دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آلرژی - آنچه باید همه درباره آلرژی بدانند!
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
آلرژی زمانی اتفاق میافتد که سیستم ایمنی بدن شما به چیزی که در حالت عادی، مضر نیست، واکنش نشان میدهد.

آلرژی چیست ؟

آلرژی زمانی اتفاق میافتد که سیستم ایمنی بدن شما به چیزی که در حالت عادی، مضر نیست، واکنش نشان میدهد. این عوامل محرک را که دکتر ها آلرژن مینامند میتواند گرده، کپک و قارچ و مو یا تعلقات حیوانی، غذاهای بخصوص یا چیزهایی که پوست را اذیت میکند، باشند.
آلرژی خیلی رایج است. مثلا در امریکا از هر 5 نفر، 1 نفر به آلرژی دچار است. پیشنهاد میکنم حتما با ادامه این مقاله همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.

در هنگام یک واکنش آلرژیک چه اتفاقی میافتد ؟

آلرژی زمانی اتفاق میافتد که شما با یک محرک تماس پیدا میکنید، این تماس میتواند تنفس یا خوردن یا لمس چیزی با پوستتان نیز باشد.
در پاسخ، بدنتان شروع به ساخت یک پروتئین به نام IgE میکند که به آلرژن ها متصل میشود. سپس هیستامین و مواد شیمیایی دیگر در جریان خون آزاد میشوند. این فرایند باعث بوجود آمدن علائمی میشود که شما به عنوان علائم آلرژی میشناسید.

در ادامه در مورد:

آلرژی پوستی

آلرژی بینی

آلرژی تنفسی

آلرژی چشمی

صحبت خواهیم کرد.

آلرژی
آلرژی تنفسی

علائم آلرژی

علائمی که برای شما پیش میاید بستگی به نحوه ابتلا شما دارد. اینکه آیا از طریق هوا بوده، از طریق تماس پوستی، غذا یا نیش حشرات.
اگر شما آلرژی در ناحیه بینی دارید (یعنی آلرژی که از طریق تنفس ایجاد شده است) علائم زیر، علائم متداولی است که ممکن است با آن روبرو شوید:

- خارش و خیسی چشم
- عطسه کردن
- خارش و ترشحات بینی
- احساس خستگی یا مریضی

علائم متداول آلرژی پوستی شامل جوش و جوش های سر قرمز است.
آلرژی غذایی نیز میتواند باعث گرفتگی و درد شکم، استفراغ و اسهال شود.
اگر عامل آلرژی شما، نیش یک حشره باشد، ورم، قرمزی و درد در ناحیه گزیدگی از علاوم شایع است.

این علائم میتواند از سطوح معمولی تا شدید رخ دهد. اکثرا پس از اینکه از عامل ایجاد کننده آلرژی دور شوید، خیلی سریع از بین میروند. آلرژی هایی که متوسط هستند حتی ممکن است که احساس هم نشوند. نهایتا ممکن است که اندکی سرحال نباشید. در چنین مواقعی شاید احساس سرما خوردگی یا آنفولانزا به شما دست دهد. البته باید گفت که در برخی مواقع، واکنش بدن به آلرژی ها بسیار شدید میتواند باشد.

آلرژی پوست صورت
آلرژی پوستی

آیا آنفیلاکسی رخ داده است ؟

شدیدترین واکنش به آلرژی، آنفیلاکسی نام دارد. چنین آلرژی بر تمام بدن شما تاثیر میگذارد. علائم آن عبارتند از:

- جوش های سر قرمز و خارش در تمام بدن
- خس خس کردن و نفس تنگی
- احساس تنگی در ناحیه گلو
- احساس مور مور شدن در دست ها، پاها، لب ها یا پوست سر

آنفیلاکسی میتواند منجر به مرگ شود، پس اگر این علائم را مشاهد کردید، به سرعت با اورژانس تماس بگیرید. اگر دستگاه تزریق اتوماتیک اپی نفرین دارید، به خود تزریق کنید و اگر علائم از بین نرفت، پس از 5 تا 15 دقیقه دوباره تزریق را انجام دهید. حتی پس از تزریق اپی نفرین علائم رفع شد، همچنان نیاز به مراقبت پزشکی فوری دارید چراکه ممکن است یک واکنش با تاخیر و ثانویه نیز در انتظار شما باشد.

divider

درمان انواع الرژی و سرما خوردگی در تابستان



امیدوارم از این مطلب راضی بوده و اطلاعات خوبی درباره آلرژی بدست آورده باشید. شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits