دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ارتباط کاوازاکی با کرونا
8
زمان مطالعه: 7 دقیقه
بیماری کاوازاکی چیست، چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟ بیماری کاوازاکی را میتوان یکی از بیماری هایی دانست که بیشتر در کودکان زیر 5 سال رخ میدهد. قرمزی چشم ها, قرمزی لب ها, ورم کردن زبان از علائم این بیماری است.

آیا بیماری کاوازاکی قابل درمان است؟

سندرم کاوازاکی یا بیماری کاوازاکی (Kawasaki syndrome) شایع‌ترین واسکولیت دوران کودکی است و بیشتر در کودکان کمتر از ۵ سال بروز می‌کند.
شیوع بیماری بین ۳-۸/۰درصد می‌باشد. نسبت مونث به مذکر ۳۷/۱ است.بیماری کاوازاکی بیماری است که باعث التهاب عروق درسراسر بدن می‌شود.
این بیماری اولین باردرسال ۱۹۶۷ درژاپن توضیح داده شد. بعضی ازکودکان مبتلا به بیماری کاوازاکی، بدون درمان خود بخود بهترمی شوند، درحالی که ٪۲۵-۱۵ دچارصدمه به عروق کرونرمی گردند.
دربیماری کاوازاکی بسیاری ازعروق دچار آسیب می‌شوند، اما عروق کرونربیشترصدمه می‌بینند که باعث شده بیماری کاوازاکی یکی ازعلل عمدهٔ بیماری قلبی دردوران کودکی (بعد ازتولد) باشد.
سندروم کاوازاکی، یکی از سندرم هایی است که اغلب در کودکان زیر پنج سال رخ می دهد. کاوازاکی یک بیماری است که طی آن دیواره شریان ها دچار ورم و التهاب می شود.
عروق کرونر از جمله شریان هایی است که در بیماری کاوازاکی ملتهب می شوند. عروق کرونر، خون را برای تغذیه به عضله قلب می رسانند.
همچنین در این عارضه ، غدد لنفاوی پوست و غشای مخاطی دهان و بینی و گلو نیز دچار التهاب می شود.نشانه اصلی بیماری کاوازاکی تب بدون منشا مشخص است.

ارتباط کاوازاکی با کرونا

در بیشتر گزارشاتی که راجع به بیماران مشابه کاوازاکی در آمریکا و اروپا بوده، تست پی‌سی‌آر (PCR) کودکان‌شان منفی بوده و نمی‌شود به طور قاطع ارتباطی بین کاوازاکی و کرونا برقرار کرد.
بسیاری از افراد معتقدند که بعضی از ویروس‌ها و میکروب‌ها مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا و بسیاری از ویروس‌هایی که در فصل بهار شایع هستند ممکن است با کاوازکی در ارتباط باشند.
دلیل اینکه کاوازاکی همراه با اپیدمی کرونا بروز کرده، موجب نگرانی شده و موارد گزارش شده در کشورهای مختلف کاملا سندروم کاوازاکی بوده است.

بنابراین اینکه سندروم کاوازاکی با بیماری کرونا ارتباطی داشته باشد، قابل اثبات نیست. اگر هم کاوازاکی با کرونا ارتباط داشته باشد مثل سایر بیماری‌ها یعنی آنفلوانزا و سرماخوردگی است.

مردم نباید این بیماری را تظاهر عجیب و غریب ویروس کرونا در کودکان تلقی کنند.پیوستگی بیماری کاوازاکی با سندروم کرونا، بیماری کووید ۱۹ را خطرناک‌تر نمی‌کند و مبتلایان به سندروم کاوازاکی همان علائم شناخته شده کاوازاکی را دارند.

بیماری کاوازاکی

علائم بیماری کاوازاکی

مرحله اول بیماری کاوازاکی در کودکان

  1. تب بالا که به طور معمول بیش از 5 روز طول می کشد
  2. قرمز شدن شدید چشم ها (ورم ملتحمه ) بدون ترشحات
  3. بروز جوش های قرمز رنگ (راش) در بدن و در ناحیه تناسلی
  4. قرمزی، خشکی و ترک خوردن لب ها و ورم و قرمز شدن زبان (زبان توت فرنگی)
  5. ورم و قرمزی پوست کف دست، پا، غدد لنفاوی گردن و قسمت های دیگر بدن
  6. کج خلقی

مرحله دوم بیماری کاوازاکی در کودکان

  1. لایه لایه شدن قسمتی از پوست دست و پا به خصوص نواحی سر انگشتان دست و پا که به صورت صفحات بزرگ جدا می شود.
  2. درد مفاصل
  3. اسهال
  4. استفراغ
  5. درد شکم

مرحله سوم بیماری کاوازاکی در کودکان

در این مرحله از بیماری، علایم به آرامی از فرد دور می شود، مگر آنکه عوارض آن پیشرفت کند.

بیماری کاوازاکی در کودکان

علت بیماری کاوازاکی چیست؟

هنوز علت مشخصی برای این بیماری پیدا نشده است. دانشمندان علوم پزشکی بر این باورند که این بیماری مسری نیست و از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود.
طبق برخی از بررسی های صورت گرفته علت این بیماری می تواند باکتری و یا ویروس باشد، اما هنوز به طور قطعی اثبات نشده است.
همچنین وجود برخی ژن های خاص حساسیت فرد را نسبت به بیماری کاوازاکی افزایش می دهد. کاوازاکی اغلب در اواخر زمستان و اوایل بهار رخ می دهد.

حتماً بخوانید:
علل بروز بیماری زبان توت فرنگی چیست ؟

علل بروز بیماری زبان توت فرنگی چیست ؟

زبان توت فرنگی علامت یک بیماری است. زبان قرمز، متورم و پر از برآمدگی می تواند نشانه تب اسکارلت نیز باشد. تب بالایی که تب اسکارلت ایجاد می کند، ممکن…

تشخیص سندرم کاوازاکی

تشخیص بیماری کلینیکی است.
نشانه اصلی این بیماری تب بدون منشا مشخص است.
این تب حداقل باید ۵ روز طول کشیده باشد و به درمان‌های آنتی بیوتیک معمول پاسخ نداده باشد.

وجود حداقل ۴ نشانه از نشانه‌های زیر برای تشخیص بیماری علاوه بر تب لازم است:

  • پر خونی دوطرفه ملتحمه
  • لب‌های قرمزخشک و شقاق دار با اروفارنکس پرخون یا زبان توت فرنگی
  • راش پوستی غیروزیکولی
  • لنف آدنوپاتی غیر چرکی گردنی
  • قرمزی
  • پوسته ریزی انگشتان و سطوح کف دست و پا

درمان بیماری کاوازاکی

هدف از درمان اولیه، پایین آوردن تب و التهاب است تا آسیب های وارده کاهش پیدا کند.

گاماگلوبولین:

تزریق پروتئین های ایمنی (گاما گلبولین) از طریق رگ (داخل وریدی) خطر ابتلای فرد به مشکلات عروق کرونر را کاهش می دهد.

آسپیرین:

مصرف آسپرین، التهاب فرد را کاهش می دهد. همچنین درد و التهاب مفاصل را در فرد کمتر می کند. مصرف آسپرین در کودکان با محدودیت هایی روبرو است، اما پزشکان اغلب برای درمان این بیماری، این دارو را برای کودکان تجویز می کنند.
تذکر: اگر بیماری کاوازاکی تحت درمان قرار نگیرد، معمولا پس از 12 روز بهبود پیدا می کند، اما عوارض قلبی آن ممکن است بعدا بروز پیدا کند.همچنین پیگیری فرد مبتلا پس از بهبودی و درمان از اهمیت بسزایی برخوردار است.
والدین باید در نظر داشته باشند که آزمایش هایی را برای بررسی سلامت قلب کودک در فواصل منظم (معمولا شش تا هشت هفته یکبار) پس از شروع بیماری انجام دهند تا در صورت پیشرفت مشکلات قلبی کودک، سریع وی را تحت درمان قرار دهند .

بیماری کازاواکی

عوارض بیماری کاوازاکی در کودکان

با این حال در موارد نادر بیماری کاوازاکی عوارض جدی تری دارد که شامل

  • ریتم های غیر طبیعی قلب (اختلال در ریتم)
  • عضلات التهابی قلب(میوکاردیت)
  • دریچه های آسیب دیده قلب(دریچه میترال)
  • عروق خونی(واسکولیت)
  • و همچنین می تواند دچار انسداد شریان ها شود که می تواند خونریزی داخلی را بوجود آورد و یا حتی حملات قلبی اتفاق بیفتد.
  • برخی از موارد شدید بیماری، نیاز به عمل جراحی دارند.
  • شما باید با دکتر فرزندتان صحبت کنید و مطمئن شوید که قلب او درست عمل میکند. او ممکن است نیاز به اشعه ایکس، الکتروکاردیوگرافی یا سایر آزمایشات نیاز داشته باشد.

جلوگیری از سندروم کاوازاکی

از آنجا که علت بیماری مشخص نشده است، هیچ معیار مشخصی وجود ندارد که بتواند از این بیماری جلوگیری کند.
ارزیابی و درمان اولیه می تواند احتمال وقوع مشکلات و یا عوارض طولانی مدت را کاهش دهد.کودکان مبتلا به این بیماری، بستری می شوند و با دوزهای بالای آسپرین(سالسیلیک اسید) درمان می شوند التهاب را کاهش می دهندو خون را به آرامی رقیق می کنند تا از لخته شدن آن جلوگیری کنند. همجنین در درمان، گاما گلوبین از طریق ورید همراه با مایعات استفاده می
شود ، این درمان نشان داده است که احتمال ایجاد آنوریسم های عروق کرونر در شریان های کرونر به ویژه در اوایل بیناری وجود دارد که با داروهای کوریتزون ، آنرا بهبود می بخشند و دردهای مفاصل با داروهای ضد التهابی، مانند ایپوبروفن یا ناپروکسن درمان می شود.

تفاوت بین بیماری کاوازاکی و سندروم کاوازاکی چیست ؟

آنها یکسان هستند، اما به این اسم شناخته می شوند و اولین بار در اواخر دهه 1960 در ژاپن توسط Tomisaka Kawasaki متخصص اطفال شناخته شدند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (8 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits