دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دلایل اصلی ایجاد درد در قفسه سینه
4
زمان مطالعه: 12 دقیقه
دلایل اصلی ایجاد درد در قفسه سینه:علت درد قفسه سینه و ارتباط آن با بیماری‌های قلبی/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت ایجاد درد شدید در ناحیه قفسه سینه آشنا شوید.

علت درد قفسه سینه و ارتباط آن با بیماری‌های قلبی

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت ایجاد درد شدید در ناحیه قفسه سینه آشنا شوید.

http://www.delgarm.com/health/151538-%D8%A2%D9%86%DA%86%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D9%8A%D8%AF-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B3%D9%8A%D9%86%D9%87%E2%80%8C-%D9%BE%D9%87%D9%84%D9%88-%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%8A%D8%AF

علت درد قفسه سینه و ارتباط آن با بیماری‌های قلبی

درد قفسه سینه (Chest pain)، زمانی است که در ناحیه گردن تا بالای شکم (آخرین دنده قفسه سینه)، احساس ناراحتی یا درد وجود دارد. درد در قفسه سینه، بسته به منشا آن، می‌تواند یک هشدار جدی بوده یا اینکه بی‌خطر محسوب شود.

در این گونه موارد، توصیف مشخصه‌های درد بسیار مهم هستند، آیا درد، زمان استراحت هم وجود دارد یا فقط زمان فعالیت بروز می‌کند؟

آیا ممکن است در وضعیت‌های خاصی از نحوه قرارگیری بدن، درد تشدید شده یا اینکه برطرف شود؟

برای بررسی این موارد بهتر است به متخصص قلب و عروق مراجعه شود. همچنین، درد قفسه سینه انواع مختلفی دارد، ازجمله:

  • درد تیز، درد شدید که ناگهانی بروز می‌کند شبیه به احساس بریده شدن
  • درد خفیف، مداوم و مبهم، محل درد نقطه‌ای نیست، درد در یک محدوده احساس می‌شود.
  • احساس سوزش قلب
  • درد پیوسته و مداوم، شبیه به گرفتگی عضله
  • درد خنجری، با مشخصه‌های شدید و ناگهانی، شبیه به سوزن، با احساس فرو رفتن
  • احساس سنگینی بر سینه وجود دارد، انگار جسمی روی سینه قرار گرفته، بر سینه فشار می‌آورد یا شبیه به اینکه، نواری محکم و تنگ، دور سینه بسته شده است.

دردهاي ناشي از قفسه سينه را يكي از شايع‌ترين موارد ابتلا در سطح جامعه و مراجعات به بخش‌هاي اورژانس است موارد بروز درد و ناراحتي در ناحيه قفسه سينه از اختلالات اندام‌هاي موجود در قفسه سينه و شكم است.علل ناراحتي و درد در قفسه سينه شامل اختلالات و بيماري‌هايي است كه ديواره قفسه سينه را گرفتار مي‌كند، شايع‌ترين علل درد در اين ناحيه را شامل بيماري‌هاي قلبي، ريوي، گوارشي، عروقي، عضلاني ‌ اسكلتي، عفوني، اختلالات عاطفي و رواني و بدخيمي‌ها مي با شند.

  • بيماري‌هاي قلبي‌

از جمله بيماري‌هاي درد قفسه سينه ايسكمي و آسيب به عضله قلب است. (ايسكمي يعني اين كه اكسيژن‌رساني به قلب براي تامين نيازهاي متابوليك سوخت و ساز كافي نباشد)‌ اين عدم هماهنگي ناشي از كاهش اكسيژن‌رساني ، افزايش تقاضا براي اكسيژن يا هر دو است و بارزترين علت زمينه‌ساز ايسكمي قلبي انسداد رگ‌هاي كرونر قلب به وسيله تصلب شرائين است كه با وجود چنين انسدادي دوره‌هاي ايسكمي گذرا به واسطه افزايش تقاضا براي اكسيژن به دنبال فعاليت‌هاي فيزيكي و افزايش ضربان قلب به وجود مي‌آيد.

دلايل وقوع ايسكمي استرس‌هاي رواني، تب، مصرف غذاي زياد، كاهش اكسيژن‌رساني به دليل كم‌خوني، كاهش فشار خون و...است : محل درد پشت جناغ سينه است ولي ممكن است به گردن، فك، بازوها و شانه انتشار يابد. اين درد بيش از 2 دقيقه و كمتر از 10 دقيقه به طول مي‌انجامد و در صورت بروز سكته قلبي، متغير و اغلب بيش از 30 دقيقه است. همچنين از ديگر علل قلبي بايد به بيماري‌هاي عروق بزرگ و دريچه‌اي قلب همانند پارگي رگ آئورت اشاره كرد.

  • بيماري‌هاي ريوي‌

مواردي كه به ريه‌ها و پرده جنب (پرده نازك بين جدار قفسه سينه و پوشاننده ريه‌ها)‌ آسيب مي‌رساند از دلايل بروز ناراحتي در قفسه سينه مي باشند و يكي از اين موارد عفونت و التهابات اين اعضا است. به عنوان مثال عفونت‌هاي دستگاه تنفسي به علت ويروس‌ها، باكتري‌ها يا ساير عوامل اين درد را ايجاد مي‌كند كه غالبا اين گونه دردها به صورت يكطرفه و موضعي، همراه با علائمي نظير تنگي نفس، سرفه، تب و صداهاي غيرعادي تنفسي است.

پارگي ناگهاني كيسه‌هاي هوايي و ايجاد هوا در قفسه سينه به صورت غيرطبيعي نيز موجب بروز دردهاي ناگهاني در طرف درگير قفسه سينه شده كه تنگي نفس را نيز به دنبال دارد كه ممكن است به علت ضربه به قفسه سينه، عفونت‌ها، سرفه يا عطسه شديد ناگهاني و... ايجاد شود.

  • بيماري‌هاي گوارشي‌

يكي ديگر از علل بروز احساس ناراحتي در قفسه سينه، بيماري‌ها و اختلالات گوارشي است. اين اختلالات شامل بازگشت اسيد معده به مري و ترش كردن، اختلالات عضلات حركتي مري، زخم‌هاي معده و اثني‌عشر، بيماري‌هاي كيسه صفرا و مجاري صفراوي همانند سنگ كيسه صفراست.

برگشت اسيد نوعا باعث درد سوزشي عميق در ناحيه زير جناغ سينه و قسمت بالاي شكم مي‌شود دو حالت درازكش يا هنگامي كه معده خالي از غذاست را از علل شدت درد بيان كرده و ابراز مي‌كند: اين درد با مصرف بعضي از غذاها يا داروهايي نظير آسپرين تشديد مي‌شود.وي اختلالات عضلاني مري به صورت گرفتگي عضلات حركتي آن ، آسيب به جدار مري به واسطه بلع مواد سوزاننده، تهوع‌هاي شديد و مكرر يا عوامل فشارنده خارجي موجب بروز دردهاي پشت جناغ سينه شده كه با فعاليت‌هاي فيزيكي هيچ ارتباطي ندارد.

  • بيماري‌هاي عضلاني - اسكلتي‌

«بيماري‌هاي مختلفي كه بافت عضلاني و اسكلتي را در ناحيه قفسه سينه و اطراف آن درگير مي‌كنند موجب بروز درد و ناراحتي در قفسه سينه مي‌شود.»

، بيماري‌هاي عفوني نظير زونا، التهاب غضروف‌هاي دنده‌اي به دليل ضربه و عوامل عفوني از دلايل عمده: ازجمله عوامل اسكلتي عضلاني، بيماري‌هاي ستون فقرات گردني و پشتي همانند ديسك مهره‌هاي گردن است و آرتروز شانه و مهره‌هاي ستون فقرات و پوكي استخوان در اين نواحي اين گونه دردها را موجب مي‌شود كه معمولا با حركت يا فشار موضعي تشديد مي‌شوند.

  • اختلالات عاطفي‌

بيماري‌ها يا اختلالات رواني و عاطفي نيز (افسردگي، اضطراب، ترس و...) موجب درد در ناحيه قفسه سينه مي‌شود، 10 درصد از افرادي را كه به واسطه درد قفسه سينه به پزشك مراجعه مي‌كنند از مبتلايان به اختلالات رواني عاطفيمي باشند.

درد قفسه سينه با هدف تشخيص و بررسي پروتكل درماني، توسط پزشك و مراجعه به وي صورت مي‌پذيرد، ي: در اين مواقع در درجه اول بايستي خونسردي خود را حفظ كرده و حركت فيزيكي فرد مبتلا را كاهش داده و جريان هواي تازه را براي فرد مصدوم برقرار كرد و بيمار را فورا به مراكز اوژانس ارجاع داد.

درمان درد قفسه سینه

درمان درد قفسهٔ سینه


درد قفسهٔ سینه همیشه به معنی مراجعه به اورژانس پزشکی نیست. گرچه اگر درد داشتید حتماً به پزشک خود اطلاع دهید. در اینجا راهنمائی‌هائی برای کنترل درد گفته می‌شود.فوراً بنشینید. اگر درد ناگهانی داشتید، راه نروید. آنژین صدری با چند دقیقه استراحت تسکین می‌یابد. اگر درد بدتر شد، نزد پزشک بروید.نیتروگلیسیرین استفاده کنید. استفاده از قرص‌ زیر زبانی نیتروگلیسیرین درد را آرام می‌کند.

این دارو گشادکنندهٔ رگ‌ها است، یعنی دیوارهٔ رگ‌ها را شل کرده و باعث عبور خون بیشتری از آنها می‌شود. امروزه چسب‌های پوستی نیتروگلیسیرین هم وجود دارد، اما بسیاری آنها را بعد از مدتی استفاده بی‌تأثیر می‌یابند. قرص‌های طولانی اثر آن هم وجود دارد که روزی دو تا چهار قرص آن را با تجویز پزشک می‌توان خورد.


از پزشک دارو بخواهید. دیگر داروهای گشادکنندهٔ رگ‌ها برای آرام کردن آنژین صدری و دیگر دردهای قلب عبارتند از مسدودکننده‌های کانال کلسیم (مثل نایفدیپین) که تأمین اکسیژن قلب را زیاد می‌کند و داروهای مسدودکنندهٔ گیرنده‌های بتا (مثل آتنولول و پروپرانول) که با کاهش بار قلب نیاز آن را به اکسیژن کم می‌کنند.آسپیرین بخورید. آسپیرین مسکن بسیار خوبی برای دردهای ناشی از آسیب‌دیدگی و نیز التهاب دور قلب است. همچنین در افراد مبتلا به آنژنی صدری، خوردن روزانهٔ یک قرص آسپیرین بچه یا نصف قرص آسپیرین بزرگسالان (با تجویز پزشک) خطر حملهٔ قلبی را کاهش می‌دهد و اگر فردی دچار حملهٔ قلبی شد، خوردن یک قرص آن تا رسیدن به بیمارستان از لخته شدن بیشتر خون جلوگیری می‌کند.


مواظب معده خود باشید. برای تسکین سوزش سر دل یک قرص با یک قاشق شربت ضداسید، کمی آب، و یک بیسکویت بخورید. از خوردن غذاهائی که دستگاه گوارش شما را ناراحت می‌کنند اجتناب کنید.
آروغی بزنید. یک جرعهٔ بزرگ آب معدنی بخورید و دهانتان را باز بگذارید تا آروغ بزنید. ممکن است بی‌ادبانه به حساب آید، ولی درد ناشی از گاز معده یا غذای پرحجم را کاهش می‌‌دهد.
بالش خود را بلندتر کنید. بعضی دردهای قفسهٔ سینه، مثل درد التهاب دور قلب، با دراز کشیدن تشدید می‌شوند. گذاشتن چند بالش یا بالا آوردن زیر سری درد را کمتری می‌کند.


خود را محدود نکنید. راحت باشید. مسافرت کنید. در فعالیت‌های اجتماعی شرکت کنید. تنش روانی و اضطراب ایجاد درد قفسهٔ سینه می‌کند که خود درد نیز تنش و اضطراب را بیشتر می‌کند.کارهائی را که باعث درد می‌شود کنار بگذارید. گرچه ورزش برای سلامتی بسیار مهم است، فعالیت‌هائی مثل دویدن یا برف پارو کردن ممکن است باعث آنژین صدری شوند.

ورزش‌های سبک‌تری مثل پیاده‌روی یا شنا انجام دهید.سیگار نکشید. سیگار کشیدن رگ‌های خونی را منقبض کرده و کار قلب را بیشتر می‌کند. کسانی که سیگار را ترک می‌کنند ظرف چند هفته کاهش دردهای قفسهٔ سینه را احساس می‌کنند.الکل ننوشید. مصرف زیاد الکل باعث بسیاری ناراحتی‌های قلبی، از جمله درد قفسهٔ سینه، می‌شود.کمتر قهوه بخورید. مصرف قهوه، کوکاکولا، و دیگر نوشابه‌های کافئین‌دار را کم کنید.

درمان درد قفسه سینه

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

  • هر درد قفسهٔ سینه را به پزشک اطلاع دهید.
  • اگر درد شدید است و به‌ شانه‌ها، گردن، دست‌ها یا آرواره‌ منتشر می‌شود، یا همراه با سرگیجه، غش، عرق کردن، تهوع یا تنگی نفس است، آن را یک مورد اورژانس بدانید.

درمان درد قفسه سینه

درد بالای پشت نشانهٔ چیست؟

  • درد بالای پشت یادآوری گفتهٔ بزرگ‌تر‌هاست که مرتب می‌گفتند "قوز نکن!" حالا باز هم پشتتان فریاد می‌زند "صاف بنشین"
  • بد نشستن باعث ضعف ماهیچه‌ها و کشیدگی مفاصل و رباط‌های پشت می‌شود که نتیجهٔ آن درد بالای پشت است.
  • کار کشیدن زیاد از ماهیچه‌های پشت (مثلاً رنگ‌زدن سقف اتاق) نیز باعث این درد می‌‌شود. و اگر سینه‌های بزرگی دارید، راست ایستاندن زیاد می‌‌تواند به درد بالای پشت بینجامید.
  • علل مهم‌تر درد بالای پشت عبارتند از پوک استخوانی، پارگی صفحهٔ بین مهره‌ای، و آسیب دیدن پشت. پوک استخوانی بیمارئی است که در آن، استخوان‌ها مشبک و شکننده شده‌اند، به‌قدری که مهره ممکن است در اثر وزن خود ستون فقرات بشکند. پاره شدن یک صفحهٔ بین مهره‌ای (دیسک) خوشبختانه نادر است، ولی درد بسیار شدید ایجاد می‌کند. آسیب‌دیدن پشت، مثلاً در تصادف رانندگی، که گردن را به جلو و عقب پرتاب می‌کند، ماهیچه‌های بالای پشت را به‌شدت کشیده و به گردن نیز آسیب می‌رساند.
  • بالاخره، بیماری‌های قلبی هم گاهی خود را با درد بالای پشت نشان می‌دهند.
  • مستعدترین نواحی درد ماهیچهٔ ذوزنقه‌ای پشت و تیغهٔ شانه است.

درمان درد قفسه سینه

درمان درد بالای پشت


اگر نمی‌دانید چرا بالای پشتتان درد گرفته است، بهتر است نزد پزشک بروید. اگر پوک استخوانی با بیماری قلبی دارید، یا اگر آسیبی به پشتتان وارد آمده است، باید زیر نظر پزشک درمان شوید.
اما اگر درد ناشی از یک مشکل مکانیکی است، مثل کشیدگی پشت یا بد نشستن، خودتان می‌توانید تا حدی آن را تسکین دهید.خودتان ماساژ دهید. یک دقیقه ماساژ دادن ناحیهٔ دردناک در هر ساعت گرفتگی ماهیچه‌ را رفع می‌کند. ماساژ عمقی نواحی بسیار حساس کمی بعد نتیجه می‌دهد. برای ماساژ دادن کافی است دست را از بالای شانهٔ دیگر به پشت برسانید و ماهیچهٔ آن را مالش دهید.از دیگران کمک بخواهید.

ماساژ دادن ملایم ماهیچهٔ ذوزنقه‌ای با کشش دادن ماهیچه و افزایش جریان خون آن درد را کاهش می‌‌دهد. از همسر یا دوستتان خواهش کنید با کف دست ماهیچه‌ها را مالش دهد. مالش باید به‌‌آرامی و در جهت کشیدن پنجه باشد.ماساژ با آرنج. روش دیگر ماساژ دادن برای تسکین درد پشت استفاده از آرنج کس دیگری است. از دوست یا همسرتان بخواهید به‌مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه تیزی آرنج خود را روی ماهیچهٔ ذوزنقه‌ای فشار دهد، بردارد و تکرار کند. این فشار موقتاً جریان خون ماهیچه را کم کرده و با رها کردن آن پر از خون و اکسیژن می‌کند. این کار اغلب به شل‌شدن ماهیچهٔ گرفته منجر می‌گردد.

سینه‌بند ورزشی بپوشید. درد بالای پشت زنانی که سینه‌های بزرگ دارند با پوشیدن سینه‌بندهای ورزش تسکین می‌یابد، چون این سینه‌بندها قدرت نگهداری بیشتری دارند.
سر را بالا بگیرید. وقت پشت میز کارتان هستید، به‌جای پائین آوردن سر و چشم، کاغذ را بالا ببرید. بیشتر مردم وقت خواندن وضعیت درست نشستن را رعایت نمی‌کنند؛ و به‌جای صاف نگاه‌داشتن سر، گردن و سر را جلوتر از شانه‌ها می‌کشند.گوشی تلفن را با دست بگیرید. هیچ‌گاه گوشی تلفن را با استفاده از گردن و شانه نگیرید. گوشی را با دستتان بگیرید. اگر دستتان بند است، از تلفن‌های بلندگودار استفاده کنید.

درست بنشینید. بد نشستن وضع طبیعی و نگاهدارندهٔ وزن بدن را تغییر داده و ماهیچه‌های بالای پشت را ضعیف و مستعدکشیدگی می‌کند. در هنگام نشستن باید سینه جلو، شکم به تو، و لمبر در زیر بدن باشد تا حالت s شکل پشت حفظ شود. اگر مدام از درد بالای پشت رنج می‌برید، از پزشک بخواهید تا وضعیت نشستن شما را بررسی کرده و در صورت لزوم انجام ورزش‌های مناسب را به شما بیاموزد.
بالای پشت را تقویت کنید. معلوم نیست کی ممکن است دچار دررفتگی بالای پشت یا ضربهٔ ناشی از تصادف می‌شوید. ولی اگر ماهیچه‌های بالا پشت و گردن قوی باشند، احتمال کشیدگی یا پارگی آنها کمتر می‌شود. در این وضعیت ضربه به‌جای وارد آمدن بر استخوان یا رباط، توسط ماهیچه جذب می‌شود.

درمان درد قفسه سینه

با ورزش زیر ماهیچه‌ها را تقویت کنید:

در هر دست وزنه‌ای گرفته و آنها را در دو طرف آویزان کنید. شانه‌ها را به طرف گوش‌ها بالا بکشید، به عقب بدهید، و به هم نزدیک کنید. سپس آنها را رها کنید. این کار را ۸ تا ۱۲ بار انجام دهید.

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

درد بالای پشت به جلو سینه، پائین قفسه، یا شکم می‌کشد.
سابقهٔ خانوادگی بیماری‌های قلبی و عروقی وجود دارد.
درد بالای پشت بدون دلیل مشخص است.

درمان درد قفسه سینه

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits