عسل به این چای اضافه کنید.روزانه دو تا سه فنجان چای بابونه بنوشید

سرکه سیب

سرکه سیب به درمان کیست های تخمدانی ناشی از کمبود پتاسیم کمک می کند. یک قاشق غذاخوری سرکه سیب به یک لیوان آب گرم بریزید روزانه ۱-۲ لیوان از این محلول را بنوشید تا زمانیکه بهبود پیدا کنید

افزایش مصرف مایعات (آب آشامیدنی)

هنگامی که مبتلا به کیست تخمدان، هستید افزایش مصرف مایعات ضروری است. بهترین گزینه آب است. سعی کنید آب تصفیه شده در فواصل منظم بنوشید. همچنین می توانید مقداری آب لیمو نیز به یک لیوان آب اضافه کنید. سموم مضر را از بدن دفع میکند. درد و تورم شکم را کاهش میدهد
همراه با آب، شما می توانید آب نارگیل و آب میوه و سبزیجات سبز بنوشیسد. از خوردن قهوه، نوشابه و نوشیدنی های الکلی بپرهیزید.

بادام

بادام یک غذای غنی از منیزیم است که باعث کاهش گرفتگی دردناک کیست های تخمدانی می شود
بادام بو داده خشک برای از بین بردن درد و ناراحتی مفید است
روش دیگر، ماساژ ملایم ناحیه شکم با روغن بادام که می تواند به کاهش درد و نفخ کمک کند. برای بهترین نتیجه، چند قطره از اسانس گل یاس را به یک قاشق غذاخوری روغن بادام اضافه کرده و ماساژ دهید. همچنین می توانید یک قاشق چای خوری روغن بادام شیرین به یک لیوان شیر گرم اضافه کنید و یک بار در روز تا زمان بهبودی آن را بنوشید.

فیلم جراحی کیست مویی تخمدان (درموئید)


کیست مویی تخمدان چه عوارض و خطراتی دارد؟

عوارض کیست درمویید یا کیست مویی تخمدان بستگی به سایز کیست دارد . در مواردی که سایز کیست بسیار کوچک است ممکن است هیچ عارضه ای ایجاد نکند ولی در مواردی که بزرگ می شود ممکن است باعث ایجاد عوارضی مانند پیچ خوردن تخمدان و قطع خونرسانی تخمدان شود.با توجه به میزان بالای چربی که غالبا در کیست درمویید یا کیست مویی تخمدان وجود دارد کیست در داخل شکم به صورت شناور قرار میگیرد و احتمال پیچ خوردن یا تورشن (تورسیون تخمدان) زیاد میشود.

آیا با انجام آزمایش خون میتوان وجود کیست درمویید یا کیست مویی تخمدان را تشخیص داد؟

در بعضی موارد افزایش بعضی تومور مارکر های آزمایشگاهی مانند CA19-9 کمک کننده هستند ،ولی قطعی نیستند.

آیا ممکن است کیست درموئید یا کیست مویی تخمدان باعث نازایی شود؟

درمان به موقع کیست درمویید نقش مهمی در حفظ عملکرد تخمدانی دارد.برداشتن کیست تخمدان و حفظ بافت سالم تخمدان مهمترین مسئله در حفظ باروری است .ممکن است از تخمدان فقط یک قشر نازک باقی مانده باشد ولی بهتر است با دفت همان قشر نازک نیز تا حد امکان در حین اعمال جراحی حفظ شود.

مزیت جراحی لاپاروسکوپی به جراحی باز چیست؟

در صورتی که تمام شرایط لازم برای انجام یک لاپاروسکوپی موفق فراهم باشد جراحی لاپاروسکوپی نسبت به جراحی باز بسیار ارجح است.زیرا احتمال چسبندگی بعد از عمل کمتر می شود،دوران نقاهت کوتاهتر است ودردبعد از عمل کمتر است وبسیاری فواید دیگر که به تفصیل در بخش لاپاروسکوپی همین سایت آمده است.
ولی اگر شرایط مناسب فراهم نباشد بهتر است عمل جراحی باز انجام شود تا اینکه در مرکزی با کمبود امکانات و ….بخواهد تحت لاپاروسکوپی قرار گیرد.

در این رابطه بیشتر بدانید:

تنبلی تخمدان چیست؟ چگونه میتوان با تنبلی تخمدان باردار شد؟

کیست تخمدان: نشانه ها، علت و درمان کیست تخمدان چیست؟

درمان تخمدان پلی کیستیک در زنان

کیست های تخمدان را بشناسید(خانم ها بخوانید و بدانید)

منبع : پورتال رنگی

تهیه وگردآوری مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (42 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits