دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان بیماری‌ بِرگر (ترومبوآنژئیت انسدادی)
14
زمان مطالعه: 6 دقیقه
بيماري بورگر:سيگار دليل اصلي ايجاد بيماري بورگر (beurger) در افراد سيگاري است. در اين بيماري شريان و رگ هاي خوني كوچك (مويرگ ها) به علت ايجاد تصلب شرايين مسدود مي شوند.

بيماري بورگر باعث کبودی انگشتان دست و پا می‌شود

سيگار دليل اصلي ايجاد بيماري بورگر (beurger) در افراد سيگاري است. در اين بيماري شريان و رگ هاي خوني كوچك (مويرگ ها) به علت ايجاد تصلب شرايين مسدود مي شوند. انسداد رگها باعث مي شود خون رساني به بافت ها به درستي انجام نشود و حتي در اين رگ ها لخته خون ايجاد شود. اين اتفاق بيشتر در بافت اندام انتهايي بدن مثل انگشتان دست و پا رخ مي دهد.

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با بیماری برگر و درمان این بیماری آشنا شوید.

بیماری برگر

بیماری بورگر یا ترومبوآنژئیت انسدادی (Thromboangiitis Obliterans) یا (Buerger Disease)

نوعی اختلال انسدادی غیر آترواسکلروتیک سرخرگ ها و سیاهرگ های کوچک تا متوسط اندامهای فوقانی و تحتانی است. علت این انسداد التهاب مکرر و پیشرونده و ایجاد لخته در دیواره رگ هاست. این بیماری معمولاً در ارتباط با استفاده از مشتقات تنباکو به خصوص سیگار کشیدن است ولی با مصرف انواع بدون دود تنباکو نیز ارتباط دارد. از علایم آن درد متناوب انگشتان و زخم‌های دردناک برروی نوک انگشتان دست و پا است. بیماری بورگر درمان قطعی ندارد وگاه قطع عضو ناگزیر است. تنها راه جلوگیری از پیشروی سریع بیماری ترک کامل سیگار و فراورده های تنباکو است.این اختلال نخستین بار در سال 1879 میلادی توسط فلیکس فان وینیوارتر توصیف گردید.

از علائم ظاهري اين بيماري مي توان به درد متناوب در روي پا يا ساق پا، تغيير رنگ بافت به صورت آبي شدن، احساس گرمي و گزگز كردن پاها به هنگام قرار گرفتن در معرض سرما نام برد (در سرما، رگ‌هاي‌ خوني‌ منقبض‌ شده‌ و خون رساني به‌ انتهاي‌ اندام‌هابه خوبي صورت نمي گيرد و اين حالت در افراد سيگاري به علت اسپاسم و تصلب شرايين ايجاده شده (در اثر نيكوتين) تشديد مي يابد.

------------------------------------------------------------------------------

علائم بیماری برگر

از علائم ظاهری این بیماری می توان به درد روی پا یا ساق پا، کبودی بافت، احساس گرمی و گزگز کردن پاها به هنگام قرار گرفتن در معرض سرما نام برد. در سرما، رگ‌های‌ خونی‌ منقبض‌ شده‌ و خون رسانی به‌ انتهای‌ اندام‌ها به خوبی صورت نمی گیرد و این حالت در افراد سیگاری به علت تصلب شرایین (در اثر نیکوتین) تشدید می شود.

در این بیماری که نوعی اختلال انسداد عروق است، عدم خون رسانی به بافت، گاهی منجر به تحلیل‌ عضلات ‌و بروز زخم های دردناک روی انگشتان دست و پا و نهایتا قانقاریای عضو (مرگ بافت) در اثر فقدان‌ خون رسانی‌ می گردد که در این‌ حالت‌ ممکن است پزشک اقدام به قطع عضو نماید.

در اين بيماري كه نوعي اختلال انسدادي عروق است عدم خون رساني به بافت، گاها" منجر به تحليل‌ رفتن‌ عضلات‌ و بروز زخم هاي دردناك روي انگشتان و نوك انگشتان دست و خصوصا" پا و نهايتا" قانقاريا در پا در اثر فقدان‌ خون رساني‌ مي گردد كه در اين‌ حالت‌ ممكن است پزشكان لاجرم اقدام به قطع عضو نمايند.

همانطور كه اشاره شد سيگار كشيدن‌ يك‌ عامل‌ بسيار مهم‌ در بروز اين‌ بيماري‌ است‌. به‌ واقع‌، اين‌ بيماري‌ در افراد غيرسيگاري‌ بسيار نادر است‌ و حداكثر شيوع‌ اين‌ بيماري‌ در مردان‌ سيگاري ۲۰ تا ۴۰ ساله‌ است‌. استرس، هواي سرد و وجود سابقه خانوادگي در ابتلا به اين بيماري موثر بوده و متاسفانه درحال حاضر درمان قطعي براي اين بيماري وجود ندارد و حتي در صورت كنترل علائم، پس از مدتي ديگر نمي توان جلوي آنها را گرفت.تحقيقات نشان داده است نيكوتين موجود در سيگار باعث مسدود شدن عروق فرد مبتلا به بيماري برگر مي شود.

مجراي ظريف و طبيعي رگها به تدريج در اثر نشست رسوبات تنگ مي شود و رسوب كلسترول و كلسيم درست همانند رسوبات داخل لوله سماور يا كتري با نشستن بر ديواره داخلي رگها , عبور خون را دشوار مي كند و سيگار عاملي مهم در ايجاد رسوبات است.متاسفانه بروز بيماريهاي عروقي بسيار تدريجي است و از آنجا كه ظرفيت عروق در بدن دهها برابر بيش از نياز واقعي است , بيماري عروقي تا گرفتگي كمتر از ۷۵ درصد يك رگ هيچگونه علايمي از خود نشان نمي دهد.

بنابراين شخصي كه سالها سيگار مي كشد , به دليل بي خبري از پيشرفت ضايعات عروقي , متوجه تاثير سو سيگار نيست و زماني كه گرفتگي به حد بالايي رسيد و علايم بيماري شروع شد , علايمي نظير سكته مغزي قلبي , عدم توانايي براي راه رفتن و بروز زخمهاي درناك در انگشتان در مدت كوتاهي بروز مي يابد.ترك سيگار تنها راه مبارزه با بيماري برگر بوده و از آنجا كه هنوز هيچ درمان موثري براي بيماري ياد شده وجود ندارد، توصيه پزشكان به كليه افراد سيگاري، پيشگيري توسط قطع مصرف سيگار است.تحقيقات نشان داده است اكثريت قريب به اتفاق موارد اين بيماري با قطع سيگار مهار مي شود , ولي بسياري از افراد سيگاري با وجود دردهاي طاقت فرسا و قطع انگشتان دست و پا , به كشيدن سيگار ادامه مي دهند.

------------------------------------------------------------------------------

راه های تشخیص بیماری برگر

سونوگرافی‌

  • پلتیسموگرافی‌ برای‌ کمک‌ به‌ تشخیص‌ کاهش‌ جریان‌ خون‌ در رگ‌های‌ محیطی‌
  • آرتریوگرافی‌ (عکس برداری‌ مخصوص‌ از سرخرگ‌ها) برای‌ تعیین‌ محل‌ آسیب‌های‌ عروقی‌

------------------------------------------------------------------------------

درمان بیماری برگر

بیماری برگر باعث کبودی انگشتان دست و پا می‌شود

متاسفانه در حال حاضر درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد و حتی در صورت کنترل علائم، پس از مدتی دیگر نمی توان جلوی آن ها را گرفت.لذا اهداف‌ اصلی‌ از درمان‌ عبارتند از بهبود علایم‌ و جلوگیری‌ از بروز عوارض‌.اگر سیگار کشیدن‌ ادامه‌ یابد، اقدامات‌ به‌ عمل‌ آمده‌ ندرتاً با موفقیت‌ همراه‌ خواهند بود، بنابراین‌ سیگار باید ترک‌ شود. برای‌ این‌ کار می‌توان‌ در یک‌ برنامه‌ مخصوص‌ ترک‌ سیگار شرکت‌ جست‌.

  • بیمار باید از قرار گرفتن‌ در معرض‌ سرما خودداری‌ کند. از جوراب‌، شلوار و دستکش‌ گرم‌ استفاده‌ کند. ناخن‌ها را با احتیاط‌ کوتاه‌ کند تا از وارد آمدن‌ آسیب‌ به‌ پوست‌ جلوگیری‌ شود.
  • جوراب‌ نخی‌ یا پشمی‌ و کفش‌هایی‌ که‌ اندازه‌ پا‌ باشد بپوشد. جوراب‌ نباید از جنس الیاف‌ مصنوعی‌ باشد.
  • برای‌ حفاظت‌ از پاها‌، از کفی‌ مناسب‌ و نیز پوشش‌ نرم‌ داخل‌ کفش‌ استفاده‌ نماید.
  • پا برهنه‌ بیرون‌ از خانه‌ راه نرود.
  • گاهی‌ عمل‌ جراحی‌ برای‌ قطع‌ اعصاب‌ سمپاتیکی‌ که‌ به‌ این‌ ناحیه‌ می‌روند، انجام‌ می‌گیرد.
  • از آنجا که هیچ درمان قطعی برای بیماری برگر وجود ندارد، توصیه پزشکان، قطع مصرف سیگار برای مبتلا نشدن به بیماری برگر است
  • در صورت‌ بروز قانقاریا، احتمال‌ قطع‌ انگشتان‌ پا یا دست‌، یا حتی‌ قطع‌ عضو وجود دارد.
  • امکان‌ دارد انجام‌ مشاوره‌ برای‌ تغییر در شیوه‌ زندگی‌ که‌ محدودیت‌های‌ مربوط‌ به‌ بیماری،‌ آن‌ را ایجاب‌ می‌کند، توصیه‌ شود.

------------------------------------------------------------------------------

داروها

امکان‌ دارد داروهای‌ گشادکننده‌ عروقی‌ تجویز شوند، اما اگر سیگار کشیدن‌ ادامه‌ یابد، این‌ داروها نیز اثر‌ ناچیزی‌ خواهند داشت‌.

بیماری برگر باعث کبودی انگشتان دست و پا می‌شود

ترک سیگار تنها راه مبارزه با بیماری برگر است و از آنجا که هنوز هیچ درمان موثری برای این بیماری وجود ندارد، توصیه پزشکان به تمامی افراد سیگاری، قطع مصرف سیگار برای مبتلا نشدن به بیماری برگر است.تحقیقات نشان داده است اکثریت قریب به اتفاق موارد این بیماری، با قطع سیگار مهار می شود، ولی متاسفانه بسیاری از افراد سیگاری، با وجود دردهای طاقت فرسا و قطع انگشتان دست و پا، به کشیدن سیگار خود ادامه می دهند.

کاربر گرامي لطفا نظرات خود را در مورد مطالب دلگرم بيان نماييد.

منبع:ویکی پدیا

------------------------------------------------------------------------------

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.1 از 5 (14 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

کیمیا | ۴ سال پیش
پماد کیمیا برای درمان زخم بورگر عالیه ، چرا میگید راه درمان نداره ، راه درمان داره اونم راهه صد در صدی که کلا خوب میشین از پماد کیمیا استفاده کنین اگرم میخواید سفارش بدید توی اینترنت پماد کیمیا سرچ کنید میاره سایتشو حتما سفارش بدین
0
2

hits