دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان آبسه و عفونت لثه و دندان بعد از عصب کشی
90
زمان مطالعه: 11 دقیقه
درمان آبسه و عفونت لثه و دندان بعد از عصب کشی:توصیه های بعد از درمان ریشه (عصب کشی)/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان عفونت لثه بعد از عصب کشی آشنا شوید.

توصیه های بعد از درمان ریشه (عصب کشی)

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان عفونت لثه بعد از عصب کشی آشنا شوید.

توصیه های بعد از درمان ریشه (عصب کشی)

آبسه چیست؟

هر نوع تجمع چرک و عفونت که توسط بافت بدن محصورشده باشد را آبسه (abscess)می‌گویند.در آبسه‌های دندانی، علت آبسه یک دندان عفونی یا یک ناحیه عفونی با دندان قبلی عفونی است.بنابراین علت آبسه عفونت می‌باشد ولی خود این قضیه به این معنی نیست که در داخل abscess عامل عفونت هم حضورداشته باشد.عامل آبسه‌های دندانی اغلب در خارج از آبسه می‌باشد و بیشتر آن‌ها باکتری‌ها هستند.

آبسه دندان یا عفونت لثه نشان دهنده تجمع چرک است که داخل دندان ها یا لثه ها تشکیل می شود. آبسه معمولاً ریشه در عفونت باکتریایی دارد و اغلب در ناحیه نرم پالپ دندان مشاهده می شود با ترکیب مواد غذایی و باکتری های موجود در دهان بر روی دندان ها پلاک ایجاد می شود و پلاک با چسبیدن به دندان می تواند به آن آسیب زده و سطح آن را تخریب کند.

در صورتی که پلاک با مسواک زدن منظم و صحیح دندان ها و نخ دندان کشیدن پاک نشود، باکتری ممکن است به بافت نرم داخل دندان ها یا لثه ها نفوذ کند و در واقع باعث تشکیل آبسه و بوی بد دهان شود.آفت دهان به زخم‌های دردناکی گفته می‌شود که در داخل دهان ظاهر می‌شوند. با اینکه آفت دهان موجب ناراحتی می‌شود، اما معمولاً بی‌خطر بوده و ظرف یک یا دو هفته به خودی خود برطرف می‌شوند. در صورتی که این زخم‌ها بیشتر از سه هفته ماندگار بودند باید به پزشک مراجعه کنید.

آبسه دندان یا عفونت لثه نشان دهنده تجمع چرک است که داخل دندان ها یا لثه ها تشکیل می شود. آبسه معمولاً ریشه در عفونت باکتریایی دارد و اغلب در ناحیه نرم پالپ دندان مشاهده می شود با ترکیب مواد غذایی و باکتری های موجود در دهان بر روی دندان ها پلاک ایجاد می شود و پلاک با چسبیدن به دندان می تواند به آن آسیب زده و سطح آن را تخریب کند.

در صورتی که پلاک با مسواک زدن منظم و صحیح دندان ها و نخ دندان کشیدن پاک نشود، باکتری ممکن است به بافت نرم داخل دندان ها یا لثه ها نفوذ کند و در واقع باعث تشکیل آبسه و بوی بد دهان شود.آفت دهان به زخم‌های دردناکی گفته می‌شود که در داخل دهان ظاهر می‌شوند. با اینکه آفت دهان موجب ناراحتی می‌شود، اما معمولاً بی‌خطر بوده و ظرف یک یا دو هفته به خودی خود برطرف می‌شوند. در صورتی که این زخم‌ها بیشتر از سه هفته ماندگار بودند باید به پزشک مراجعه کنید.

آبسه و عفونت دندان باید هر چه زودتر درمان شود زیرا در صورت عدم درمان و یا تاخیر درمان، عفونت شدیدتر شده و منجر به تخریب بافت استخوانی دندان خواهد شد. در صورت مشاهده ی هر گونه علائم مرتبط با آبسه دندان(که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد) فوراً به دندانپزشک مراجعه فرمایید.پس از انجام معاینات اولیه و تشخیص علت آبسه، متخصصین ما درکلینیک دندانپزشکی دکتر بزرگ و دکتر محمدی‌نژاد روشهای درمانی مختلفی را با توجه به علت، نوع آبسه، میزان شدت و محل عفونت دندان(در دندان،ریشه ی دندان و یا در لثه) در نظر خواهند گرفت.

سه نوع اصلی آبسه دندان وجود دارند که عبارنتد از :

• لثه: این نوع آبسه فقط بافت لثه را تحت تاثیر خود قرار می دهد و تاثیری بر روی دندان یا بافت بین دندانی ندارد.

• پریودنتال: این نوع آبسه از ساختارهای بافت استخوانی نگهدارنده دندان ها شروع می شود.

• پری آپریکال: این نوع آبسه از بافت نرم پالپ دندان آغاز می گردد.

در صورت ایجاد آبسه در دهان معمولاً درمان نیاز است است، در غیر این صورت وضعیت نامطلوب ناشی از آبسه تشدید شده و باعث از بین رفتن بافت استخوانی می شود.

 عصب کشی←Home

علائم و نشانه های آبسه داندان بعد از عصب کشی

یک علامت معمولاً چیزی است که توسط بیمار احساس شده و گزارش می شود، اما نشانه چیزی است که توسط سایر افراد مثل یک پزشک یا پرستار ممکن است شناسایی شود. برای مثال، درد ممکن است یک علامت از بیماری باشد در حالی که تحریک پوست می تواند یک نشانه محسوب شود. علائم و نشانه های ابتلا به آبسه دندان شامل موارد زیر هستند:

درد: علامت اصلی درد است. این دندان درد می تواند به صورت ضربانی باشد و در اکثر مواقع شدید می شود. این درد دندان معمولاً به صورت یکباره شروع شده و با گذشت چند ساعت یا چند روز تشدید می شود. گاهی اوقات درمان درد دندان دشوار اشت چون ممکن است درد به سمت گوش، استخوان فک و گردن کشیده شود. در این مواقع ممکن است حالت های زیر در فرد مبتلا مشاهده شود:

• درد در ناحیه آسیب دیده در زمان جویدن غذا

• دردناک بودن ناحیه آسیب دیده در صورت لمس آن

• افزایش حساسیت به غذاها و نوشیدنی های سرد یا گرم

• وجود مزه بد در دهان بیمار

• تب کردن

• ناراحتی عمومی (بیمار معمولاً احساس ناخوشی دارد)

• تریسموس که در نتیجه آن باز و بسته کردن دهان دشوار می شود

• دیسفاژی یا مشکل در بلع غذا

• بی خوابی

  • درمانی که برای شما انجام شده است "درمان کانال ریشه" است که در اصطلاح عام عصب کشی نامیده می شود.
  • بعد از اینکه بی حسی دندان شما از بین رفت، ممکن است درد دندان شما شروع شود. در صورتی که منع مصرف خاصی از طرف پزشک ندارید و دارویی از طرف دندانپزشک برایتان نسخه نشده است، می توانید از قرص ایبوپروفن 400 میلی گرم هر شش ساعت یکبار برای کنترل درد استفاده کنید. داروها را در اسرع وقت شروع کنید.
  • گاهی بعد از درمان ریشه، با درد و تورم شدیدی در روزهای بعد از درمان، مواجه می شوید. ممکن است، التهاب به حدی شدید باشد که حتی نتوانید دندان های خود را روی هم قرار دهید. این مشکلات، ربطی به موفقیت درمان شما ندارد و به زودی برطرف می شود. حتماً در این شرایط داروهای تجویز شده را استفاده کنید و اگر دارویی برایتان تجویز نشده است با دندانپزشک خود تماس بگیرید. در موارد درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد) و در صورت درد شدید قبل از شروع درمان، درد و تورم بعد از درمان بیشتر قابل پیش بینی است.
  • مسواک زدن و استفاده از نخ دندان منعی ندارد. فقط روی پانسمان موقت را با مسواک نسابید و نخ دندان را در ناحیه پانسمان وارد نکنید.
  • تا قبل از رفع بی حسی، به خصوص در فک پایین، ممکن است موقع غذا خوردن گونه و زبانتان را گاز گرفته و زخم کنید. منتظر رفع بی حسی شوید و از غذاهای نرم شروع کنید. اگر در باز شدن فک مشکل دارید، از هوله گرم و ماساژ آرام در ناحیه درد استفاده کنید.
  • پانسمان روی دندان شما موقت بوده و در اسرع وقت ،بعد از خاتمه درمان ریشه،باید پر شود یا درمان پروتزی روی آن انجام گیرد. در مورد نیاز به روکش با دندانپزشک مربوطه مشورت کنید ولی در نظر داشته باشید بیشتر دندان های عصب کشی شده نیاز به روکش پیدا می کنند. اگر پانسماتان افتاد در اسرع وقت برای پانسمان مجدد مراجعه کنید، روی دندان نباید باز بماند.
  • می دانیم درمان ریشه (عصب کشی) تجربه خوشایندی ممکن است برای شما نباشد. ترس ها و نگرانی های شما را در مورد درمان درک میکنیم ولی تلاشمان این است،بهترین و کم عارضه ترین تجربه عصب کشی شما را ارائه کنیم.

 عصب کشی←Home

راه و روش های درمان عفونت و آبسه دندان

تنها کسی که می تواند بطور موثر برای شما درمان عفونت لثه و آبسه را انجام دهد، دندان پزشک است. درمان آبسه دندان می تواند شامل روش های درمان معمول دندان پزشکی و گاهی اوقات در شرایط خاص استفاده از عمل جراحی لثه برای بیمار باشد. در این حالت نحوه درمان می تواند شامل موارد زیر باشد:

شکافتن

درمان آبسه نیازمند ایجاد شکاف (بریدگی) در کیسه چرک (محل تجمع باکتری) و خارج کردن مایع از آن است. به منظور انجام این کار از داروی بی حسی برای بیمار استفاده می شود.

اغلب عصب کشی دندان می تواند برای خارج کردن آبسه مورد استفاده قرار گیرد. در این حالت از دریل مخصوص برای ایجاد یک سوراخ در سر دندان استفاده می شود و به این ترتیب امکان خارج شدن چرک از لایه داخلی دندان ایجاد خواهد شد. در این زمان هر گونه بافت آسیب دیده از ناحیه پالپ دندان خارج می شود. در نهایت با استفاده از مواد مخصوص پر کردگی می توان فضای خالی ایجاد شده در دندان را پر کرد و از ایجاد عفونت های بعدی در این محل جلوگیری نمود.

در این حالت آبسه تخلیه شده و حفره پریودنتال تمیز می شود. در ادامه سطح ریشه دندان با استفاده از ابزارهای مخصوص دندان پزشکی در زیر خط لثه صاف می شود. انجام این کار به درمان دندان و جلوگیری از ایجاد عفونت های بعدی کمک می کند.بیماران مبتلا به آبسه پری آپریکال و عفونت عود کننده ممکن است نیاز به انجام عمل جراحی برای برداشتن بافت آسیب دیده داشته باشند. انجام این کار توسط یک جراح دهان و دندان امکان پذیر است.

از طرف دیگر افراد مبتلا به آبسه پریودنتال و عفونت عود کننده مربوط به آن ممکن است نیاز به تغییر شکل بافت لثه و حذف حفره پریودنتال داشته باشند. این عمل جراحی نیز توسط جراح دهان و دندان انجام می شود. در صورتی که آبسه دندان حتی پس از عمل جراحی دوباره عود کند، ممکن است دندان آسیب دیده برای درمان مشکل کشیده شود.

درمان درد

داروهای مسکن موجود در داروخانه ها (داروهای کاهش دهنده درد) می توانند برای کاهش درد بیمار تا زمان ارائه خدمات درمانی مناسب به وی موثر باشد. در این رابطه لازم است دستور العمل ذکر شده بر روی بسته بندی دارو به دقت رعایت شود. در هر حال توجه داشته باشید داروهای مسکن برای کاهش درد در نظر گرفته شده و هیچگاه نمی تواند جایگزین ملاقات با دندان پزشک و درمان عفونت دندان و آبسه شود.

آسپیرین، ایبوپروفن یا تیلنول (پاراسیتامول) همگی داروهای مسکن ضد درد هستند. با این وجود باید توجه کرد که مصرف بعضی داروها برای همه افراد بیمار مناسب نیستند. برای مثال در این زمینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• ایبوپروفن و آسم: اگر شما به بیماری تنگی نفس مبتلا هستید از ایبوپروفن استفاده نکنید.

• ایبوپروفن و زخم معده: اگر شما دچار زخم معده هستید یا سابقه این بیماری را دارید، از مسکن ایبوپروفن استفاده نکنید.

• آسپیرین و دندان درد کودکان: از آسپیرین برای کودکان زیر 16 سال استفاده نکنید.

• آسپیرین و زنان باردار و شیر ده:در صورت بارداری یا شیر دهی داروی آسپیرین مصرف نکنید.

فعالیت هایی که خود شما در این رابطه می توانید انجام دهید به شرح زیر هستند:

  • اطراف ناحیه آسیب دیده را نخ دندان نکشید
  • از یک مسواک بسیار نرم برای مسواک زدن استفاده کنید.

از آنتی بیوتیک ها می توان برای جلوگیری از پخش شدن عفونت استفاده کرد و علاوه بر این امکان استفاده از چرک خشک کن دندان به همراه داروهای مسکن نیز وجود دارد. مثال هایی از داروهای آنتی بیوتیک شامل آموکسی سیلین یا مترونیدازول است. در هیچ شرایطی نباید به داروهای آنتی بیوتیک به عنوان روش درمانی جایگزین برای درمان قطعی مشکل استفاده کرد یا به واسطه مصرف این داروها درمان چرک دندان را به تاخیر انداخت.

عوارض جانبی

در اکثریت موارد ابتلا، عوارض جانبی فقط زمانی مشاهده می شوند که آبسه درمان نشده به حال خود رها شود. به هر حال، امکان مشاهده عوارض حتی پس از استفاده روش های درمانی موثر نیز وجود دارد، اما این شرایط در موارد بسیار نادر مشاهده می شود. عوارض جانبی احتمالی تشکیل آبسه به شرح زیر هستند:

• تشکیل کیست دندان

یک حفره پر شده با مایع می تواند در پایین ریشه دندان در صورت درمان نشدن تشکیل شده و باعث ایجاد مشکل برای بیمار شود.

• استئومیلیت

باکتری های موجود در آبسه می توانند به جریان خون وارد شده و باعث ایجاد عفونت استخوان و مغز استخوان شوند.

• ترومبوز سینوس کاورنوس

گسترش باکتری ها می تواند باعث ایجاد یک لخته خونی در بخش کاورنوس سینوس شود که یک رگ بزرگ در مرکز مغز انسان است.

• آنژین لودویگ

یک بیماری عفونی در کف دهان است که هنگام پخش شدن باکتری های موجود در آبسه فرد به آن مبتلا می شود.

• سینوزیت ماکزیلاری

در این بیماری باکتری ها به فضاهای کوچک پشت استخوان های گونه به نام سینوس های ماکزیلاری نفوذ می کنند. این مسئله یک مشکل جدی نیست، اما در عمل می تواند دردناک باشد و باعث تب کردن بیمار و حساسیت گونه ها شود.

=================================================

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (90 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۴ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

وحید | ۴ سال پیش
سلام… من ۵روزه دندان ۵ پایینم رو عصب کشی کردم روز بعد عصب کشی روی لبم افت زد و روز ۵ام هم در قسمت عمقی لپم یک افت دیگه زد و لوزه سمتی که دندون عصب کشی شدم بود ورم کرده و زبونم حساس شده و درد میکنه میخاستم ببینم این افتها طبیعی هست؟ و اینکه بعد ۵ روز دندونم درد خفیفی داره ایا جای نگرانی هس؟ چون من بعد از عصب کشی بلافاصله دندونم رو پر کردم و پانسمان نکردم ممکنه برای دندونم مشکل پیش اومده باشه؟
4
3
فاطمه | ۴ سال پیش
سلام من دندانم رو عصب کشی کردم ولی چند روز بعد دردناک شد با دندانپزشکم صحبت کردم میشه کمی از مواد پر کاری دندان از ریشه وارد لثه شده آیا خطرناک نیست دردش تا کی میباشد
1
2
مهدیس | ۵ سال پیش
سلام من دندونموعصب کشی کردم بعدازعصب کشی عفونت کرده
0
1
مریم | ۵ سال پیش
سلام من دندونم رو عصب کشی کردم و الان خیلی کم درد داره و هم پیله زیادی کرده حالا باید چکار کنم
0
1

hits