دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
این قاتل خاموش را جدی بگیرید
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
فشار خون بالا به عنوان سومین عامل کشنده در دنیا و یکی از عوامل مهم سکته‌های قلبی و مغزی به شمار می رود.

فشار خون بالا به عنوان سومین عامل کشنده در دنیا و یکی از عوامل مهم سکته‌های قلبی و مغزی به شمار می رود.

قاتل خاموش

این قاتل خاموش را جدی بگیرید

بیماری فشارخون اغلب علامتی ندارد اما وقتی فشار خون بالا بدون درمان بماند به شریان‌ها و اعضای حیاتی بدن آسیب می‌رساند که به همین دلیل اغلب به عنوان «قاتل خاموش» شناخته می‌شود. امسال از سوی سازمان جهانی بهداشت به نام «فشار خون را جدی بگیریم» نامگذاری شده است که با توجه به تغییر سبک زندگی و ماشینی شدن زندگی امروزی، داشتن اطلاعات در زمینه فشار خون یک امر ضروری است.


دکتر مریم کرم پور- متخصص داخلی گفت: 15 درصد افراد مسن دارای فشار خون هستند و خودشان نیز از این موضوع خبر ندارند مگر آن که فشار خون به طور ناگهانی خیلی بالا برود. به این ترتیب تنها راه تشخیص فشار خون بالا، اندازه گیری میزان آن است.


وی اظهار داشت: از هر ده نفر مبتلا به فشار خون بالا، در نه نفر آنها، یعنی در90 درصد آنها علت دقیق برای فشار خون شناخته نشده است. وی خاطرنشان کرد: چاقی و اضافه وزن، سیگار کشیدن، مصرف الکل، رژیم غذایی حاوی نمک یا چربی اشباع شده زیاد،‌ عدم مصرف میوه و سبزی،‌ کم تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی کافی، ‌استرس و عوامل ژنتیکی از علل مستعد کننده بیماری فشار خون هستند.


وی افزود: علاوه بر این اگر یکی از والدین و یا هر دو دچار فشار خون بالا باشند، خطر ابتلای فرزند به فشار خون بیشتر است.


دکتر کرم پور تصریح کرد: برای پیشگیری از ابتلا به فشار خون، کنترل اضافه وزن بسیار اهمیت دارد به طوری که حتی کم کردن یک کیلوگرم از وزن نیز می‌تواند از آسیب‌های ناشی از فشار خون بکاهد.


این پزشک در ارتباط با نحوه تغذیه افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند گفت: این افراد باید از میوه و سبزیجات فراوان و غذاهای حاوی پتاسیم مانند دانه‌های سبوس دار و خشکبار استفاده کنند.


وی تصریح کرد: لوبیا، عدس، نخود، آب میوه، میوه‌جات تازه به ویژه زردآلو، موز، گیلاس، طالبی، کیوی، انبه، شلیل، پرتقال، هلو، تشمک و نارنگی میوه‌هایی هستند که حاوی پتاسیم بالایی می باشند.


کرم پور اضافه کرد: افراد از سنین 30 سال به بالا باید که اندازه گیری فشار خون را در برنامه بررسی سلامت خود قرار دهند زیرا اگر فشار خون بالا زود تشخیص داده شود و درمان به موقع انجام گیرد از عوارض آن پیشگیری می‌شود.


در بخش دیگری از این گزارش دکتر حسن ناصری گفت: بیماری فشارخون بالا بیماری مزمن شایعی است که در آن مقدار فشارخون از حد طبیعی یعنی 12 روی 8 بالاتر می رود و منجر به آسیب اندام‌های حیاتی مثل قلب، مغز، کلیه و چشم می شود.

وی اظهار داشت: بسیاری از افراد سال‌ها مبتلا به فشارخون بالا هستند و از بیماری خود مطلع نبوده و به وضعیت خود توجهی ندارند.

قاتل خاموش


در ایران از هر پنج نفر یک نفر فشار خون دارد


وی افزود: در ایران از هر 5 نفر، یک نفر به فشار خون بالا مبتلاست که این امر تهدیدی برای سلامت جامعه محسوب می شود. دکتر ناصری ادامه داد: فشار خون رابطه ی مستقیمی با سبک زندگی دارد و با تغییرات ساده در سبک زندگی از قبیل؛ انجام فعالیت بدنی روزانه، رژیم غذایی متعادل، کاهش مصرف نمک، حفظ وزن متعادل، اجتناب از مصرف دخانیات و کنترل هیجانات می توان از افزایش فشار خون پیشگیری کرد.


وی تصریح کرد: امروزه از هر 8 مرگی که در دنیا اتفاق می افتد یک مورد بر اثر فشار بالای خون است که این امر تهدیدی برای سلامت جوامع بشری محسوب می شود. وی اضافه کرد: تغذیه یکی از عوامل موثر در تنظیم فشار خون است به خصوص غذاهای کم نمک تاثیر زیادی در کاهش ابتلا به فشار خون دارند.


رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: باید سعی کنیم تا حد امکان از مواد غذایی فرآوری شده و پر نمک کمتر استفاده کنیم و هنگام مصرف غذا نمک پاش را از سر سفره برداریم و به جای نمک از ادویه جات و سبزیجات معطر و سرکه برای طعم دار کردن غذا استفاده کنیم.


وی تصریح کرد: علاوه بر این مصرف سبزیجات تازه، غذاهای حاوی میزان کلسیم بالا مثل لبنیات کم چرب و غذاهای دارای مقادیر پتاسیم مانند گوجه فرنگی نیز برای کاهش ابتلا به این بیماری مفید هستند.


وی خاطرنشان کرد: در کنار همه موارد موثر در پیشگیری از فشارخون بالا، «فعالیت بدنی مناسب» یکی از عوامل کاهش و کنترل فشار خون است.

ناصری اضافه کرد: منظور از فعالیت بدنی مناسب، انجام تمرینات سخت ورزشی نیست، بلکه فعالیت‌هایی نظیر انجام کارهای روزمره، پیاده روی، دوچرخه سواری و حتی مشارکت فعال در کارهای منزل و بازی با کودکان نیز به نوعی فعالیت بدنی محسوب می شود. وی افزود: حداقل فعالیت بدنی مناسب برای داشتن جسمی سالم، انجام فعالیت های روزانه به مدت 30 دقیقه و 5 روز در هفته است.


این مسئول گفت: فشار خون بالا به عنوان سومین عامل کشنده در دنیا و یکی از عوامل مهم سکته‌های قلبی و مغزی به شمار می رود و در صورتی که کنترل نشود، به عروق مغز، قلب، کلیه و چشم آسیب می رساند و منجر به عوارض مرگباری می شود.

قاتل خاموش


وی ابراز داشت: فشار خون بالا علی رغم این که به آسانی تشخیص داده می شود، غالباً هیچ‌گونه علامتی ندارد. از این رو بهترین راه شناسایی این بیماری، اندازه گیری فشارخون توسط دستگاه فشارسنج است.

بنابراین توصیه می شود فشار خون خود را به طور دوره‌ای اندازه گیری کنید و در صورتی که مقدار آن، از حد طبیعی که 12 روی 8 می باشد بالاتر بود حتماً به پزشک مراجعه کرده و درمان را آغاز کنید.


وی در پایان گفت: به طور یقین، شناخت راه‌های پیشگیری و سبک زندگی سالم، اطلاع از میزان فشارخون خود و جدی گرفتن درمان مستمر این بیماری، در کنترل بیماری و ارتقای سلامت جامعه، نقش عمده ای ایفا می کند بنابراین افراد بزرگسال برای جلوگیری از خطرات ناشی از فشار خون باید در فاصله‌های زمانی کوتاه به پزشک مراجعه کنند و خطرات بیماری خاموش را جدی بگیرند !!



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits