دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت پولیپ رحمی + درمان
74
زمان مطالعه: 9 دقیقه
علت پولیپ رحمی + درمان:همه چیز در مورد پلیپ رحمی با دلگرم همراه باشید تا با راه های درمان پلیپ رحمی آشنا شوید.

همه چیز در مورد پلیپ رحمی

با دلگرم همراه باشید تا با راه های درمان پلیپ رحمی آشنا شوید.

علت + راه های درمان پلیپ رحمی

علت + راه های درمان پلیپ رحمی

پولیپ رحمی چیست ؟


تقریبا اکثر خانمها با این واژه به خوبی آشنا هستند.پولیپ در واقع رشد بافت رحم بطورموضعی است که بصورت یک تکه گوشت اضافه در داخل حفره رحمی ظاهر میشود ویکی از شایعترین علل خونریزیهای غیر طبیعی رحم هم در خانمهای قبل از سنین یائسگی وهم در افراد یائسه میباشد.تعداد و سایز و مکان آنها متفاوت است .

پولیپها توده هایی منفرد یا متعدد با اندازه چند میلی متر تا چند سانتی مترهستند که ممکن است در حفره رحم ویا دهانه رحم بوجود آیند .رشد و نمو بافت غیر سرطانی که در رحم و سرویکس بروزمی نماید را پولیپ رحمی گویند .

  • سن : بیشترین شیوع در سنین 50- 30 سالگی می باشد .
  • نحوه زندگی : نداشتن فرزند از عوامل خطر می باشد .
  • ژنتیک : عامل قابل توجهی به شمار نمی آید .

پولیپهای رحمی، رشد بافت بدون دردی است که چسبیده به سرویکس یا داخل رحم می باشند . این پولیپها ممکن است به شکل تکی یا گروهی باشند و در طول و اندازه متفاوت می باشند و ممکن است تا سه سانتیمتر ( یک اینچ ) طول داشته باشند . پولیپها معمولاً بی ضرر و بی خطرند . اما ممکن است در موارد نادر سرطانی شوند .

پولیپهای رحم شایع هستند . به خصوص در خانمهایی که قبل از یائسگی و بالای سی سال باشند . علت اینکه چرا در رحم پولیپ ایجاد می شود ناشناخته است ، اما این پولیپها در صورتیکه قبلاً سرویکس دچار خراشیدگی یا ارزیون شده باشد ، گسترش می یابند . در هنگام ارزیون سلولهای سطح سرویکس نازکتر و حساستر از معمول می شوند .

گاهی پولیپها در سرویکس پیرو عفونت در آن نواحی تشکیل می شوند . خانمهایی که فرزندی ندارند بیشتر مستعد ابتلا به پولیپ می باشند . علائم پولیپهای رحمی شامل ترشحات آبکی ، خون آلود از واژن و خونریزی پس از مقاربت جنسی بین فاصله دو پریود یا خونریزی پس از یائسگی می باشد . این قبیل خونریزیها ممکن است نشانه ای از بیماری جدی تری نظیر سرطان سرویکس باشد .

بیشتر بدانید: هیسترکتومی یا برداشتن رحم چیست؟

علت + راه های درمان پلیپ رحمی

علت بوجود آمدن پولیپ چیست ؟


معمولا پولیپها و فیبرومها که هردوخوش خیم هستند و از بافت خود رحم منشاء میگیرند در اثرمیزان بیش از حد هورمونهای استروژن تولید شده در خود بدن ویا وارد شده به آن وکاهش پروژسترون بوجود می ایند.

با افزایش سن، احتمال ابتلا به پولیپ رحم افزایش می‌یابد


علت مشخصی برای ایجاد این ضایعه وجود ندارد، ولی هرچه سن افراد بالا می‌رود، احتمال ابتلا به پولیپ افزایش می‌یابد. بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که در سنین باروری؛ یعنی قبل از یائسگی، شیوع این بیماری حدود 5 تا 6 درصد است؛ در صورتی‌که در زنان یائسه این میزان به 11 تا 12 درصد می‌رسد.هم‌چنین افرادی که قرص تاموکسیفن برای درمان سرطان پستان استفاده می‌کنند، درصد ابتلایشان به پولیپ رحم افزایش می‌یابد.

پولیپ‌های رحمی معمولاً خوش‌خیم‌اند


پولیپ‌های رحمی معمولاً خوش‌خیم‌اند و احتمال کمی وجود دارد بدخیم شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان پیش‌بدخیمی پولیپ‌‌ها حدود 0.2 تا 25 درصد و میزان بدخیمی آن‌ها بین 0 تا 13 درصد است. احتمال بدخیمی یا پیش‌بدخیمی پولیپ رحم، با افزایش سن، افزایش می‌یابد؛ بنابراین درمان پولیپ در زنان بعد از سن یائسگی اهمیت بیشتری نسبت به زنان در سنین باروری دارد.

اگر بیمار هیچ علامت و عارضه‌ای نداشت و در حین سونوگرافی متوجه شد که پولیپ دارد، درمان بستگی به این دارد که اندازه پولیپ چه‌قدر باشد؛ اگر پولیپ بزرگ باشد و خونریزی‌های نامرتب ایجاد کند و بیمار در سن یائسگی باشد، ترجیحاً باید برداشته شود و از جهت بافت‌شناسی مورد بررسی قرار گیرد که بدخیم نباشد.

با پولیپ بدخیم چه کنیم؟

اگر این عارضه خونریزی‌های نامرتب ایجاد کند و یا بزرگ شود و بیمار در سنین یائسگی قرار داشته باشد، بهترین روش، برداشتن یا نمونه‌برداری از پولیپ است.

علت + راه های درمان پلیپ رحمی

علائم پولیپ رحم

بانوانی که به عادت ماهانه شدید مبتلا هستند باید سریعا به پزشک مراجعه نمایند زیرا یکی ازعلائم پولیپ رحم عادت ماهانه شدید می باشد .

  • پس از قاعدگی دچار خونریزی شدید شدن
  • خونریزی بین عادت ماهانه
  • نامنظم بودن خونریزی قاعدگی : بانوانی که عادت ماهانه با مدت متفاوت و شدت متفاوت می باشند باید این علائم را جدی بگیرند زیرا یکی دیگر از علائم پولیپ رحم نامنظم بودن عادت ماهانه می باشد .

علت + راه های درمان پلیپ رحمی

در چه صورت بانوان باید به پزشک مراجعه نمایند ؟

دکتر لیلا خلیلی متخصص زنان و زایمان بیان می کنند که در صورت مشاهده هر یک ازعلائم ذیل بانوان حتما باید به پزشک مراجعه نمایند تا از عوارضی که ممکن است در صورت نادیده گرفتن پولیپ رحم رخ دهد پیشگیری نمایند .

علت + راه های درمان پلیپ رحمی

پس از قاعدگی وجود خونریزی واژن

نامنظم بودن عادت ماهانه

عوامل خطر پولیپ رحم می پردازیم :

  • اضافه وزن
  • داشتن فشار خون بالا
  • بالا رفتن سن و نزدیک شدن بانوان به سن یائسگی
  • مصرف برخی از داروها نظیر تاموکسیفن (این دارو به منظور درمان سرطان سینه در بانوان مورد استفاده قرار می گیرد ).

استفاده برخی از داروهای هورمونی سبب کوچک شدن پولیپ های رحمی میشود حتی مصرف این داروها به کاهش علائم پولیپ رحم می تواند کمک کننده باشد اما باید خاطر نشان کرد این داروها اثر موقتی دارند و نمیتوان برای درمان قطعی از آنها استفاده کرد .

علت + راه های درمان پلیپ رحمی

هیستروسکوپی؛ روشی برای دسترسی کامل به پولیپ و پاکسازی رحم

علت + راه های درمان پلیپ رحمی


برای دسترسی کامل به پولیپ، پاک‌سازی رحم و فرستادن توده به پاتولوژی، بهترین روش انجام هیستروسکوپی است. هیستروسکوپ وسیله‌ای است که از داخل واژن وارد حفره رحم می‌شود و دارای یک لنز است که به یک صفحه مانیتور وصل می‌شود و پزشکان از صفحه تلویزیون، داخل رحم را کاملاً مشاهده می‌کنند.

بعد از شناسایی موقعیت پولیپ با دقت پایه‌های آن قطع شده، ضایعه کامل برداشته می‌شود و برای انجام آزمایش‌های بیشتر به پاتولوژی فرستاده می‌شود و اگر پولیپ بدخیم باشد، گاهی منجر به برداشتن کامل رحم خواهد شد.

علت + راه های درمان پلیپ رحمی

پولیپ‌های بسیار کوچک‌ اغلب خودبه‌خود از بین می‌روند


درصورت کوچک‌بودن پولیپ و در شرایطی که بیمار در سنین باروری بوده و هیچ علامت و خونریزی برای او ایجاد نشده باشد، می‌توان شخص را با سونوگرافی منظم تحت‌نظر قرارداد.

احتمال ابتلا به نازایی در صورت ابتلا به پولیپ رحم


این متخصص زنان و نازایی با تأکید بر اینکه پولیپ‌های بسیار کوچک، مخصوصاً در سنین باروری، در بسیاری موارد خود به خود از بین می‌روند، خاطرنشان کرد: اگر پولیپ رحم جلوی لوله‌های رحمی تشکیل شود، ممکن است بیمار به نازایی مبتلا گردد؛ چراکه پولیپ در رحم مانند یک عضو اضافه است و رحم با انقباض خود سعی می‌کند این عضو اضافه را دفع کند و همین عمل، احتمال نازایی و درد‌های لگنی را در بیمار افزایش می‌دهد.

علت + راه های درمان پلیپ رحمی

عوارض پولیپ رحم

  • دکتر لیلا خلیلی بیان می کنند اگر چه در اغلب موارد پولیپ رحم خوش خیم می باشند اما اگر به موقع درمان نشوند ممکن است باعث عوارض جبران ناپذیری مانند نازایی شود .
  • پولیپ رحم در بانوانی که از روش IVF باردار شده اند می تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد .

علت + راه های درمان پلیپ رحمی

درمان پولیپ رحم

  • برای درمان پولیپ رحم راه های گوناگونی وجود دارد که در ذیل به بیان آنها می پردازیم :
  • مراقبت ویژه بدون نیاز به استفاده از روش درمانی خاصی
  • برخی از پولیپ های رحم که هیچ گونه علائمی ندارند ممکن است به شکل خود به خود درمان شوند .
  • البته این پولیپ های رحم معمولا تا زمانی که خطر سرطان رحم را نداشته باشند می توان بدون درمان خاصی وفقط با مراقبت ویژه درمان شوند .

مصرف دارو

  • با مصرف برخی از داروها می توان علائم پولیپ رحم را کاهش داد ویا کوچک کرد ، اما لازم به ذکر است مصرف دارو اثر ثابتی ندارد و به شکل موقت درمان پولیپ رحم را انجام می دهد و ممکن است علائم دوباره برگردند .

    علت + راه های درمان پلیپ رحمی

کورتاژ کردن

  • در برخی از موارد پزشک متخصص زنان و زایمان با استفاده از یک وسیله بلند فلزی دیواره رحم را می تراشد در اصطلاح کورتاژ دیواره رحم را انجام می دهد ، انجام این کار سبب برداشته شدن پولیپ رحم می شود .
  • در برخی از موارد به وسیله این میله نمونه از رحم برداشته می شود تا در آزمایشگاه بر روی نمونه آزمایش صورت گیرد و یا نمونه بررسی گردد .
  • در برخی از موارد پزشک متخصص زنان و زایمان پزشک عمل کورتاژ کردن را با برخی از دستگاه های دیگر نظیر هیستروسکوپ انجام می دهد .

هیستروسکوپ

  • وسیله ای می باشد که پزشک داخل رحم را می تواند بر روی مانیتور از طریق وارد کردن آن به داخل رحم مشاهده نماید .

عمل جراحی

  • با استفاده از وسایل مخصوص پزشکی در طی آندوسکوپی رحم (هیستروسکوپی) می توان رحم را خارج کرد ، پولیپ رحم برداشته شده را برای اینکه تشخیص داده شود سرطانی می باشد یا خیر به آزمایشگاه می فرستند .
  • پس از انجام بررسی ها اگر پولیپ رحم سرطانی باشد پزشک برای درمان پولیپ رحم پس از صحبت با بیمار مراحل بعدی را شروع می نماید .
  • طبق تحقیقاتی که انجام شده است در موارد نادر ممکن است ، پولیپ های پس از درمان بازگردد .
  • با افزایش سن، احتمال ابتلا به پولیپ رحم افزایش می‌یابد
  • خانم دکتر لیلا خلیلی متخصص زنان و جراح زیبایی زنان در رابطه با اینکه چه افرادی بیشتر درگیر پلیپ رحم می شوند اینگونه بیان می کنند که: علت مشخصی برای ایجاد این ضایعه وجود ندارد، ولی هرچه سن افراد بالا می‌رود، احتمال ابتلا به پولیپ افزایش می‌یابد. بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که در سنین باروری؛ یعنی قبل از یائسگی، شیوع این بیماری حدود 5 تا 6 درصد است؛ در صورتی‌که در زنان یائسه این میزان به 11 تا 12 درصد می‌رسد.
  • وی ادامه داد: هم‌چنین افرادی که قرص تاموکسیفن برای درمان سرطان پستان استفاده می‌کنند، درصد ابتلایشان به پولیپ رحم افزایش می‌یابد.
  • دکتر لیلاخلیلی متخصص زنان و زایمان و عضو انجمن جراحان زیبایی اروپا با استفاده از روش های روز دنیا به درمان پولیپ رحم می پردازد .

علت + راه های درمان پلیپ رحمی

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.4 از 5 (74 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۶ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

مریم | ۵ سال پیش
سلام من پلیپ رحم داشتم و عمل هیستروسکوپی هم انجام دادم ولی هنوز هم لکه بینی دارم الان ۱ ماه عمل کردم ولی هنوز خوب نشدم میتونید راهنماییم کنید من خیلی نگرانم .
1
0
مقیمی | ۵ سال پیش
سلام ممنون از اطلاعات شما من رفتم برای پاپ اسمیر دکتر معاینه گفتن پولیپ داری و با دارو بر طرف میشه حقیقتش برام مفنامیک اسید نوشت نفهمیدم برای چی منم چون فکر میکردم مفنامیک مسکن نخوردم تا دوباره پیش ی دکتر دیگه برم میشه راهنماییم کنید
0
2
فریبا | ۷ سال پیش
سلام
من سی و هشت سال دارم و مجرد هستم جدیدا دکتر برام سونوگرافی از لگن و رحم نوشته بود و بعد از انجام سونوگرافی دکتر گفت داخل رحم گوشت اضافه هست و باید با دارو درمان بشه اگه نشد باید عمل بشه
با توجه به اینکه من مجرد هستم و تا بحال عمل نزدیکی نداشتم دلیل ایجاد این گوشت اضافه چیه
0
3
سودابه | ۷ سال پیش
خیلی اطلاعات کاملی است خیلی چیزها را که با اونا اشنا نبودم یاد گرفتم واقعا ممنون ومچکر/ممنون از دلگرم
1
0
سحر | ۷ سال پیش
از مطالبتون ممنونم. من نیز پولیپ رحمی دارم. به پزشک مراجعه کردم و ایشان قرص روکین را به مدت 3 ماه تجویز کردند. این قرصها را مصرف کردم و بعد از ان لکه بینیقبل از پریودی قطع شد ولی الان مجددا بعد از 2 ماه باز هم لکه بینی دارم.با توجه به اینکه قصد بچه دار شدن داریم ایا وجود پولیپ مشکلی برای حاملگی ایجاد می کنه؟
0
4
مهتاب | ۷ سال پیش
سلام من یک پولیپ 5 میلیمتری دارم که ریشه ای نداره و تست پاپ اسمیرم هم مشکلی نداشته آیا میتونم برای بارداری اقدام کنم ؟ یا حتما باید پولیپ خارج بشه؟
0
3

hits