دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین راه ها برای جلوگیری از آنفولانزا
3
زمان مطالعه: 13 دقیقه
بهترین راه ها برای جلوگیری از آن:آنفولانزا و راه های مناسب برای پیشگیری از آنفولانزا/با دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب پیشگیری از آنفولانزا آشنا شوید.

آنفولانزا و راه های مناسب برای پیشگیری از آنفولانزا

با دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب پیشگیری از آنفولانزا آشنا شوید.

راه های مناسب برای درمان و پیشگیری از آنفولانزا

راه های مناسب برای درمان و پیشگیری از آنفولانزا

مقدمه ای در مورد آنفولانزا

آنفولانزا یکی از بیماری های شایع در فصل زمستان است ، البته در دیگر فصول نیز احتمال بروز آن وجود دارد. این بیماری حالتی ویروسی داشته و می تواند فرد را چند روزی مریض کند. جدا از درمان شیمیایی آن ، می توان آن را با مواد غذایی نیز درمان کرد.

آنفلوانزا بیماری ویروسی است که دستگاه تنفس فوقانی و تحتانی را درگیر می کند. این بیماری عفونی در فصول سرد شایع تر است که احتمالاً به دلیل سرمادوست بودن ویروس آن است، هرچند برخی بر این باورند که تجمع انسان ها در محیط های سربسته در فصل سرما موجب شیوع آن می شود.

راه های مناسب برای درمان و پیشگیری از آنفولانزا

علائم آنفولانزا

علائم آن کمی متفاوت با سرماخوردگی است و شامل اسهال، تهوع، احساس ضعف و سرما نیز می شود. اگرچه با پیشرفت علم پزشکی، آنفلوانزا دیگر بیماری کشنده ای نیست، اما در گروه های آسیب پذیر مثل کودکان، سالمندان، زنان باردار، افراد مبتلا به مشکلات تنفسی و بیماران با نقص ایمنی ممکن است همراه با خطراتی باشد. ابتلا به آنفلوانزا در کودکان کوچک تر علاوه بر تهدید حیات، اثرات بسیار نامطلوبی بر رشد و تکامل آنان دارد.

راه های مناسب برای درمان و پیشگیری از آنفولانزا

کسانی که در خطر بالای عوارض این بیماری هستند شامل افراد پیرکودکان زنان باردار و بعضی از بیماران خاص می باشند.

راه های مناسب برای درمان و پیشگیری از آنفولانزا

عوارض بیماری آنفولانزا

شامل عفونت ریوی میکروبی و از دست دادن آب بدن و همچنین تشدید بیماری های مزمن مانند نارسائی قلبی آسم و دیابت می باشد.آنفلوانزا در کودکان ممکن است عفونت ثانویه گوش و سینوس را ایجاد نماید.

  • روش انتشار ویروس

ویروس های آنفلوانزا موجود در قطرات تنفسی از طریق سرفه و عطسه منتشر می شوند. در اغلب موارد این انتشار از فرد به فرد و معمولا از طریق تماس دست با آنچه که به ویروس آلوده شده است و سپس تماس دست آلوده با دهان و بینی فرد منتقل می شود.

بزرگسالان ممکن است دیگران را روز قبل از شروع علائم تا روز پس از بروز بیماری مبتلا نمایندکه این امر به این معنی است که شما می توانید فردی را قبل از آنکه بیماری در شما ایجاد شده باشد مبتلا نمائید.

راه های مناسب برای درمان و پیشگیری از آنفولانزا

بهترین خوراکی ها برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی


امروزه ثابت شده است که تغذیه صحیح تاثیر بسیار زیادی در سلامت و پیشگیری از ابتلا به بیماری ها دارد؛ چنانکه گاه می بینیم برخی افراد به خاطر رعایت رژیم غذایی متناسب تا دوران کهنسالی سالم و تندرست هستند. سرماخوردگی نیز از این قاعده مستثنی نیست و می توان به کمک تغذیه متعادل تا حد زیادی آن را کنترل و حتی درمان کرد.


* میوه ها و سبزیجات


گرچه ارتباط مستقیمی بین مصرف میوه ها و سبزیجات و کاهش ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا وجود ندارد، اما توصیه همیشگی این است که به حد کافی از آنها در هر وعده غذایی استفاده شود تا حداقل روزی 5 سهم میوه و سبزی دریافت کرده باشید. مهم ترین علت را باید مقدار بالای آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها و سبزیجات دانست که با رادیکال های آزاد مقابله کرده و در نتیجه سیستم ایمنی را تقویت می کنند.
به خاطر اینکه میوه ها و سبزیجات با رنگ های مختلف، ویتامین های متفاوتی نیز دارند؛ پس توصیه می شود حتما از این رنگارنگی بهره ببرید. از بین سبزیجات باید به تاثیر بسیار مثبت انواع قارچ ها، سیر، موسیر و پیاز اشاره کرد؛ چرا که سیستم دفاع را تقویت کرده و با عفونت ها مقابله می کنند.

اگر دقت کرده باشید با بروز نخستین علائم سرماخوردگی، به سراغ مرکبات می رویم. این انتخاب بسیار مناسبی است؛ چرا که مرکبات منبع بسیار غنی از ویتامین ث هستند. ویتامین ث با تحریک سیستم ایمنی آن را وادار به ساخت بیشتر لمفوسیت های T می کند که به عوامل بیماری زا حمله کرده و آنها را از بین می برد.

گرچه هنوز به طور دقیق ثابت نشده که ویتامین ث مانع از بروز سرماخوردگی می شود یا به طور کامل آن را بهبود می بخشد؛ اما می تواند علائم و طول مدت بیماری را کاهش دهد، به نحوی که 1 روز در سال برای بزرگسالان و 4 روز در سال برای بچه ها برآورد شده است.


انواع مرکبات مانند پرتقال و گریپ فوروت، توت فرنگی، کیوی، طالبی، انواع فلفل سبز و قرمز، کلم بروکلی و گوجه فرنگی منابع بسیار غنی این ویتامین هستند که مصرف به اندازه آنها می تواند نیازهای بدن را تامین کند. البته به یاد داشته باشید که مکمل های غذایی هرگز نمی توانند جایگزین مناسبی باشند.


* پروتئین ها و چربی ها


علاوه بر میوه ها و سبزیجات، پروتئین ها که مقدار بالای آن در گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، انواع ماهی ها، محصولات دریایی و گردو وجود دارد موجب تولید آنتی کورها؛ مولکول های اساسی سیستم ایمنی می شوند. مصرف به اندازه آنها که 2 یا 3 سهم را شامل می شود باید حتما در برنامه غذایی روزانه گنجانده شود. البته انواع کم چرب را انتخاب کنید، زیرا غذاهای چرب و سنگین اندام های بدن را خسته کرده و در نتیجه مقاومت بدن نسبت به عفونت ها کم می شود.


یکی دیگر ازنکات بسیار مهم در برنامه غذایی، مصرف صحیح چربی های خوب که شامل اسیدهای چرب امگا3، 6 و 9 می شود، است. این چربی ها در عملکرد مطلوب سیستم ایمنی دخیل هستند. ماهی، روغن زیتون و کلزا، گردو، بادام و دیگر دانه های خوراکی مانند دانه کتان منابع غنی این اسیدهای چرب هستند.
همچنین نباید از نیاز بدن به روی نیز غافل شد. این عنصر در صدف، فراورده های دریایی، جگر گوساله، مرغ، جوانه گندم، کنجد و تخمه کدو یافت می شود.


معمولا زمانی که یکی از اعضای خانواده بیمار شود، بقیه نیز در امان نخواهند بود. این حالت نگرانی والدین را در پی دارد که خصوصا در رابطه با خردسالان تشدید می شود. زیاد نگران نشوید! روش های زیر را در پیش بگیرید تا احتمال بیماری به حداقل برسد.


1. دست ها را مرتب بشویید.


در اکثر موارد سرماخوردگی، آنفولانزا و گریپ از طریق تماس مستقیم انتقال می یابد. به عنوان مثال دست های یک فرد بیمار به خاطر تماس با صورتش آکنده از ویروس هاست که همین ویروس ها به گوشی تلفن، صفحه کلید کامپیوتر، دستگیره در، ویترین مغازه ها و... انتقال می یابد و این در حالی است که آنها می توانند تا ساعت ها زنده بمانند.

به همین علت توصیه ها می شود که دست ها را مکرر بشویید. اگر در جایی هستید که امکان شستشو ندارید، دست ها را محکم به مدت حداقل یک دقیقه به هم بمالید. در این صورت نیز ویروس ها از بین می روند.


2. صورت را با دست ها لمس نکنید.


همان طور که گفتیم ویروس ها به سرعت انتقال پیدا می کنند. به همین جهت حتما برای تمیز کردن بینی از دستمال کاغذی استفاده کنید و آن را بلافاصله دور بیاندازید. این بهترین راه برای عدم انتقال و دورکردن ویروس هاست.

ویروس های سرماخوردگی و آنفولانزا از طریق چشم ها، بینی و دهان به داخل بدن وارد می شوند. تماس با این اعضای صورت که غالبا در کودکان دیده می شود موجب انتقال ویروس ها به اطراف و تشدید بیماری می شود.


3. مایعات زیادی بنوشید.


آب بدن را تمیز می کند! شاید این جمله عجیب به نظر برسد اما حقیقت دارد. نوشیدن زیاد مایعات( 1.5 لیتر در روز) موجب دفع شدن مواد سمی، باکتری ها و دیگر ویروس ها شده و آب مورد نیاز بدن را تامین می کند. همچنین در نظر داشته باشیم که به کمک آب عوامل بیماری زا رقیق تر شده که همین امر بهبود بیماری را تسریع می کند.


4. سونا را فراموش نکنید!


تحقیقات هنوز این مسئله را صد در صد تایید نکرده است، اما با این حال به نظر می رسد که دو بار سونا در هفته امکان ابتلا به سرما خوردگی و آنفولانزا تا نصف کاهش می یابد.
بنا بر یک فرضیه دیگر نیز سونا یا استنشاق بخار گرم با بیش از 80 درجه سانتی گراد ویروس ها را می کشد. همچنین بهتر است هوای منزل، محل کار و خصوصا اتاقتان مرطوب باشد. اگر لازم است ظرف آبی را روی بخاری یا شوفاژ بگذارید.


5. از منزل بیرون بروید.


شاید این موضوع در هوای سرد کمی عجیب به نظر برسد اما هوای آزاد می تواند مقاومت بدن نسبت به سرما را بهبود بخشد. خصوصا زمانی که بخاری ها در منزل روشن می شوند، بدن نسبت به سرما آسیب پذیرتر می شود.


6. انجام تمرینات منظم ورزشی


حتما تمرینات ورزشی یا پیاده روی را در برنامه روزانه خود بگنجانید. در این صورت سیستم ایمنی بدن تقویت شده و بدن توان بیشتر و کارآمدتری برای مقابله با عوامل خارجی( ویروس ها و باکتری ها) دارد.


7. میوه و سبزیجات بخورید.


خواص طبیعی میوه ها وسبزیجات تقریبا برای همه روشن شده است. در این باره می توان گفت که این خوراکی های خوشمزه حاوی ویتامین ها، کاروتن ها و... است که این مواد در تقویت سیستم دفاعی بدن را تقویت می بخشد.


8. ماست را از قلم نیاندازید.


مطالعات نشان می دهد که خوردن ماست یک بار در روز احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا را تا 25% کاهش می دهد. به نظر می رسد که باکتری های موجود در ماست می توانند سیستم ایمنی بدن را تحریک کنند.


9. سیگار نکشید یا آن را کمتر کنید.


سیگار کشیدن مژک های داخل بینی را از کار می اندازد. در این صورت عوامل بیماری زا و آلودگی های کمتری در دام می افتند و با ورود به بدن آن را ضعیف می کنند. محققان معتقدند که کشیدن هر یک نخ سیگار مژک ها را به مدت 30 تا 40 دقیقه از کار می اندازد.


10. برنامه استراحت منظمی داشته باشید.


مطالعات نشان می دهند که استراحت کردن سیستم ایمنی بدن را در مواقع مورد نیاز در حالت آماده باش قرار می دهد. در واقع اینترلوکین، مولکول های سیستم ایمنی که با ویروس های سرماخوردگی و آنفولانزا مقابله می کنند، در جریان خون افزایش پیدا می کند. به این ترتیب ایمنی بدن تقویت می شود.


11. برای سلامت کوچولوها...


نخستین و مهم ترین نکته در مورد کاهش احتمال سرماخوردگی کودکان، تغذیه با شیر مادر است. بنابر تحقیقاتی که صورت گرفته این گروه از بچه ها مقاومت بالاتری نسبت به بیماری ها دارند. دومین عامل نیز این است که فرزندتان را به محیط های شلوغ که افراد بیمار در آنجا حضور دارند نبرید. در صورت ابتلای یکی از اعضای خانواده ، ترجیحا اتاق او و کودک را تا زمان بهبودی جدا کنید.

اگر مادر بیمار است باید موقع بغل کردن و انجام کارهای کودک حتما دست هایش را با آب و صابون بشوید. اگر به علت عفونت کودک نیاز به مصرف آنتی بیوتیک بود، حتما داروهای مکمل برای تامین آب مورد نیاز و تقویت سیستم ایمنی بدن را برای او در نظر بگیرید.

راه های مناسب برای درمان و پیشگیری از آنفولانزا

توصیه هایی برای درمان سریع تر سرماخوردگی


از آنجا که سرما خوردگی به طور طبیعی بعد از چند روز درمان می شود، لازم نیست با اولین سرفه یا شروع آب ریزش بینی به پزشک مراجعه کنید و با کوله باری قرص، کپسول، شربت و... سعی در درمان بیماری داشته باشید. رعایت چند نکته ساده می تواند بسیار مفید باشد:

  • به مقدار زیاد؛ بیش از 1 لیتر در روز مایعات بنوشید. بهتر است آب میوه ها، جوشانده و چای مصرف شود. به این ترتیب مایعات بدن رقیق تر شده و ویروس ها تا حد بیشتری دفع می شوند. همچنین مایعات گرم نیز بسیار مؤثر است.
  • مصرف خوراکی های سرشار از ویتامین ث یا داروها و مکمل های غذایی حاوی این ویتامین و یا روی را حتما در برنامه روزانه خود بگنجانید.
  • به حد کافی بخوابید زیرا استراحت کردن سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.
  • مجرای بینی را با سرم های مخصوص شستشو داده و مرطوب نگه دارید.
  • بخار آب گرم استنشاق کنید. می توانید در آب کمی روغن مخصوص مثلا روغن آویشن نیز بریزید.
  • گاه مجرای تنفسی به شدت خشک می شود که در این صورت توصیه می شود از پمادهای مرطوب کننده استفاده شود.

راه های مناسب برای درمان و پیشگیری از آنفولانزا

چه کسانی باید واکسن دریافت نمایند:

۱) افراد بالای ۶۵ سال

۲) کودکان در سن ۶ ماه تا ۲۳ ماه

بالغین و کودکان بالای ۲ سال دارای بیماری های زیر:

  • بیماری های مزمن ریوی (مانند آسم ) و قلبی و عروقی
  • بیماری های مزمن متابولیکی (مانند دیابت ملیتوس )
  • نارسائی کلیو
  • بیماری خونی شدید (هموگلوبینوپاتی ها)

۳) ضعیف سیستم ایمنی (از قبیل ایدز و مواردی که به علت تجویز داروها ایجاد می شود)

۴) افراد دارای سن ۶ ماه تا ۱۸ سال که روزانه آسپیرین مصرف می کنند .

۵) زنانی که در فصول مستعد عفونت با ویروس آنفلوانزا در سه ماهه دوم و سوم حاملگی خواهند بود .

۶) کسانی که کودک زیر ماه نگهداری می کنند .

۷) کارکنان موسسات درمانی که در تماس با بیماران هستند .

۸) در نهایت اعضای خانواده های پرخطر فوق الذکر نیز از گروههای واجد شرایط دریافت واکسن می باشند .

در اکثر موارد واکسن آنفلوانزا عارضه عمده ای ندارد و شایعترین عارضه جانبی این واکسن احساس سوزش در ناحیه تزریق می باشد.

  • افرادی که حساسیت شدید به تخم مرغ دارند.
  • افرادی که در گذشته واکنش شدیدی به واکسن آنفلوانزا نشان داده اند.
  • کسانی که در گذشته سابقه بروز سندرم گیلن باره را پس از ۶ هفته از دریافت واکسن آنفلوانزا داشته اند.

کودکان زیر ۶ ماه

  • بیماران تب دار (این افراد پس از فروکش کردن بیماری می توانند واکسن دریافت نمایند.)
  • رفتارهای خوب بهداشتی جهت پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا:
  • در مدت بیماری فاصله خود را با اطرافیان حفظ نمائید.
  • حتی المقدور در زمان بیماری در منزل اقامت داشته باشید.
  • در زمان عطسه و سرفه جلوی دهان و بینی خود را با یک دستمال بگیرید.
  • در طول مدت بیماری به طور مرتب دست های خود را بشوئید.
  • در صورت وجود بیماری در اطرافیان جهت پیشگیری در ابتلا به آنفلوانزا از تماس دست خود با چشم ها و بینی و دهانتان اجتناب نمائید.

راه های مناسب برای درمان و پیشگیری از آنفولانزا

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟


به ندرت پیش می آید که برای درمان سرما خوردگی لازم باشد به پزشک مراجعه کرد. اما گاه با بروز علائم زیر این موضوع امری غیر قابل اجتناب است:

  • سرما خوردگی بیش از 10 روز طول بکشد.
  • دچار درد گوش یا ریزش آب یا چرک از گوش شوید.
  • درد شدید در صورت یا پیشانی احساس شود.
  • تب بیشتر از 39 درجه باشد.
  • سرفه طولانی شود و بهبود نیابد.
  • تنفس با صدای صفیری و سوت مانند همراه باشد.
  • بیمار ناراحت و متاثر است و فعالیت های روزانه وی کاهش یافته است.
  • علائم سرماخوردگی شبیه به گریپ باشد.

راه های مناسب برای درمان و پیشگیری از آنفولانزا

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

علیرضا | ۷ سال پیش
دستتوندردنکنهخی
لی مطالب عالین مممرسی از دلگرم
0
0
زینب | ۷ سال پیش
آنفوانزای گربه ای / چگونه آنفولانزاییه؟
0
0
رها | ۷ سال پیش
مطلب بسیار عالی و کامله ممنون
0
0

hits