دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علائم و نشانه های بیماری شانکرویید
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
علائم و نشانه های بیماری شانکرویید:بیماری‌ منتقله مقاربتی در کمینی که هرگز اسم آن‌را نشنیده‌اید: شانکروئید/با دلگرم همراه باشید تا بیماری شانکرویید را بشناسید.

بیماری‌ منتقله مقاربتی در کمینی که هرگز اسم آن‌را نشنیده‌اید: شانکروئید

با دلگرم همراه باشید تا بیماری شانکرویید را بشناسید.

بیماری شانکرویید

شانکرویید یا شانکر نرم

يك بيماري خاص مناطق گرمسيري می باشد. مخزن این عفونت انسان مي باشد. باكتري هموفيـلوس دو كـره اي (Hemophilus Ducreyi) عامل ایجاد کننده این بیماری مي باشد.در حدود 20 تا60 درصد زخم هاي دستگاه تناسلي در مناطق صحراي آفريقا و جنوب شرق آسيا به علت ابتلا به بيماري شانكروئيد ايجاد مي شود.شانکروئید از آن دسته بیماری هایی است که شایع نمی باشد و از راه جنسی و بوسیله هموفیلوس دوکره ای ایجاد می شود. با تشکیل زخم دردناک در ناحیه تناسلی و لنفادنوپاتی اینگوینال این بیماری تشخیص داده می شود.

این بیماری در مردانی که با جنس مخالف ارتباط جنسی دارند بیشتر دیده می شود و این بیماری را از شریک جنسی خود که اکثرا یک حامل بی علامت است دریافت می کنند.

  • دوره نهفتگی

دوره نهفتگی در این بیماری 3-5روز و حداکثر 14 روز است.

  • دوره واگيري

تا زمانی که عامل عفونت در زخم اوليه و يا ترشحات غده هاي لنفي که متورم شده اند وجود دارد و زخم بهبود نيافته، انتقال بیماری صورت مي گیرد که اين مدت در مواردی که بيماريدرمان نشده است ممکن است چند هفته تا چند ماه ادامه پیدا کند. با درمان به وسیله آنتی بیوتیک ها تمام باکتريها از بين می روند و محل زخم نيز يک تا دو هفته بعد بهبود میابد .

بیماری شانکرویید

علایم بیماری شانکرویید

در محل تلقیح ابتدا یک پاپول قرمز دردناک ظاهر می شود و با پیشرفت بیماری به یک پوسچول تبدیل می شود که در صورت پاره شدن یک زخم با قاعده قرمز درخشان را تشکیل می دهد. ز

خم شانکروئید عمیق می باشد و بسرعت خونریزی میکند و معمولا از اطراف گسترش پیدا می کند. یک اگزودای فیبرینی زرد-خاکستری زخم را احاطه کرده است. شدت عفونت در این زخم ها بسیار زیاد است و حتی ممکن است از طریق خود تلقیحی برتعداد زخم ها اضافه شود. روی باسن، رانها و منطقه آنال محل ایجاد زخم می باشند.

احساس بی حالی، تب، آنورکسی و میالژی در بیمار مشاهده می شود. لنف نودها ممکن است چرکی و زخمی شده و یا خود بخود بهبود یابند.اغلب زنان حامل ارگانیسم می باشند و فاقد نشانه های قابل تشخیص و علایم بیماری هستند.

بیماری شانکرویید

شخیص بیماری شانکرویید

با آزمایش و بررسی غدد لنفاوی قابل می توان این بیماری را تشخیص داد.تشخیص این بیماری معمولا با لنفو گرام و نروم اشتباه گرفته می شود.

بیماری شانکرویید

راه های انتقال بیماری شانکرویید


این بیماری معمولا از طریق رابطه ی جنسی منتقل می شود. شانکروئید به مقدار زیادی با مصرف دارو به طور خودسرانه و بدون تجویز پزشک همراه بوده است.

بیماری شانکرویید

پیشگیری از بیماری شانکرویید

  • عدم برقراری تماس جنسی با افراد مشکوک به بیماری و با افراد دارای شرکای جنسی زیاد بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری می باشد.
  • باید نسبت به مبتلا نبودن شریک جنسی از طریق انجام آزمایشات اطمینان حاصل شود .
  • استفاده از کاندوم در هنگام برقراری تماسهای جنسی واژینال، دهانی و یا مقعدی مطمئن ترین روش پیشگیری میباشد.
  • پس از تماس دست با اندامهای جنسی و ترشحات بدن و پس از اجابت مزاج برای احتیاط بیشتر باید دستها را به خوبی شستشو داد.

بیماری شانکرویید

اگر بیماری درمان نشود....

ممکن است به طور خود بخود بهبود یابند و یا اینکه بیماری مزمن شود و برای بهبودی به زمان بیشتری نیاز داشته باشد. از دیگر علایم بیماری ضايعـات نـرم و بسيار دردنـاك چـركي می باشد كه در دو سوم موارد به همراه بزرگ شدن غدد لنفاوي و كشاله ي ران مي باشد. گاهي چند زخم كوچك به هم می چسبند و زخـم بزرگتـري را تشكيل مي دهند. تشخيص با آزمايش و بررسي غدد لنفاوي قابل می توان این بیماری را تشخيص داد.تشخيص اين بيماري معمولا با لنفو گرام و نروم اشتباه گرفته مي شود.

راه هاي انتقال این بیماری معمولا از طريق رابطه ي جنسي منتقل مي شود. شانكروئيد به مقدار زيادي با مصرف دارو به طور خودسرانه و بدون تجویز پزشک همراه بوده است.

بیماری شانکرویید

درمان بیماری شانکرویید

درمــان استفاده از از آنتي بيوتيك هايي مانند:سفترياكـسيـون، آزيترومایسین ، اريتر ومايسين ، سيپروفلوكساسين براي درمان شانكروئيد توصیه می شود.میزان ابتلا در کشورهای غربی بسیار پایین و یک نفر در هر دو میلیون نفر پو البته در کشورهای در حال توسعه و همچنین کشورهای توریست پذیر جنسی، بیشتر است. شانکروئید قابل‌درمان است و پس از تخلیه آبسه، تنها نیازمند یک دوز آزیترومایسین (یا دیگر آنتی‌بیوتیک‌ها) است. خبر بد این که اگر شانکروئید همراه با ایدز رخ دهد، درمان ناموثر بوده و باید تحت دوره درمانی بیشتری قرار گرفت.

بیماری شانکرویید

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits