دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین و سریع ترین راه درمان تب و لرز
169
زمان مطالعه: 7 دقیقه
برای درمان تب ابتدا باید علت آن شناسایی و به پزشک متخصص مراجعه شود اما پس از تشخیص می توان از راهکارهای خانگی برای بهبود زودتر بیماری استفاده کرد. تا انتها با ما همراه باشید.

درمان سریع تب و لرز در خانه

با دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان تب و لرز به روش طب سنتی آشنا شوید.

درمان تب و لرز

علت و درمان تب و لرز در خانه

تب و لرز یکی از شناخته شده ترین علایم سرماخوردگی یا آنفولانزا است که در اثر حمله ویروس های قوی به بدن ایجاد می شود. در این مطلب به روش های خانگی و سنتی موثر در درمان تب و لرز می پردازیم.

این روش های در عین تاثیر فوق العاده هیچ گونه عوارضی برای بدن ندارند و موجب تسریع و بهبود بسیاری از علایم سرماخوردگی می شوند.

  • مصرف مایعات و آب فراوان می تواند باعث کاهش تب و بهبود سریع بیماری در افراد شود و به تنظیم الکترولیت بدن کمک کند.
  • پوشیدن لباس های راحتی و خنک نیز می تواند به کاهش دمای بدن در فرد بیمار کمک کند. کارشناسان لباس های از جنس پنبه ، کتان و ابریشم را در این زمان توصیه می کنند.
  • مناسب بودن دمای اتاق و خنک بودن اتاق بیمار هم می تواند باعث کاهش احساس گرگرفتگی و تعریق بدن بیمار شود.
  • استفاده از پاشویه و یا قرار دادن یک حوله نمدار روی پیشانی فرد به شرط عدم ابتلای بیمار به سینوزیت می تواند باعث سرعت در کاهش تب شود، استحمام با آب گرم به مدت 5 الی 10 دقیقه هم می تواند باعث باز شدن عروق خونی و کاهش تب در بیمار شود.
  • استفاده از دوزهای مشخص تب بر و داروهای مسکن تحت نظر پزشک نیز در درمان مشکل موثراست، خواب کافی و استراحت و بلند نشدن از تخت خواب هم می تواند باعث سلامت فرد شود.
  • استراحت کردن

یکی از ضروری ترین اقدامات در طی سرماخوردگی و دیگر بیماری ها, استراحت است. استراحت کردن موجب تسریع درمان بیماری می شود. روند بهبود بسیاری از بیماری ها بیش از دو هفته است, بنابراین مصرف بیش از حد داروها نمی تواند در تسریع روند بیماری تاثیرگذار باشد. در عوض استراحت کردن و جلوگیری از انجام فعالیت های خسته کننده در حین بیماری, می تواند روند بهبود بیماری به خصوص بیماری آنفولانزا را سرعت بخشد.

  • مصرف سوپ مرغ

در گذشته مادران برای درمان سرماخوردگی سوپ رقیق مرغ طبخ می کردند. بررسی ها نشان داده است سوپ مرغ می تواند با علائم عفونت دستگاه تنفسی مقابله کند. برای طبخ این سوپ توجه کنید از مرغ طبیعی یا ارگانیک استفاده نمایید. در واقع یکی از راحت ترین روش های موثر در درمان تب و لرز استفاده از سوپ مرغ است. به علاوه این سوپ می تواند دیگر علایم سرماخوردگی مانند گلو درد را تسکین دهد.

  • شربت آبلیمو و عسل

یکی از شربت های طبیعی بسیار موثر در درمان عفونت های ویروسی و بهبود علایم سرماخوردگی, شربت عسل و آبلیمو است. خواص عسل در دفع عفونت ها شناخته شده است. از طرف دیگر آبلیمو سرشار از ویتامین C است که به مبارزه با عفونت ها در بدن کمک می کند. برای تهیه این شربت, یک چهارم لیوان آبلیمو تازه را به همراه ۱ قاشق چای خوری عسل مخلوط نموده و لیوان را از آب پر کنید. در طی سرماخوردگی از این شربت استفاده نمایید.

  • مصرف چای زنجبیل

برخی از گیاهان از جمله زنجبیل, تاثیر فوق العاده ایی در درمان تب و لرز دارند. یکی از مهمترین خواص زنجبیل, دفع عفونت ها از بدن است. برای این منظور توصیه می شود یک قاشق چای خوری زنجبیل تازه رنده شده را با یک لیوان آب داغ مخلوط کرده و مصرف نمایید.

درمان تب و لرز

عواملی که باعث بوجود آمدن آنفولانزا و تب و لرز میشود

  1. گل، یک داروی گیاهی است. دارویی که بدن را برای مبارزه با عفونت ها آماده می کند و اگر به محض دیدن علایم سرماخوردگی، دمنوش این گیاه را بنوشید، بر اساس تحقیقات تازه بعد از 1 یا 2 روز علایم محو یا کم می شوند. البته اگر بیماری خاصی دارید، برای نوشیدن این چای باید با پزشک خود مشورت کنید تا تداخل دارویی به بیماری هایتان اضافه نشود.
  2. قرص های ضدسرماخوردگی که ترکیبات روی دارند، یکی از راه حل های پیشگیری از سرماخوردگی اند. تحقیقات نشان داده که اگر در 24 ساعت اول، این قرص های آبنباتی را بخورید، علایم بیماری کمتر می شود و سلامت خود را زودتر به دست می آورید.
  3. تاثیر ویتامین C برای مبارزه با سرماخوردگی، دیگر ثابت شده است اما به تازگی در تحقیقاتی مشخص شده که اگر در فصل سرما و در شرایطی که استرس های محیطی و کاری زیادی دارید، هرروز ویتامین C بخورید، احتمال سرماخوردگی شما نصف می شود. بهترین توصیه برای کمک گرفتن از ویتامین C هم این است؛ صبح به صبح یک لیوان آب پرتقال، لیموشیرین بخورید یا در چای خود لیموترش بچکانید.
  4. بعد از تجربه بی نظیر مادربزرگ ها و سوپ مرغ هایی که در سرماخوردگی به ما داده اند، پزشکان تحقیق کرده اند و حالا می گویند، بخار سوپ مرغ باعث باز شدن مجرای تنفسی می شود، آب آن بدن را از بحران کم آبی در بیماری نجات می دهد و در نهایت هم التهاب دستگاه تنفسی را کاهش می دهد.
  5. نوشیدن چای همان خاصیت های تسکین دهنده سوپ مرغ را دارد و آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز و چای سیاه، برای مبارزه بدن با ویروس بسیار معجزه آساست.
  6. اگر چای سبز را با عسل و لیمو بنوشید، همان خاصیت چای سیاه را برای درمان دارد، اما برعکس چای سیاه، به خواب لطمه ای نمی زند و باعث می شود خوابی عمیق به درمان بیماری شما کمک کند.
  7. تحقیقات مشخص کرده اگر روزانه سیر تازه بخورید، به مبارزه بدن شما با میکروب ها کمک می کند و کمتر از یک انسان عادی گرفتار ویروس ها و بیماری ها می شوید.
  8. اگر یک دستگاه بخار آب را در اتاق بگذارید یا آب داغ حمام را باز کنید و برای مدتی در بخار حمام نفس بکشید، ذرات ریز و داغ آب باعث می شود گرفتگی در مجرای بینی، برطرف و تنفس شما راحت تر شود.
  9. یک چهارم قاشق چایخوری نمک و یک چهارم قاشق چایخوری جوش شیرین را در یک لیوان آب حل و با سرنگ کوچکی این مایع را به داخل بینی، تزریق کنید. با این کار، بینی خود را شستشو می دهید و راه تنفسی را از ویروس ها و گرده ها پاک می کنید. مخاط بینی هم رقیق می شوند و در دوران بیماری، راحت تر نفس می کشید.
  10. اگر 4 بار در روز، آب نمک قرقره کنید، میکروب ها از دستگاه تنفسی شما دور می شوند و رشد نمی کنند.
  11. بیماری زمانی سراغ شما می آید که بدنتان ضعیف باشد. یکی از مهم ترین روش های مقابله با ضعف بدن هم، خواب و استراحت کافی است. هیچ وقت از خواب عمیق و استراحت خود به بهانه کار دور نشوید و در فصل سرد، تختخواب خود را گرم نگه دارید.
  12. در محیط های آلوده قرار نگیرید و در فصل زمستان حواستان باشد هوا در فضا جریان داشته باشد و هوای ساکن با گرد و غبار و ویروس هایی که در حال رفت و آمد هستند، به محیط تنفسی شما وارد نشود. وقتی در محیط های آلوده هستید آب نمک قرقره و با اسپری نمک و جوش شیرین به بینی، مجرای تنفسی خود را تمیز کنید.

درمان تب و لرز

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (169 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    ۴ دیدگاه

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

    پارسا | ۳ سال پیش
    ممنون از این مطالب خوب که خیلی به ما کمک کرد.
    0
    0
    nima | ۶ سال پیش
    با سلام

    مرسي مطالبتون به من خيلي کمک کرد

    من خودم از قرص اکتوفن اکسترا استفاده ميکنم

    چون کافئين داره بعد از مصرف باعث خستگي نميشه

    با تشکر
    1
    0
    پیمان | ۷ سال پیش
    ممنون از سایت خوب دلگرم
    0
    1
    مرضیه | ۷ سال پیش
    منم الان تب و لرز دارم شدید تا حالا انقد بلرزون نزده بودم
    3
    7
    
    hits