دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت تورم و دردناک شدن غدد لفاوی
12
زمان مطالعه: 5 دقیقه
علت تورم و دردناک شدن غدد لفاوی:غدد لنفاوی متورم+درمان با دلگرم همراه باشید تا بدانید تورم غدد لنفاوی نشانه ی چیست؟

غدد لنفاوی متورم+درمان

با دلگرم همراه باشید تا بدانید تورم غدد لنفاوی نشانه ی چیست؟

علت تورم غدد لفاوی

غدد لفاوی

اگر بدانید که سیستم دفاعی بدن برای مبارزه با عفونت‌ها از مکانیسمی کمک می‌گیرد که حاصل آن تجمع گلبول‌های سفید خون درغدد لنفاوی بدن است،دیگر از بزرگ و دردناک شدن این غده‌ها که بیشتر در ناحیه گردن، زیر بغل و کشاله ران تجمع دارد، نگران نمی‌شوید.

البته غدد لنفاوی در پاسخ به عفونت در ناحیه‌ای دورتر متورم می‌شود.غدد لنفاوی معمولا در اثر تماس بدن با یک باکتری یا ویروس، دچار ورم می شوند. به ندرت سرطان باعث ورم غدد لنفاوی می شود. در برخی قسمت های بدن، ورم غدد لنفاوی بیشتر دیده می شود مثل گردن، زیر بغل، زیر چانه و کشاله ران.مثلا عفونت شست پا یا دست ممکن است به ورم غدد لنفاوی زیر بغل و کشاله ران منجر شود.

درمان غدد لفاوی

تصویر وقتی غدد لنفاوی بزرگ و دردناک می‌شود

نکته مهمی که می‌تواند ترس از غدد لنفاوی متورم شده را کاهش دهد، آن است که ورم این غده‌ها بیشتر در ناحیه گردن اتفاق می‌افتد که می‌تواند ناشی از سرماخوردگی‌های ویروسی یا باکتریایی، عفونت سینوس‌ها، گوش، پوست، عفونت دندان، بیماری‌های انگلی و حتی بیماری‌هایی چون سل باشد.

دکتر زهرا عبدی، متخصص بیماری‌های عفونی نیز با تاکید بر این‌که تورم غدد لنفاوی در بسیاری موارد و بویژه در کودکان نشانه خطرناکی محسوب نمی‌شود، می‌گوید: یک غده لنفاوی طبیعی توده‌ای نرم، لاستیکی و متحرک با‌قطر کمتر از یک سانتی‌متر و حداکثر دو سانتی‌متر است که معمولا تحت تاثیر یک بیماری زمینه‌ای عفونی متورم، بزرگ و حساس می‌شود، اما اگر غده لنفاوی پس از بهبود بیماری طی دو تا سه هفته کوچک نشود و حتی بزرگ و متعدد بشود و با تب، رنگ پریدگی و کم‌خونی نیز همراه باشد، نیاز به پیگیری تخصصی دارد.

درمان غدد لفاوی

علائم ورم غدد لنفاوی

دستگاه لنفاوی بدن شامل مجموعه ای از اندام ها (مثل طحال و غده تیموس)، رگ ها و تعداد زیادی غده یا گره لنفاوی است که در سراسر بدن وجود دارند (تصویر پایین).غدد لنفاوی بیشتر در ناحیه سر و گردن وجود دارند. غدد لنفاوی که به طور مکرر دچار ورم می شوند، در این قسمت ها و نیز در زیر بغل و کشاله ران قرار دارند.ورم و بزرگ شدن غدد لنفاوی نشان می دهد در یک محل از بدن، چیزی اشتباه است. وقتی برای اولین بار غدد لنفاوی ورم می کنند، شما متوجه علائم زیر می شوید:

  • درد و سوزش غدد لنفاوی
  • ورم و بزرگ شدن غدد لنفاوی به اندازه یک نخود یا لوبیا
  • بیشترین علت ورم غدد لنفاوی، ابتلا به یک بیماری عفونی به خصوص یک عفونت ویروسی مثل سرماخوردگی است
  • بسته به علت ورم غدد لنفاوی، علائم زیر نیز مشاهده می شوند:
  • آبریزش بینی، گلودرد، تب و سایر علائم عفونت دستگاه تنفسی فوقانی
  • ورم کلی غدد لنفاوی در سرتاسر بدن که می تواند نشان دهنده ابتلا به یک بیماری عفونی مثل ایدز، مونونوکلئوز و یا یک اختلال خودایمنی مثل لوپوس یا آرتریت روماتوئید باشد.
  • ورم دست یا پا نشان می دهد ورم یک غده لنفاوی خیلی دور از سطح پوست که حس نمی شود، باعث انسداد و گرفتگی سیستم لنفاوی بدن شده است.
  • رشد سریع، دائمی و شدید غدد لنفاوی می تواند علامت تومور باشد.
  • تب
  • تعریق شبانه (عرق کردن در خواب شب)
  • علائم مشکلات غدد لنفاوی را بشناسید
  • ورم های مزمن که بعد از دوهفته درمان نمیشوند .
  • تورم سراسری غدد لنفاوی بدن .
  • تورم بی علت غدد ،بدون سرماخوردگی، عفونت سینوس، گوش یا دستگاه تنفس فوقانی غدد لنفاوی ورم کرده‌اند.
  • غدد لنفاوی بزرگ و سفت هستند و حرکت نمی‌کنند.
  • همراه با ورم غدد لنفاوی گردن، تب، اشکال در بلع، گلو درد مزمن، یا اشکال تنفس وجود دارد، مخصوصاً اگر سیگار می‌کشید یا الکل مصرف کرد‌ه‌اید.
  • کوچک و بزرگ بودن غدد لنفاوی در سمت چپ و راست .
  • در صورت مشاهده ی علائم ذکر شده به یک پزشک جراح سرو گردن مراجعه نمایید تا مشکلات شما در اسرع وقت برطرف شوند .

درمان غدد لفاوی

درمان غدد لنفاوی متورم چیست؟

درمان بستگی به علت تورم دارد . تورم غدد لنفاوی مانند نشان دهنده شرایط گوناگونی هستند ، و هرکدام چشم انداز متفاوت و درمان متفاوتی دارند. بنابراین، برای مثال، اگر علت تورم بیماریهای ویروسی باشد درمان خاصی توصیه نمی شود . در حالیکه ، تورم غدد لنفاوی توسط لنفوم و یا سرطان خون به درمان گسترده نیاز دارد .

درمان غدد لفاوی

چه باید کرد اگر که تورم غدد لنفاوی پیدا کنیم؟

تورم غدد لنفاوی به علت عفونت ویروس علتی معمول است. برای مثال ، تورم غدد لنفاوی در گردن ممکن است در صورتی که دارای عفونت گلو باشیم و این زیاد نگران کننده نیست . اما تورم غدد لنفاوی اگر بدون هیچ دلیل روشنی باشد این نگران کننده است .

به پزشک خود را معرفی کنید:

شما ممکن است به تورم غد لنفاوی دچار شوید و علت آن را ندانید در این مواقع بهتر است که به پزشک مراجعه کنید . به عنوان مثال ، امکان دارد علت تورم غده لنفاوی عفونت نباشد و البته ممکن هم است که علت عفونتی باشد که علامت چندانی ندارد و این مساله تنها علامت آن باشد. تورم غدد لنفاوی به علت عفونت ، در عرض دو هفته یا کمی بیشتر رفع می شود.

درمان غدد لفاوی

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (12 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۴ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

منا | ۷ سال پیش
سلام من وقتی سرما خوردگی دارم یا گلوم چرکی میشه در امتداد گوش چپم تو گردنم چند غده که مثل یه زنجیره بهم وصلن انازه یه نخود یا لوبیا ورم میکنه و وقتی بهش دست میزنم یه ذره درد میگیره ولی در حالت عادی که سرما خوردگی ندارم و گلوم چرکی نیس کوچیک میشه و وقتی بهش دست میزنم درد نمیگیره ولی از بین نمیرن 4سال یا بیشتره که متوجه این موضوع شدم15 سالم هم هست
1
2
حسن | ۷ سال پیش
سلام من در تمرین های باشگاه رزمی ضربه به زیر گلوم خورده و الان زیر گلوم درد میکنه میخواستم ببینم اگه ضربه به غدد لنفاوی خورده باشه مشکلی پیش میاد
0
0
محمد | ۷ سال پیش
سلام پسرمن25ساله درزیرگوش سمت راستش یه مقدار متورم شده
دارو مصرف کرده بعداز یک الان تقریبا برآمدگی نداره. جواب سونو گفتند مشکلی نداره. جواب آزمایش هم گفتند معده اش یه مقداری عفونت داره چربی خون وکلسترول هم بالاست.لطفا راهنمایی کنید
0
0
راضیه | ۷ سال پیش
سلام من حدودا پنج سالی میشه دو تا غده در هر دو طرف چانه م دارم چند بار پیش دکتر رفتم همش بهم قرص میدن ولی اصلا فایده نداشته آزمایش سونوگرافی ازش گرفتن میگن چیزی نیست ولی اگه چیزی نیست چرا خوب نمیشه در ضمن اصلا تغییر اندازه نداره درد هم نداشته لطفا جوابم رو بدید ببینم باید چکار کنم خیلی ممنونم
0
0

hits