دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان شقاق مقعد چیست؟
90
زمان مطالعه: 13 دقیقه
شقاق مقعدی در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد و معمولا در کودکان و نوزادان نیز یافت می شود. در واقع، شکاف های مقعدی جدی نیستند و در برخی موارد زخم بعد از ۴ الی ۶ هفته خود به خود بهبود می یابد.

زخم مقعد و درمان آن

شقاق مقعد (فیشر) باعث ایجاد درد در اطراف مقعد می شود. این درد زمان دفع مدفوع شدیدتر می شود.

در اغلب افراد، این بیماری در عرض یک تا دو هفته درمان می شود، اما در برای افراد دیگر درمان آن بیشتر طول می کشد. درمان شقاق شامل تسکین درد و نرم کردن مدفوع برای به راحتی عبور کردن مدفوع از مقعد تا زمان بهبودی شقاق می شود.

فیشری که بیش از شش هفته طول بکشد، شقاق مقعد مزمن نامیده می شود و روش های درمانی مخصوص آن شامل پماد شل سازی عضلات مقعد و جراحی می شود.

فیشر پارگی کوچک پوست دور مقعد است. شقاق مقعد هم در کودکان و هم در بین بزرگسالان شایع است. این بیماری عموماجدی نیست، اما زخم ایجاد شده باعث نگرانی می شود، مخصوصا در بین کودکان.

شقاق در مقعد در اغلب افراد ظرف یک تا دو هفته مثل هر زخم دیگر روی پوست بهبود پیدا می کند. برخی از شقاق های مقعد برای بهبودی به زمان بیشتری نیاز دارند.شقاق مقعد مزمن شایع نیست، اما در صورت بروز باز هم می توان آن را به خوبی درمان کرد.

علائم پارگی شقاق مقعد

اگر چه پارگی شقاق مقعد معمولا کوچک و کمتر از یک سانتی متر است، می تواند بسیار دردناک باشد. علت درد شدید در این ناحیه به دلیل حساسیت زیاد مقعد است.

درد در هنگام دفع مدفوع و در حدود یک ساعت پس از دفع مدفوع شدت پیدا می کند. دراغلب مواقع، شقاق مقعد کمی خونریزی دارد و بیمار پس از دفع مدفوع می توانید خونریزی مقعد را مشاهده کنید. رنگ این خون معمولا قرمز روشن است و مقدار کمی خون در دستمال توالت قابل مشاهده است.

علت شقاق مقعد

کشیده شدن و پارگی دیواره مقعد زمانی اتفاق می افتد که فرد مدفوع بسیار سفتی را دفع کند. در اغلب افراد، این آسیب پوستی به سرعت و بدون هیچ مشکلی برطرف می شود.

اما برخی از افراد در اطراف مقعد خود فشار عضلانی بیشتری دارند. به عبارت دیگر عضله این ناحیه سفت تر از حد نرمال است. این سفتی عضلانی بیش از حد باعث کاهش تامین خون به مقعد و فرآیند بهبودی پوست را کند می کند.

این مساله باعث بوجود آمدن شقاق مقعد می شود. وقتی یک شقاق بوجود آمد، فرد در هنگام دفع مدفوع احساس درد می کند و این درد باعث افزایش فشار عضلانی می شود.

این کار باعث تشدید درد و علائم می شود و یک دور شامل درد و افزایش فشار عضلانی شکل می گیرد.یبوست احتمال ابتلا به شقاق مقعد را افزایش می دهد. گاهی اوقات شقاق زمانی رخ می دهد که اسهال شدیدی داشته باشید.

از هر 10 مورد فیشر یک مورد آن در حین تولد بوجود می آید. در موارد اندک، این مشکل به عنوان بخشی از بیماری دیگر بوجود می آید. از جمله، به عنوان عوارض جانبی بیماری کرون یا عفونت هرپس مقعد. البته این بیماری ها، علائم و مشکلاتی دیگری را نیز دارد.

تشخیص شقاق مقعد

پزشک با توجه به علائم شما و با معاینه پوست دور مقعد شما شقاق مقعد را تشخیص می دهد.

درمان شقاق مقعد

در اغلب افراد، شقاق مقعد در عرض یک هفته یا بیشتر همانند هر نوع پارگی یا زخم دیگر در پوست بهبود پیدا می کند. درمان شقاق مقعد شامل تسکین درد و نرم کردن مدفوع است. حمام آب گرم تسکین دهنده است و باعث شل شدن مقعد و در نتیجه کاهش درد می شود.

در اغلب افراد شقاق مقعد بین یک تا دو هفته بهبود پیدا می کند. با این حال، بهبودی شقاق در مقعد در بین افراد دیگر بیشتر طول می کشد. حتی اگر بهبودی در عرض شش هفته طول بکشد هنوز این احتمال وجود دارد که مشکل به خودی خود و بدون نیاز به درمان بهبود پیدا کند.

با این حال، درمان شقاق مقعد باعث می شود که بهبودی آن در سریع ترین زمان ممکن رخ می دهد.

هدف از درمان شقاق مقعد عبارتست از:

کاهش فشار وارد شده بر عضله دور مقعد. این کار باعث جریان خون مطلوب و بهبود شقاق مقعد در سریع ترین زمان ممکن می شود.

نرم نگه داشتن مدفوع برای دفع راحت

یک کرم یا پمادی که حاوی ماده بی حس کننده ای مثل لیدوکائین است به تسکین درد کمک می کند. شما باید کرم یا پماد را تنها برای مدت کوتاهی ( بین 5 تا 7 روز) مورد استفاده قرار دهید.

در صورتی که در مدت زمان بیشتری ماده بی حس کننده را مورد استفاده قرار دهید، ممکن است باعث التهاب یا حساسیت پوست دور مقعد شود. شما می توانید از پزشک درخواست کنید که یکی از این کرم ها یا پمادها را برای شما تجویز کند.

همچنین می توانید بعضی از این محصولات را بدون نسخه از داروخانه تهیه کنید. کرم یا پماد باید قبل از رفتن به دستشویی مورد استفاده قرار گیرد. در صورت وجود التهاب زیاد دور شقاق مقعد، کرم یا پمادی که حاوی داروی استروئید است و توسط پزشک تجویز می شود.

استروئیدها باعث کاهش التهاب می شود و به کاهش ورم کمک می کنند. این کار باعث تسکین هر نوع خارش و درد می شود. از این نوع کرم یا پمادها نباید بیشتر از یک هفته استفاده کنید. دارو های مسکنی مثل پاراستامول یا ایبوپروفن به تسکین درد کمک می کنند (اما از مصرف کدئین پرهیز کنید).

از بوجود آمدن یبوست جلوگیری کنید و مدفوع خود را نرم نگه دارید.یکی روش دیگر درمان این بیماری استفاده از پماد گلیسیرین تری نیترات است.

در صورتی که پماد گلیسیرین تری نیترات (GTN) را روی مقعد بمالید، باعث شل شدن عضله دور مقعد می شود. این کار با گشاد سازی عروق خونی در آن ناحیه باعث افزایش ارسال خون به پوست آسیب دیده می شود. انجام این کار باعث بهبود سریعتر شقاق مقعد می شود و همچنین باعث تسکین درد می گردد.

پزشک زمانی استفاده از پماد GTN را توصیه می کند که بیماری شقاق مقعد شما بیش از یک هفته طول کشیده باشد و مخصوصا اگر به نوع مزمن مبتلا شده باشید.

پماد GTN در بعضی موارد موثر است، اما در موارد دیگر اثر بخش نیست. تحقیقات نشان می دهند که با استفاده از پماد GTN از هر 10 بیمار 6 بیمار بهبود پیدا می کنند. در صورتی که شقاق مقعد به حال خود گذاشته شود، از هر 10 بیمار 5 بیمار بهبود پیدا می کنند. از این رو، اثر پماد GTN چندان زیاد نیست، اما ارزش امتحان کردن را دارد.

نکاتی که در هنگام استفاده از پماد GTN برای درمان شقاق مقعد باید در نظر داشته باشید شامل موارد زیر می باشد:

این محصول فقط باید با تجویز پزشک استفاده شود، این پماد حاوی 0.4 درصد گلیسیرین تری نیترات است. این محصول را باید برطبق دستورالعملی که در بروشور داخل جعبه آن قرار دارد مصرف کنید. برای مثال دوز استاندارد 2.5 سانتی متر است، که از لوله با فشار بیرون داده می شود.

یک خط اندازه گیری با محصول ارائه می شود تا 2.5 سانتی پماد را اندازه گیری کنید.یک دوز استاندارد از پماد را با فشار بر روی یک انگشت قرار می دهد (انگشت را باید قبل از مالیدن با روکشی بپوشانید). سپس پماد را داخل مقعد بمالید. پماد هر 12 ساعت تا زمان تسکین درد یا حداکثر تا هشت هفته مورد استفاده قرار می گیرد.

برخی از پزشکان توصیه می کنند که حتی اگر درد زودتر تسکین یافته باشند، برای 6 تا 8 هفته پماد را استفاده کنید. علت این امر این است که عموما بین 6 تا 8 هفته طول می کشد تا شقاق مقعد بهبود پیدا کند، حتی اگر درد زودتر برطرف شده باشد. بروشور محصول جزئیاتی در مورد افرادی که نباید پماد را مورد استفاده قرار دهند و عوارض جانبی احتمالی آن ارائه می کند. برای مثال، این پماد معمولا نباید برای کودکان استفاده شود، مگر این که یک پزشک متخصص آن را تجویز کند و همیشه در بارداری توصیه نمی شود.

از هر 10 نفر 5 نفر پس از استفاده از پماد GTN دچار سردرد می شود. گلیسیرین تری نیترات وارد جریان خون می شود و باعث سردرد می شود. سردرد عموما بین سی دقیقه یا بیشتر از بین می رود. در صورت بروز سردرد مصرف داروهای مسکنی مثل پاراستامول مفید و اثر بخش است.

در صورتی که به سردرد شدیدی دچار می شوید در چند روز اول مقدار کمتری از پماد را مورد استفاده قرار دهید و در عرض چند روز مقدار آن را افزایش داده و به حد نرمال برسانید.

کار دیگری که برای رفع سردرد شدید می توانید انجام دهید این است که میزان کمتری از پماد را دور دیواره مقعد بمالید، به جای آن که کل پماد مصرفی را داخل مقعد بمالید. گلیسیرین تری نیترات از پوست نازک داخل مقعد بیشتر جذب جریان خون می شود.

با استفاده از مقدار کمتری از پماد و مالیدن آن در دیواره مقعد می توانید از عوارض جانبی جلوگیری کنید.

با این حال، این کار به اندازه مالیدن کل پماد مصرفی در داخل مقعد اثر بخش نیست. گاهی اوقات، پماد GTN باعث گیجی می شود، زیرا فشار خون را کاهش می دهد. برای جلوگیری از این عوارض، پس از نشستن یا دراز کشیدن به آرامی از جای خود بلند شوید و مواد الکلی زیادی را مصرف نکنید.

شیفار

داروهای دیگر برای درمان شقاق

بعضی از مطالعات نشان می دهند که داروهای دیگری نیز به شل شدن عضله اسفنکتر مقعد و افزایش ارسال خون به این ناحیه و در نتیجه بهبود شقاق مقعد کمک می کنند. برای مثال، داروهای بلوک کننده کانال کلسیم مثل دیلتیازم . اثر بخشی این داروها به نظر بیشتر از پماد GNT نیست.

این داروها گاهی اوفات برای افرادی تجویز می شود که نمی توانند پماد GTN را مورد استفاده قرار دهند.تزریق بوتاکس به عضله اسفنکتر مقعد نیز باعث شل شدن این عضله و کمک به بهبودی شقاق مقعد می شود.

این روش درمانی در موارد مشخص، برای مثال، وقتی روش های درمانی دیگر جواب نداده باشند، مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان های خانگی شقاق مقعد

در ادامه روش های درمان شقاق مقعد که می توانید در خانه انجام دهید، ذکر شده است :

  1. بهداشت: پس از رفتن به دستشویی مقعد خود را به خوبی با آب بشوئید. آن را به آرامی خشک کنید. وقتی مقعد زخم شده برای شست و شوی آن از صابون استفاده نکنید زیرا باعث التهاب می شود.
  2. نوشیدنی زیادی بنوشید: بزرگسالان باید روزی حداقل دو لیتر مایع (بین 10 تا 12 فنجان) مصرف کنند. بیشتر مایعات به صورت ادرار دفع می شوند. با این حال، قسمتی از مایعات از دستگاه گوارش عبور کرده و مدفوع را نرم می کند. اغلب نوشیدنی ها این خاصیت را دارند، اما نوشیدنی های الکلی باعث کم شدن آب بدن می شوند و چندان خوب نیستند.
  3. مکمل ها و ملین های فیبری: فیبر زیادی مصرف کنید. فیبر در میوه ها، سبزیجات، غلات، نان و غیره وجود دارد. در صورتی که رژیم غذایی پرفیبر کمکی نمی کند، می توانید مکمل های فیبری مثل متیل سلولز و… را مصرف کنید. مکمل متیل سلولوز همچنین مستقیما به نرم شدن مدفوع و درنتیجه راحت تر دفع شدن آن کمک می کند. شما می توایند این مکمل ها را از داروخانه به صورت آزاد تهیه کنید یا از پزشک بخواهید تا برای شما تجویز کند. ملینی هایی مثل لاکتوز گاهی اوقات تجویز می شود.
  4. رفتن به دستشویی: احساس نیاز به دستشویی رفتن و دفع مدفوع را نادیده نگیرید. برخی از افراد این احساس را سرکوب می کنند و رفتن به دستشوئی را به تاخیر می اندازند. این مساله منجر به شکل گیری مدفوع های بزرگتر و سفت تری می شود که دفع آنها سخت تر است.از مصرف داروهای کدئین داری مثل کوکدامول خودداری کنید، زیرا باعث یبوست می شود. برای تسکین درد شقاق مقعد پاراستامول داروی مسکن خوبی است.

درمان شقاق در کودکان

اقدامات فوق برای کودکانی که شقاق مقعدی به بزرگی شقاق مقعد بزرگسالان دارند مورد استفاده قرار می گیرد. در بین کودکان، اغلب درد باعث می شود که مدفوع خود را نگه دارند.

این مساله منجر به شکل گیری مدفوع در اندازه بزرگتر و سفت تری می شود، در نتیجه وقتی در نهایت این مدفوع ها دفع می شوند درد بیشتری را بوجود می آورند.

از این رو، علاوه بر اقدامات فوق، مصرف ملین ها برای کودکان مبتلا به شقاق در مقعد برای کوتاه مدت تجویز می شود. هدف از مصرف ملین ها اطیمنان از نرم شدن مدفوع کودکان در حین بهبودی فیشر است.

جراحی شقاق

عمل جراحی در صورتی باید درنظر گرفته شود که روش های درمانی دیگر در بهبود شقاق مقعد جواب نداده باشند. در صورتی که شقاق مقعد چندین بار برای شما اتفاق بیفتد، جراحی بهترین روش درمان آن است.

عمل جراحی شقاق مقعد شامل ایجاد یک برش کوچک دور مقعد است.

این کار به طور دائم باعث کاهش فشار دور مقعد و درمان فیشر می شود. این عمل جراحی جزئی است و در طول یک روز به اتمام می رسد و نیازی به اقامت در بیمارستان در طول شب ندارید.

میزان موفقیت جراحی بسیار بالا است. حداقل 90 درصد از موارد شقاق مقعد با جراحی درمان می شود. همانند هر عمل جراحی دیگر، این عمل جراحی خطرات و عوارضی را به همراه دارد.

پس از عمل، بعضی از افراد نمی توانند گاز معده خود را به خوبی کنترل کنند. تعداد کمی از افراد دچار بی اختیاری مدفوع می شود و لباس زیر خود را کثیف می کنند.

پیشگیری از شقاق مقعدی

در صورتی که شقاق مقعد داشته اید، پس از بهبودی آن، در آینده نسبت به افراد دیگر بیشتر در معرض آن قرار دارید. بهترین روش برای جلوگیری از بوجود آمدن شقاق این است که با استفاده از اقداماتی که در بالا اشاره شد، از ابتلا به یبوست خودداری کنید.

به عبارت دیگر، رژیم غذایی پر فیبر و مایعات را بیشتر مصرف کنید. می توانید بروشورهای غذاهای پرفیبر را تهیه کنید.بعضی از افراد به نظر در معرض دوباره اتفاق افتادن فیشر هستند.

نیمی از افرادی که مبتلا به شقاق مقعد مزمن هستند که با پماد GTN به خوبی درمان شده است در آینده یک یا چندین بار به آن مبتلا میشود.

گفته می شود که این افراد فشار عضلانی بیشتری دور مقعد خود دارند. در صورت کشیدگی مقعد، احتمال پارگی دیواره مقعد در بین این افراد بیشتر است.

با این حال، بار دیگر با مصرف پماد GTN می توان اقدام به درمان شقاق مقعد نمود. در صورتی که به کرات به فیشر دچار می شوید جراحی یکی از روش های درمانی موثر است.

عمدتا درمان شقاق مقعد بدون جراحی انجام می شود و نیاز به درمان جراحی نمی باشد و فقط تعداد کمی از بیماران به جراحی نیاز پیدا می کنند.


بیشتر بخوانید :

چگونه شقاق را درمان کنیم؟!

از موارد مصرف پماد دیلتیازم جهت درمان شقاق مقعد بدانید!



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (90 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

حمید | ۴ سال پیش
سلام به همه درد کشیدگان عزیز
در مان خانگی بسیار مجرب رو براتون معرفی میکنم به امید بهبود همگی
دوستان تخم طره وخرفه از عطاری تهیه و با هم اسیاب کنید ودر هر وعده غذایی یک قاشق غذا خوری سرخالی
به همراه یک قاشق سماق بعد از غذا با یک لیوان اب میل کنید به امید خدا بعد 2 روز خون ریزی تقطع میشه وظرف یک هفته بهبود کامل حاصل می گردد ضمنا میتوانید ویتامینe) (400 از داروخانه تهیه وبا سوراخ کردن ان مایع داخلش رو بروروی مقعد بمالید تا عمل دفع راهتر شده وروند بهبودی تسریع بشه
0
1

hits