دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علل ، تشخیص ، عوارض و درمان فوری انگشت چکشی پا
5
زمان مطالعه: 8 دقیقه
انگشت چکشی با خم شدن انگشت به سمت زمین در محل مفصل میانی انگشت قابل مشاهده است در این مقاله از دلگرم به علل تشخیص ، عوارض و درمان این عارضه میپردازیم

منظور از انگشت چکشی چیست ؟

انگشت چکشی ، چوگانی یا چنگالی اشاره به انگشتانی دارد که ظاهرمناسب ندارند. انگشت چکشی اغلب ظاهر غیر عادی و بدشکلی دارد و می تواند باعث ایجاد درد شود. انگشت چکشی پا زمانی ایجاد می شود که عضلات کنترل کننده انگشتان هماهنگی و توازن خود را از دست داده و این شرایط باعث شود انگشت در یک موقعیت نامناسب خم شود.

انگشت چکشی معمولاً در انگشتان کوچک پا مشاهده می شود و کمتر این مشکل برای انگشت بزرگ پا ایجاد می شود.

انگشت چنگالی پا با توجه به وضعیت نامناسب انگشت در مقایسه با حالت عادی آن مشخص می شود. در این حالت ممکن است انگشت چکشی با خم شدن انگشت به سمت زمین در محل مفصل میانی انگشت قابل مشاهده باشد.

معمولاً، انگشت چکشی در انگشت دوم ایجاد شده و باعث می شود بخش میانی انگشت به سمت بالا حرکت کند. انگشت چکشی در بسیاری از مواقع بطور هم زمان با بونیون (کج شدن انگشت شست پا به سمت انگشتان دیگر) یا قوز انگشت پا اتفاق می افتد.

در صورتی که فکر می کنید دچار مشکل انگشت چکشی شده و در محل انگشت خود درد دارید، لازم است با یک متخصص فیزیوتراپی در این رابطه ملاقات نمایید. علاوه بر این توجه داشته باشید در صورت استفاده نامناسب از روش های درمان خانگی ، ممکن است آسیب وارد شده به انگشتان شما بیشتر شود.

انگشت چکشی معمولاً در طول چند سال و با گذشت زمان ایجاد شده و بیشتر در بین افراد بزرگسال مشاهده می شود. مطالعات انجام شده در این حوزه نشان می دهد زنان بیشتر از مردان به این مشکل دچار می شوند، زیرا در اکثر مواقع تمایل به پوشیدن کفش های پاشنه بلند دارند.

divider

علت و دلایل انگشت چکشی :

پوشیدن کفش های تنگ، یکی از رایج ترین علت انگشت چکشی پا است. در حقیقت هنگام پوشیدن کفش های تنگ فشار نابرابر به انگشتان وارد شده و این شرایط باعث عدم توازن عضلات با یکدیگر می شود. برای صاف شدن و خم شدن انگشتان لازم است عضلات با یکدیگر بطور هماهنگ کار کنند.

به هر حال، اگر پوشیدن یک کفش باعث شود انگشت بیش از مقدار عادی خم شود ، عضلات انگشت ممکن است سفت شده و تاندون ها نیز آسیب ببینند . به این ترتیب صاف کردن انگشت آسیب دیده برای این عضلات دشوار خواهد شد و در نتیجه فرد به مشکل انگشت چکشی دچار می شود.

به هر حال دلایل زیر نیز می توانند علت انگشت چکشی پا باشند:

  1. ابتلا به بیماری های مفصل همچون آرتریت روماتوئید
  2. مشکلات ارثی همچون مشکلات مربوط به ساختار پا که می توانند ریشه فامیلی داشته باشند
  3. وارد شدن آسیب به مغز ، کانال نخاعی یا اعصاب به خاطر سکته مغزی ، ابتلا به بیماری فساد دیسک و فلج مغزی
  4. بدون حرکت ماندن انگشت برای یک مدت طولانی یا باقی ماندن طولانی در تخت خواب
  5. عدم خون رسانی مناسب به انگشتان در نتیجه مشکلاتی مثل بیماری شریانی محیطی
  6. نداشتن احساس در انگشت به خاطر ابتلا به نوروپاتی محیطی که در زمان ابتلا به دیابت بیشتر در بین افراد مشاهده می شود
  7. شکستن یک انگشت

عوارض انگشت چکشی پا :

خطر بروز عفونت. درصورتی‌که در زیر ناخن خون دیده‌شده و یا ناخن جداشده است، مهم است که بلافاصله اقدامات لازم انجام شوند.

این می‌تواند نشان‌دهنده‌ی وجود بریدگی در بستر ناخن و یا شکستگی انگشت دست و رسیدن زخم به استخوان (شکستگی باز) باشد. این نوع آسیب‌ها، شما را درخطر ابتلا به عفونت قرار می‌دهند.

علل تشخیص و درمان انگشت چکشی پا

divider

علائم و نشانه ها انگشت چکشی:

معمول علائم انگشت چکشی پا به شرح زیر هستند:

  1. درد یا التهاب انگشت آسیب دیده در زمان پوشیدن کفش
  2. تشکیل میخچه و پینه ( مشکلات پوستی ) روی انگشت ، بین انگشت ها ، یا روی ناحیه کروی کف پا . میخچه در نتیجه سایش مداوم پوست به کفش ایجاد می شود. میخچه ها با توجه به محل تشکیل می توانند نرم یا سخت باشند.
  3. التهاب، قرمز شدن ، یا احساس سوزش
  4. انقباض انگشت
  5. در مواردی که مشکل انگشت چکشی شدید باشد، امکان تشکیل زخم های باز بر روی انگشت وجود دارد.

divider

روش های درمان انگشت چکشی :

روش های درمانی قابل استفاده در این حالت بستگی به نوع و شدت مشکل ایجاد شده برای بیمار دارد. به هر حال تشخیص به موقع مشکل در مراحل ایجاد آن برای اجتناب از عمل جراحی لازم و ضروری است. متخصص در این حالت می تواند از عکس رادیولوژی برای تشخیص نواحی آسیب دیده استفاده کند و برای شما از یک روش درمانی خاص برای بهبود وضعیت بهره گیرد. روش های معمول مورد استفاده برای درمان انگشت چکشی به شرح زیر هستند:

1 - استفاده از پد و چسب طبی :

گاهی اوقات استفاده از پد و چسب طبی اولین مرحله در برنامه درمانی مشکل انگشت چکشی هستند. به این ترتیب درد بیمار حداقل شده و ادامه دادن فعالیت های عادی و روزمره امکان پذیر می شود. چسب زدن نیز می تواند عدم توازن ایجاد شده اطراف انگشت ها را اصلاح کرده و به این ترتیب به کاهش فشار و درد بیمار کمک موثر نماید.

2 - تزریق دارو :

تزریق داروهای کورتیکو استروئید اغلب برای کاهش درد و التهاب ایجاد شده به خاطر انگشت چکشی مورد توجه قرار می گیرد.

3 - مصرف دارو :

مصرف داروهای خوراکی ضد التهاب غیر استروئید (NSAIDs) همچون ایبو پروفن می تواند برای کاهش درد و التهاب ایجاد شده مفید باشد.

4 - اسپلینت یا بند محافظ :

اسپلینت ها یا بندهای محافظ کوچک می توانند توسط جراح برای هماهنگ کردن مجدد مفاصل انگشت خم شده مورد استفاده قرار گیرند.

5 - ابزارهای طبی :

پوشیدن کفش های سفارشی طبی ساخته شده با نظر متخصص می تواند در کنترل عملکرد پا مفید باشد. این ابزارهای طبی می توانند باعث کاهش علائم مشکل و پیشگیری از تشدید مشکل انگشت چکشی و ناهنجاری مربوط به آن شوند.

6 - عمل جراحی :

امروزه امکان استفاده از روش های جراحی مختلف برای درمان این مشکل وجود دارد. برای مواردی که مشکل شدت کمتری داشته باشد، جراحی با برداشتن برجستگی استخوان و بازیابی هماهنگی عادی مفصل شست انجام می شود و در نتیجه آن درد بیمار کاهش می یابد.

مواردی که مشکل انگشت چکشی شدید باشد، با وجودی که امکان درمان کامل بیمار وجود ندارد، ممکن است نیاز به عمل های جراحی پیشرفته تر وجود داشته باشد. بهبودی بیمار پس از جراحی به زمان نیاز دارد و در این حالت ممکن است برای چند هفته مقداری درد و ناراحتی برای بیمار ایجاد شود. به هر حال، هر گونه درد و ناراحتی در طول این دوره را می توان با مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک کاهش داده و کنترل کرد.

درمان خانگی انگشت چکشی پا

درمان خانگی انگشت چکشی :

فعالیت هایی که می توان برای درمان انگشت چکشی پا انجام داد، به شرح زیر هستند :

  1. استفاده از پدهای طبی مخصوص که نواحی برجسته استخوانی را پوشانده و باعث کاهش فشار وارد شده به انگشتان می شود.
  2. پوشیدن کفش هایی که سر پنجه های عریض دارند.
  3. استفاده از بسته های یخ برای چند بار در روز بر روی محل التهاب در مواردی که انگشت چکشی ملتهب شده و دردناک باشد.
  4. اجتناب از پوشیدن کفش هایی که بیش از دو اینچ ارتفاع دارند.
  5. استفاده از کفش های گشاد می تواند علاوه بر حفاظت از پا با کاهش فشار وارد شده به انگشتان آسیب دیده، راه رفتن فرد را نیز تا زمان ملاقات با متخصص ساده تر نماید. با وجودی که این روش درمانی می تواند احساس بیمار را در این حالت بهتر کند ، مهم است که به خاطر داشته باشید نمی توان از آن به عنوان یک روش درمانی استفاده کرد. به همین خاطر لازم است با متخصص برای رفع مشکل ایجاد شده و بازیابی عملکرد عادی پا ملاقات شود.
  6. اجتناب از پوشیدن کفش های بسیار تنگ یا بسیار باریک. در ارتباط با کودکان می بایست توجه شود که کفش ها به خوبی با وضعیت پای آنها هماهنگی داشته باشد، زیرا در اغلب مواقع پای کودکان به سرعت رشد می کند و کفش ها قابلیت استفاده خود را از دست می دهند.

divider

راههای پیشگیری از ایجاد انگشت چکشی :

برای پیش گیری از ایجاد مشکل انگشت چکشی یا جلوگیری از ایجاد آن می توان اقدامات زیر را انجام داد:

  1. پوشیدن کفش های محافظ به منظور جلوگیری از مشکل. انگشت چکشی اغلب با عملکرد نامناسب و بطور خاص صاف بودن کف پا ایجاد می شود.
  2. پوشیدن کفش های طبی تجویز شده توسط پزشک متخصص. استفاده از سایر لوازم طبی نیز می تواند از ایجاد این مشکل یا پیشرفت آن جلوگیری نماید.
  3. اجتناب از پوشیدن کفش های باریک. استفاده از کفش های دارای سر پنجه پهن می توانند باعث کاهش فشار به انگشتان شود.

divider

بیشتر بخوانید :

عوارض جبران ناپذیر پوشیدن دمپایی لاانگشتی

آیا دمپایی لا انگشتی باعث درد سیاتیک می شود؟

علت و درمان درد انگشتان پا در طب اسلامی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits