دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز در مورد بیماری اسپوندیلیت آنکیلوزان
20
زمان مطالعه: 7 دقیقه
( اسپونديليت‌ انكيلوزان ) چیست؟با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان عارضه اسپونديليت‌ انكيلوزان آشنا شوید.

( اسپونديليت‌ انكيلوزان ) چیست؟

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان عارضه اسپونديليت‌ انكيلوزان آشنا شوید.

Ankylosing spondylitis

علت ايجاد بيماري A.S چيست؟

اسپوندیلیت آنکیلوزان (به انگلیسی: Ankylosing spondylitis) عبارت است از یک بیماری مفصلی پیشرونده، مزمن و خودایمنی که اغلب ستون فقرات و استخوان‌های لگن را درگیر می‌سازد. بیمار به دلیل التهاب و سفتی ستون فقرات ممکن است حالت «خم شدن به جلو» داشته باشد. التهاب به ویژه ناحیه خاجی-تهیگاهی Sacroiliac مفاصل لگن، ستون مهره‌ای کمری، سینه‌ای و گردنی را درگیر می‌کند. مردان بیشتر مبتلا می‌گردند و شروع بیماری معمولاً در اواخر دهه دوم یا اوایل دهه سوم زندگی است.

پاسخ: ما آگاه و مطمئن نيستيم. از مدت هاي قبل، تحقيقات پزشكي نشان داده است96 % از بيماران A.S در انگلستان، همگي داراي يك نوع سلول نشانگر ژنتيكي از نوع آنتي ژن سلول هاي سفيد انساني (human leucocyte antigen) كه بنام آنتي ژن 27 HLA-B مشخص گرديده است، مي باشند. احتمالاً ممكن است، كه يك ميكرواورگانيسم معمولي بدون آزار كه سيستم دفاعي در اين حالت نتوانسته با آن مبارزه كند. در برخورد و تماس با 27 HLA-B باعث بروز و عكس العمل هاي متقابل گردد. بعضي وقت ها بروز عفونت هاي روده، مي تواند شروع كننده AS باشد.

علائم و عوارض ممكن است پس از يك دوره استراحت اجباري در رختخواب (مثلاً پس از يك سانحه رانندگي) آشكار شود و شرايط آرامتر قبلي را شديدتر و حاد نمايد.يك دسته از علائم كه با نام سندرم رايتر (Reiters Syndrome) شناخته مي شوند، ممكن است به AS كشيده شوند. اين شامل بيماري التهاب عنبيه (Iritis) و التهاب پرده همبند چشم (U veitis) است كه قرمزي (خوني شدن) سوزش و درد و سنگيني چشم از عوارض آن است.

همه چیز در مورد بیماری اسپوندیلیت آنکیلوزان

بيماران مبتلا به (Reiter s Syndrome) ازالتهاب لوله پيشاب راه نيز رنج مي برند، (urethritis) اين التهاب مجاري دفع ادرار (لوله اي كه ادرار را از مثانه به خارج بدن هدايت مي كند) باعث مي گردد تا در موقع ادرار درد و ناراحتي ايجاد شود. ممكن است بعد از ادرار ترشح ادامه داشته باشد. خاصه در صبح و هنگام برخاستن از خواب كه حجم ادرار زياد است اين ناراحتي شديدتر است و همچنين ممكن است باعث تكرر ادرار نيز بشود. در زنان درد وجود دارد، اما ادامه ترشح انتهاي ادرار ابراز نشده است. بيماري رايتر به آرتريت مفاصل بزرگ كه بطور مشخص پاها را درگير مي كند (مفاصل ران، زانو و...) منجر مي گرد. كه با درد قسمت هاي تحتاني كمر همراه است و در شب هنگام و موقع برخاستن از خواب و يا پس از يك استراحت طولاني شديدتر است.

-----------------------------------------------------------------------------------------

ريسك انتقال بيماري به فرزندان چگونه است؟

پاسخ: اگر يكي از والدين به A.S مبتلا باشد، شانس انتقال ژن 27 B- به فرزند 50 درصد مي باشد. البته همه كساني كه داراي ژن 27 HLA-B هستند، الزاماً مبتلا به AS نمي شوند. اما بطور كلي احتمال اينكه فرزندش به A.S مبتلا شود به نسبت يك نفر از ده نفر، و در صورتي كه داراي ژن 27 HLA B- هستند به نسبت يك نفر از پنج نفر مي باشد. در مورد ارث بردن بيماري AS از پدر بزرگ و مادر بزرگ اين نسبت يك نفر از بيست نفر و يا كمتر مي باشد. توصيه مي شود در مورد بروز علائم اوليه بيماري AS در فرزندان به پزشك متخصص روماتولوژي مراجعه و با ايشان مشورت نمائيد.

-----------------------------------------------------------------------------------------

آيا بيماري هاي ديگر باAS ارتباط دارند؟

پاسخ: يك نوع بيماري پوستي به نام پسوريازيس( Psoriasis) با AS مي تواند ارتباط داشته باشد. پسويازيس باعث پوسته پوسته شدن و فلسي گرديدن پوست و روي سر و نيز يك نوع متفاوت تري از آرتريت مي گردد. يك نوع عفونت اكتسابي جنسي كه به آن التهاب غير مشخص مجراي ادرار NSU (Non-Specific Uretheritis) گفته مي شود مي تواند توسط ارگانيسمي بنام( Chlamydia) ايجاد شود و موجب عفونت مجاري ادرار و برخي مواقع تظاهرات ديگري از بيماري رايتر گردد. بيماري كوليت اولسر يا بيماري كراون (بيماريهاي التهابي روده) با AS ارتباط دارد. ولي بوسيله AS ايجاد نمي شود.

-----------------------------------------------------------------------------------------

علائم اين بيماري ها اسهال خوني همراه با تب، كاهش وزن و گاهي با كراون آرتريت مفاصل محيطي توام مي باشد.

چگونه مي توان از ابتلا به AS اطمينان پيدا كرد؟

همه چیز در مورد بیماری اسپوندیلیت آنکیلوزان

پاسخ: اگر شما داراي علائم كلاسيك AS باشيد، پزشك عمومي شما با نگاه كردن به فرم ستون فقرات در ناحيه كمر مي تواند ببيند كه آيا مهره هاي كمر قوس طبيعي را از دست داده و صاف شده است، در چنين شرايطي شما را به يك پزشك متخصص روماتولوژي معرفي ميكند تا ايشان عكس هاي راديولوژي ستون فقرات شما را مطالعه و تغييرات مشخص به وجود آمده در مهره هاي فقرات كمري و پشت شما را بررسي كند. برخلاف ساير ناراحتي هاي روماتيسمي ديگر، آزمايش خون كمك زيادي در تشخيص بيماري AS نمي نمايد.

-----------------------------------------------------------------------------------------

تشخیص و درمان

علائم بالینی شامل خشکی صبحگاهی، گاهی اوقات آرتریت التهابی مفاصل زانو و هیپ و سایر مفاصل، خم شدن سر و گردن بیمار به جلو و ایراد در راست نگهداشتن سر و گردن، وتب خفیف می‌باشند. در تست شوبر از محاذات ستیغ خاصره در پایین کمر نقطه‌ای علامت گذاری می شودو ۱۰ سانتی متر بالاتر از آن نقطه دیگری علامت گذاری می‌شود، سپس از بیمار خواسته می‌شود به جلو خم شود و در این حالت مجدداً فاصله بین این دو نقطه اندازه گیری می‌شود در فرد سالم این فاصله از ۱۳ سانتی متر بیشتر خواهد بود (تست شوبر منفی) در حالی که در فرد مبتلا به التهاب مهره خمیده، این فاصله از ۱۳ سانتیمتر بیشتر نخواهد شد (تست شوبر مثبت).

در رادیوگرافی روبروی ستون فقرات و ناحیه خاجی-تهیگاهی حالت منحصربه‌فردی در موارد پیشرفته بیماری دیده می‌شود که در آن جسم مهره‌ها از طرفین به یکدیگر متصل شده‌اند (ستون مهره‌ای خیزرانی bamboo spine). در آزمایش خون نیز در موارد حاد بیماری افزایش ESR و CRP را داریم. آنتی بادیHLA-B27 در خون بیش از ۹۰٪ بیماران وجود دارد.درمان شفابخش نیست بلکه در جهت کاهش درد وعلائم است. درمان با داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، سولفاسالازین، ویتامین D و داروهای سرکوبگر ایمنی است. فیزیوتراپی نیز مفید است.

-----------------------------------------------------------------------------------------

آيا معالجه قطعي براي AS وجوددارد؟

پاسخ: متاسفانه خير؟ البته داروهاي ضدالتهابي به بهبودي حال عمومي شما كمك نموده، درد را كاهش مي دهد و خواب شما را راحت تر مي نمايد. اما اين فقط قسمتي از درمان بوده و انجام حركات ورزشي مناسب (براي كنترل عوارض، حفظ حركات و جلوگيري از تغيير فرم بدن) بطور قطع بهترين عمل و تكميل كننده درمان AS مي باشد. دارو ها به شما كمك مي كند تا حركات ورزشي را با درد كمتر انجام دهيد. برخي حركات درماني مناسب را در انتهاي اين بحث خواهيد يافت.

-----------------------------------------------------------------------------------------

نتيجه نهايي بيماري AS چيست؟

پاسخ: به نظر مي رسد كه در افراد مختلف بيماري AS كمي متفاوت اثر مي گذارد.اما بطور

معمول شما در مي يابيد كه در طول ساليان، علائم و عوارض آن گاهي جدي و گاهي آرام مي شود. در فرم كلاسيك، ستون مهره ها سفت، خشك و يكپارچه مي شود. (ابتدا مهره هاي پائين تر و كمري، و بعداً به تدريج مهره هاي بالاتر يعني پشت و گردن).كه اين به خاطر استخوان هاي ايجاد شده اضافي مي باشد.البته اگر همواره به فرم بدنتان توجه داشته باشيد و ورزش هاي مناسب را براي جلوگيري از خميدگي و حفظ حركت پذيري دائماً انجام دهيد مي توانيد از جدي شدن اين عوارض جلوگيري نمائيد.

-----------------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (20 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits