دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت و درمان ریختن آب دهان در خواب
10
زمان مطالعه: 4 دقیقه
علت ریختن آب دهان در خواب دلایلی همچون : سرما خوردگی ، گرفتگی بینی ، مصرف دارو و باردار بودن خانومها. این عارضه چند راه درمان دارد

علت ریختن آب دهان هنگام خواب :

دهان در خواب باز است ، بزاق از دهان به بیرون جاری می شود. عضلات بدن هنگام خواب شل می شوند، مخصوصا حین مرحله حرکت سریع چشم ، و این احتمال وجود دارد که در این زمان دهان باز بماند.

نکته : اگر به ندرت این مسئله اتفاق می افتد، شاید آزاردهنده باشد، اما لازم نیست سراغ درمان بروید، چون باعث کم آبی بدن ، عفونت و یا مشکلات دیگر نمی شود

به عقیده بعضی کارشناسان، وضعیت خواب هم می تواند موثر باشد و به پهلو خوابیدن می تواند احتمال بیرون ریختن آب دهان را بیشتر کند.

یکی از بزرگ ترین دلایل باز ماندن دهان در شب این است که نمی توانید از طریق بینی نفس بکشید. ما باید طبیعتا با بینی نفس بکشیم، اما اگر دچار گرفتگی بینی باشیم، راهی نداریم جز تنفس از طریق دهان. اگر این اتفاق در خواب رخ دهد، بزاق از دهان خارج شده و روی بالش می ریزد.

گرفتگی بینی می تواند در زمان سرماخوردگی و یا در اثر عوارض آلرژی روی دهد. ضمنا انحراف تیغه بینی می تواند بینی را مسدود کرده و باعث تنفس از دهان شود. خروپف و ایست موقت تنفس در خواب (آپنه) هم می توانند منجر به بیرون ریختن آب از دهان شوند.

دلیل دیگر هم می تواند استفاده از داروهایی خاص و یا یک سری از بیماری ها باشد که موجب افزایش تولید بزاق (sialorrhea) می شوند. ضمنا مشکل در بلعیدن هم می تواند دلیل دیگر این مسئله باشد که در اثر آسیب مغزی، سکته مغزی و یا حتی بیماری پارکینسون بروز می کند. این حالت می تواند در طول روز هم رخ دهد که مربوط به بیماری ریفلاکس معده است.

چرا هنگام خواب آب دهان ریزش می کند؟ درمان این عارضه

خانومهای باردار توجه داشته باشید : برخی زنان متوجه می‌شوند که با شروع آبستنی بزاق آنها زیاد می‌شود. این زیادی بزاق تا هنگام وضع حمل باعث اشکال در بلع و گفتار می‌شود و بعد از زایمان به حال عادی باز می‌گردد . گونه‌ها به‌علت تورم غدد بزاقی پف کرده‌اند و درون دهان این زنان قرمز و ملتهب می‌شود. اغلب مزه بدی احساس می‌کند و برای جلوگیری از ریزش آب دهان باید مرتباً آن را قورت دهند.

تاکنون کمتر به این گرفتاری توجه شده است و طی سال‌ها گفته می‌شد که علت آن عصبی است. اما منشأ این ناراحتی در دهان است نه در سر.

بزاق زیاد ممکن است به‌علت قطع یک داروی خاص باشد. عارضهٔ جانبی برخی داروها خشک دهان است و با قطع خوردن دارو بزاق به‌طور طبیعی ترشح می‌شود، ولی شما فکر می‌کنید که آب دهانتان بیش از حد زیاد شده است.افرادی که نخستین بار دندان مصنوعی گذاشته‌‌اند.

احساس وجود بزاق اضافی می‌کنند . وجود هر چیز در دهان ترشح بزاق را تحریک می‌کند و در این افراد تا عادت کردن به دندان مصنوعی آب دهان زیاد می‌شود.

گرفتاری‌هائی که ارسال پیام‌های عصبی مغز به بدن را مختل می‌کنند مانند :

  1. فلج عصب صورتی
  2. بیماری پارکینسون
  3. سکتهٔ مغزی

توانائی بلع درست یا بستن لب‌ها را از بین می‌برند و باعث ریزش آب دهان می‌شوند.

درمان ریزش آب دهان در خواب :

روش های زیادی برای کنترل آب دهان پیشنهاد شده است ، ولی کمتر مؤثر بوده اند . پزشکان می توانند با انجام عمل جراحی مسیر مجاری بزاق را تصحیح کنند تا بزاق به گلو بریزد . اما این کار توصیه نمی شود .

خوراکی های مختلف را امتحان کنید . زنان باردار چیزهای مختلف مثل قرص های مکیدنی ، جرعه های متناوب آب ، تنقلات را برای کاهش آب دهان می خورند . با این کار هم مزه بد دهان را از بین می برند و هم بزاق را قورت می دهند . شما هم امتحان کنید ، چون گاهی مؤثر است .

دارو نخورید . ریزش آب دهان آنقدر مهم نیست که برای قطع آن از داروهای خشک کننده دهان استفاده کنید . خشکی دهان حاصل از دارو یک عارضه جانبی است . این کار مخصوصاً در زنان باردار اهمیت زیادی دارد ، ‌چون دارو ممکن است بر جنین تأثیر بد بگذارد

اگر بیرون ریختن آب دهان، از عوارض بیماری هایی است که بلعیدن را دچار مشکل می کنند، تجویز داروهایی مانند آتروپین یا اسکوپولامین توسط پزشک می تواند مفید باشد.

divider

بیشتر بخوانید :

علت بوی بد دهان روزه داران در ماه رمضان + درمان

20 درمان خانگی موثر برای آفت دهان و زبان کودکان

درمان سریع آفت گلو و دهان در منزل

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (10 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits