دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اضافه وزن، خطر ابتلا به 11 نوع سرطان را افزایش می‌دهد !
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیا چاقی باعث سرطان می‌شود؟ جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد که چاقی خطر ابتلا به انواع سرطان را افزایش می‌دهد

آیا چاقی باعث سرطان می‌شود؟

کم تحرکی، زندگی ماشینی و تغذیه ناسالم و به طور کلی تغییر سبک زندگی در دنیای امروز باعث شده تا چاقی، به صورت یک مشکل همه گیر ظاهر شود. بسیاری از پزشکان، اضافه وزن و چاقی را علت اصلی بیماری ها معرفی می‌کنند و از مردم می‌خواهند هرچه زودتر وزنشان را کاهش داده تا گرفتار بیماری های مختلف نشوند.


اما این بار محققان بریتانیایی پس از بررسی گسترده ای که روی 200 مطالعه، انجام داده اند، هشدار داده اند که داشتن اضافه وزن و چاقی می‌تواند خطر ابتلا به انواع سرطان ها از جمله سرطان های روده بزرگ، سینه، پانکراس و تخمدان را افزایش دهد. براساس آمارهای قبلی دو موسسه برجسته، انتظار می‌رود تقریبا سه چهارم مردم جهان تا سال 2035 گرفتار مشکل اضافه وزن شوند و در حدود 700 هزار مورد سرطان به علت چاقی در 20 سال آینده اتفاق بیفتد.
اما مطالعه جدیدی که توسط یک تیم بین المللی انجام می‌شود، هشدار خطرناک تری مطرح می‌کند و نشان می‌دهد که حتی در حال حاضر شواهد بسیار قوی برای اثبات ارتباط مستقیم بین چربی بیش از حد در بدن یا همان چاقی و خطر ابتلا به 11 نوع سرطان وجود دارد. این سرطان ها عبارت اند از روده بزرگ، راست روده، رحم، پستان، تخمدان، کلیه، پانکراس، قلب، سیستم قلبی عروقی و برخی از سرطانهای مری و مغز استخوان.
یکی از محققان آژانس بین المللی تحقیقات مربوط به سرطان در این رابطه می‌گوید: « من فکر می کنم وقتش رسیده که مردم و پزشکان بیشتر از گذشته مسئله چاقی را جدی بگیرند چراکه تحقیقات ما ثابت می‌کنند جلوگیری از اضافه وزن در افراد، نه تنها خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد، بلکه حتی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان های مختلف را نیز کم کند.»
تجزیه و تحلیل مطالعات اخیر توسط محققان نشان می‌دهد که با افزایش BMI خطر ابتلا به سرطان های خاص نیز افزایش می‌یابد. به عنوان مثال در مردان، به اضای هر 5 کیلوگرم افزایش وزن، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ 9 درصد افزایش یافته و در میان زنان خطر ابتلا به سرطان پستان 11 درصد بیشتر شده است. اما این ارقام برای سرطان سیستم مجاری صفراوی بسیار بالاتر است.

تقسیم سلولی
تقسیم سلولی بیش از اندازه منشأ اصلی سرطان است.​​​​​


یکی از این محققان می‌گوید:« در واقع اضافه وزن باعث بسیاری از اختلال ها در مسیرهای هورمونی و متابولیکی می‌شود و چربی اضافی به نوعی با سطوح بالاتر استروژن، انسولین و افزایش التهاب در ارتباط است که همه آنها می‌تواند بر روی منشأ اصلی سرطان که تقسیم سلولی بیش از اندازه است، تاثیر بگذارد.»
اما خبر خوب این که محققان معتقدند هر کدام از ما می‌توانیم با اعمال تغییرات بسیار کوچک و ترویج عادت های سالم در زندگی مان مثل استفاده از پله ها به جای آسانسور و کم کردن میزان مصرف قند و شکر در نوشیدنی ها و وعده های غذایی و همچنین چند دقیقه ورزش کردن در طول روز به وزن طبیعی و مطلوب برسیم و خطر ابتلا به بیماری های مختلف از جمله سرطان را تا حد زیادی کاهش دهیم.
امیدوارم از این مقاله از مجله دلگرم استفاده کرده باشید. لطفاً نظر خود را با ما سایر کاربران درمیان بگذارید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits