دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
گرفتگی عروق چیست؟
8
زمان مطالعه: 10 دقیقه
گرفتگی عروق قلب:تصلب شرایین یا همان گرفتگی عروق، بدین معناست که بافت رگها سخت و باریک می شود، که دلایل زیادی دارد

علت و درمان انسداد و گرفتگی عروق قلب

تصلب شرایین یا همان گرفتگی عروق، بدین معناست که بافت رگها سخت و باریک می شود، که دلایل زیادی دارد. این فرآیند پیشرفته به صورت خاموش و آرام آرام رگها را مسدود میکند و گردش خون را به خطر می اندازد.گرفتگی عروق اصلی ترین علت حمله قلبی، سکته مغزی و بیماریهای عروقی دیگر است، که به همه آنها بیماریهای قلبی و عروقی اتلاق می شود.

بیماریهای قلبی و عروقی علت اصلی مرگ در آمریکاست ، در سال ٢٠٠٥ بیش از ٨٠٠ هزار نفر به دلیل این نوع بیماریها جان خود را از دست داده اند.

تصلب شرایین چگونه شکل می گیرد؟

چه کسانی در معرض این بیماری قرار دارند و چرا؟

آیا این بیماری کشنده قابل پیشگیری و درمان است ؟

در ادامه این مقاله، دشمن اصلی سلامت خود را خواهید شناخت.با دلگرم همراه باشید.

گرفتگی عروق

پس عامل یاعوامل ایجاد این بیماری چیست وچگونه میتوان ازابتلا به آن پیشگیری نمود ؟

در پاسخ گفته میشود مساله قابل تامل نوع چربی های مصرف شده است ، هر نوع چربی باعث گرفتگی عروق نمیشود بلکه فقط تکه‌های‌ بافت‌ چربی‌دار، که‌ حاوی‌ لیپوپروتئین‌ کم‌چگال‌ (همان‌ کلسترول‌ بد) هستند و به‌ دیواره‌ سرخرگ‌ آسیب‌ می‌رسانند، اغلب‌ در محل‌ اتصال‌ و انشعاب‌ سرخرگ‌ها رسوب‌ می‌کنند و موجب انسداد عروق میشوند . تشکیل‌ این‌ رسوبات‌ شاید حتی‌ در اوایل‌ جوانی‌ آغاز شود. با تجمع‌ چربی های زاید ‌، انعطاف‌پذیری‌ سرخرگ‌ کم‌ و فضای‌ داخلی‌ آن‌ تنگ‌تر می‌شود. در نتیجه‌ ازمقدار عادی جریان‌ خون‌ کاسته می شود . از طرفی‌ این‌ رسوبات‌ ممکن‌ است‌ شکاف‌ بردارند یا پاره‌ شوند و روی‌ آنها لخته‌ خونی‌ تشکیل‌ شود که‌ در نتیجه‌، رگ‌ بیشترمسدود می‌شود .

این چربیهای زائد که باعث انسداد عروق میشوند چطور و چگونه وارد جریان خون میشوند ؟

پاسخ : چربیهای زائد آسیب رسان معمولا درساخت روغنهای نباتی (مایع و جامد ) صنعتی و غیر اورگانیک بکارگیری میشوند بنابراین اشخاصی که به مدت طولانی از این نوع روغنها استفاده میکنند ، چربی{ بد } خون آنها افزایش یافته و در نتیجه دچار گرفتگی عروق قلب میشوند .

عوامل افزایش دهنده خطر تصلب شرایین :

۱- مصرف سیگار

۲- مصرف مواد مخدر

۳- غلظت خون

۴- دیابت

۵- سن بالا

۶- استرس

۷- کم تحرکی

۸- پرخوری

گرفتگی عروق

تشخیص گرفتگی عروق پا

برخی تست هایی که دکتر متخصص عروق پا جهت تشخیص انسداد عروق پا استفاده می کنند شامل:

معاینه بالینی

گاهی پزشک با معاینه به این بیماری پی می برد مثلا وجود نبض خفیف یا عدم احساس نبض در پایین منطقه دچار تنگی و یا شنیدن صدای غیر معمول روی شریان تنگ با گوشی پزشکی و یا شواهد ترمیم طولانی مدت زخم نشانه هایی از عدم کفایت عروق تغذیه کننده پا هستند.

شاخص ABI

مقایسه فشار خون در پا با فشار خون ساعد در بسیاری از بیماران برای تشخیص این بیماران کاربرد دارد. برای اندازه گیری قشار خون در پا، پزشک از یک کاف فشار خون روی ساق پا به همراه دستگاه اولتراسوند استفاده می کند. ممکن است از شما خواسته شود که روی تردمیل راه بروید تا میزان فشار خون قبل و بعد از فعالیت بدنی محاسبه شود و از این طریق میزان انسداد تخمین زده می شود.

آنژیوگرافی

آنژیوگرافی با تزریق ماده حاجب به داخل عروق پا می توان محل و شدت تنگی عروق پا را تشخیص داد. آنژیوگرافی ممکن است از طریق دستگاه ام آر آی و یا سی تی اسکن و یا اشعه ایکس انجام شود.آنژیوگرافی که از طریق کاتتریسم انجام می گیرد، از طریق کشاله ران وارد پا شده و با تزریق ماده حاجب محل و درصد گرفتگی رگ مشخص می شود و در این روش می توان با باد کردن بالون و یا تعبیه استنت یا فنر ، رگ مسدود و یا تنگ شده را باز نمود.تست های خونی بررسی میزان کلسترول خون، تری گلیسرید و قند در این بیماران الزامی است.

سونوگرافی

روش های خاص سونوگرافی مانند داپلر می تواند به پزشک در ارزیابی میزان انسداد و تنگی عروق پا کمک نماید.

درمان گرفتگی عروق پا

دو هدف اصلی در درمان بیماری گرفتگی عروق پا و باز شدن رگهای پا وجود دارد:

  • بهبهود علایم از قبیل درد پا که باعث بهبود فعالیت می شود.
  • جلوگیری از پیشرفت تصلب شرایین برای کاهش شانس ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی

ممکن است با تغییر در مسیر زندگی به اهداف بالا برسید. اگر سیگاری هستید ترک آن مهم ترین کاری است که شما می توانید برای جلوگیری از بدتر شدن انجام دهید. اگر تغییر شیوه زندگی به تنهایی کافی نبود، به استفاده از سایر روش ها و داروها می پردازیم. ممکن است متخصص قلب و عروق برایتان دارو تجویز نماید تا از ایجاد لخته خون در پا جلوگیری نماید، فشار خون و چربی را کاهش دهد و درد پا یا سایر علایم را بهبود بخشد.

گرفتگی عروق

کاهش کلسترول

ممکن است به شما توصیه شود از داروهای کاهنده کلسترول از قبیل استاتین ها برای کاهش شانس ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی استفاده نمایید. در بیماران مبتلا به انسداد عروق پا هدف رساندن LDL یا چربی بد به زیر ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر خون است. اگر شما دچار سایر عوامل خطر برای حمله قلبی و سکته مغزی هستید به خصوص دیابتی یا سیگاری هستید، هدف عدد کمتری است.

کاهش فشار خون

اگر مبتلا به فشار خون بالا هستید، پزشک شما برایتان داروی ضد فشار خون تجویز خواهد کرد. هدف رساندن فشار خون سیستولیک به زیر ۱۴۰میلی متر جیوه و دیاستول زیر ۹۰ میلی متر جیوه یا پایین تر است. اگر شما دیابتیک هستید هدف زیر ۸۰/۱۳۰ میلی متر جیوه است.

داروهای کنترل قند

اگر مبتلا به دیابت هستید، کنترل قند بسیار مهم است. میزان هدف در کنترل قند توسط پزشک شما مشخص می شود.

دارو درمانی جهت کاهش شانس تشکیل لخته خون

به جهتی که بیماری عروق پا در اثر باریک شدن این عروق است یکی از راه های حل مشکل تسهیل در برقراری خون به اندام است. ممکن است پزشک شما برایتان آسپرین و سایر داروها مانند پلاویکس تجویز نماید.

داروهای کاهنده علائم گرفتگی عروق پا

سیلاستازول باعث تسهیل ورود خون به پا شده و اکسیژن رسانی به اندام را افزایش می دهد. به خصوص در بهبود درد پا هنگام راه رفتن به شدت کمک می کند. عوارض شایع این دارو عبارتند از سر درد و اسهال.یک داروی دیگر پنتوکسی فیلین است ولی نسبت به داروی اول کمتر فایده داشته ولی عوارض کمتری دارد.

مواد حل کننده لخته در گرفتگی عروق پا

اگر شما دچار انسداد رگ بر اثرلخته شده باشید پزشک ممکن است داروی حل کننده لخته به درون رگ شما تزریق نماید تا لخته را حل نماید.

برخی بیماران مجبور به انجام آنژیوپلاستی و یا جراحی هستند تا هم علائم کاهش یابد و هم اندام حفظ شود.

۱- آنژیوپلاستی

در روش آنژیوپلاستی یک لوله تو خالی ( کاتتر ) به داخل شریان وارد می شود. یک بالون کوچک در محل تنگی رگ باد شده و حدود یک دقیقه در این محل باقی می ماند سپس بالون تخلیه شده و خارج می گردد. با این روش میزان خون ورودی به پا از طریق رگ دچار تنگی یا انسداد افزایش خواهد یافت. ممکن است پزشک قلب یک داربست فلزی به نام استنت برای جلوگیری از انسداد مجدد در رگ قرار دهد.

۲- جراحی بای پس قلب

جراح قلب و عروق ممکن است یک رگ را، از قبل تنگی به بعد تنگی پیوند بزند. این رگ یا از مواد صناعی ساخته شده و یا از داخل بدن شما گرفته می شود.

درمان گیاهی گرفتگی عروق پا

داروهای گیاهی مانند جینکو در بهبود علایم مانند درد به شما کمک خواهد کرد ولی باید دقت داشت که با دوز بالای این دارو ممکن است دچار خونریزی شوید و مصرف آن با آسپرین و یا پلاویکس خطرناک است.گرفتگی عضلات پا یا در واقع اسپاسم عضلانی که به آن اسب چارلی نیز می گویند به ویژه در هنگام خواب سبب ایجاد درد شدیدی می شود به گونه ای که فرد از خواب می پرد و حتی آثار منفی‌ اش را روز بعد نیز تجربه خواهید کرد. این نوع گرفتگی بیشتر در ماهیچه های ساق پا رخ می دهد و درد ناشی از آن چند دقیقه طول می کشد.

گرفتگی عروق

علت گرفتگی ساق پا در هنگام خواب مشخص نیست اما عوامل مختلفی مانند: فشارهای عصبی، کم آبی بدن و نرسیدن آب کافی به عضلات، خستگی عضلانی، نارسایی وریدی، بارداری، باریک شدن رگ های خونرساننده به پاها و کمبود برخی مواد معدنی می توانند سبب درد عضلانی ساق پا شوند.

برای درمان گرفتگی عضلات پا در خواب پیشنهاد می کنیم که به بلافاصله بعد از گرفتگی ساق پا برعکس بر روی زمین دراز کشیده و پاهای خود را به سمت بالا بیاورید. به این حالت که زانوی خود را خم کرده ساق پا را به سمت بالا تا کنید. با انجام این حرکت بعد از چند ثانیه درد گرفتگی عضلات ساق پا تسکین پیدا می کند. در صورتی که گرفتگی عضلات ساق پا به صورت مکرر برای شما رخ می دهد برای یافتن دلیل گرفتگی ساق پا و بررسی عروق خونرساننده به ساق پا حتما به پزشک متخصص عروق پا مراجعه نمایید؛ زیرا ممکن است جدی باشد.

شرح حال بیماران دچار تنگی عروق پا

علاوه بر دارو درمانی و جراحی پزشک ممکن است برای افزایش توان فعالیتی شما و تأخیر در شروع درد یک برنامه بازتوانی تعریف نماید. فعالیت منظم فیزیکی باعث بهبود در ظرفیت فعالیتی بدون درد خواهد شد.

شرح حال بیمار اول دچار گرفتگی عروق پا

بیمار آقای شصت و شش ساله با سابقه چهار ساله دیالیز که طی هفت ماه اخیر دچار تورم شدید سر، صورت و دست راست شده است.در آنژیوگرافی انجام شده انسداد کامل ورید سابکلاوین راست مشاهده شد. بنابراین تصمیم به باز کردن ورید گرفتیم و نهایتا استنت وریدی تعبیه گردید. احتمالا تا سه چهار روز دیگر ورم بشدت کاهش یابد.

شرح حال بیمار دوم دچار گرفتگی عروق پا در مراجعه به متخصص عروق پا

گرفتگی عروق پا در یک بیمار ۷۳ ساله و روش درمان به کمک آنژیوگرافی عروق اندام تحتانی:

بیمار آقای ٧٣ ساله به علت زخم طولانی مدت روی انگشت شست پای راست از طرف سرویس عفونی مشورت داده شد. بیمار سابقه بیماری قند از سیزده سال قبل را می دهد که چندان تحت کنترل نبوده است. سابقه فشار خون و چربی بالا را دارد و داروهای ضد فشار خون و چربی استفاده می کند. ایشان از حدود دو ماه قبل دچار زخم انگشت بزرگ پای راست شده که با وجود مصرف آنتی بیوتیک بهبود چندانی نداشته است.بنابراین تصمیم به آنژیوگرافی عروق اندام تحتانی گرفته شد. که در نتیجه آنژیوگرافیگرفتگی عروق پا به تعداد متعدد در زیر زانوی پای راست مشاهده شد.

نابراین تصمیم گرفتیم تا عروق پا را باز کنیم. خوشبختانه رگ مسدود با باد کردن بالون باز شد. گردش خون مناسبی در پا بر قرار گردید و گرفتگی عروق پا برطرف شد.دیابت یکی از علل شایع گرفتگی عروق پا و انسداد عروق است. نشانه های گرفتگی عروق پا شامل درد پا هنگام راه رفتن ، زخم پا، انگشتان و غیرهمی باشد.با تکنیک های پیشرفته امروزی معرفی شده، با روش های مداخله ای متخصصین قلب و عروق که تحت آموزش فوق تخصصی آنژیوپلاستی قرار گرفته اند قادر به باز کردن عروق اندام تحتانی هستند. برای درمان عوارض بیماری قند روی پا، با دکتر فوق تخصص آنژیوپلاستی مشورت نمایید.


منبع:تاپ ناز؛دکتر محمدحسین نجفی؛دکتر لیلا عسکرپور

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی




این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (8 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits