دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
رابطه گردن درد و سرگیجه چیست؟ + راه درمان این عارضه خطرناک

علت گردن درد همراه با سرکیجه چیست؟

رابطه گردن درد و سرگیجه چیست؟ + راه درمان این عارضه خطرناک
5
زمان مطالعه: 20 دقیقه
گردن درد به همراه سرگیجه را درمان کنید:تخمین زده می شود که نزدیک به یک چهارم تا یک سوم جمعیت عمومی به نوعی از درد در ناحیه گردن شاکی باشند. فاکتورهای محیطی و شخصی متعددی در بروز این شکایت دخالت دارند.

گردن درد همراه با سردرد و سرگیجه را جدی بگیرید!

گردن درد در هر جایی از بدن، از پشت گردن و پایین سر گرفته تا بالای شانه ها و کتف اتفاق می افتد. درد گردن تا قسمت بالای کمر یا بازوها قابل گسترش است.درد باعث محدودیت حرکتی در ناحیه گردن و سر می شود. درد گردن بیماری شایعی است، مخصوصا در بین افراد بالاتر از ۵۰ سال. در اغلب موارد گردن درد با فعالیت هایی که باعث کشیدگی گردن می شود، بوجود می آید. دولا دولا راه رفتن، رنگ گردن سقف یا خوابیدن با چرخاندن گردن و آرتروز گردن از عواملی هستند که باعث بوجود آمدن این درد می شود. این فعالیت ها منجر به کشیدگی گردن، در رفتگی یا اسپاسم عضلات گردن می شود.

بیشترین علل وجود دردهای مختلف در ناحیه گردن ناشی از سه بیماری شایع آرتروز، فتق دیسک گردن و سندرم های عضلانی است که در صورت وجود درد در ناحیه گردن و انتشار آن به دست ها حتی در مراحل اولیه آن بایستی به پزشک مراجعه کرد تا تشخیص قطعی در مراحل اولیه صورت گیرد چرا که درمان گردن درد ، در این مراحل بسیار مفیدتر و مؤثرتر واقع می گردد.

شما در ناحیه گردن خون خشکی یا درد شدید را احساس می کنید. ممکن است گردن درد با سردرد و سرگیجه نیز همراه باشد.ممکن است نتوانید به آسانی سر و گردن خود را حرکت دهید یا بچرخانید. در صورتی که فشاری بر ریشه عصب نخاعی وارد شود، دردی را تجربه می کنید که تا دست شما یا قابل گسترش است. ممکن است احساس گزگز دست، بی حسی، کرختی یا ضعف کنید. نوع درمان گردن دردی که نیاز دارید به علت بروز درد، که ناشی از فعالیت آسیب دیدگی یا بیماری دیگر می تواند باشد، بستگی دارد.

گردن درد به همراه سرگیجه را درمان کنید

علت گردن درد همراه با سرگیجه

  • آسیب دیدگی
  • بیماری دیگر
  • فعالیتی که باعث صدمه وارد شدن به گردن می شود
  • در اغلب موارد گردن درد ناشی از فعالیت هایی است که شامل حرکت طولانی مدت و مکرر گردن می باشند. این حرکات گردن منجر به کشیدگی، در رفتگی (آسیب دیدن یک رباط) یا اسپاسم و گرفتگی عضلات گردن می شود. این فعالیت ها شامل موارد زیر می شوند:
  • گرفتن سر جلوتر از بدن یا در وضعیت نامناسب برای مدتی طولانی در حین کار کردن، کتاب خواندن، تماشای تلویزیون یا صحبت کردن پشت تلفن
  • خوابیدن بر روی بالشتی که بیش از حد سفت یا صاف است یا به خوبی از گردن شما محافظت نمی کند یا خوابیدن بر روی شکم در حالی که گردن شما به سمتی چرخیده و خم شده باشد
  • قرار دادن سر بر روی مشت یا بازوی خود به مدت طولانی
  • کار یا ورزشی که در آن از قسمت بالای بدن و بازوها استففاده می شود، مثل نقاشی کردن سقف یا کارهایی که برای انجام آنها باید سر را بالا بگیرید
  • فشار و تمرکز شدید بر روی یک کار نیز باعث گردن درد می شود.در یک یا چند عضله که سر، گردن و شانه ها را به هم متصل می کنند، دچار کشیدگی می شوند.این عضله گردن سفت و دردناک می شوند که ممکن است در این حالت درد گردن با سر درد و سرگیجه نیز همراه باشد.

از دیگر عوامل گردن درد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آسیب دیدگی هایی که باعث گردن درد می شوند

آسیب دیدگی های خفیف بطور مثال سکندری خوردن یا زمین خوردن در فواصل کوتاه تا حرکت شدید ستون فقرات گردن را شامل می شود. آسیب دیدگی های شدیدی که باعث درد گردن می شود از قرار زیر است:

  • آسیب دیدگی گردن در تصادف با خودرو
  • زمین خوردن از ارتفاع قابل توجه
  • ضربه مستقیم به صورت یا کمر یا قسمت بالیا پشت سر
  • برخوردهای ورزشی
  • بیماری هایی که باعث گردن درد می شوند- بیماری های مشخصی باعث گردن درد می شوند. این بیماری ها از قرار زیر هستند:
  • مشکلات مرتبط با پیری مثل
  • تنگی کانال نخاعی
  • آرتروز گردن (اسپوندیلوز گردن)
  • مننژیت که باعث التهاب دور بافت های مغر و طناب نخاعی می شود
  • آنفولانزا که باعث درد گرفتن گردن و قسمت های دیگر بدن می شود

بیماری های مزمنی از قبیل:

  • فیبرومیالژیا که از علائم این بیماری گردن درد نیز می باشد.
  • آرتریت روماتوئید
  • اسپوندیلیت آنکیلوزان

تورتیکولی (کجی گردن) بیماری کجی گردن باعث گرفتگی عضلات گردن بصورت شدید یا کوچک شدن عضله گردن در یک طرف آن می شود که باعث چرخیدن سر به یک طرف می شود. این بیماری معمولا علامت بیماری دیگری است.درد ارجاعی- گردن درد ارجاعی زمانی بوجود می آید که مشکلی در یک جای بدن باعث بوجود آمدن درد در قسمت دیگری از بدن شود.

برای مثال، مشکلی که برای فک (اختلالات مفصل گیجگاهی فکی) یا قلب ( مثل حمله قلبی ) پیش آمده است باعث درد گردن می شود.عفومت یا تومور در ناحیه گردن- همچنین عوارض جانبی بعضی از داروها که برای درمان این بیماری های استفاده می شود شامل گردن درد می شود.

علائم و نشانه های گردن درد همراه با سرگیجه

از جمله علائم گردن درد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. درد گردن به قسمت بالای کمر،شانه ها یا بازوها گسترش پیدا کند
  2. با حرکات گردن شدت پیدا کند
  3. باعث سفت یا ملتهب شدن گردن شما شود
  4. گردن درد ممکن است باعث سر درد و سرگیجه بشود. این سردردها شایع است و ممکن است چندین ماه طول بکشد.
  5. علائم و نشانه های گردن درد عصبی ناشی از فشار بر ریشه های عصب نخاعی یا طناب نخاعی شامل موارد زیر می شود:
  6. بی حسی، کرختی، ضعف و گزگز دست یا بازو
  7. احساس سوزش در حین لمس شدن پوست دست یا بازوی شما
  8. دردی که شدید است و تا دست یا بازو گسترش پیدا می کند
  9. بی حسی یا ضعف پا و کاهاش توانایی کنترل ادرار یا مدفوع. این مشکل وقتی پیش می آید که در طناب نخاعی فشار یا آسیب دیدگی بوجود می آید.

گردن درد به همراه سرگیجه را درمان کنید

تشخیص گردن درد همراه با سرگیجه

معاینه فیزیکی

پزشک به دقت محدودیت‌های حرکتی، مشکلات مربوط به حفظ تعادل و درد را بررسی می‌کند و در طول معاینه، واکنش نشان ندادن پایین‌ تنه، ضعف عضلانی، از دست دادن حواس یا دیگر نشانه‌ های آسیب نخاع را مدّ نظر قرار می‌دهد. پزشک حساسیت به لمس ، کرختی و ضعف عضلانی و استقامت و نحوه تحریک پذیری گردن را هنگام معاینه فیزیکی بررسی می‌کند و از شما می‌خواهد تا سرتان را تا جایی که می‌توانید به جلو، عقب و چپ و راست ببرید.

عکس برداری

تست عکس برداری اشعه ایکس برای تشخیص درد مفصل گردن و شانه تاثیر بسیار زیادی دارد تست های ساده اشعه ایکس میتواند اختلالاتی مانند تنگی فضای دیسک،بیماری های روماتیسم،جراحت و زخم،لغزندگی دیسک، تنگی کانال نخاعی،شکستگی و عدم استحکام ناشی ازکشیدگی بیش ازحد را نشان دهد

تست عکس بردای ام آر آی

یکی ازدیگر از تست هایی است که آسیب دیدگی های عصب را نشان میدهد این نوع تست دقیق تر از تست اشعه ایکس برای نشان دادن جزئیات است.

سی تی اسکن

در بعضی از مواقع میتواند جایگزین ام آرآی شود.

آزمایش‌های عصب

اگر پزشک احتمال دهد که علت گردن درد به تحت فشار بودن عصب مربوط می‌شود، الکترومیوگرافی (تست نوار عصب و عضله یا EMG) را تجویز خواهد کرد. در این آزمایش، سوزن‌های بسیار باریکی برای مشخص کردن نحوه عملکرد اعصاب مورد نظر از راه پوست وارد عضله می‌شوند.

درمان گردن درد و سرگیجه

انواع مختلفی ازدرمان دیسک گردن برای درمان اختلال در مفصل گردن وجود دارد وانتخاب مناسب ترین درمان ها براساس دلیل بروز درد و میزان شدت آن انجام می شود، برای اکثرافراد درمان ها با استفاده ازترکیبی از روش های آرامش بخش، مصرف دارو وانجام حرکات ورزش گردن درد، انجام می شود.راه ها و روش های درمان گردن درد بدون جراحی در ادامه آورده شده است.

درمان های خانگی

هر روز چندین مرتبه به مدت ۲۰ دقیقه کمپرس یخ یا یخی که حوله دور آن پیچیده شده است را روی ناحیه مورد نظر قرار دهید تا التهاب آن کاهش دهید.همچنین می توانید در عوض سرمادرمانی از گرما درمانی استفاده کنید. برای انجام این کار یک دوش آب گرم بگیرید یا بالشتک گرمایی روی ناحیه مورد نظر قرار دهید. گرما باعث انقباض عضلات آسیب دیده می شود. اما گاهی اوقات باعث تشدید التهاب می شود، بنابراین با احتیاط آن را مورد استفاده قرار دهید.

گاهی اوقات در روز روی زمین دراز بکشید تا به گردن خود استراحت دهید. از استراحت طولانی مدت خودداری کنید، زیرا بی تحرکی بیش از حد باعث افزایش گرفتگی عضلات و درد گردن می شود.به آرامی گردن خود را به یک طرف بکشید و به مدت ۳۰ ثانیه در این وضعیت باقی بمانید. تا جایی که گردن درد شما اجازه می دهد، گردن خود را در جهت های مختلف بکشید. این کار باعث تسکین درد گردن می شود.

گردن درد به همراه سرگیجه را درمان کنید

دارو

داروهای مسکن از قبیل پاراستامول و ایبوپروفن به تسکین گردن درد کمک می کنند و در صورت نیاز باید مصرف شوند. باید این داروها به صورت منظم و برطبق دستورالعمل روی جعبه آنها مصرف شوند تا به تسکین درد گردن کمک کنند و برای فرد این امکان را بدهند تا فعالیت ورزشی خود را ادامه بدهد. برای مصرف داروهای مسکن تا زمان تشدید یافتن گردن درد صبر نکنید.

در صورتی که باردار هستید، آسم، سوء هاضمه یا زخم معده دارید تا قبل از مشورت با پزشک یا متصدی داروخانه، داروی های آسپیرین یا ایبوپروفن را مصرف نکنید. داروهای گردن درد عوارض جانبی ای را می توانند به همراه داشته باشند، بنابراین باید راهنمای دارو را به دقت بخوانید و در صورت سوال داشتن سوال در این زمینه از متصدی داروخانه بپرسید.

تزریق

فرد مبتلا به گردن درد در طول مراحل اولیه درمان می تواند از تزریق کورتیزون بهره ببرد. کورتیزون با کاهش التهاب دور یک مفصل، عصب یا ساختارهای دیگر عمل می کند که به تسکین درد و تسریع بهبودی کمک کی کند.

کورتیزون اساسا یک داروی مسکن درد گردن نیست، این دارو با کاهش واکنش التهابی بدن به آسیب دیدگی عمل می کند یا اغلب با ترکیب با بیهوشی موضعی تزریق می شود. داروی بیهوشی امکان تسکین درد گردن فوری اما موقت را فراهم می کند، اما کورتیزون به تدریج باعث تسکین گردن درد می شود و مدت زمان تاثیرگذاری آن بیشتر است.

تزریق پری رادیکولار ( PRT)

در روش تزریق PRT، یک سوزن باریک نزدیک به ریشه عصب در ستون فقرات و تحت نظارت از طریق تصاویر سونوگرافی داخل بدن می شود.پس از تعیین محلی که دارو باید در آنجا تزریق شود، پزشک سوزن را در عمق مشخص فرو می کند تا داروها تا حد امکان به عصب مشکل ساز نزدیک شود. روش تزریق PRT یک روش درمانی رادیولوژیک برای درمان درد مزن ناشی از فرسایش ستون فقرات کمر، دیسک گردن، قفسه سینه یا فتق دیسک یا بیرون زدگی دیسک کمراست.

قبل از انجام این روش جراحی، ستون مهره ها و ریشه های عصب آسیب دیده باید به خوبی تشخیص داده شوند.از این رو انجام سی تی اسکن یا ام آر ای قبل از جراحی ضروری است. مهره ای که باید درمان شود توسط گاید سونو تحت کنترل قرار می گیرد و در یک تصویر ثبت می شود. این کار باعث تعیین و کنترل جهت و عمق ورود سوزن می شود.

سوزن تزریقی سپس تا حد امکان با استفاده از یک پرتو لیزری به ریشه عصب نزدیک می شود و داروهای ضد التهابی ( معمولا بیهوشی موضی و کورتیزون) تزریق می شوند. نتایج درمان بر اساس ارسال داروهای ضد التهابی به ناحیه مورد نظر است. هدف از این روش درمانی شکستن چرخه ی ناتمام وارد شدن فشار بر عصب و ورم کردن آن با فشار بیشتر است.این روش در درمان درد سیاتیک و بیرون زدگی دیسک کمر و گردن موثر می باشد و منجر به کاهش و درمان کمر درد و گردن درد می شود.در ابتدا بیماران بر روی شکم خوابانده می شوند.

محلی که باید درمان شود ضد عفونی می شود. سپس احتمالا با بیهوشی موضعی یک سوزن باریک به آرامی در ستون فقرات تحت کنترل دوربین قرار داده می شود. محل دقیق نوک سوزن در صورت نیاز با یک ماژیک مشخص می شود. در این سوزن یک داروی ضد التهاب بسیار قوی (معمولا کورتیزون) و داروهای بیهوشی موضعی تزریق می شود. درمان در عرض ۵ تا ۱۰ دقیقه صورت می گیرد.نتایج در عرض چند روز قابل مشاهده هستند. معمولا سه درمان را در فاصله زمانی یک هفته ای انجام می دهیم تا شاهد بهبودی طولانی مدت تر علائم شویم.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی بر استحکام و تقویت عضلات، تاندون ها و رباط های محافظ کننده مهره ها تمرکز دارد. اهداف اصلی فیزیوتراپی مخصوص درد گردن از قرار زیر است:

  • تمرینات مربوط به کشش و استحکام عضلات در نواحی مورد نظر، سرعت بخشیدن به فرآیند درمان با کاهش ورم و گردن درد و در عین حال انعطاف پذیر و قدرتمند کردن عضلات
  • آموزش نحوه نشستن و ایستادن و راه رفتن صحیح به منظورمحافظت از گردن و ستون فقرات و جلوگیری از درد های گردن آتی
  • آموزش دادن بیماران در مورد نحوه مراقبت از درد گردن ناگهانی، در صورت بوجود آمدن آسیب دیدگی مجدد
  • فیزیوتراپیست همیشه کار خود را پرسیدن سوالاتی در مورد شدت بیماری، سبک زندگی و سابقه پزشکی شما شروع می کنید. در صورتی که گردن درد شما ناشی از صدمه یا بیماری باشد، فیزیوتراپیست با پزشک مشورت می کند.

درمان با ورزش

ورزش و حرکات اصلاحی گردن درد بنا به دلایل زیادی برای بهبود گردن درد حائز اهمیت هستند:

  • بهبود گرفتگی عضله کردن و درد گردن
  • استحکام عضلات و استقامت گردن
  • بهبود انعطاف پذیری و تناسب اندام

در صورتی که گردن درد برای مدتی دوام داشت و تبدیل به گردن درد مزمن شود، بی تحرکی باعث ضعیف شدن عضلات می شود. این مساله باعث کشیده شدن بیشتر عضلات در آینده می شود. بهتر است از استراحت طولانی مدت پرهیز کنید و گردن خود را حرکت دهید.

لیزر درمانی

لیزر درمانی روشی است که در آن از طول موج های مخصوص نور برای انجام فعل و انفعال بافت ها استفاده می شود و گفته می شود که باعث سرعت بخشیدن به فرآیند درمان گردن درد می گردد.این روش برای بیمارانی مورد استفاده قرارمی گیرد که از بیماری های گردن درد حاد و شدیدی رنج می برند تا به کاهش درد گردن، ورم، کاهش گرفتگی عضلات گردن و افزایش کارایی کمک کند. لیزر بین سی ثانیه تا چندین دقیقه، بسته به اندازه ناحیه مورد درمان و دوزی که واحد لیزر سرد ارائه کرده است، مستقیما روی ناحیه آسیب دیده قرار می گیرد.

در طول این زمان، فوتون های غیرگرمایی نور که از لیزر ساطع می شود از لایه های پوستی (پوست و بافت چربی زیر پوست) عبور می کند. این نور توانایی نفوذ تا ۲ تا ۵ سانتی متری زیر پوست را دارد. وقتی انرژی لیزر از لایه های پوست عبور کرد و به ناحیه مورد نظر رسید، جذب می شود و با عناصر حساس به نور در سلول واکننش نشان می دهد.وقتی سلول ها این انرژی نوری را جذب می کنند،مجموعه ای از رخدادها در سلول شروع می شود که در نهایت به نرمال سازی بافت آسیب یا صدمه دیده، کاهش گردن درد،التهاب، ورم و کاهش کلی زمان بهبودی با افزایش سوخت و ساز درون سلولی منجر می شود.

کایروپراکتیک

در سراسر دنیا بیش از ۱۰۰ نوع روش درمان دستی وجود دارد که متخصصین کایروپراکتیک آن را مورد استفاده قرار می دهند.عموما متخصصین کایروپراکتیک در حین درمان فرد از ۸ تا ۱۰ روش مختلف بهره می گیرند.هدف اصلی اغلب روش های کایروپراکتیک در درمان گردن درد بازیابی یا تقویت عملکرد مفصل با اهداف برطرف کردن التهاب مفصل و کاهش گردن درد است. در بعضی از روش های کایروپراکتیک از کمی فشار استفاده می شود (درمان دستی ستون فقرات)، در حالی که روش های دیگر خفیف تر هستند ( تحرک ستون فقرات).

درمان دستی ستون فقرات

وقتی متخصص کایروپراکتیک برای اعمال یک فشار کنترل شده ناگهانی بر مفصل در حین قرار گرفتن بدن در یک وضعیت خاص از دست های خود استفاده می کند، درمان دستی منجر به شنیده شدن صدای گردن می شود.
تحرک ستون فقرات ( روش های کایروپراکتیک کم فشار یا خفیف)بعضی از بیماری ها (مثل پوکی استخوان) ،آسیب، قد و وزن بیمار، راحتی بیمار یا اولویت بیمار مستلزم انجام یک روش درمان دستی خفیف تری که عموما تحرک ستون فقرات نامیده می شود، می باشد.علاوه بر این، بیمار یا متخصص کایروپراکتیک روش های تحرک ستون فقرات خفیف را ترجیح می دهد که شامل چرخاندن بدن یا فشار زیاد نباشد.

تراکشن

در روش تراکشن، پزشک ستون فقرات شما را می کشد و به حرکت در می آورد تا شما درد گردن کمتری را احساس کنید و راحت تر حرکت کنید. پزشک این کار را با دست یا با استفاده از دستگاه مکانیکی تراکشن انجام می دهد.

گردن بند طبی

بری و گردن بند طبی یک وسیله موقتی برای کمک به تسکین درد گردن و درمان است. برای اینکه نهایت بهره را از بریس گردن ببرید باید آن را درست ببندید.بریس گردن انواع مختلفی دارد که شامل ساده، یک تکه، نرم، سفت به همراه بالشتک هایی که با پلاستیک سفت پوشانده می شوند، می باشد. نوع بریس گردن (نرم یا نیمه سفت) که پزشک برای شما تجویز می کند به شدت گردن درد و مدت زمانی که بریس را می بندید، بستگی دارد. یک بریس گردن مناسب باعث کاهش حرکت می شود، اما نباید فرد در آن احساس ناراحتی کند، بنابراین اگر در بریس گردن خود راحت نیستید، به پزشک اطلاع دهید.

طب سوزنی

طب سوزنی روش درمانی قدیمی برای مشکل امروزی است. این روش عموما یک روش درمانی غیرسنتی برای کمر درد و گردن درد در نظر گرفته می شود. با وجود اینکه اغلب مواقع طب سوزنی اولین گزینه درمانی برای کمر درد و گردن درد نیست، تعداد زیادی از بیماران و پزشکان از آن به عنوان ابزاری برای کاهش کمردرد و گردن درد استفاده می کنند.

گردن درد به همراه سرگیجه را درمان کنید

مطالعات نشان داده اند که طب سوزنی در تسکین انواع مشخصی از گردن درد، مخصوصا درد گردن ناشی از کشیدگی گردن در طول تصادف بسیار موثر است. بعضی از مطالعات بیانگر این هستند که طب سوزنی باعث درمان اختلالات تخریبی گردن مثل اسپوندیلیت آنکیلوزان و آرتروز گردن می شود. در بسیاری از موارد، طب سوزنی برای بیمارانی که بیماری آنها با روش های دیگر درمان نشده، به خوبی جواب داده است.

گاهی اوقات در کنار طب سوزنی از درمان سنتی، دارو های گیاهی و طب فشاری استفاده می شود. استفاده از طب فشاری برای عضلات گردن به کاهش گرفتگی گردن و درد کمک می کند و باعث بهبودی و آرامش فرد می شود. داروهای گیاهی مشخصی بسته به نوع بیماری فرد باعث بهبودی گردش و جریان خون و کاهش انقباض عضلانی و درد گردن می شود.

ماساژ

وقتی پزشک متخصص با استفاده از دست های خود یا ابزارهای مخصوص عمل مالش دادن، ماساژ دادن و زدن ضربه های کنترل شده را انجام می دهند، گردش خون تحریک می شود. جریان خون اکسیژن و مواد مغذی را حمل می کند و برای کمک به عضلات در حذف مواد زائدی مثل اسید لاکتیک که ناشی از گرفتگی عضلات است و باعث گردن درد می شود،

بسیار موثر است.به عنوان مثال فردی که بدون استراحت کردن یا انجام حرکات کششی، برای مدتی طولانی پشت رایانه می نشیند،نتیجه آن گرفتگی و سفت شدن و گاهی اوقات احساس گردن درد است. استراحت در حین کار به منظور ماساژ و کشش گردن به گردش خون به عضلات کمک می کند.قبل از اینکه برای تسکین درد گردن بخواهید ماساژ انجام دهید یا از ماساژور گردن استفاده کنید با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما را به یک متخصص ماساژ درمانی مجرب ارجاع می دهد.

درمان گیاهی و طب سنتی

منتول و کافور:

هر زمانی که از گردن درد شدید و حاد رنج می برید، از پماد مسکن گیاهی که کافور و منتول از مواد اولیه اصلی آنها هستند، استفاده کنید. وقتی منتول و کافور روی ناحیه مورد نظر مالیده شود، گردش خون افزایش داده می شود و یک اثر گرم کننده یا خنک کننده ایجاد می کند که به تسکین درد عضلات گردن کمک می کند.

اسطوخودوس:

اسطوخودوس از زمان های قدیم برای درمان بیماری ها مورد استفاده قرار می گرفته است، اما امرزه روغن آن استخراج می شود، که باعث تسکین گردن درد می شوند، بکار برده می شوند.

زنجبیل:

مصرف نوشیدنی زنجبیل، چای زنجبیل یا عصاره زنجیل به کاهش گردن درد ناشی از بیماری های التهابی کمک شایانی می کند. همچنین می توان روغن زنجبیل را روی گردن مالید تا درد گردن فورا تسکین پیدا کند.

تنباکوی کوهی (آرنیکا):

آرنیکا یکی از بهترین داروهای گیاهی برای تسکین درد گردن است. این دارو از عصاره های گلهای تازه آرنیکا بدست می آید و به تسکین گردن درد و گرفتگی عضلات گردن کمک می کند.

پنجه شیطان:

این دارو عمدتا برای درمان آرتریت روماتوئید مورد استفاده قرار می گیرد، اما همچنین با توجه به ویژگی های ضد التهابی ای که دارد برای تسکین درد گردن مورد استفاده قرار می گیرد.

علت گردن درد همراه با سرکیجه چیست؟

پیشگیری

به منظور پیشگیری از بروز گردن درد می توانید نکات زیر را رعایت کنید:

  1. از دولا دولا راه رفتن یا قرار دادن سر خود جلوتر از بدن خودداری کنید. بدون بلند شدن یا تغییر وضعیت برای مدتی طولانی جایی ننشینید. چندین بار در ساعت عضلات گردن خود را بکشید.
  2. در صورتی که پشت رایانه کار می کنید، صفحه نمایش آن را جوری تنظیم کنید که قسمت بالای صفحه نمایش هم سطح چشم شما باشد.
  3. اگر زیاد از تلفن استفاده می کنید، از هندزفری یا هدست استفاده کنید و تلفن را با گردن و شانه نگیرید زیرا باعث وارد شدن فشار به گردن و گردن درد می شود.
  4. صندلی خودروی خود را تنظیم کنید تا صاف تر شود و از سر و قسمت پایین کمر شما محافظت کنید
  5. از روش های مناسبی برای بلند کردن اشیا استفادخ کنید. با زانوهای خود چیزی را بلند کنید، نه با کمر خود.
  6. از بالشتی استفاده کنید که باعث صاف شدن گردن با راستای ستون فقرات شما می شود.
  7. بر روی شکم و در حالتی که گردن شما به یک طرف خمیده شده باشد، نخوابید این حرکت به مرور باعث درد گردن می شود.
  8. روزی یک بار با انجام ورزش های مخصوص بدن، گردن خود را محکم و از آن محافظت کنید.
  9. وزن متناسبی داشته باشید.
  10. گردن درد بیماری شایعی می باشد با توجه به زندگی عصر حاضر این درد در بین جوانان و در کودکان نیز می تواند بروز پیدا کند.
  11. در درمان گردن درد پزشک ابتدا به تشخیص علت گردن درد می پردازد و با توجه به آن بهترین درمان را برایتان تجویز می کند. درد گردن می تواند ناشی از گرفتگی عضلات گردن نیز باشد. در مواردی علاوه بر درد علادم دیگری مثل سر درد و سر گیجه نیز وجود دارد همچنین ممکن است درد در شانه، پشت گردن و یا در کتف و بازو نیز باشد. در بعضی از بیماران درد با احساس گزگز دست وو بی حسی آن نیز همراه می باشد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits