دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان احساس گرمی و گر گرفتگی در بدن
33
زمان مطالعه: 10 دقیقه
درمان احساس گرمی و گر گرفتگی در بدن:گرگرفتگی احساس گرمای شدید است که از سر و گردن شروع می شود و کل بدن را فرا می گیرد.در حالت گرگرفتگی، پوستتان یک مرتبه سرخ می شود، درست مثل اینکه از خجالت قرمز شده باشید.

گر گرفتگی و روشهای بهبود آن

گرگرفتگی احساس گرمای شدید است که از سر و گردن شروع می شود و کل بدن را فرا می گیرد.در حالت گرگرفتگی، پوستتان یک مرتبه سرخ می شود، درست مثل اینکه از خجالت قرمز شده باشید. گرگرفتگی باعث تعریق شدید نیز می شود و بعد از فروکش کردن آن، احساس سرما و لرز می کنید.اگرچه سایر مشکلات هورمونی نیز می توانند باعث گرگرفتگی شوند، ولی این مشکل معمولا در اثر یائسگی در زنان رخ می دهد.گرگرفتگی بیشتر در خانم هایی که نزدیک به دوران یائسگی هستند و یا یائسه شده اند، دیده می شود.

البته باید گفت تمام خانم های یائسه هم دچار این حالت نمی شوند.یائسگی دوره ای از زندگی خانم هاست که قاعدگی آنها برای همیشه متوقف می شود. در حقیقت گرگرفتگی، شایع ترین علامت یائسه شدن است.اینکه گرگرفتگی هر چند وقت یکبار اتفاق بیفتد، از یک خانم به خانم دیگر فرق می کند، اما معمولا یک یا دو روز تا یک ساعت می باشد.

نمی دانم چرا یکدفعه گر می گیرم

آندروپوز (Andropause)

آندروپوز را بعضی اوقات یائسگی مردانه میگویند که من شخصا با بکار بردن اصطلاح یائسگی برای آقایان موافق نیستم و ترجیح میدهم ترمین "آندروپوز" برای آقایان بکار رود. چرا که هنگامی که زنان مرحله یائسگی را طی می‌کنند، همه آنها توانایی باروری را در شکل طبیعی از دست می‌دهند و کم کم پریود آنها قطع میشود، در حالی که مردان آندروپوز هنوز توانایی باروری را دارند. سالانه بیش از ۴۰۸ میلیون مرد در سراسر جهان گزارش علائم آندروپوز یا یائسگی مردانه را داده اند . یکی از شایع ترین علائم آندروپوز با گرگرفتگی همراه هست.

مردان بین ۴۰ و ۵۵ سال معمولا دچار آندروپوز میشوند که با گرگرفتگی و تعریق شبانه همراه است. دیگر علائم میتواند افزایش وزن بی خوابی، و رشدکم مو ،احساس افسردگی و اضطراب ،ناتوانی جنسی ، خستگی و بی‌ حوصلگی ، کاهش حافظه و سطح کارایی، تکرر ادرار ، یبوست، دردهای استخوانی باشد. آندروپوز به آرامی از سی سالگی نیز میتواند بروز کند.هورمون تستوسترون به عنوان جایگزین هورمون طبیعی بدن در آندروپوز شدید توصیه میشود.

رژیم غذایی مناسب، حمایت‌های روحی از سوی خانواده ، خواب کافی و فعالیت‌های ورزشی ، انجام تفریحات سالم و مهیج ، گذراندن اوقات بی‌کاری با دوستان، مواردی است که اقایان باید در مد نظر داشته باشند. همچنین باید از چای، قهوه، غذاهای پرادویه و بسیار شیرین پرهیز نمایند و از مایعات فراوان استفاده کنند. استفاده از حبوبات ، غلات ،شیر، سویا، ماست کم ‌چرب، ماهی آزاد، سبزیجات سبز رنگ ، انجیر و غذاهای حاوی روغن امگا۳ سودمند است.

مردان در این دوره نباید تحت فشار باشند و لازم است که زنان در صورت وقوع این مشکل، همسر خود را بیشتر مورد حمایت عاطفی خود قرار دهند.

  • تغییرات هورمونی

وقتی مردان سالمندتر می شوند، تولید تستوسترون و آندروژن در بدن آنها کمتر میشود. کمبود جزئی آندروژن با سالمند شدن مرد، زمانی اتفاق می افتد که سطح آندروژن زیر حد نرمال باشد و در نتیجه باعث کاهش تولید تستوسترون می شود. هنگامی که آندروژن و تستوسترون زیر حد نرمال باشد ، آقایان ممکن است گرگرفتگی و تعریق شبانه را تجربه کنند. کمبود جزئی آندروژن با سالمند شدن مرد، ممکن است موجب کاهش میل جنسی نیز شود. این حالت اغلب حدودا در پنجاه سالگی رخ می دهد ، اما می تواند در اواسط دهه سی یا اواخر دهه شست زندگی بروز کند.

  • سرطان یا تومور

در برخی موارد علت گرگرفتگی مردان ، سرطان پروستات و یا بیضه است. سرطان پروستات و یا بیضه می توانند بر سطح هورمون مردان تاثیر گذارند. نوسان در سطح هورمونی می تواند باعث گرگرفتگی شود. علاوه بر این ، گرگرفتگی در مردان ممکن است ناشی از تومور در غده هیپوفیز یا هیپوتالاموس باشد.

  • بیماری و دارو

گرگرفتگی در مردان گاهی اوقات در نتیجه عفونت یا واکنش به درمان های پزشکی باشد. از جمله ایدز و سل می تواند موجب گرگرفتگی در زنان و مردان شود. برخی از درمان های پزشکی از قبیل هورمون درمانی در سرطان پروستات ممکن است باعث گرگرفتگی شود. داروهایی مانند کلسی تونین (calcitonin) و نیفدیپین (nifedipine) و عارضه جانبی برخی از آنتی بیوتیکها باعث گرگرفتگی در مردان میگردند.

  • رژیم غذایی

در برخی موارد، واکنش به افزودنی های غذایی چنان مونوسدیم گلوتامات (Monosodium glutamate) ممکن است دلیلی برای گرگرفتگی باشد. برای تعیین اینکه بدانید علت گرگرفتگی چنین موادی است، یادداشتی از خوراکی های خود برای چند روز بنویسید. و به ترکیب مونوسدیم گلوتامات غذا توجه داشته باشید .

اگر دچار گرگرفتگی در ظرف ۲۴ ساعت پس از خوردن مواد غذایی حاوی مونوسدیم گلوتامات شوید، سعی کنید مونوسدیم گلوتامات را از رژیم غذایی خود را به مدت ۴۸ ساعت حذف نمائید. مونوسدیم گلوتامات از معروف‌ترین تشدیدکننده‌های طعم است . ظاهر این ماده شبیه کریستال‌های نمک است و به‌ خودی خود مزه‌ای ندارد، اما موجب افزایش سایر مزه‌ها می‌شود و طعم خوبی به ‌وجود می‌آورد.

http://www.delgarm.com/

درمان گرگرفتگی و احساس شدید گرما

  • سویا بخورید. شروع یائسگی و علائم آن در میان اقوام مختلف متفاوت است. بیش از ۵۰ درصد زنان آمریکا و اروپای غربی این علائم را گزارش کرده‌اند، در حالی که این میزان در میان زنان ژاپنی فقط ۹ تا ۱۰ درصد است.
  • یک بررسی نشان داده است که فرآورده‌های سویا در درمان احتمالی برای علائم یائسگی است. زنان ژاپنی غذاهای سویادار زیاد می‌خورند. سویا حاوی ترکیبات استروژنی طبیعی است که گرگرفتگی را تخفیف می‌دهد.
  • سویا و سایر فرآورده‌های آن را به برنامه غذائی خود بیفزائید و از مزایای این غذاهای کم‌چربی هم بهره‌مند شوید.
  • عادات بد را کنار بگذارید. کسانی که سیگار می‌‌کشند یا الکل مصرف می‌کنند بیشتر از سایرین گرفتار گرگرفتی می‌شوند. برای ترک این چیزهای زیان‌آور از پزشک کمک بگیرید.
  • قهوه نخورید. خوردن بیش از یکی دو فنجان قهوه در روز هم ممکن است باعث گرگرفتگی شود.
  • هر ماده شیمیائی محرک مثل کافئین می‌تواند کمی فشار خون و ضربان قلب را بالا برده و ایجاد گرگرفتگی کند.
  • نفس عمیق بکشید. یک بررسی نشان داده است که زنانی که آموزش داده شده‌اند تا آهسته و عمیق نفس بکشند بهتر قادر به کاهش گرگرفتگی خود تا ۵۰ درصد شده‌‌اند. زنانی که در این بررسی شرکت کرده‌اند، یک هفته در میان هشت برنامه یک ساعته آموزش داشته‌اند.
  • از پزشک خود برای روش آموزش استراحت با تنفس عمیق کمک بگیرید. (بسیاری از معلمان یوگا نیز این روش را آموزش می‌دهند)
  • خود را خنک کنید. هر چیزی که با آن احساس خنکی و راحتی بیشتر کنید پاسخ مناسبی برای گرگرفتگی است. بادبزن کوچکی همراه خود داشته باشید تا در مواقع لزوم بتوانید خود را باد بزنید. لباس‌های نازک روی هم بپوشید تا بتوانید برخی از آنها را در آورید یا به تن کنید.
  • استروژن بخورید. اگر گرفتگی شدید و طولانی است، نیاز به درمان جایگزینی هورمونی دارید. گرچه این روش برای همه توصیه نمی‌شود، ولی گرگرفتگی را از بین می‌برد.
  • استروژن به‌صورت قرص، برچسب‌های پوستی، کرم‌های مهبلی، و قرصهای زیر پوستی وجود دارد که این قرص‌ها با عمل جراحی زیر پوست شکم گذاشته می‌شود.
  • در زنانی که نیاز به درمان طبی دارند، ولی به علت سابقه سرطان پستان نمی‌توانند استروژن مصرف کنند، تجویز داروی فشار خون کلونیدین ممکن است مؤثر باشد.
  • مصرف سویا موجب كاهش گر ‌گرفتگی و پیشگیری از پوكی استخوان و سرطان پستان در زنان یائسه می‌شود.
  • فقدان استروژن در این دوران موجب افزایش میزان كلسترول بد (LDL) و كاهش میزان كلسترول خوب(HDL) در خون می‌شود كه می‌تواند موجب افزایش خطر حمله قلبی و سكته مغزی در زنان شود.
  • برای حفظ میزان چربی خون در محدوده طبیعی و سالم، میزان مصرف چربی‌های اشباع در رژیم زنان از طریق كم كردن مصرف گوشت قرمز، تخم پرندگان و محصولات شیری پرچرب باید كاهش پیدا كند.
  • كاهش مصرف سدیم، پروتئین و كافئین می‌تواند به حفظ ذخائر كلسیم كمك كند.
  • از مصرف سیگار، الكل و ترشی زیاد پرهیز شود. ورزش كردن آزاد شدن اندورفین را زیاد می‌كند كه منجر به بهبود درد و خوشحالی افراد می‌شود.
  • زنان یائسه روزانه حدود30 تا 45 دقیقه ورزش سبك به همراه تنفس عمیق داشته باشند. قدم زدن، شنا و دوچرخه سورای فشار كمتری را بر مفاصل وارد می‌كند و برای این سن مناسب است.

http://www.delgarm.com/

نشانه های گرگرفتگی

  • احساس گرمای ناگهانی که از قسمت بالایی بدن و صورت شروع می شود.
  • قرمزی پوست همراه با احساس داغ شدن
  • ضربان تند قلب
  • تعریق شدید
  • احساس لرز بعد از فروکش کردن گرگرفتگی

تغییرات پیچیده هورمونی همراه با افزایش سن، به خصوص کاهش میزان هورمون استروژن در خانم های یائسه، مهم ترین دلیل گرگرفتگی در آنهاست.تناوب بروز گرگرفتگی متغیر است، ممکن است چند بار و یا به دفعات زیاد در طی شبانه روز دچار این حالت شوید.هر دفعه، گرگرفتگی بین 30 ثانیه تا چند دقیقه طول می کشد.حالت گرفتگی بیشتر در خواب شب رخ می دهد که باعث تعریق شبانه می شود.

در خانم های یائسه این حالت بیشتر از یک سال ادامه دارد، اما معمولا به طور خودبخود طی چهار تا پنج سال متوقف می شود.اگر گر گرفتگی باعث آزار و اذیت شما می شود، برای درمان آن بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

http://www.delgarm.com/

برای مواجهه با این حملات گرگرفتگی، به خصوص در هنگام خواب به این توصیه‌ها عمل کنید:

• اتاق خواب‌تان را سرد نگهدارید، و یک پنکه در نزدیک محل‌ خواب‌تان بگذارید.
• لباس خواب سبک و پنبه‌ای بپوشید.
• روی تختخواب‌تان ملحفه‌های پنبه‌ای بیندازید تا عرق را جذب کند.
• یک جفت لباس خواب و ملحفه تمیز اضافی نزدیک تختخواب داشته باشید، تا بتوانید در صورت مرطوب شدن، آنها را به سرعت عوض کنید.
• پیش از رفتن به بستر، یک حمام یا دوش گرم بگیرید.

http://www.delgarm.com/

عوامل خطر

http://www.delgarm.com/

  • عواملی که خطر ابتلا به گرگرفتگی را زیاد می کند، شامل موارد زیر است:
  • سیگار : افرادی که سیگار می کشند، بیشتر دچار گرگرفتگی می شوند.
  • چاقی: بالا بودن نمایه توده بدنی (BMI) با بروز بیشتر گر گرفتگی مرتبط است.
  • فعالیت بدنی: اگر ورزش نکنید، در دوران یائسگی بیشتر دچار گرگرفتگی می شوید.
  • نژاد: خانم های آمریکایی-آفریقایی تبار بیشتر از خانم های نژاد اروپایی گرگرفتگی را تجربه می کنند. همچنین گرگرفتگی در زنان نژاد ژاپنی و چینی، کمتر از زنان سفیدپوست اروپایی است.
  • استرس و اضطراب : بررسی محققان ناشن داده است کنترل استرس و اضطراب، تکرر و شدت گرگرفتگی را در زنان یائسه کاهش می دهد.

http://www.delgarm.com/

عوارض گرگرفتگی بدن


گرگرفتگی در خواب شب و تعریق شدید ناشی از آن، شما را خواب بیدار می کند و به مرور باعث بروز بی خوابی مزمن در شما می شود.اختلالات خواب نیز سرانجام باعث بروز مشکلات حافظه، اضطراب و افسردگی در برخی افراد می شود.

http://www.delgarm.com/

راه های تشخیص


گرگرفتگی یک علامت است، نه یک بیماری.

وضعیت سلامتی و بیماری های فرد از او پرسیده می شود. همچنین پزشک در مورد چگونگی گرگرفتگی سئوالاتی از او می پرسد، مثل اینکه چند مدت یکبار و یا چه موقع دچار این حالت می شوید؟ و یا اینکه علائم دیگری همراه با آن دارید یا نه؟
معمولا پزشک بر اساس گفته های فرد، گرگرفتگی را تشخیص می دهد.همچنین، فرد را از نظر بدنی معاینه می کند.

برای تشخیص علت این مشکل، ممکن است پزشک آزمایش خون برایتان بنویسد.آزمایش خون برای اندازه گیری میزان هورمون های خون و یا پیدا کردن علائم سایر مشکلات سلامتی مانند عفونت است که می توانند باعث گرگرفتگی شوند.پزشک توسط آزمایش خون می تواند بفهمد خانمی که دچار گرگرفتگی می شود، آیا یائسه شده است یا نه.در مطلب بعدی، راه های درمان پزشکی، خانگی و طب مکمل را برایتان خواهیم گفت.

http://www.delgarm.com/

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (33 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

احمد | ۴ سال پیش
عالی بود ممنون از مطلب مفیدتان
0
0

hits