دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بیماری سوزاک؛علائم و درمان آن
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
بیماری سوزاک؛علائم و درمان آن:سوزاک: علل، علائم، تشخیص و درمان سوزاک/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با بیماری سوزاک بیشتر آشنا شوید.

سوزاک: علل، علائم، تشخیص و درمان سوزاک

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با بیماری سوزاک بیشتر آشنا شوید.

بیماری سوزاک

سوزاک (به انگلیسی: Gonorrhea)

یکی از بیماری‌های آمیزشی شایع است که از طریق آمیزش جنسی منتقل می‌شود. عامل آن نیسریا گونورآ یا گنوکوک یک دیپلوکوک گرم‌منفی می‌باشد. علایم معمول در مردان شامل سوزش ادرار و خروج ترشحات چرکی از آلت است. اما در زنان معمولاً بی‌علامت است و یا ممکن است خود را به صورت ترشحات واژنی یا دردهای لگنی نشان دهد. برای پیشگیری از بروز عوارض و جلوگیری از گسترش بیماری درمان آنتی‌بیوتیکی ضروری است.

بیماری سوزاک

علل سوزاک چه چیزهایی هستند؟

نوع خاصی از باکتری ها منجر به بروز بیماری مقاربتی سوزاک می شوند. سوزاک یک بیماری عفونی قابل انتقال از راه تماس جنسی است. این بدان معناست که می تواند از طریق رابطه جنسی از یک شریک جنسی به طرف مقابل منتقل شود. (عفونت می تواند به واژن، آلت تناسلی مردانه، دهان و مقعد منتقل شود.)زنان باردار می توانند در هنگام زایمان، بیماری را به نوزاد خود منتقل کنند.

بیماری سوزاک

علائم سوزاک چه چیزهایی هستند؟

سوزاک در بسیاری از موارد علائم خاصی را ایجاد نمی کند به همین خاطر بسیاری از افراد مبتلا بدون آگاهی از بیماری خود، آن را به شریک جنسیشان منتقل می کنند.

علائم بیماری سوزاک در صورت وجود عبارتند از:

  • درد هنگام ادرار کردن
  • ترشحات غیر طبیعی از الت مردانه یا مهبل
  • عفونت سوزاک در گلو نیز معمولا علائم خاصی را ایجاد نمی کند.
  • معمولا علائم سوزاک در مردان راحت تر از زنان تشخیص داده می شود. اما برخی از مردان علائم بسیار خفیفی را از خود نشان می دهند و یا اصلا با علائم خاصی مواجه نمی شوند.
  • علائم اولیه ممکن است به قدری خفیف باشند که با عفونت مثانه و یا عفونت واژن اشتباه گرفته شوند. هنگامی که یک عفونت سوزاک درمان نشده به طرف لگن (در زنان) حرکت می کند، علائم می توانند شامل درد در پایین شکم، درد در هنگام رابطه جنسی، خونریزی از واژن و یا تب باشد.
  • معمولا از زمانی که فرد مبتلا در معرض عفونت قرار می گیرد تا زمان بروز علائم 2 تا 5 روز طول می کشد. اما ممکن است در برخی موارد این بازه زمانی تا 30 روز نیز طول بکشد.
  • حتی اگر شما هیچ نشانه ای از بیماری سوزاک نداشته باشید (سوزاک بدون علائم و یا قبل از بروز علائم) باز هم می توانید باعث انتقال این بیماری به دیگران شوید و تا زمانی که به صورت کامل درمان نشده اید احتمال انتقال بیماری توسط شما وجود دارد.

بیماری سوزاک

تشخیص سوزاک

تشخیص بیماری از طریق آزمایش میکروسکوپی گسترش ترشحات دستگاه تناسلی رنگ آمیزی شده با روش گرم یا کشت این ترشحات در محیطهای اختصاصی کشت صورت می‌گیرد. حداکثر شیوع این بیماری در طبقات اقتصادی پائین جامعه وجود دارد.

سیر طبیعی

در مردان ۷-۲ روز پس از تماس جنسی با فرد آلوده ترشحات چرکی از مجرای ادرار خارج شده و میزان دفع ادرار نیز افزایش وهمچنین در هنگام ادرار مقدار کمی خون از مجاری ادرار خارج شده و مقدار باقی‌مانده در مجاری به صورت خون لخته شده از مجاری ادرار خارج می‌گردد. درصد کمی از مردان بدون نشانه بالینی هستند. در خانمها

بیماری سوزاک

عوارض سوزاک


در صورت عدم درمان در ۲۸ درصد موارد نوزادان حاصل از مادران مبتلا دچار التهاب چشمی ناشی از گنوکوک می‌شوند.یکی از عوارض بیماری گسترش بیماری به همهٔ بافت‌های بدن است که ممکن است به پتشی یا التهاب مفاصل یا اندوکاردیت منجر شود. شیوع این حالت بین ۰.۶ تا ۳ درصد در زنان و ۰.۴ تا ۰.۷ درصد در مردان است. در بیست درصد از موارد، عفونت در مراحل عادت ماهانه به رَحِم رسیده و باعث التهاب رحم، لوله‌های زهدان و برخی نواحی لگن می‌شود که گاهی چنین حالتی منجر به نازایی و یا حاملگی خارج از رحم می‌شود.

در مطالعه انجام شده در ایالات متحده بین بیماران مبتلای بین سنین ۱۴ تا ۳۹ سال حدود ۴۶درصد این بیماران دچار عفونت کلامیدیایی هم‌زمان بودند. دختران در سنین قبل از بلوغ ممکن است در اثر تماس جنسی مستقیم با ترشحات بالغین آلوده، دچار التهاب گنوکوکی مهبل و رحم شوند. نوزادان و ندرتاً بالغین ممکن است مبتلا به عفونت گنوگوکی ملتحمه چشم شوند که اگر به سرعت و به مقدار کافی درمان نشوند ممکن است منجر به نابینایی گردد. در صورتیکه آلودگی به صورت سیستمیک در بدن پخش شود منجر به درگیری مفاصل و پوست و گاهی بندرت قلب و پرده‌های مغزی می‌شود.

در صورتیکه درمان آلودگی و التهاب مفصلی به تأخیر افتد منجر به ضایعات دائمی مفصلی می‌شود. التهابهای غیرگنوکوکی مجاری ادراری - تناسلی و التهاب چرکی مخاطی رحم که ممکن است با عوامل دیگر غیر از گنوکوک ایجاد شده باشند، در اغلب موارد با عفونت گنوکوکی همراه بوده و تشخیص بالینی سوزاک را دچار اشکال می‌کند.

مخزن: انسان تنها مخزن شناخته شده این عامل عفونی است.
دورهٔ واگیری: این زمان نزد موارد درمان نشده بیماری ممکن است برای ماه‌ها ادامه داشته باشد. چند ساعت بعد از شروع درمان مؤثر، واگیری خاتمه می‌یابد.

بیماری سوزاک

پیشگیری از سوزاک

مبتنی بر رابطه جنسی سالم می‌باشد. جهت جلوگیری از ابتلا در اشخاصی که مشکوک به آلودگی به این بیماری می‌باشند حتماً بایستی از کاندوم استفاده شود. اقدامات دیگری که خاص پیشگیری از ابتلا به سوزاک است مثل پیشگیری داروئی در چشم نوزادان و توجه به تماسهای بیماران مبتلا به سایر بیماریهای عفونی نیز اجرا می‌گردد. ترشحات بیمار و اشیایی که به آنها آلوده شده‌اند بایستی گندزدایی شود. باید به این نکته توجه نمود که در صورت بروز این بیماری در شخص باید به سرعت گزارش داده شود زیرا با این کار از نشر آن جلوگیری به عمل می آید.مسلماً در این گزارش هویت فرد محفوظ باقی خواهد ماند.

بیماری سوزاک


درمان سوزاک

سوزاک بدون درمان ممکن است تا هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد که می‌تواند ریسک عوارض را هم بالا ببرد. درمان قدیمی سوزاک استفاده از آنتی‌بیوتیک‌هایی مثل پنی‌سیلین و تتراسایکلین بوده است. در حال حاضر موارد مقاوم به داروهای قدیمی افزایش یافته است و معمولاً از آنتی‌بیوتیک‌های جدیدتر مثل سفتریاکسون استفاده می‌شود. در صورتیکه بیماری شدید و گسترده نباشد و فرد حامله نباشد می‌توان از یک دوز آمپول سفتریاکسون به صورت عضلانی و بعد از آن کپسول داکسی‌سایکلین ۱۰۰ میلی‌گرم هر ۱۲ ساعت تا یک هفته استفاده کرد. در صورتی که حاملگی استفاده از اریترومایسین ۵۰۰ میلی‌گرم هر ۶ ساعت می‌تواند به عنوان جایگزین استفاده شود. موارد مقاوم به سفتریاکسون نیز گزارش شده که بسیار نادر است.


درمان قدیمی و کلاسیک در صورت عدم حساسیت به پنی‌سیلین شامل تزریق عضلانی پنی‌سیلین پروکایین و ادامه درمان با کپسول تتراسایکلین ۲۵۰ میلی‌گرم هر ۶ ساعت تا یک هفته می‌باشد. دلیل تجویز داکسی‌سایکلین و تتراسایکلین وجود عفونت کلامیدیایی همزمان است که در اکثر موارد وجود دارد.[

بیماری سوزاک

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits